2718
Sök

Någon här som Montera extraljus på Seat Toledo?

733 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Som rubriken lyder så undrar jag ifall det är någon som monterat extraljus på sin seat toledo.
Jag har nämligen tänkt montera mina 3st Sim extraljus med xenon på min Seat toledo från 2001, och då skulle jag vilja veta om det är någon som monterat extraljus på just denna bilen.

Skulle vilja veta vilket sätt som blir lämpligast att fästa extraljusfästet på. Det är en vanlig plåt för 3st ljus som ska sitta bakom regplåten.

Är det mycket plast/krockskum eller kommer det en balk direkt som är svår att borra igenom?
ska man köra med nitar, molly pluggar, självborrande skruvar, borra hål och gänga eller vilket vore lämpligast och enklast.
finns det några sensorer till Airbagen i närheten där regplåten sitter?

Ös på med förslag.

MVH. Henke

134 Inlägg
6 oktober 2010
kör fast plåten med ca 8 plåtskruv och toppstag på det, det sitter mer än man tror. Som berget:) finns inga sensorer där som har med airbagen att göra, på sin höjd sitter det en yttertempgivare, och den ser du isf:)

733 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
aa har gjort så på en merca och det satt  bra, så hade jag en volvo som vi borrade hål genom stötfångaren och drog fast plåten med vagnsbultar med muttrar på baksidan, men är mera ont om plats bakom stötfångaren i denna bilen
Senast redigerat av benz_89 (6 oktober 2010)

4 767 Inlägg
6 oktober 2010
Sätt med självborrande montageskruv bara, en 6-8 st. Det håller fint.
Sen är det ju aldrig fel med ett stag på varje lampa som håller den i ovankant, dessa skruvar du ju i plasten på grillen.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

733 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Funkar säkert bra det bara krockbalken inte sitter för långt in eller är för hård för att köra med självborrande:P

jag har ska ha ett rör som ligger över alla 3ljusena sedan ska det fästas 2st stabiliserings stag med hjälp av gummiklämmor som klämmer runt röret så  skruvas ena änden av stagen fast där och andra delen någonstans i grillen, gärna så diskret som möjligt, skulle vara bra att slippa göra någon åverkan på grillen men kanske blir svårt det tongue

733 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
http://www.autoparts.se/bilder/WebProdu … 0%20mm.jpg

Skulle dessa funka? är dom nog långa/grova? vad menas med att skruvarna används i samband med distansrör?

183 Inlägg
6 oktober 2010
Skall du skruva dessa i krockbalken?? Måste borras hursomhelst.

Kan annars rekommendera biltemas extraljushållare med förborrade hål för M5. Köp 10 m5 maskinskruv 20mm med låsmutter och stor bricka närmast plasten på insidan av kofångaren. Jag gjorde så på min Octavia och det sitter som berget än så länge iaf.

4 767 Inlägg
6 oktober 2010
Dom där ser onödigt långa ut. När jag monterar på jobbat sätter jag mellan 19mm och 38mm långa.

Jag hade använt montageskruv som har plattare skalle än dom där. Så kommer nummerskylten närmare.

Tryck på plasten fram på din front där plattan ska sitta och se hur långt in det är till krockbalken.

4 767 Inlägg
6 oktober 2010
5komma2racing skrev:
Skall du skruva dessa i krockbalken?? Måste borras hursomhelst.

Köper man kvalitetsskruv är det bara att skruva rätt igenom krockbalken, gjort det på säkert 100 bilar utan minsta problem.. Möjligen har nån borrspets på en skruv gått av nångång men det e ju bara att ta en ny skruv och fortsätta..

733 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Biltemas extraljus hållare för 3ljus har jag redan. Måste man inte lös med stötfångaren om jag ska komma åt att dra en mutter på insidan eller hur menar du?

733 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Jag har först tänkt prova att vända extraljus fästet upp & ned för att extraljusen ska komma lite lägre ner. Har köpt plåtar som man skruvar fast i extraljusfästet för att flytta ut ljusena ifall det skulle visa sig att extraljusen tar i stötfångaren när man ska vinkla upp dom, har även regplåtsfäste som skruvas fast i fästet så plåten kommer under.

Om det ändå skulle visa sig att extraljusen tar i stötfångaren när man ska vinkla upp dom så får jag ha plåten vänd på traditionellt sätt och fästa regplåten där den ska sitta och då kan det vara en fördel att skallarna inte sticker ut så mycket.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
6 oktober 2010
vi gör som på volvon och på min bil.. borra igenom och fäst med vagnsbultarna :)blir stabilast smile

733 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Hade tänkt göra det enklare på denna bil behöver inte sitta så extremt^^ är mycket tajtare i denna bil och eftersom att grillen inte sitter ihop med huven så måste man plocka lös halva fronten för att kunna komma åt bakom balken om man ens skulle göra det då:P och om man måste plocka lös en massa så har jag inte möjlighet att göra det här i Umeå tongue

så enkelt som möjligt fast det ska fortfarande sitta fast. om balken inte är så hård så räcker det säkert med 6st lite längre skruvar som är självborrande eller så borrar man hål och skruvar dit plåtskruvar smile
sen är det ju stagen på ljusena som förhindrar ljusena från att flimra smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
6 oktober 2010
ääh Du kmr ju endå hit i helg så vi fixar de wink

733 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
jodå på nått vis löser det sig men tänkte göra det enkelt så det inte tar lika länge som på volvon, vill dra kablar till ljud och kanske koppla stereo och allt sånt så det hinner bli klart wink ska kolla vad jag hittar för skruvar här på lösvikt så tar jag några stycken så det räcker, har säkert nått i Kalix också men bäst att vara på den säkra sidan wink

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
6 oktober 2010
ska man vara på säkra sidan  kör 8 st vagns bular av storlek grov wink då jävlar sitter de;)

733 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
haha ja men det blir overkill wink inte trillar dom lös av sig själv wink och om nån vill sno dom så sitter ljusena på 3muttrar och då bryr dom sig inte om själva fästet som kostar en hundring wink var rätt jobbigt att få lös extraljusen som vi monterade på Volvon och då hade jag tillgång till verkstan och alla verktyg wink

* Voff voff *
10 654 Inlägg
6 oktober 2010
Varför krångla till det så med att skruva i balken? Helt vanliga skruv bara i plasten samt stag upptill har jag kört med hur många gånger som helst utan minsta problem!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

733 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
och detta har du gjort på en seat så du vet om det är ett tjockt lager med plast eller krockskum eller om balken kommer nästan direkt? wink har också monterat extraljus på flera olika bilar och det har gått bra.
Men ville som sagt veta om det var nån som gjort detta på en exakt likadan bil på min så man slipper krångla. Annars är det bara att prova borra/skruva eller vad man nu gör tills dom sitter nog får jag fast dom på ett eller annat sätt wink Men hade gärna varit fint att få en genväg ifall det fanns någon som gjort det på en sådan hära bil.

MVH. Henke

183 Inlägg
6 oktober 2010
På Octavian är det ingen lek att komma igenom krockbalken.

Ja, man kommer åt ypperligt bra bakom plasten bakom regskylten.

Sök