3857
Sök

Ny bil, ny växellåda

5 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
Hejsan!
Köpte en nyligen en Lupo 1.4 16v med defekt växellåda som jag nu har bytt. Efter bytet funkar växellådan som den ska men kopplingen slirar. Har hittat ett kvitto på att förra ägaren har bytt koppling förra året i Augusti. Kopplingen slirar ingenting i 1an alls, men i övriga växlar börjar den slira vid fullt gaspådrag över 2000 varv. Är kopplingen kass så den behövs bytas? Tycker det låter lite märkligt att kopplingen han bytt inte skulle hålla mer än 1år. Han kanske har misshandlat den så den inte pallar mer. Vad tror ni? kan det vara något simpelt problem eller ska man behöva byta ut den igen? Tyckte den såg fräsch ut, det lilla jag såg. Men skenet kanske bedrar?

Tack på förhand

3 259 Inlägg
22 september 2010
fyfy! Har man lådan nere så tittar man alltid på kopplingen! smile

Det var inte oljegeggigt i kopplingshuset på den gamla lådan? Tänkte om det läckt lite olja som kan ge dessa symptom...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

5 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
Är inte jätte erfaren bilmeckare, men min polares fassa som är bilmekaniker slängde en blick på den och han sa att det såg bra ut, inte geggigt eller liknande. Det kanske bara är att köra och hoppas på att det är lite olja som hamnat där som försvinner så småningom. Tack för hjälpen annars smile

982 Inlägg
22 september 2010
fyfan va trött ja skulle va vara på bil helvetet i din situation

3 259 Inlägg
22 september 2010
Ja prova o kör! Har du tur blir det bättre! Går det som vanligt så får du byta koppling! wink

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

5 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
Beeenny skrev:
fyfan va trött ja skulle va vara på bil helvetet i din situation

Haha, jo man blir ju lite less. Blir till att lämna in bilen för byte av koppling för inte fan pallar jag riva av växellådan igen tongue Om den nu behövs bytas dvs smile
Senast redigerat av Marreman (22 september 2010)

165 Inlägg
22 september 2010
byta kopplingen vid växelåds byte alltid marreman............ Jag bytar den för 2000.

982 Inlägg
22 september 2010
Noookie skrev:
byta kopplingen vid växelåds byte alltid marreman............ Jag bytar den för 2000.

varför???????????????? skapligt onödigt om grejerna är fräscha..ps de heter byter inte bytar

165 Inlägg
22 september 2010
Beeenny skrev:
Noookie skrev:

varför???????????????? skapligt onödigt om grejerna är fräscha..ps de heter byter inte bytar

För man vill ha nya saker när man delar. De är fan som att använda samma motorolja två gånger för den ser bra ut........ Och lek inte ord polis här.

982 Inlägg
22 september 2010
Noookie skrev:
Beeenny skrev:
Noookie skrev:

För man vill ha nya saker när man delar. De är fan som att använda samma motorolja två gånger för den ser bra ut........ Och lek inte ord polis här.

så om din koppling rasar ,byter du då växellåda oxå eller ?

165 Inlägg
22 september 2010
Beeenny skrev:
Noookie skrev:
Beeenny skrev:

så om din koppling rasar ,byter du då växellåda oxå eller ?

Inte samma sak jue. Visst e man hemma mekare o inte har råd så förstår jag dig......

3 259 Inlägg
22 september 2010
Noookie skrev:
Inte samma sak jue. Visst e man hemma mekare o inte har råd så förstår jag dig......

Jag trodde han var en bilverkstad och rik som ett troll... med tanke på bilvalet då alltså... roll
Senast redigerat av JonR (22 september 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

165 Inlägg
22 september 2010
JonR skrev:
Noookie skrev:

Jag trodde han var en bilverkstad och rik som ett troll... med tanke på bilvalet då alltså... roll

Mmmm avundar dig. För du är sååååååååååååå rolig.

3 259 Inlägg
22 september 2010
Noookie skrev:
JonR skrev:
Noookie skrev:

Svårt att låta bli när du börjar gagga om att använda samma koppling två gånger är som att använda samma motorolja två gånger.. lollollol

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

165 Inlägg
22 september 2010
JonR skrev:
Noookie skrev:
JonR skrev:

Svårt att låta bli när du börjar gagga om att använda samma koppling två gånger är som att använda samma motorolja två gånger.. lollollol

Men va fan.

5 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
Haha så det betyder att jag är fattig som har valt att köpa en Lupo tongue? Har INSANE med pengar så jag lämnade in skiten så blir det fixat, har meckat klart med det jag skulle wink

4 586 Inlägg
22 september 2010
Noookie skrev:
Beeenny skrev:
Noookie skrev:

I många fall så ger sig växellåda före kopplingen på många bilar. Lupo är kända för sitt växelådsproblem. Ifall olja kommit på lamellen så brukar bilen "hoppa" lite vid dragläge

165 Inlägg
22 september 2010
jocke_gronberg skrev:
Noookie skrev:
Beeenny skrev:

I många fall så ger sig växellåda före kopplingen på många bilar. Lupo är kända för sitt växelådsproblem. Ifall olja kommit på lamellen så brukar bilen "hoppa" lite vid dragläge

Men om man får olja på lamellen så ska man torka bort det. Annars tränger de ju in i belägningen och kommer ut när lamellen blir varm.

4 586 Inlägg
22 september 2010
Noookie skrev:
jocke_gronberg skrev:
Noookie skrev:

Men om man får olja på lamellen så ska man torka bort det. Annars tränger de ju in i belägningen och kommer ut när lamellen blir varm.

Okey hade hänt på min gamla audi. Var som att köra med sinter big_smile

165 Inlägg
22 september 2010
jocke_gronberg skrev:
Noookie skrev:
jocke_gronberg skrev:

Okey hade hänt på min gamla audi. Var som att köra med sinter big_smile

Kan tro tongue

Sök