Om du nu vill tex köper bilen den 22:e, men inte vill äga den fören den 1:e, så är ägaren innan dig dum mot sig själv. Idag är det viktigt att om jag tex säljer bilen till dig att jag postar ägarbytet själv, så jag vet att det blir gjort. Du kan ju tex få både parkeringsböter och dylika böter under dessa 10 dagar. Köra och råna banken, hitta på en massa skit och jag står som ägare.
Själv om jag köper bil, så när jag skrivit på ägarbyte ringer eller går in via internet och försäkrar bilen med en gång. Har man väldig otur och krockar eller något på vägen hem, så kan det bli väldigt tvistande mellan bolagen, som kan bli att du inte får vid gjort bilen eller en krona på länge.
Om du tex har If när jag köper bilen och jag har Länsförsäkringar, så innan ägarbytet registrerats (för post gången tar ju någon dag) är det ju If som skall betala skadorna, men sedan kan de hävda att bilen var såld och Länsförsäkringar skall stå för det. Det är där bråket börjar och jag som köpare kan bli lidande medans de bråkar om vem som ska stå för skadorna. Du kan ju själv tänka dig hur villig du vart att betala skador på flera 1000 tals kronor som även klättrar upp på 6 siffrigt.
Svaret på din fråga också är att då måste ägarbytet postas senare, för postar du det på lådan tex den 22:e och de får in det den 23:e, så görs ägarbytet då oavsett tiden du skrivit på lappen. För det inkom till dem den 23:e.
Inte farten som dödar. Det är stoppen