4310
Sök

Turbon laddar DÅLIGT - saab 900 2.0T 1997

302 Inlägg
7 oktober 2010
#41
Brains skrev:
Johanness skrev:
Bohlin skrev:
99.9% chans att det är mv:n som är trasig.

Det där låter ju för bra för att vara sant, om det nu vore så.

Kan du skriva ner dina tankebanor om varför det just skulle vara magnetventilen som gett upp? Så jag förstår. smile

Tack!

Eftersom du får exakt samma ladd med den ikopplad, dvs grundladdtryck.
Ingen checkengine lampa lyser så datorn bör inte vara i nödläge heller.
Allt verkar fungera förutom att laddet inte ökar förbi grundladdtrycket, dvs magnetventilen verkar inte kunna justera sig.


Anledningen till att jag funderade över BROMSljusen är att om du sätter foten på bromsen och gasar fullt så laddar den inte över GLT. "GrundLaddTryck".
Det var ett vanligt fel på saab 9000 modellen att bromsljusen lös och bilen laddade inte förbi GLT, 0.4-0.45 bar.

Stämmer bra. + att bilen laddar fullt när wg (wastegate) vacuumslangen är urkopplad.

Vågar nog säga att magnetventilen är den absolut vanligaste orsaken till laddtrycksfel på dom där saab modellerna.

Och även om det inte skulle vara den som är felet nu så är det väl investerade pengar att köpa en ny ändå, eftersom att den antagligen kommer ställa till med problem för dej i framtiden.


hade jag varit som dej hade jag beställt en ny MV och satt dit den.
och då tror jag ditt problem är löst sen.

853 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#42
Bohlin skrev:
Brains skrev:
Johanness skrev:

Det där låter ju för bra för att vara sant, om det nu vore så.

Kan du skriva ner dina tankebanor om varför det just skulle vara magnetventilen som gett upp? Så jag förstår. smile

Tack!

Eftersom du får exakt samma ladd med den ikopplad, dvs grundladdtryck.
Ingen checkengine lampa lyser så datorn bör inte vara i nödläge heller.
Allt verkar fungera förutom att laddet inte ökar förbi grundladdtrycket, dvs magnetventilen verkar inte kunna justera sig.


Anledningen till att jag funderade över BROMSljusen är att om du sätter foten på bromsen och gasar fullt så laddar den inte över GLT. "GrundLaddTryck".
Det var ett vanligt fel på saab 9000 modellen att bromsljusen lös och bilen laddade inte förbi GLT, 0.4-0.45 bar.

Stämmer bra. + att bilen laddar fullt när wg (wastegate) vacuumslangen är urkopplad.

Vågar nog säga att magnetventilen är den absolut vanligaste orsaken till laddtrycksfel på dom där saab modellerna.

Och även om det inte skulle vara den som är felet nu så är det väl investerade pengar att köpa en ny ändå, eftersom att den antagligen kommer ställa till med problem för dej i framtiden.


hade jag varit som dej hade jag beställt en ny MV och satt dit den.
och då tror jag ditt problem är löst sen.

Okej, jag litar på dig fullt ut. Ska nog fixa en redan imorgon, tror någon av de lokala affärerna här har en.

Vad är riktpriset på en MV?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 oktober 2010
#43
runt 1000kr borde du få en för


7 277 Inlägg
7 oktober 2010
#44
Ligger på 1400kr hos speedparts.


853 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#45
Okej. Är det öppet köp? Får man testa prylen och om det inte skulle vara den, skicka tillbaka den? Eller om det är en fysisk butik, gäller då ångerätten?

930 Inlägg
8 oktober 2010
#46
Nu är det så att en av anledningarna till att din Magnetventil har gått sönder kan vara att du har brända drivsteg i din box i bilen, så att hett tips. Åk in på skroten och köp en magnetventil istället. brukar kosta 200kr.

Känns som att det är mer värt att bränna en magnetvetnil som är beg för 200 än en ny för 1400(kopia) eller 3000(saab original)
Senast redigerat av Kamulen (8 oktober 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Gasglad
3 244 Inlägg
11 oktober 2010
#47
Johanness skrev:
Okej. Är det öppet köp? Får man testa prylen och om det inte skulle vara den, skicka tillbaka den? Eller om det är en fysisk butik, gäller då ångerätten?

Bytesrätt gällande el komponenter brukar ej gälla vid använd vara, vi obruten förpackning dras 10-25% av från den totala kostnaden, dvs. du får endast tillbaka 2700:- vid 10% avdrag för en vara vars kostad är 3000:-

//Carfreak

302 Inlägg
11 oktober 2010
#48
Hur går det ?  Fått nån ny MV?

853 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#49
Bohlin skrev:
Hur går det ?  Fått nån ny MV?

Hej!

Nej, har inte fått tag i någon. Var in på atracco idag, ett jätte strot företag, de sökte i alla "baser" de hade, ingen hade någon magnetventil.

Den enda som har, är mekonomen, men då lär jag punga ut 1400kr.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
12 oktober 2010
#50
skit i o köpa en ny, onödigt... köp en billigt från skroten.


853 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#51
Funkiee skrev:
skit i o köpa en ny, onödigt... köp en billigt från skroten.

Ingen skrot har en. Helt sjukt!

930 Inlägg
12 oktober 2010
#52
Jodå dem har men man brukar få plocka dem själv

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

111 Inlägg
12 oktober 2010
#53
jag kan ha en liggandes tror jag från min gamla saab 900 2.0t 96a
får kolla efter den om du är intresserad ??

Full Gas Spar Tid

Mr. AUDI !
642 Inlägg
12 oktober 2010
#54
Atracco Hedemora?
Jag kan nog skaffa fram en magnetventil! o skicka till dig!

Mvh Sibba
Senast redigerat av SibbSon (12 oktober 2010)

Four Rings To Rule Them All!

930 Inlägg
12 oktober 2010
#55
SibbSon skrev:
Atracco Hedemora?
Jag kan nog skaffa fram en magnetventil! o skicka till dig!

Mvh Sibba

Ja titta det verkar lösa sig för dig när snälla människor börjar kika efter saker smile

Men tkr ändå att du ska kolla över din styrbox för att en magnetventil brinner inte utan anledning.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

853 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#56
volvo_bobban skrev:
jag kan ha en liggandes tror jag från min gamla saab 900 2.0t 96a
får kolla efter den om du är intresserad ??

Väldigt intresserad!!

111 Inlägg
14 oktober 2010
#57
jag hade en låg:)

Full Gas Spar Tid

853 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#58
SibbSon skrev:
Atracco Hedemora?
Jag kan nog skaffa fram en magnetventil! o skicka till dig!

Mvh Sibba

Jag är enormt intresserad, pma mig!!!

853 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#59
UPPDATERING!!

Idag när jag körde hem från jobbet hände det något med turbon, den sluta ladda HELT!

Jag stod med tomgång hos statiol när jag sedan skulle köra iväg, då gick den, 200m. Sen så sluta den ladda HELT. Nu är den på den vita linjen konstant.

Jag har testat rycka ur slangen, som jag gjorde förut, då den gick som ett skollat troll, men när jag gör det nu, så blir det ingen skillnad.

APC säkringen är hel om det nu gör nått.

VAD är nu då fel?!!!!!!!!!

BLIR TOKIG

7 277 Inlägg
16 oktober 2010
#60
Då har du förmodligen ett läckage någonstans.
Wastegate armen kan också ha hoppat av, inte ovanligt.



Sök