2735
Sök

Audi 80 cab LJUDBYGGE (help)

134 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Kommer säkert bli skit ljud i audin , men skitesamma , får inte bilen såld så får åka med den tills sommaren då ! ,  Har en JBL W12GTi MKII  som ska drivas av En JBL GTO 14001E  !

1  :  Ska jag ha baslåda med "rör" eller sluten låda för att de ska låta bäst i MIN bil  ?
2  :  Någon som vet lådvolym?   Om ni vet så hur får jag fram djup bred osv ?

Tacksam för svar.

2 914 Inlägg
6 oktober 2010
drönirettab is your friend

du har fina prylar iaf smile

68 Inlägg
8 oktober 2010
bas är väll inte inte det bästa å satsa på i en cab men  en portat låda ger ju högre tryck och en sluten finare ljud så. skulle rekomendera ett bra framsystem å några 6-9or bak för å få fint ljud i en cab:)

stRaend
8 oktober 2010
pontusakerlund skrev:
bas är väll inte inte det bästa å satsa på i en cab men  en portat låda ger ju högre tryck och en sluten finare ljud så. skulle rekomendera ett bra framsystem å några 6-9or bak för å få fint ljud i en cab:)

*döhdöh* ... feeel..

Olika basar passar bäst i olika lådor, oavsett om det gäller portat eller sluten. varför ska du sätta i 6x9" högtalare ibak? sitter du ibak när du kör? original eller något billigt som passar i originalhålen räcker gott och väl ifall du vill att dom i baksätet ska ha lite lyxigare.

svar till TS: vänta tills drönirettab kollar in här eller någon annan som antingen kan räkna på lådor för din bil eller någon som har erfarenhet av basen. smile

297 Inlägg
9 oktober 2010
stRaend skrev:
pontusakerlund skrev:

*döhdöh* ... feeel..

Olika basar passar bäst i olika lådor, oavsett om det gäller portat eller sluten. varför ska du sätta i 6x9" högtalare ibak? sitter du ibak när du kör? original eller något billigt som passar i originalhålen räcker gott och väl ifall du vill att dom i baksätet ska ha lite lyxigare.

svar till TS: vänta tills drönirettab kollar in här eller någon annan som antingen kan räkna på lådor för din bil eller någon som har erfarenhet av basen. smile

eller så tipsar vi om programmet winisd och slutar ta drönirettab för givet roll har räknat alla lådor jag byggt i winisd hittils, och det funkar kanoners big_smile

stRaend
9 oktober 2010
Jonathan_lindgren skrev:
stRaend skrev:
pontusakerlund skrev:

*döhdöh* ... feeel..

eller så tipsar vi om programmet winisd och slutar ta drönirettab för givet roll har räknat alla lådor jag byggt i winisd hittils, och det funkar kanoners big_smile

eller bassbox tongue fast aa, OM inte ts är så säker i programmen (eftersom han frågar om lådvolym osv) så är drönirettab riktigt bra wink fast ifall någon annan har testat basen i verkligheten och labbat osv så är ju det ännu bättre smile

fast då är ju frågan ifall den som fått asbra resultat verkligen vill dela med sig av dom då det förmodligen tagit ett par timmar att labba sig fram till "den perfekta" lådan tongue

21 761 Inlägg
9 oktober 2010
WinISD är som sagt ett bra program, flera som använder det tycker att resultaten blir bra. Har själv använt det programmet förut med Win XP installerat, men det ville inte funka riktigt (när man ska avsluta rogrammet) med Win7 64 bitars så då avinstallerade jag det. BassBox Pro har jag använt länge och tycker det funkar bra.

Bäst är förstås praktiskt utprovade resultat, dvs råd från folk. Den teoretiska beräkningen är beroende av så många saker att uträkningen aldrig kan bli lika exakt, däremot funkar den ofta som grund för vidare labbning. smile

297 Inlägg
11 oktober 2010
Drönirettab skrev:
WinISD är som sagt ett bra program, flera som använder det tycker att resultaten blir bra. Har själv använt det programmet förut med Win XP installerat, men det ville inte funka riktigt (när man ska avsluta rogrammet) med Win7 64 bitars så då avinstallerade jag det. BassBox Pro har jag använt länge och tycker det funkar bra.

Bäst är förstås praktiskt utprovade resultat, dvs råd från folk. Den teoretiska beräkningen är beroende av så många saker att uträkningen aldrig kan bli lika exakt, däremot funkar den ofta som grund för vidare labbning. smile

jag kommer hänga kvar på xp ett bra tag till så det är inga problem wink bassbox pro har jag testat (efter ditt tips) men tycker det känns så väldans mkt "osmidigare" än win isd, är väl troligen för att jag aldrig riktigt kom in i det... älskar överskådligheten man får i winisd, man kan utan problem sitta och jämföra iaf 6-7 olika konstruktioner samtidigt, något jag uppskattar starkt smile sen finns ju probox med, enligt mej är enbart ritningsfunktionen bra, men för att komma igång med lådritningar på datorn så är det ett bra "läro program" smile nån borde nästan skriva en snabb guide om hur man använder winisd här på gorg, med länk till programet smile

297 Inlägg
11 oktober 2010
stRaend skrev:
Jonathan_lindgren skrev:
stRaend skrev:

*döhdöh* ... feeel..

eller bassbox tongue fast aa, OM inte ts är så säker i programmen (eftersom han frågar om lådvolym osv) så är drönirettab riktigt bra wink fast ifall någon annan har testat basen i verkligheten och labbat osv så är ju det ännu bättre smile

fast då är ju frågan ifall den som fått asbra resultat verkligen vill dela med sig av dom då det förmodligen tagit ett par timmar att labba sig fram till "den perfekta" lådan tongue

absolut är det så, en välbeprövad låda är ju det bästa smile dock finns det ju dom (som jag) som har lite udda syn på hur tex bas mm ska låta roll då kan de va bra å kunna labba fram lite olika resultat själv smile jag brukar generellt vilja ha mina basar betydligt högre upp i registret än dom flesta, runt ca 70 hz anser jag att det låter bäst (sluten) till alla musiksorter, thecno som metal smile setupen på hemmaljudet är just nu 8st 8tummare tex som är delade väldans högt upp så dom agerar mellanregister och bas samtidigt, samtidigt som jag något lägre delad diskant, tappar en hel del mid, men JAG gillar det roll

Sök