3007
Sök

Tomgången försvinner efter fullgas växling

236 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en volvo 945ltt med en öppen dump på. men när jag gör fullgasväxlingar och trampar ner koplingen dör bilen istället för att hamna på tomgång. Men gör jag fullgasväxling och motorbromsar ner  bilen till 1500varv(ca) så har den tomgång när jag trampar ner kopplingen? Är det dumpen som stänger för sent? isåfall hur fixar jag det.


1 738 Inlägg
12 oktober 2010
#2
volvo klarar inte av öpna dumpar! därav felet, sätt dumpen nära insuget så blir det bättre, justera sedan hårdheten med fjädern wink


236 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#3
940RDALLE skrev:
volvo klarar inte av öpna dumpar! därav felet, sätt dumpen nära insuget så blir det bättre, justera sedan hårdheten med fjädern wink

Den sitter nära insuget och den öppnar fint men den stänger sent går det göra ngt åt det har ändrat hårdhet på fjädrar


1 738 Inlägg
12 oktober 2010
#4
JoKarN skrev:
940RDALLE skrev:
volvo klarar inte av öpna dumpar! därav felet, sätt dumpen nära insuget så blir det bättre, justera sedan hårdheten med fjädern wink

Den sitter nära insuget och den öppnar fint men den stänger sent går det göra ngt åt det har ändrat hårdhet på fjädrar

då har du nog för stor dump, brukar inte gå att göra något åt det tyvärr sad jag tyckte det var skit träligt i längden på min så jag satte tebax original.

Fast det där är lite från dump till dump med, en del går att ha o vissa inte så du har väll oturen att ha en som inte går sad

Hur stor öppning har du på dumpen?
Senast redigerat av 940RDALLE (12 oktober 2010)


1 738 Inlägg
12 oktober 2010
#5
Glömde säga att det ända du kan göra är att ställa via fjädern, om du kollar in i dumpen när den putrar på tomgång så öppnar o stänger den lite då o då, du måste ju släppa ur allt tryck som blir över i rören därför har du ju dumpen wink Så ju hårdare du spänner den desto mer luft skjuter den tebax till turbon vilket inte är bra! så prova en mindre dump eller kör på återcirkulerande, då får du ju ljudet ur filltret istället o det låter jäkligt gött det med smile Lite supra sound över det hela wink


236 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#6
940RDALLE skrev:
JoKarN skrev:
940RDALLE skrev:
volvo klarar inte av öpna dumpar! därav felet, sätt dumpen nära insuget så blir det bättre, justera sedan hårdheten med fjädern wink

Den sitter nära insuget och den öppnar fint men den stänger sent går det göra ngt åt det har ändrat hårdhet på fjädrar

då har du nog för stor dump, brukar inte gå att göra något åt det tyvärr sad jag tyckte det var skit träligt i längden på min så jag satte tebax original.

Fast det där är lite från dump till dump med, en del går att ha o vissa inte så du har väll oturen att ha en som inte går sad

Hur stor öppning har du på dumpen?

34mm men jag provade den på en 740 den gick sad Är det mindre vakuum där?


255 Inlägg
12 oktober 2010
#7
Ska inte va nå vakuum skillnad!
Men när jag körde med förra motorn och öppen dump så drog jag bara ur kontakten till tomgångsmotorn när den va kall, när den blir varm är det bara stoppa tbx kontakten!
Dock har du lite högre tomgång, Men då funkar det utan att bilen dör iaf wink

//Marcus


1 738 Inlägg
12 oktober 2010
#8
JoKarN skrev:
940RDALLE skrev:
JoKarN skrev:

Den sitter nära insuget och den öppnar fint men den stänger sent går det göra ngt åt det har ändrat hårdhet på fjädrar

då har du nog för stor dump, brukar inte gå att göra något åt det tyvärr sad jag tyckte det var skit träligt i längden på min så jag satte tebax original.

Fast det där är lite från dump till dump med, en del går att ha o vissa inte så du har väll oturen att ha en som inte går sad

Hur stor öppning har du på dumpen?

34mm men jag provade den på en 740 den gick sad Är det mindre vakuum där?

Ok lustigt roll tyvärr så har jag inga mer svar på dina frågor med det är ett standard problem angående dumparna på volvo, prova en mindre iaf eller satsa på återcirkulerande! jag fick alldrig min att funka! 1 grej du kan prova är att sätta på 940:ns nyare intercoler med mitten monterade anslutningar wink för nu har du väll´topp monterade anslutningar? kan ju sparas lite extra luft i systemet med 940 intercoolern

MVH


236 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#9
ander3on skrev:
Ska inte va nå vakuum skillnad!
Men när jag körde med förra motorn och öppen dump så drog jag bara ur kontakten till tomgångsmotorn när den va kall, när den blir varm är det bara stoppa tbx kontakten!
Dock har du lite högre tomgång, Men då funkar det utan att bilen dör iaf wink

//Marcus

Men det är tomgången när du startar det wink den har jag det är efter en fullgas växling


236 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#10
940RDALLE skrev:
JoKarN skrev:
940RDALLE skrev:

då har du nog för stor dump, brukar inte gå att göra något åt det tyvärr sad jag tyckte det var skit träligt i längden på min så jag satte tebax original.

Fast det där är lite från dump till dump med, en del går att ha o vissa inte så du har väll oturen att ha en som inte går sad

Hur stor öppning har du på dumpen?

34mm men jag provade den på en 740 den gick sad Är det mindre vakuum där?

Ok lustigt roll tyvärr så har jag inga mer svar på dina frågor med det är ett standard problem angående dumparna på volvo, prova en mindre iaf eller satsa på återcirkulerande! jag fick alldrig min att funka! 1 grej du kan prova är att sätta på 940:ns nyare intercoler med mitten monterade anslutningar wink för nu har du väll´topp monterade anslutningar? kan ju sparas lite extra luft i systemet med 940 intercoolern

MVH

Ska  titta påt imöra tack för all hjälp wink



Sök