Hej! Har varit och bytt till mig en 945 LTT 1996. Men nu har jag en fråga, Har köpt så jag kan ställa laddtrycket och har satt in en ladd mätare i bilen. Men hur mkt kan jag ladda på utan att spika och smälta kolvar? klarar bilen 06 utan att behöva byta sprut osv? Någon som kör samma bil som laddar lite mer en original laddtryck på 0,3 bar
börja med 0,6-0,7 sen öka efterhand men skulle nog akta mig för att höja den för mycket lite beroende på hur långt bilen har gått osv, men vet många som laddar runt 1 Bar utan problem.
rekomenderar dej att chippa bilen, har ställt ladd och körde 0,8 i vintras på epan och den gick men turbon slog av ibland.. och på min 940 nu har jag ryckt wg slangen och det går bra men turbon slår av här med. är bilen chippad och ryckt wg slang så går bilen som en dröm, är stor skillnad slår aldrig av. dock ska jag köpa wastgate 1,0bar istället för åka med tkors på wastgate slangen... kolla först så du har guldbox i din bil, skruva av kåpan vid pedalerna och se om du har svart box eller guldig/silver. om du har svart box får du köpa dej en guldig för 500 spänn beg! har du guldig som jag hade på min 940 -95 ltt så är det bara skruva loss och byta chipp.
Min gamla 940 Turbo hade chip från BSR (vet inte vilket) men jag laddade 1,2bar utan kat (0,9 med kat) laddtryck justerat på wastegate-stången. Den gick jättefint. Helt underbart faktiskt.
Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Min gamla 940 Turbo hade chip från BSR (vet inte vilket) men jag laddade 1,2bar utan kat (0,9 med kat) laddtryck justerat på wastegate-stången. Den gick jättefint. Helt underbart faktiskt.
mitt laddtryck bör utläsas som 0,9bar. Med rensad kat steg laddet till 1,2.
Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
spikar och spikar, spikar e väl när motorn går tom på bränsle eller luft och det smäller till i motorn och skadar eller kan skada motorn... skitförklaring så rätta gärna.. men på 940 så spikar de inte, det slår bara av.. turbon tappar trycket typ, tror inte det räknas som spikningar ??
spikar och spikar, spikar e väl när motorn går tom på bränsle eller luft och det smäller till i motorn och skadar eller kan skada motorn... skitförklaring så rätta gärna.. men på 940 så spikar de inte, det slår bara av.. turbon tappar trycket typ, tror inte det räknas som spikningar ??
Det finns en massa anledningar till att det kan spika. Och för lite bränsle är bara en av dem.
Jodå, du kan lätt spika sönder en 940. Och när man väl hör eller känner spikningarna så är det ofta redan för sent. Motorstyrningen ska ju förhinrea att det händer när den känner av tendenserna. Men det är inte alltid den hinner med.
man kan märka det lite om du tar ur stiften efter någon milskörning och är de vitta får de en försnål bränsle blandning, det kanske är det enklaste sättet att kolla om laddet är för högt, men 0,66 ska ju inte vara nått som helst problem för en nåttsådär frisk rödblockare.
spikar och spikar, spikar e väl när motorn går tom på bränsle eller luft och det smäller till i motorn och skadar eller kan skada motorn... skitförklaring så rätta gärna.. men på 940 så spikar de inte, det slår bara av.. turbon tappar trycket typ, tror inte det räknas som spikningar ??
Det finns en massa anledningar till att det kan spika. Och för lite bränsle är bara en av dem.
Jodå, du kan lätt spika sönder en 940. Och när man väl hör eller känner spikningarna så är det ofta redan för sent. Motorstyrningen ska ju förhinrea att det händer när den känner av tendenserna. Men det är inte alltid den hinner med.
ska inte tjaffsa imot dej för jag vet att du är erfaren. men laddar du 0,9 i en ltt så brukar dom flesta slå av. dom spikar inte så det smäller.. dom slår av i laddtrycket om du fattar, formulera mig fel i inlägget innan.. givetvis kan dom spika men aldrig råkat ut för det i en original 940 med uppställt laddtryck.
läser som en kratta, läste igenom ditt nu. nu förstår jag!
Hej! Har varit och bytt till mig en 945 LTT 1996. Men nu har jag en fråga, Har köpt så jag kan ställa laddtrycket och har satt in en ladd mätare i bilen. Men hur mkt kan jag ladda på utan att spika och smälta kolvar? klarar bilen 06 utan att behöva byta sprut osv? Någon som kör samma bil som laddar lite mer en original laddtryck på 0,3 bar
Mvh Christoffer
Du har ju en Ltt den laddar 0.2-0.3bar orginal medans en fulltryckare laddar 0.8 det är samma turbo och bil enda skillnaden är wg klockan så du kan ladda 0.8 utan att oroa dig