2645
Sök

Hur mycket laddtryck på 945 ?

193 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Har varit och bytt till mig en 945 LTT 1996.
Men nu har jag en fråga, Har köpt så jag kan ställa laddtrycket och har satt in en ladd mätare i bilen.
Men hur mkt kan jag ladda på utan att spika och smälta kolvar? klarar bilen 06 utan att behöva byta sprut osv?
Någon som kör samma bil som laddar lite mer en original laddtryck på 0,3 bar

Mvh Christoffer


Pim_Pim
8 oktober 2010
#2
Har en kompis som köpte en 945 LTT 1996,  han ställde upp den till 0.6-0.7 och den går bra o spikar inget. smile
Senast redigerat av Pim_Pim (8 oktober 2010)

74 Inlägg
8 oktober 2010
#3
börja med 0,6-0,7 sen öka efterhand men skulle nog akta mig för att höja den för mycket lite beroende på hur långt bilen har gått osv, men vet många som laddar runt 1 Bar utan problem.


193 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#4
okej men jag hade väl tänkt att ladda 06 kanske. dom som du känner som ställt upp laddet hur mycket har det gett ? blir det stor skillnad.


Pim_Pim
8 oktober 2010
#5
Jo jag tyckte det blev en ganska bra skillnad på 0.3 mot 0.6-0.7 smile

74 Inlägg
8 oktober 2010
#6
ja klart att det blir skillnad på effekten men i slutändan är det en rödblockare vilket betyder att de är ganska trötta.


1 168 Inlägg
8 oktober 2010
#7
rekomenderar dej att chippa bilen, har ställt ladd och körde 0,8 i vintras på epan och den gick men turbon slog av ibland.. och på min 940 nu har jag ryckt wg slangen och det går bra men turbon slår av här med. är bilen chippad och ryckt wg slang så går bilen som en dröm, är stor skillnad slår aldrig av. dock ska jag köpa wastgate 1,0bar istället för åka med tkors på wastgate slangen...
kolla först så du har guldbox i din bil, skruva av kåpan vid pedalerna och se om du har svart box eller guldig/silver. om du har svart box får du köpa dej en guldig för 500 spänn beg! har du guldig som jag hade på min 940 -95 ltt så är det bara skruva loss och byta chipp.


1 772 Inlägg
8 oktober 2010
#8
0,8 funkar bra. Min slog ifrån på 1,1 när jag inte hade chip, så det är väl bra att ha, då kan du köra på 1 bar utan problems.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

-.-
383 Inlägg
8 oktober 2010
#9
Min gamla 940 Turbo hade chip från BSR (vet inte vilket) men jag laddade 1,2bar utan kat (0,9 med kat) laddtryck justerat på wastegate-stången. Den gick jättefint. Helt underbart faktiskt.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

Maskinförare
287 Inlägg
8 oktober 2010
#10
har 0,8 på min funkar skit bra.. men över 1,1 så spikade den


-.-
383 Inlägg
8 oktober 2010
#11
JonasK skrev:
Min gamla 940 Turbo hade chip från BSR (vet inte vilket) men jag laddade 1,2bar utan kat (0,9 med kat) laddtryck justerat på wastegate-stången. Den gick jättefint. Helt underbart faktiskt.

mitt laddtryck bör utläsas som 0,9bar. Med rensad kat steg laddet till 1,2.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

193 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#12
Kör 10-11 psi nu dvs 0,66 bar. och det värka fungera tycker jag. hur märker man när bilen spikar ? (dum fråga kanske? )


1 168 Inlägg
10 oktober 2010
#13
spikar och spikar, spikar e väl när motorn går tom på bränsle eller luft och det smäller till i motorn och skadar eller kan skada motorn... skitförklaring så rätta gärna..
men på 940 så spikar de inte, det slår bara av.. turbon tappar trycket typ, tror inte det räknas som spikningar ??


8 251 Inlägg
10 oktober 2010
#14
jimmzzan skrev:
spikar och spikar, spikar e väl när motorn går tom på bränsle eller luft och det smäller till i motorn och skadar eller kan skada motorn... skitförklaring så rätta gärna..
men på 940 så spikar de inte, det slår bara av.. turbon tappar trycket typ, tror inte det räknas som spikningar ??

Det finns en massa anledningar till att det kan spika. Och för lite bränsle är bara en av dem.

Jodå, du kan lätt spika sönder en 940. Och när man väl hör eller känner spikningarna så är det ofta redan för sent. Motorstyrningen ska ju förhinrea att det händer när den känner av tendenserna. Men det är inte alltid den hinner med.


74 Inlägg
10 oktober 2010
#15
man kan märka det lite om du tar ur stiften efter någon milskörning och är de vitta får de en försnål bränsle blandning, det kanske är det enklaste sättet att kolla om laddet är för högt, men 0,66 ska ju inte vara nått som helst problem för en nåttsådär frisk rödblockare.


1 168 Inlägg
10 oktober 2010
#16
Marlboroman skrev:
jimmzzan skrev:
spikar och spikar, spikar e väl när motorn går tom på bränsle eller luft och det smäller till i motorn och skadar eller kan skada motorn... skitförklaring så rätta gärna..
men på 940 så spikar de inte, det slår bara av.. turbon tappar trycket typ, tror inte det räknas som spikningar ??

Det finns en massa anledningar till att det kan spika. Och för lite bränsle är bara en av dem.

Jodå, du kan lätt spika sönder en 940. Och när man väl hör eller känner spikningarna så är det ofta redan för sent. Motorstyrningen ska ju förhinrea att det händer när den känner av tendenserna. Men det är inte alltid den hinner med.

ska inte tjaffsa imot dej för jag vet att du är erfaren.
men laddar du 0,9 i en ltt så brukar dom flesta slå av. dom spikar inte så det smäller.. dom slår av i laddtrycket om du fattar, formulera mig fel i inlägget innan.. givetvis kan dom spika men aldrig råkat ut för det i en original 940 med uppställt laddtryck.

läser som en kratta, läste igenom ditt nu. nu förstår jag!
Senast redigerat av jimmzzan (10 oktober 2010)


Game On!
244 Inlägg
13 oktober 2010
#17
Kompis till mig har en 945 ltt med pysventil på vg-slangen, han laddar 1bar, går bra som fan dock glöder turbon om man kör hårt med den.


236 Inlägg
14 oktober 2010
#18
knoppen skrev:
Hej!
Har varit och bytt till mig en 945 LTT 1996.
Men nu har jag en fråga, Har köpt så jag kan ställa laddtrycket och har satt in en ladd mätare i bilen.
Men hur mkt kan jag ladda på utan att spika och smälta kolvar? klarar bilen 06 utan att behöva byta sprut osv?
Någon som kör samma bil som laddar lite mer en original laddtryck på 0,3 bar

Mvh Christoffer

Du har ju en Ltt den laddar 0.2-0.3bar orginal medans en fulltryckare laddar 0.8 det är samma turbo och bil enda skillnaden är wg klockan så du kan ladda 0.8 utan att oroa dig wink


Game On!
244 Inlägg
14 oktober 2010
#19
får dock för mig att fulltryckaren bara laddar 0.55 ? smile


1 168 Inlägg
14 oktober 2010
#20
joQue skrev:
får dock för mig att fulltryckaren bara laddar 0.55 ? smile

stämmer bra! en ftt laddar 0,5-0,6 beroende vilket laddtrycksmätare man har wink hehe



Sök