3465
Sök

BMW 330i

Ny dag Nya möjligheter
42 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Tjena
Är i bytestankar och undrar om någon vet om bmw 330i är en bra bil?
Hör av er ang fel och brister och alla positiva sidor.

MVH jonas

551 Inlägg
18 september 2010
e46 eller e90?

Haters gonna hate.

551 Inlägg
18 september 2010
Generella typfel fel på E46:
Kontrollampan märkt "Airbag" i instrumenteringen kan tändas under färd. Detta innebär att bilens airbagsystem är satt ur funktion. Problemet orsakas oftast av att det uppkommer glapp i kablage/anslutningsdon till bältessträckarna. En annan felkälla till samma problem är att sensormattan till airbagen i det främre passagerarsätet går sönder. Att byta sensormatta kostar ca 4.000:-. Se även: http://autopower.se/galleri/frilansare/ … efault.asp

Framvagn
Tidiga modeller hade problem med att de solida länkarmarna inte var tillräckligt stabila under inbromsning. Länkarmarna uppgraderades fr.o.m. 2002 årsmodeller till stabilare hålborrade länkarmar. Ett annat mycket vanligt framvagnsproblem är spindelleder som ger upp i förtid, dessvärre har BMW p.g.a. kostnadsskäl låtit gjuta in spindelleden i länkarmen, vilket gör att man inte kan byta enbart den felande leden utan tvingas byta hela länkarmen. Spindelledens kondition kontrollerar man enklast genom att hissa upp framvagnen och känner efter om hjulet glappar i höjdled. Problemet med spindellederna omfattar även den uppgraderade versionen av länkarmar. Framvagnsuppgraderingarna är även eftermonterade på vissa av de äldre modellerna.

Bakvagn
Bakvagnens infästning i karossen kan brista på tidiga E46. Något som resulterar i missljud vid körning på ojämn väg samt ett instabilt beteende vid körning i högre hastigheter. Bilar med dragkrok är speciellt utsatta. Ett problem som både är allvarligt och besvärlig att kontrollera.

Ett vanligt förekommande fel på E46 modellen är brustna bakfjädrar. I samband med eftermontering av dragkrok måste även kraftigare bakfjädrar monteras.

Bromsarna tar även mycket stryk speciellt om bilen har körts lite hårdare. Framför allt är det vanligt att framskivorna slits ner med tiden och blir tunna och/eller slår sig p.g.a. överhettning och blir skeva. Är skivorna skeva uppstår vibrationer i framvagnen när man bromsar med ett bestämt pedaltryck. Även en visuell kontroll av skivornas skick kan vara bra, rostiga skivor på bilar som körs flitigt kan betyda kärvande ok, vanligt förekommande på de bakre skivorna. Motorsvagare modeller har trumbromsar bak, vilket är mindre känsliga. Kontrollera även att handbromsen tar som den skall och framför allt att den tar på båda bakhjulen.

Rost
Alla E46 bilar har galvaniserad kaross, men trots detta är de känsliga mot rostangrepp. Flertal exemplar har fått motorhuven eller bagageluckan bytt på garantin. Även dörrarna är känsliga mot rostangrepp. Någon förbättring av rostskyddet gjordes aldrig under modellens levnadstid.

Manuella växellådor
Vissa E46 bilar har drabbats av att växelspaken inte återvänder till mittenläget när en växel läggs ur, oftast från 5ans växel. Fenomenet visar sig enbart medan växellådan fortfarande är kall och försvinner när växellådan uppnått arbetstemperatur. För att åtgärda felet, behöver en kolv med tillhörande fjäder bytas och för detta krävs att växellådan demonteras, vilket kostar ca 3500 kr.

Bakaxel
Bakaxeln är en viktig punkt att kontrollera på ett tilltänkt objekt och det görs enklast genom att man lyssnar efter missljud i samband med kraftig kurvtagning. Det finns inga kända kvalitetsbrister på bakaxeln på M3 E46, men trots det har BMW fått byta många bakaxlar på garanti eller goodwill då många M3 ägare klagat på missljud från bakaxeln. Vid analys har det framkommit att problemen med missljud från bakaxeln berott på att vissa BMW verkstäder har använt fel olja till bakaxeln vid service.

Kupéfläkten har ibland utan någon anledning lagt av trots att klimatdisplayen visar att det blåser för fullt. Det är oftast fläktmotståndet (som egentligen är ett effektslutsteg) som är orsaken. Det är inte dyrt men lite pilligt att åtgärda. Mektips: http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=29

Trasig nummerskyltsbelysning är ett vanligt förekommande och kan tänkas vara ett bagatellartat fel, men kan kosta över 2000 kr att åtgärda.

Cabrio
Hardtopförberedelse är inte standardutrustning på alla E46modeller men kan eftermonteras. Sats kostar 1200 kr och tar ca 1 timme att montera.

M54 320i/325i/330i (Rak 6:a - 24 ventiler) 01-
Mycket hållbar motorkonstruktion utan direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma, vilket oftast orsakas av igensatta hydrauliska ventilyftare som i sin tur kan indikera slarv med oljebyten.

Taget från www.autopower.se
Senast redigerat av p12 (18 september 2010)

Haters gonna hate.

Saabifierad
2 031 Inlägg
18 september 2010
Enligt en trollanvändare på zatzy drar en 330i motorcyklar i acceleration från 200 och uppåt samt drar jämt med en BMW M5 så köp lol lol lol Plus att du blir helgonförklarad här på garaget.org då det är en BMW tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
18 september 2010
Jockey skrev:
Tjena
Är i bytestankar och undrar om någon vet om bmw 330i är en bra bil?
Hör av er ang fel och brister och alla positiva sidor.

MVH jonas

köp en saab istället!
bmw börjar krångla efter 16.000mil
för att inte prata om många brukare som kör sönder bilar (vxllåda mm)om det gäller beg.
det finns en anledning för de kallas för
bayerische mist wagen i tyskland!
Senast redigerat av gps18 (18 september 2010)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

551 Inlägg
18 september 2010

jasså? o du kan inte utveckla lite?

Haters gonna hate.

902 Inlägg
18 september 2010
p12 skrev:

visst!
samtliga både här o i tyskland som jag känner har massor med problem med bmw
bra i början,mycket krångel i efterhand med motor, speciellt efter 15-16.000mil
även i mitt jobb som vi hade en bmw 740 -98 hade så mkt krångel som fick ta det väck o nu kör vi med mazda o de rullar myyyycket bättre.

551 Inlägg
18 september 2010
gps18 skrev:
p12 skrev:

visst!
även i mitt jobb som vi hade en bmw 740 -98 hade så mkt krångel som fick ta det väck o nu kör vi med mazda o de rullar myyyycket bättre.

o du kan intyga att bilarna är rätt skötta? servade och liknande?

och bara för att någon random i tyskland har lite problem med en bmw så är alla bmw dåliga? eller är det e46 330i dom har?

Haters gonna hate.

902 Inlägg
18 september 2010
p12 skrev:
gps18 skrev:
p12 skrev:

visst!

och bara för att någon random i tyskland har lite problem med en bmw så är alla bmw dåliga? eller är det e46 330i dom har?

servade hos bmw enl manualen rätt antal km osv
vi pratar inte om random utan om personer som kan en hel del om bilar inkl bil- o lastbilsmekaniker eller män som har firmor och har ansvariga för bilar.
Generellt jag avråder folk från att köpa ford,opel o bmw.Speciellt om man bor i Sverige o har tillgång till Saab o Volvo som håller mycket mer i längden.Bmw är definitivt inte nåt att hurra för!Vill nån köpa bmw det är bara fram!
De hade allt möjligt av bmw from 316 tom 750
Senast redigerat av gps18 (18 september 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 september 2010
gps18 skrev:
p12 skrev:
gps18 skrev:
visst!

vi pratar inte om random utan om personer som kan en hel del om bilar inkl bil- o lastbilsmekaniker eller män som har firmor och har ansvariga för bilar.
Generellt jag avråder folk från att köpa ford,opel o bmw.Speciellt om man bor i Sverige o har tillgång till Saab o Volvo som håller mycket mer i längden.Bmw är definitivt inte nåt att hurra för!Vill nån köpa bmw det är bara fram!

Haha det är alltid lika roligt att läsa inlägg från personer som inte vet vad de pratar om!

//Personlig erfarenhet från ett flertal Bmw över både trettio och fyrtiotusen mil.
Senast redigerat av Rquired (18 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Tomten
1 065 Inlägg
18 september 2010
330n är ett mycket vettigt alternativ.
Bmw är bra kvalisort och är bra bilar. Kan inte jämföras med andra märken då dom spelar i en klass för sig.
Finns en anledning varför bmw ägare håller sig till bmw  och byter till nyare.

Bmw kostar lite mera inköp och försäkring men i längden sparar du på service o lagning.
Är bilen bara skött som den ska så tveka inte att köpa en. Du blir inte missnöjd.

902 Inlägg
18 september 2010
Rquired skrev:
gps18 skrev:
p12 skrev:

Haha det är alltid lika roligt att läsa inlägg från personer som inte vet vad de pratar om!

//Personlig erfarenhet från ett flertal Bmw över både trettio och fyrtiotusen mil, både i andra hand och med en ägare hela sträckan.

Jag vet myyyycket väl vad jag pratar om! Var säker om det!
Pga jobbet jag är ofta i utlandet där jag hyr o kör många bilar
O jag erfarenhet av många finare bilar, maserati quattroporte,aston martin rapide,audi s8 mm
Vidare jag har kört även en del amerikanska bilar,japanska,-mest lexus o honda.
men vill du hålla enkelriktad till bmw gör du det!
its a free world!
ha en bra dag!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 september 2010
gps18 skrev:
Rquired skrev:
gps18 skrev:

//Personlig erfarenhet från ett flertal Bmw över både trettio och fyrtiotusen mil, både i andra hand och med en ägare hela sträckan.

O jag erfarenhet av många finare bilar, maserati quattroporte,aston martin rapide,audi s8 mm
its a free world!
ha en bra dag!

Tror tyvärr inte en sekund på den erfarenhet du påstår dig ha och håller mig inte strikt till Bmw utan har ägt andra bilar. Men det ät lite fascinerande hur du sågar Bmw med tanke på vilken mängd material det finns som motbevis; Toppresultat i tillförlitlighetsundersökningar, Bland de mest nöjda ägarna tillsammans med Toyota och Subaru i Sverige mfl. och inte att förglömma ett starkt varumärke förknippat med bra bilar världen över och en sug efter bilar med detta märke världen över som får Saab och Volvo´s kombinerade försäljningssiffror att framstå som högst måttliga.

Istället rekommenderar du Saab som alltid varit finurliga bilar med aldrig varit höjden av varken servicevänlighet eller pålitlighet, ett märke som hela sitt liv kämpat för sin överlevnad och som totalt under knappt 70år sålt färre bilar än vad erkänt halvdana Mercedes A-klass gjort under 10år. Även i fallet Saab så hamnar märket inte mer än i klass med medelbilen i ägar eller tillförlitlighetsundersökningar trots att märket får anses ha relativt entusiastiska ägare vilket syntes under Saab´s nuvarande kris.

Botten var väl på 90-talet när Saab (9000) under en period låg sämre till än Alfa Romeo (164) i tillförlitlighets och ägarundersökningar Europa över. Detta exempel är synnerligen intressant att dra upp i Sverige, eftersom vi svenskar har en djup tro i att Saab och Volvo är det bästa man kan köra och samtidigt en lika djup tro i att italienska bilar är genomgående skräp. Åter igen genom att ignorera att Alfa Romeo säljer dubbelt så mycket bilar som Saab gör ens i sina toppdagar, då låg väl siffran runt 100.000 bilar per år medan Alfa brukar ligga runt 200-250.000 bilar per år.

Volvo må ha varit duktigt stryktåliga bilar även om de själkklart haft nackdelar med, men idag har Volvo´s pålitlighet och skryttålighet gjort en dykning även om även det har fördelar: Bilarna har blivit mycket modernare och i mitt tycke rejält mycket bättre.

Men vill du ignorera dylikt och istället fokusera på några diffusa uppgifter om erfarenhet du påstår att dina bekanta besitter så gör det, men glöm inte att styrkan med en marknadsekonomi är att kunderna väljer de produkter som är bra och bojkottar resten.

Sedan kan du själv sätta detta i samband med hur det gick för Volvo, Saab och Bmw i finanskrisen. Jag vill inte säga för mycket, men två höll på att gå under och en fortsatte att gå med (förminskad) vinst.

Ha även du en bra dag!
Senast redigerat av Rquired (18 september 2010)

551 Inlägg
18 september 2010
gps18 skrev:
Rquired skrev:
gps18 skrev:

its a free world!
ha en bra dag!

aa o jag har 25 bmws som inte har ett enda problem. o alla min kompisar kör saab o dom håller inte. SÅ ÄR DET!

ha en dålig kväll!

Haters gonna hate.

902 Inlägg
18 september 2010
Rquired skrev:
gps18 skrev:
Rquired skrev:

its a free world!
ha en bra dag!

Tror tyvärr inte en sekund på den erfarenhet du påstår dig ha och håller mig inte strikt till Bmw utan har ägt andra bilar. Men det ät lite fascinerande hur du sågar Bmw med tanke på vilken mängd material det finns som motbevis; Toppresultat i tillförlitlighetsundersökningar, Bland de mest nöjda ägarna tillsammans med Toyota och Subaru i Sverige mfl. och inte att förglömma ett starkt varumärke förknippat med bra bilar världen över och en sug efter bilar med detta märke världen över som får Saab och Volvo´s kombinerade försäljningssiffror att framstå som högst måttliga.

Istället rekommenderar du Saab som alltid varit finurliga bilar med aldrig varit höjden av varken servicevänlighet eller pålitlighet, ett märke som hela sitt liv kämpat för sin överlevnad och som totalt under knappt 70år sålt färre bilar än vad erkänt halvdana Mercedes A-klass gjort under 10år. Även i fallet Saab så hamnar märket inte mer än i klass med medelbilen i ägar eller tillförlitlighetsundersökningar trots att märket får anses ha relativt entusiastiska ägare vilket syntes under Saab´s nuvarande kris.

Botten var väl på 90-talet när Saab (9000) under en period låg sämre till än Alfa Romeo (164) i tillförlitlighets och ägarundersökningar Europa över. Detta exempel är synnerligen intressant att dra upp i Sverige, eftersom vi svenskar har en djup tro i att Saab och Volvo är det bästa man kan köra och samtidigt en lika djup tro i att italienska bilar är genomgående skräp. Åter igen genom att ignorera att Alfa Romeo säljer dubbelt så mycket bilar som Saab gör ens i sina toppdagar, då låg väl siffran runt 100.000 bilar per år medan Alfa brukar ligga runt 200-250.000 bilar per år.

Volvo må ha varit duktigt stryktåliga bilar även om de själkklart haft nackdelar med, men idag har Volvo´s pålitlighet och skryttålighet gjort en dykning även om även det har fördelar: Bilarna har blivit mycket modernare och i mitt tycke rejält mycket bättre.

Men vill du ignorera dylikt och istället fokusera på några diffusa uppgifter om erfarenhet du påstår att dina bekanta besitter så gör det, men glöm inte att styrkan med en marknadsekonomi är att kunderna väljer de produkter som är bra och bojkottar resten.

Sedan kan du själv sätta detta i samband med hur det gick för Volvo, Saab och Bmw i finanskrisen. Jag vill inte säga för mycket, men två höll på att gå under och en fortsatte att gå med (förminskad) vinst.

Ha även du en bra dag!

Klart!
Jag är ekonom och kan referera att både bmw o MB har gjort betydligt kraftigare reklam både i tidningar,tv, filmer (J.Bond,transporter mm),har starkare utgångspunkt eftersom i Tyskland de flesta handlar tyskt o några andra anledningar som får inte nämna i den här sajt.
Skulle det samma ske med saab o volvo bilden skulle vara annorlunda.

Ytterligare mina referensramar är också ifrån utlandet,jag är halv svensk o bor i Sverige de sista 17år av mitt liv.Till andra hälften är jag sydeurope o har bott i Eze i Cote d´Azur(franska riviera) där man kör en anning bra bilar.Vi har i princip haft mest italienska o tyska bilar i familjen(bl.a. alfa 164 quadrifoglio)men desvärre bmw har aldrig lockat mig.
Även i andra delar av världen där klimat kräver bilar som klarar sig bättre i kylan tex provence de Quebec i Canada där uppskattas mer saab o volvo än bmw. Men däremot i Miami,Florida bmw är mer populär.
Frågan att GM ägde saab har varit stor bakslag för saab,men popularität har visats genom saab fans!!!
Givetvis för och nackdelar finns i alla bilar men i det långa loppet tyvärr bmw klara sig inte så bra som saab resp.volvo.
Vidare kan nämna den antikgrekiska ουκ εν τω πολλω το ευ= det som är bra finns inte hos den stora mängden!
Ferrari och maserati gick dåligt men försäljning men jag tror inte att de är dåliga bilar för det.
Eller finns det kanske bmw fanatiker som påstår det???
För att se klarare skillnader trappa upp även till lastbils nivå där runt i världen toppar volvo,scania och Mack i den amerikanska kontinent(som ägs också av volvo och renault trucks)
Ytterligare det finns en hel massa till men jag är på jobbet och kan inte spendera oändlig tid för det.

Ny dag Nya möjligheter
42 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
TACK för mycket användbar information!

Gällande jämförelser och tillförlitlighet så är detta jag begrundar mitt val av bil på då jag besitter i dagläget en så hett diskuterad SAAB 9-3 Aero och denna har inte hållt den standard jag eftersöker!
Sedan mitt inköp har bilen ifråga fått stå VÄLDIGT mycket på verkstad och jag har alltid varit noga med att sköta om bilen efter hårdare körningar.
TROTS detta faktum så står bilen i dagsläget än en gång på verkstad....

Jag säger inte att jag inte gillar SAAB då jag faktiskt äger en och lagt mycket tid och pengar på den.

Men återigen tackar jag för mycket användbar information och frågar mer:

BMW:n som jag tittar på är en -99a och har gått 18xxxx importerade mil. Hämtades från Tyskland -07
Tankar?
Hur kan jag veta om Vanos är OK?
Har mer frågor men vill gärna ha fler tankar och svar.
MVH Jonas

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 september 2010
Det finns en hel del personer som påstår bestämt att Ferrari och Maserati är skräp, jag kan omöjligt vara varken eller eftersom jag inte har någon erfarenhet av dem. Mer än att ett flertal modeller har förvånansvärt usel upplevd kvalité, att de är snordyra att underhålla, att motorerna låter underbart och att varumärket är så starkt att det är underbart att bara sitta i dem.

Observera noga att jag aldrig påstått något annat än att Volvo och Saab är bra bilar och som du säger finns det en väldigt massa belägg för det, ALLT jag har påstått är att Bmw är en minst lika bra bil och att det finns ännu mer belägg för detta påstående (Enl. ovanstående inlägg).

Volvo Lastbilar och Scania är däremot inget exempel på detta då de inte har någon koppling till personbilarna.

Att GM skadat Saab råder delade meningar om, åter igen heter det så klart så i Sverige och framför allt i trakterna runt Trollhättan när folk var oroliga för sina jobb men betänk då följande:
-Saab gick så illa att de var tvungna att bli uppköpta av GM, GM har sålika helt enkelt räddat Saab och gett Saab minst 20år extra att leva.
-Har GM verkligen varit skadligt för Saab? För guds skull, de stora försäljningsvolymerna och några av de bästa och de i förhållande med sin tid klart mest moderna modellerna har tillkommit tack vare GM.
-Det är enkelt att vara märkesentusiast, man behöver bara tycka om ett märke. Men många entusiaster är verkligen inte detsamma som ett bra bilmärke, eller ett bra bilmärke med bra säljargument.

Saab hör till den sista punkten, bra bilar men konkurrenterna är bättre. Och allt sammanfattas väl enklast i att hade bara en bråkdel av de som klagade på GM och stöttade Saab faktiskt köpt en Saab istället för att köra en konkurrent hade Saab´s framtid varit tryggad.

Nej, jag håller kvar vid mina tidigare argument och vill du hävda att Bmw är en usel bil som rasar ihop vid 16.000mil får du göra så. Som tur är har de flesta på Garaget vett nog att känna igen ett påstående byggt på ett luftslott när de ser det.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 september 2010
Jockey skrev:
TACK för mycket användbar information!

Gällande jämförelser och tillförlitlighet så är detta jag begrundar mitt val av bil på då jag besitter i dagläget en så hett diskuterad SAAB 9-3 Aero och denna har inte hållt den standard jag eftersöker!
Sedan mitt inköp har bilen ifråga fått stå VÄLDIGT mycket på verkstad och jag har alltid varit noga med att sköta om bilen efter hårdare körningar.
TROTS detta faktum så står bilen i dagsläget än en gång på verkstad....

Jag säger inte att jag inte gillar SAAB då jag faktiskt äger en och lagt mycket tid och pengar på den.

Men återigen tackar jag för mycket användbar information och frågar mer:

BMW:n som jag tittar på är en -99a och har gått 18xxxx importerade mil. Hämtades från Tyskland -07
Tankar?
Hur kan jag veta om Vanos är OK?
Har mer frågor men vill gärna ha fler tankar och svar.
MVH Jonas

330i fanns inte 1999? Övriga frågor hittar du enklast svar på under "Begagnatguiden" på www.autopower.se, fast inte Vanos-frågan. Men svaret där är egentligen att du märker om den är dålig, det brukar låta rätt illa. Men Vanos brukar sällan ge sig på Mxx-motorer så du kan vara lugn. smile

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
18 september 2010
bmw 330 är snabbaste bilen i världen. Källa: http://www.zatzy.com/allmaent/367551-ho … 0km-h.html

Bmw osv..

Ny dag Nya möjligheter
42 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Hej rättelse för årsmodell -00 är det rätta

Sök