3138
Sök

Audi 60L - 1968 från skrot till bruksveteran

Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#21
twin_cam skrev:
Ser bra ut smile Veteranare är roligt som fan smile Så enkelt och ändå fungerar det smile

Men sitter motorn halvsnett i bilen? Vart audi lustigt byggda redan då? tongue

Motorn sitte rakt men kylaren har en halvudda placering. Ska försöka få med en bild på motorrummet till nästa update.

Ja veteranare är det bästa. Man behöver inte fundera så mycket utan bara skruva.

Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#23
lillkjell skrev:
lycka till smile

Tackar tackarbig_smile
Det lär nog behövas

120 Inlägg
5 oktober 2010
#24
Underbart o se att du ger dig i kast med o renovera en sån underbar gammal klassiker! smile

Audis rostskydd var ju inte det bästa på 60-70 talet så dom flesta rostade ju helt enkelt bort.

Om du vet var man kan få tag på orginaldelar till gammel audis så tar jag tacksamt emot tips...


Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#25
Banan_ skrev:
Underbart o se att du ger dig i kast med o renovera en sån underbar gammal klassiker! smile

Audis rostskydd var ju inte det bästa på 60-70 talet så dom flesta rostade ju helt enkelt bort.

Om du vet var man kan få tag på orginaldelar till gammel audis så tar jag tacksamt emot tips...

Jadu. Delar är lite smått problematiskt. Har köpt en del av det jag har på lager via Svenska Audi och DKW klubbenwww.sadkw.se Vissa delar har jag lyckats hitta på tradera. Några smågrejjer har jag lyckats köpa på bilskrotar men där är det tunnt med grejjer.

Har hittat ett par sidor på nätet där man kan beställa grejjer från tyskland. Deras adresser är:
http://www.audiersatzteile.de
http://trshop.audi.de/konakart/Welcome.do

Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#26
jonnielahti skrev:
ser mycket trevligt ut!
va en gubbe jag va och kolla på en bil hos förr som hade fått läckage i sin 32fots båt när den stog vid kajen och motorn sprang läck, men detta löste han med vanlig coca cola!

Vet inte om jag är så pigg på att slå coca cola i motorn. Har fått tag på riktig gammeldags dieselolja jag tänkte slå i och försöka med.

120 Inlägg
5 oktober 2010
#27
Klockrent! Tackar så hemskt mycket för sidorna!


687 Inlägg
6 oktober 2010
#28
Riktigt tuff gammal Audi. Såna här projekt är dom roligaste att följa. Lycka till!

5 111 Inlägg
6 oktober 2010
#29
Farmer_power skrev:
jonnielahti skrev:
ser mycket trevligt ut!
va en gubbe jag va och kolla på en bil hos förr som hade fått läckage i sin 32fots båt när den stog vid kajen och motorn sprang läck, men detta löste han med vanlig coca cola!

Vet inte om jag är så pigg på att slå coca cola i motorn. Har fått tag på riktig gammeldags dieselolja jag tänkte slå i och försöka med.

Bättre det, coca cola är det så lite fosforsyra i men desto mer socker som kan ställa till bekymmer...

Dieseln borde ju vara billigare per liter också...


Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 oktober 2010
#30
Slår du i dieseln i motorn eller i cylindrarna genom tändstiftshålen? Tänk på att du inte ska fylla i så mkt det går ifall du häller i tändstiftshålen, vätska är ju som vi vet okomprimerbart och fyller du å skruvar på stiften så blir det svårt.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Tekniker
345 Inlägg
6 oktober 2010
#31
Coolt smile  lycka till, ser fram imot flera bilder

Det man inte dör av gör ont.

Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#32
te_wik skrev:
Slår du i dieseln i motorn eller i cylindrarna genom tändstiftshålen? Tänk på att du inte ska fylla i så mkt det går ifall du häller i tändstiftshålen, vätska är ju som vi vet okomprimerbart och fyller du å skruvar på stiften så blir det svårt.


Mvh Tommy

Jag slår dieseln genom tändstiftshålen. Dieselns uppgift är ju att försöka lösa upp den rost som gör att motorn fastnat. I och med att jag håller på med traktorer dagarna i ända i jobbet så är jag väl medveten som skillnaderna mellan en bensinmotor och en dieselmotor så när den väl har släppt så kommer jag självklart dra runt motorn med tändstiften urskruvade för att få bort så mycket som möjligt av dieseln. Ungefär som man får göra på en tvåtaktare när man fått den sur.

MVH Jonas

Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#33
Hade tänkt mig en eftermiddag i verkstan idag men det ställer jag in. Lyckades med berdriften att få en metallflisa som kom in mellan skyddsglasögonen och ansiktet att hamna i ena ögat på jobbet idag. Det resulterade i ett besök hos sjukvården som plockade ut flisan men det svider som satan i ögat idag. Men får se någon kväll senare i veckan om det kan bli några timmar igen.

Ska även passa på att tacka alla för de positiva kommentarerna och tipsen. Det är alltid trevligt när någon gillar det man håller på med.

363 Inlägg
6 oktober 2010
#34
illa med ögat hmm Men sjukt grymt projekt kommer lätt att följas big_smile

Mvh Jesper

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03

1 163 Inlägg
6 oktober 2010
#35
Riktigt kul projekt och bra grundligt jobb du gör!

Kommer följas...

Mvh


Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#36
Var ut en sväng till bilen idag. Blev bara en kort stund på förmiddagen men började med förberedelserna för att lyfta motorn. Ska försöka hiva ur den i morgon. Måste försöka renovera kylaren då en av slanginfästiningarna gått av. 

Någon som vet om något företag i Umeåregionen som renoverar kylare och som gör ett bra jobb?

Tyvärr glömde jag kameran hemma men ska se till att få med den i morgon.

Vidare så ska jag fortsätta så sakteliga med karossen i morgon. Har andra hjulhuset kvar och lite rostjobb på höger framskärm. Sen ska jag fortsätta jobba mig bakåt.

Funderar på om någon vet av något ställe där man kan komma över en fungerande motor så man spar lite jobb till att börja med. Orginalmotorn kommer att renoveras när ekonomin blir något bättre.

En riktig update med mer bilder kommer i morgon

Over and out

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 oktober 2010
#37
En motor kanske inte är det lättaste att hitta? Eller?
Hur är växellådan då?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 845 Inlägg
9 oktober 2010
#38
Kul med en veteranare, blir bra detta med "lite" jobb wink  Lycka till

Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#39
te_wik skrev:
En motor kanske inte är det lättaste att hitta? Eller?
Hur är växellådan då?


Mvh Tommy

Växellådan var inga problem med då bilen ställdes undan. Växlarna gick i utan några problem och det fanns heller inga missljud. Den har stått i 7 år men växellådsoljan var iaf nybytt då.

Funderar på om det vore möjligt att hitta en motor för att spara lite på pengarna just nu så jag kan få kärran i trafik innan jag renoverar orginalmotorn för en motorrenovering brukar dra iväg på rätt många tusenlappar

Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#40
uhlin skrev:
Kul med en veteranare, blir bra detta med "lite" jobb wink  Lycka till

Tack ska du ha. Dock är jag rädd för att det krävs betydligt mer än lite jobb.
Blir nåt att pyssla med i vinter till att börja med så får jag se sen hur djupt jag ska gå.


Sök