2880
Sök

Brus i högtalare! Signalstörning? hjälp.

13 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Suck.. Det vart lite tråkigt med signaljorden om den nu gått. Vet någon vart man kan fixa det i närheten ulricehamn, borås, jönköping?

Jag har 16mm2 på både jord och ström.

Högtalarna och basen jag har i har 4 ohm. basen kan man välja mellan 2 och 4. Men det blir mono ändå?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 september 2010
Tvivlar starkt på att du kan välja 2 eller 4Ohm på basen, om det är dubbla 4Ohms spolar så kan du få det till 2Ohm (parallellkoppling) eller 8Ohm (seriekoppling), om det är dubbla 2Ohms spolar så kan du få till 1Ohm (parallellkoppling) eller 4Ohm (seriekoppling). Att bara använda en spole är inte att rekommendera, då ändras basens parametrar och effekttåligheten sjunker.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

13 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Tvivlar starkt på att du kan välja 2 eller 4Ohm på basen, om det är dubbla 4Ohms spolar så kan du få det till 2Ohm (parallellkoppling) eller 8Ohm (seriekoppling), om det är dubbla 2Ohms spolar så kan du få till 1Ohm (parallellkoppling) eller 4Ohm (seriekoppling). Att bara använda en spole är inte att rekommendera, då ändras basens parametrar och effekttåligheten sjunker.

okay, då var det min okunnighet som visade sig. Det som lurade mig var att det var 4 anslutningar till basen. om man tog de 2 yttersta skulle det nog vara 4 ohm om jag inte minns galet.

Hur ska jag använda båda spolarna menar du?
Senast redigerat av Down__ (28 september 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 september 2010
Är det två + (röda) och två - (svarta) anslutningar? Beroende på hur du kopplar dom så blir det olika impedans, men du ska använda alla 4 hur du än gör.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

13 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Är det två + (röda) och två - (svarta) anslutningar? Beroende på hur du kopplar dom så blir det olika impedans, men du ska använda alla 4 hur du än gör.

det var det. Hur kommer det sig att det var en gummiplugg över de två i mitten? Hur ska jag koppla i alla fyra? snälla berätta som om det var för en femåring du skulle beskriva det. Min låda har en högtalarterminal med 2 anslutningar och hur ska jag få de till de 4 på basen?

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/IMAG0081.jpg
Senast redigerat av Down__ (28 september 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 september 2010
Om du tittar till höger på den där bilden så ser du att det sitter en bygel mellan dom två anslutningarna i mitten, sen så är det en gummiplutt utanpå för att skydda bara. Den bygeln seriekopplar spolarna, då ansluter du bara ditt steg till anslutningarna längst ut och få då en belastning på 4Ohm. Om du däremot har ett monoblock som är 1Ohm stabilt och ska driva en sån där bas med det så tar du bort gummipluggen, bort med bygeln och drar sen kabel från stegets + till båda + på basen, och från stegets - till båda - på basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

13 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du tittar till höger på den där bilden så ser du att det sitter en bygel mellan dom två anslutningarna i mitten, sen så är det en gummiplutt utanpå för att skydda bara. Den bygeln seriekopplar spolarna, då ansluter du bara ditt steg till anslutningarna längst ut och få då en belastning på 4Ohm. Om du däremot har ett monoblock som är 1Ohm stabilt och ska driva en sån där bas med det så tar du bort gummipluggen, bort med bygeln och drar sen kabel från stegets + till båda + på basen, och från stegets - till båda - på basen.

Det räcker inte med 2ohm då? mitt steg ska tydligen klara det och då får basen 250w RMS

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 september 2010
Hur ska du få till 2Ohm? Då kan du bara använda en spole och det är inte bra. Nej låt isåfall istället byglingen sitta kvar och koppla bara in dig på dom yttre anslutningarna, då belastas steget med 4Ohm istället. Tror dock att basen gärna skulle se att du kopplar den till ett lite värre steg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

13 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Hur ska du få till 2Ohm? Då kan du bara använda en spole och det är inte bra. Nej låt isåfall istället byglingen sitta kvar och koppla bara in dig på dom yttre anslutningarna, då belastas steget med 4Ohm istället. Tror dock att basen gärna skulle se att du kopplar den till ett lite värre steg.

Funderar på om man skulle sälja steget jag har nui och skaffa ett mono steg ist - eller ett monosteg vid sidan om. Får se lite.

2 035 Inlägg
28 september 2010
Down__ skrev:
Suck.. Det vart lite tråkigt med signaljorden om den nu gått. Vet någon vart man kan fixa det i närheten ulricehamn, borås, jönköping?

Högtalarna och basen jag har i har 4 ohm. basen kan man välja mellan 2 och 4. Men det blir mono ändå?

Signaljorden är ganska lätt att fixa själv. lite lödkunskaper bara så. Jag gjorde det på min och det funkade klockrent efteråt.  Men jag hade ju alla grejerna så.

Biljudsveteran sen 1984!

13 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
bosabengt skrev:
Down__ skrev:

Signaljorden är ganska lätt att fixa själv. lite lödkunskaper bara så. Jag gjorde det på min och det funkade klockrent efteråt.  Men jag hade ju alla grejerna så.

Jag har frågat runt med kompisar och vi har kommit fram till att vi inte tror att det är signaljorden.. Eftersom det fungerade bra när en kabel var ikopplad, när motorn inte var igång samt att vi hittade ett läge som bruset försvann på. och bruset höjdes och sänktes rätt rejält i takt med att man ändrade på kabeln. Ska satsa på en bättre kabel till att börja med så det inte är de som är felet.

2 035 Inlägg
3 oktober 2010
HAde du felsökt signaljorden på stereon då?

Biljudsveteran sen 1984!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 oktober 2010
frågat runt är inte samma sak som fastställt tongue jag tror fortfarande de är de som är felet..

Sök