4266
Sök

Snabb fråga ang. Ägarbyte

Timmerman
114 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
Tänkte snabbt kolla om man kan sätta "datum för ägarbyte" ex. 10 dagar senare än när man skickar in pappret. Det för att hinna få en lön till för att därmed säkra sparkassan / försäkringspengarna

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 oktober 2010
Volvette skrev:
Tänkte snabbt kolla om man kan sätta "datum för ägarbyte" ex. 10 dagar senare än när man skickar in pappret. Det för att hinna få en lön till för att därmed säkra sparkassan / försäkringspengarna

Ingen aning. Men om det går blir det ju föregående ägares försäkring som går in om du råkar ut för en olycka under dessa tio dagar. Går denne verkligen med på det upplägget? Kanske bättre att du väntar på lönen innan du köper bilen.
Dessutom är det ju inte så bra att lägga precis alla pengar man har på inköpet av bilen, då det kan behövas en buffert för reparationer om man har otur.
Senast redigerat av Andromeda (13 oktober 2010)

Timmerman
114 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
jo det är klart, men fråga nr 1 bör man ju isåfall gå igenom med "nuvarande" ägaren.. och 2 så är det ju som sagt en chansning och för övrigt inte en bil i den prisklassen så det gör så mycket om nåt brakar så att säga

5 198 Inlägg
14 oktober 2010
Betvivlar starkt att säljaren skulle gå med på det ,säljaren har ju ansvaret till köpedatumet oavsett vad som skrivs på köpekontraktet.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … /Agarbyte/

Jägermeister
910 Inlägg
14 oktober 2010
Du behöver inte flytta ägarbytesdatumet, det tar ju ca 2-3 veckor innan försäkringen ska vara betald så du behöver inte oroa dig för att inte hinna få pengar tills dess.

Tar nog upp emot en vecka innan du ens hunnit få försäkringspapprena och efter det ett par veckor innan det ska vara betalt.

En gång är ingen gång...

Timmerman
114 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
har hittills bara använt atava och betalat hela summan direkt samma dag.. men klart att ta en faktura går ju alltid.. kanske skulle tänkt ett steg till där.

7 432 Inlägg
16 oktober 2010
Volvette skrev:
har hittills bara använt atava och betalat hela summan direkt samma dag.. men klart att ta en faktura går ju alltid.. kanske skulle tänkt ett steg till där.

usch

KHRacing
16 oktober 2010
Andromeda skrev:
Volvette skrev:

Ingen aning. Men om det går blir det ju föregående ägares försäkring som går in om du råkar ut för en olycka under dessa tio dagar. Går denne verkligen med på det upplägget? Kanske bättre att du väntar på lönen innan du köper bilen.
Dessutom är det ju inte så bra att lägga precis alla pengar man har på inköpet av bilen, då det kan behövas en buffert för reparationer om man har otur.

Även om själva papprena ej inkommit så har ju bilen bytt ägare, o då förfaller säljarens försäkrning i samma stund som ägarbytet /betalninggörs.

Det är en gammal skröna att det är lagligt att köpa en bil kl: 12 på dagen, & sedan köra hem dem på säljarens försäkrning. Detta är ej algligt

Saabifierad
2 031 Inlägg
16 oktober 2010
KHRacing skrev:
Andromeda skrev:
Volvette skrev:

Även om själva papprena ej inkommit så har ju bilen bytt ägare, o då förfaller säljarens försäkrning i samma stund som ägarbytet /betalninggörs.

Det är en gammal skröna att det är lagligt att köpa en bil kl: 12 på dagen, & sedan köra hem dem på säljarens försäkrning. Detta är ej algligt

Det är visst lagligt annars skulle inte bilar har bilförsäkringar utan alla människor skulle ha inviduella försäkringar. Det är inte du som försäkrar dig själv utan du försäkrar en bil. Däremot skall man meddela det försäkringsbolag man tänkt använda att man köpt en bil så fixar dom övergången.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

210 Inlägg
16 oktober 2010
Jag köpte min senaste bil kl. 15:00 den 14 okt. Bilhandlaren faxade in ägarbytet till Vägverket. Försäkring ordnade jag när jag kom hem via internet och Folksam kl: 15:15. På papperet har jag ägt bilen hela 14 oktober och försäkringen gä'ller också fr o m den 14 okt.

Vad som hade hänt om jag kört och krockat på vägen hem kl 15:10 från handlaren måste ju ha varit att hans  försäkring på bilen trätt in för samtidigt som en bil ställs på så börjar ju försäkringen att rulla igen. Samtidigt som han faxade in ägarbytet så var rutan med påställning ibockad. Och jag hade ju inte bilen försäkrad förrän 15:15.

Lite rörigt blev det jag vet! big_smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
16 oktober 2010
Bosse-buss skrev:
Jag köpte min senaste bil kl. 15:00 den 14 okt. Bilhandlaren faxade in ägarbytet till Vägverket. Försäkring ordnade jag när jag kom hem via internet och Folksam kl: 15:15. På papperet har jag ägt bilen hela 14 oktober och försäkringen gä'ller också fr o m den 14 okt.

Vad som hade hänt om jag kört och krockat på vägen hem kl 15:10 från handlaren måste ju ha varit att hans  försäkring på bilen trätt in för samtidigt som en bil ställs på så börjar ju försäkringen att rulla igen. Samtidigt som han faxade in ägarbytet så var rutan med påställning ibockad. Och jag hade ju inte bilen försäkrad förrän 15:15.

Lite rörigt blev det jag vet! big_smile

Kortfattat så var du helt oförsäkrad på vägen hem.

Om tidigare ägare inte vill sabba som bonus så kan han bara ge fan i att ta det på sin försäkring då han har kvitto på att bilen inte är hans längre.. Dvs inte hans bekymmer.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

KHRacing
16 oktober 2010
myran skrev:
.......... Kortfattat så var du helt oförsäkrad på vägen hem.

Om tidigare ägare inte vill sabba som bonus så kan han bara ge fan i att ta det på sin försäkring då han har kvitto på att bilen inte är hans längre.. Dvs inte hans bekymmer.

Tack för klargörandet  smile

689 Inlägg
16 oktober 2010
KHRacing skrev:
Andromeda skrev:
Volvette skrev:

Om det är så som du säger varför har jag aldig fått nån försäkring från trafikförsäkringsföreningen när jag väntat med att försäkra bilen till dagen efter och iblan ett par daga efter?
har alltid gjort så och det har aldrig krånglat nått.
För som du kanske vet så är dom rätt snabba med att skicka en räkning så fort en bil är oförsäkrad och påställd...

5 198 Inlägg
16 oktober 2010
jag har då aldrig fixart försäkring innan jag åkt hem med ny bil,, sånt fixas när man kommer hem igen,,

KHRacing
16 oktober 2010
n_andersson skrev:
......................... Om det är så som du säger varför har jag aldig fått nån försäkring från trafikförsäkringsföreningen när jag väntat med att försäkra bilen till dagen efter och iblan ett par daga efter?
har alltid gjort så och det har aldrig krånglat nått.
För som du kanske vet så är dom rätt snabba med att skicka en räkning så fort en bil är oförsäkrad och påställd...

Inte alltid de har full kolla, lagen säger att du kör utan försäkring så fort du sätter dig i bilen från köpstället. om du ej tecknat en egen.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
16 oktober 2010
Försäk fixar man ju vid köptillfälle eller kort efter samma dag..

Sen om man skriver tillbaka köpedatumet så måste ju köparen fixa försäk ifrån det datumet för om bilen är påställd så ska den vara försäkrad annars går trafikföreningsavgiften in med smarriga 90kronor om dagen...

2slow

210 Inlägg
16 oktober 2010
Kortfattat så var du helt oförsäkrad på vägen hem.

Så alla som köper en bil kör oförsäkrat innan de tecknar försäkring själv? Kan jag aldrig tro. Det måste vara föregående försäkring på bilen som gäller tills dess jag tecknat en egen. Ingen kan ju begära att jag som köpare där och då vid överlämnandet av bilnycklarna ska ringa ett försäkringsbolag...

Sen kan det ju bli en diskussion vad gäller klockslag vid krocken och när på den dagen jag tecknade min försäkring. För kör jag och krockar på vägen hem så kan ju inte en försäkring som jag tecknar 15 min senare gälla när krocken redan hänt. Det vore egendomligt.
Senast redigerat av Bosse-buss (16 oktober 2010)

KHRacing
16 oktober 2010
Bosse-buss skrev:
Så alla som köper en bil kör oförsäkrat innan de tecknar försäkring själv? Kan jag aldrig tro. Det måste vara föregående försäkring på bilen som gäller tills dess jag tecknat en egen. Ingen kan ju begära att jag som köpare där och då vid överlämnandet av bilnycklarna ska ringa ett försäkringsbolag...

Sen kan det ju bli en diskussion vad gäller klockslag vid krocken och när på den dagen jag tecknade min försäkring. För kör jag och krockar på vägen hem så kan ju inte en försäkring som jag tecknar 15 min senare gälla när krocken redan hänt. Det vore egendomligt.

Nej smile

2 011 Inlägg
16 oktober 2010
Om du nu vill tex köper bilen den 22:e, men inte vill äga den fören den 1:e, så är ägaren innan dig dum mot sig själv. Idag är det viktigt att om jag tex säljer bilen till dig att jag postar ägarbytet själv, så jag vet att det blir gjort. Du kan ju tex få både parkeringsböter och dylika böter under dessa 10 dagar. Köra och råna banken, hitta på en massa skit och jag står som ägare.

Själv om jag köper bil, så när jag skrivit på ägarbyte ringer eller går in via internet och försäkrar bilen med en gång. Har man väldig otur och krockar eller något på vägen hem, så kan det bli väldigt tvistande mellan bolagen, som kan bli att du inte får vid gjort bilen eller en krona på länge.

Om du tex har If när jag köper bilen och jag har Länsförsäkringar, så innan ägarbytet registrerats (för post gången tar ju någon dag) är det ju If som skall betala skadorna, men sedan kan de hävda att bilen var såld och Länsförsäkringar skall stå för det. Det är där bråket börjar och jag som köpare kan bli lidande medans de bråkar om vem som ska stå för skadorna. Du kan ju själv tänka dig hur villig du vart att betala skador på flera 1000 tals kronor som även klättrar upp på 6 siffrigt.

Svaret på din fråga också är att då måste ägarbytet postas senare, för postar du det på lådan tex den 22:e och de får in det den 23:e, så görs ägarbytet då oavsett tiden du skrivit på lappen. För det inkom till dem den 23:e.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

2 337 Inlägg
16 oktober 2010
För att reda ut ett par frågetecken (källa: http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsa … ga-fragor/):

Kan föregående ägares försäkring gälla?
Nej, föregående ägarens trafikförsäkring upphör alltid från och med dagen för ägarbytet.

Vad gäller om ägarbyte ännu inte har registrerats hos Transportstyrelsen?
Du som ägare måste trafikförsäkra ditt fordon senast samma dag som ägarbytet sker, det vill säga från och med det datum som angivits på ägarbytesanmälan. Förutsatt att ägarbytesanmälan inkommer till Transportstyrelsen inom tio dagar kommer du att bli registrerad som ägare med retroaktiv verkan från och med detta datum.

Som svar på TS fråga: ja, det går att skriva det framåt i tiden, men chansen att säljaren går med på detta är rätt liten. Som nämnts tidigare är det ju han/hon som åker på alla eventuella skitutgifter under tiden som du kör bilen och han/hon fortfarande äger den.

Sök