2589
Sök

Felsökning, ev. trasig drivknut

herr
321 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
Hej,

Återigen är det min kärastes 855:a som framvagnen jävlas på.
Felet yttrar sig i att det knackar från vänster framhjul när man svänger i låg fart, när man backar ut från parkeringen eller ska iväg i en korsning. Det hörs aldrig i högre hastigheter utan bara precis när man ska iväg.
Det har varit så i några månader och blir inte jusst något värre.
I helgen bytte jag båda länkarmarna fram, dels för att bussningarna var slut + att jag hoppades på att missljudet skulle försvinna, men icke..

Under reparationen kunde jag tyvärr konstatera att damasken på vänster yttre drivknut helt hade gått sönder. Detta leder ju självklart mina misstankar till att det är drivknuten som spökar.

Hur kan jag konstatera att det är drivknuten som är felet? Finns det något sätt att känna efter?

Kan det få vara så enkelt att man bara kan göra ren drivknuten från eventuell smuts, och fetta in den bättre eller är det i så fall bara att byta?

Tack på förhand
//Björn

28 Inlägg
5 oktober 2010
Börja med att tvätta den rent och fyll i nytt fett... Byt damasken med såklart smile Kolla även så det inte är i fjäderbenslagringarna det knakar..

herr
321 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Ok, tack för tipset, hur kollar man enklast om fjäderbenslagringarna är dåliga?

140 Inlägg
7 oktober 2010
knarrar det eller knackar det rätt högt? fjäderbenslagringarna knarrar väl mer än knackar. drivknuten låter betydligt mer.

Allt som rör bilen, och lite till.

herr
321 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Det knackar ganska rejält, så av din beskrivning lutar det nog åt drivknuten dessvärre

Tekniker
345 Inlägg
7 oktober 2010
Svänger i lågfart och får ett missljud, då är det med största sanolikhet en drivknut.
men o bara fetta in en knut som ger ett missljud lär nog inte hjälpa,den bör bytas ut.

Det man inte dör av gör ont.

1 150 Inlägg
7 oktober 2010
Har samma problem på Audin, har blivit tillsagd att det är drivknut. Det riktigt smäller till och låter som något kuggar över?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
7 oktober 2010
Har samma problem på Audin, har blivit tillsagd att det är drivknut. Det riktigt smäller till och låter som något kuggar över?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

herr
321 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Uppdaterar lite så tråden kan vara till hjälp för andra i framtiden.

Felet var drivknuten, köpte en ny på biltema för 699, damask och fett ingick.
Lossade muttern i navet, fick ta hjälp av gas för att värma loss, tog sen ner länkarmen med spindelled och rev ut hela drivaxeln. Satte axeln i skruvstädet och slog loss drivknuten med en liten gummislägga samtidigt som jag bröt isär låsbrickan med en plattskruvmejsel, sen monterade jag i omvänd ordning.
Alltihop gick på ca 1 timme.

1 562 Inlägg
30 oktober 2010
bjornt skrev:

Lossade muttern i navet, fick ta hjälp av gas för att värma loss, tog sen ner länkarmen med spindelled och rev ut hela drivaxeln. Satte axeln i skruvstädet och slog loss drivknuten med en liten gummislägga samtidigt som jag bröt isär låsbrickan med en plattskruvmejsel, sen monterade jag i omvänd ordning.

har hört att biltemas drivknutar funkar fint men man bör satsa på en dyrare damask så håll ögonen på damasken så klarar du dig kanske från att byta hela knuten nästa gång:)

herr
321 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
mange_240 skrev:
bjornt skrev:

har hört att biltemas drivknutar funkar fint men man bör satsa på en dyrare damask så håll ögonen på damasken så klarar du dig kanske från att byta hela knuten nästa gång:)

Tack för tipset, nu när du säger det så tyckte jag faktiskt att damasken var ganska stel. Får hålla ögonen öppna så den inte spricker

Sök