uhlin skrev:
Du har då gått igenom en hel del.... inte lite heller med allt som kom stick i stäv.
Ta det nu lugnt och i den takt som du orkar.
Kul att det blir lite liv i tråden igen, lycka till, och som sagt..... ta det lugnt.
Tackar.
Jo eländena har som avlöst varandra men nu kan det bara gå åt rätt håll tycker jag. Var och kikade lite på Audin ikväll och gjorde en liten inventering på alla grejjerna jag har liggande i vedboden. Har köpt på mig grejjer allt eftersom jag hittat och jag tror ta mig tusan att jag har det mesta som kommer krävas för att ro det hela i land. Någon gång måste jag ju få den färdig då det ligger alldeles för mycket pengar nedplöjt i bilen redan.
Ska ägna mig åt att få klart det sista i baracken i morgon kväll och få in ett par extra vägguttag så jag har möjlighet att ha en liten värmefläkt där inne sen kommer jag ge mig på drivlinan.
Min första plan var att fixa det nödvändiga för att kunna med nöd och näppe dra den genom besiktningen men alltefter som tiden gått har jag fått nya idéer. Kommer inte bli showfinish på den men planen nu är att renovera den till ett riktigt hyggligt skick men ändå hålla en ganska låg budget på det hela framför allt kommer det bli ett projekt där jag visar för mig själv att jag kan bara jag vill.
Planen just nu är att så fort baracken är städad och inredd ska jag börja med att ta mig an sådant som jag kan göra inomhus.
Börjar med växellådan. Fanns inga missljud i den när den ställdes undan men däremot vissa läckage så där blir det packboxbyten och sen lite ny färg för att få det rent och fint.
Motorn kommer få sig en lättare genomgång. orginalmotorn hade rostat ihop och efter visst våld tog jag upp den och konstaterade att blocket gjort sitt. På något sätt hade vatten tagit sig in i motorn och blocket var i mina ögon utom all räddning. Lite synd på det blocket då bilen rullat 11000 mil och allt det övriga var i gott skick. Lyckades i alla fall få tag på en annan motor efter lite detektivarbete. Den kommer från en bil som rullat 15 000 mil och verkar vara i hyggligt skick. Gick fint när den provstartade men inkontinent är bara förnamnet så den ska få sig en genomgång. Kommer byta alla lager, kolvringar och samtliga packningar i motorn. Ta upp och rengöra alltihopa samt kosta på blocket en färgskvätt. Toppen lämnar jag iväg och får renoverad på verkstad om det behövs. Ser det bara bra ut kan det räcka med att slipa in ventilerna och rengöra alltihop.
Det mesta andra är i aluminium så det ska putsas till och poleras. Ny vattenpump, samtliga tänddelar och en renoveringssats till förgasaren samt en ny bränslepump finns i lådorna så det åker också på. Koppling med urtrampningslager och tryckplatta har jag nytt så det plockar jag dit med. Startmotorn och generatorn kommer tas från gamla motorn och renoveras innan montering. Sen hoppas jag att den kommer ge mig många problemfria mil.
Kylaren kommer lämnas iväg på renovering, blästring, lack och nya cellpaket borde göra susen.
Bromsdelar har jag det mesta nytt utom oken men dom har jag renoveringssatser till. Skivorna lämnar jag iväg på svarvning och sen borde dom funka i många år.
När sommaren kommer ska jag plocka ner karossen helt och blästra, rostlaga och kosta på ny lack på den. Blir en garagelack som jag kommer göra själv. Har övat mig på en del skopor och jordbruksredskap genom åren så det borde kunna bli hyggligt. Hjulupphägningar och axlar skall blästras, lackas och sättas nya bussningar i. Har det mesta i lådorna inklusive nya stötdämpare och hjullager så det borde inte bli några större problem.
Som sagt planen är utstakad så när som på tiden. Orken är inte den allra bästa efter alla smällar men kommer jobba på i lugnt tempo och det får ta den tid det tar så enkelt är det.