2960
Sök

Köpråd: BMW 330i -00

Ny dag Nya möjligheter
42 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#1
Efter att jag lagt tråd på fel ställe som därtill användes för pajkastning skapar jag nu denna som förhoppningsvis INTE missbrukas!

Är ute efter en BMW och fått ögonen på en 330i Touring från -00 TyskImport Automat och behöver tips och råd angående vad man bör tänka på eller se upp med.

HAR läst mycket på Autopower men undrar ändå om vettiga människor kan ge synpunkter och tankar på just 330i.
Erfarenheter?
Vanliga fel?
Allt som kan tänkas beröra mitt val är av vikt.
Mvh
Jonas

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
19 september 2010
#2
kolla automat lådan nogrant så att allt funkar som det ska.. ska växla som en dröm.. och inte kännas konstigt på något sett... ta även en nogran provkörning o känn på bilen ordentligen i rumpa... den ska inte kännas svajjig eller ostabil över ojämnheter.. bussingar är förbrukings och färskvara... kän även på stötdämpare diverse... kolla även bromsbelägg och skivorna i fram... lyssna på motorn nogrant... ta en ordentlig titt under motor huven.. finns alla vätskor där? sitter fläkten tight med mera... kolla så oljan är fräsh.. lyssna på motorn.. den ska var tyst o gå jämn som endans... det ska inte där vara några missljud eller svajningar... den ska inte ticka..

sett dig i bilen.. pumpa lite på gasen löst... lägger den sig rätt i tomgång direkt?. höj varvtalet till 2500rpm håll jämn gas. skrammlar motorn?

Ja var noga helt enkelt. kolla igenom så mkt som möjligt..

Vanligtvis så behöver man inte kolla igenom hela bilen. man märker ganska snabbt om det är ett välskött exemplar eller ej.

men det finns MYCKET myglarexmplar.. så var noggran.
Senast redigerat av OverBoosted (19 september 2010)


Bmw osv..

104 Inlägg
19 september 2010
#3
OverBoosted skrev:
kolla automat lådan nogrant så att allt funkar som det ska.. ska växla som en dröm.. och inte kännas konstigt på något sett... ta även en nogran provkörning o känn på bilen ordentligen i rumpa... den ska inte kännas svajjig eller ostabil över ojämnheter.. bussingar är förbrukings och färskvara... kän även på stötdämpare diverse... kolla även bromsbelägg och skivorna i fram... lyssna på motorn nogrant... ta en ordentlig titt under motor huven.. finns alla vätskor där? sitter fläkten tight med mera... kolla så oljan är fräsh.. lyssna på motorn.. den ska var tyst o gå jämn som endans... det ska inte där vara några missljud eller svajningar... den ska inte ticka..

sett dig i bilen.. pumpa lite på gasen löst... lägger den sig rätt i tomgång direkt?. höj varvtalet till 2500rpm håll jämn gas. skrammlar motorn?

Ja var noga helt enkelt. kolla igenom så mkt som möjligt..

Vanligtvis så behöver man inte kolla igenom hela bilen. man märker ganska snabbt om det är ett välskött exemplar eller ej.

men det finns MYCKET myglarexmplar.. så var noggran.

ursäkta för OT men om den inte lägger sig i varv direkt då? Säg att man varvar till 3000rpm och den stannar till på typ 1500 en halv sekund innan den går tillbaka, vad är fel då?

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
19 september 2010
#4
mur skrev:
OverBoosted skrev:
kolla automat lådan nogrant så att allt funkar som det ska.. ska växla som en dröm.. och inte kännas konstigt på något sett... ta även en nogran provkörning o känn på bilen ordentligen i rumpa... den ska inte kännas svajjig eller ostabil över ojämnheter.. bussingar är förbrukings och färskvara... kän även på stötdämpare diverse... kolla även bromsbelägg och skivorna i fram... lyssna på motorn nogrant... ta en ordentlig titt under motor huven.. finns alla vätskor där? sitter fläkten tight med mera... kolla så oljan är fräsh.. lyssna på motorn.. den ska var tyst o gå jämn som endans... det ska inte där vara några missljud eller svajningar... den ska inte ticka..

sett dig i bilen.. pumpa lite på gasen löst... lägger den sig rätt i tomgång direkt?. höj varvtalet till 2500rpm håll jämn gas. skrammlar motorn?

Ja var noga helt enkelt. kolla igenom så mkt som möjligt..

Vanligtvis så behöver man inte kolla igenom hela bilen. man märker ganska snabbt om det är ett välskött exemplar eller ej.

men det finns MYCKET myglarexmplar.. så var noggran.

ursäkta för OT men om den inte lägger sig i varv direkt då? Säg att man varvar till 3000rpm och den stannar till på typ 1500 en halv sekund innan den går tillbaka, vad är fel då?

stannar verkligen motorgången till vid 1500 varv? om du trycker till gasen och släpper foten direkt så ska motorn gå ner i exakt samma jämna takt.

Vad händer när du är ute och kör vid 1500varv när du varvar upp? är det något ryck där eller dylikt? eller gåpr den jämt igenom hela registret uppåt?

Jag vet inte exakt vad det beror på eller hur allvarligt det är.

Kolla på youtube på din bilmodell när andra varvar med bilen och dylikt brukar finnas mycket sånt på youtube. om den inte varvar ner som dom andra bilarna av samma modell gör skulle jag åka till en verkstad o kolla upp det snarast. Svårt över internet o veta om de verkligen är ett hack eller inte.

Sen om det är ett markant lagg på registret behöver de tinte vara världen undergång heller kan va både små o stora fel. allitfrån fel på luftmassemätare till allvarligare saker inuti motorn.


Bmw osv..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
19 september 2010
#5
http://www.youtube.com/watch?v=1T9MWpwq … eature=fvw den här kärran hade väldigt fin motor gång... o på settet den varvar ner är ett väldigt fint exmpel på hur en gneomsnittlig bmw snurra brukar varva ner smile


Bmw osv..


Sök