3887
Sök

Snabb fråga ang. Ägarbyte

2 011 Inlägg
16 oktober 2010
Sarge skrev:
För att reda ut ett par frågetecken (källa: http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsa … ga-fragor/):

Kan föregående ägares försäkring gälla?
Nej, föregående ägarens trafikförsäkring upphör alltid från och med dagen för ägarbytet.

Vad gäller om ägarbyte ännu inte har registrerats hos Transportstyrelsen?
Du som ägare måste trafikförsäkra ditt fordon senast samma dag som ägarbytet sker, det vill säga från och med det datum som angivits på ägarbytesanmälan. Förutsatt att ägarbytesanmälan inkommer till Transportstyrelsen inom tio dagar kommer du att bli registrerad som ägare med retroaktiv verkan från och med detta datum.

Som svar på TS fråga: ja, det går att skriva det framåt i tiden, men chansen att säljaren går med på detta är rätt liten. Som nämnts tidigare är det ju han/hon som åker på alla eventuella skitutgifter under tiden som du kör bilen och han/hon fortfarande äger den.

När jag läste texten i sista stycket blir jag osäker, för jag har för mig att när jag fick bekräftelse på ett ägarbyte, så var det datumet som de mottagit den på. Men men skit samma där ser man.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

689 Inlägg
17 oktober 2010
Sarge skrev:
För att reda ut ett par frågetecken (källa: http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsa … ga-fragor/):

Nej, föregående ägarens trafikförsäkring upphör alltid från och med dagen för ägarbytet.

Du som ägare måste trafikförsäkra ditt fordon senast samma dag som ägarbytet sker, det vill säga från och med det datum som angivits på ägarbytesanmälan. Förutsatt att ägarbytesanmälan inkommer till Transportstyrelsen inom tio dagar kommer du att bli registrerad som ägare med retroaktiv verkan från och med detta datum.

Som svar på TS fråga: ja, det går att skriva det framåt i tiden, men chansen att säljaren går med på detta är rätt liten. Som nämnts tidigare är det ju han/hon som åker på alla eventuella skitutgifter under tiden som du kör bilen och han/hon fortfarande äger den.

okej men vad händer om du som nya ägare väntar ett par dagar med att försäkra? inte fan får du nån extraförsäkring från trafikförsäkringsföreningen iaf= alltså gör det inget alls

2 337 Inlägg
17 oktober 2010
n_andersson skrev:
Sarge skrev:

okej men vad händer om du som nya ägare väntar ett par dagar med att försäkra? inte fan får du nån extraförsäkring från trafikförsäkringsföreningen iaf= alltså gör det inget alls

Jag kan inte svara på hur det fungerar i praktiken, då jag alltid ser till att ha min bil försäkrad, men enligt TFF:s hemsida (vilken får anses var den mest tillförlitliga källan i ämnet), kan en avgift tas ut för varje dag som bilen förblir oförsäkrad.

Trafikskadelag (1975:1410), 34 § skrev:
Saknas föreskriven trafikförsäkring för ett motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret och inte är avställt, har trafikförsäkringsföreningen rätt till gottgörelse (trafikförsäkringsavgift) av den försäkringspliktige för den tid denne har underlåtit att fullgöra sin försäkringsplikt.
   Trafikförsäkringsavgift bestäms på grundval av de årspremier för trafikförsäkring som har tillämpats här i landet under den tid trafikförsäkring har saknats. Avgiften får med tio procent överstiga högsta försäkringspremie inklusive skatt enligt lagen (2007:460) om skatt på trafikförsäkringspremie m.m. för fordon av samma fordonsslag och med samma användningssätt som det oförsäkrade fordonet. Med fordonsslag avses personbil, lastbil, buss, motorcykel, traktor, motorredskap, moped och terrängmotorfordon. Förhöjning av premien på grund av omständigheter som ger anledning att anta att fordonet med hänsyn till innehavarens person utgör en särskild risk i trafiken får dock beaktas endast om det finns sådana omständigheter i det särskilda fallet.
   Trots vad som sägs i andra stycket får trafikförsäkringsavgift tas ut med tvåhundra kronor för tid till dess trafikförsäkring tecknas eller försäkringsplikten upphör.
   Domstol kan sätta ned trafikförsäkringsavgiften, om det finns särskilda skäl. I fråga om preskription av trafikförsäkringsavgift tillämpas 31 § första stycket. Lag (2007:461).

Det är således inte skrivet i lagen att TFF skall ta ut en avgift, vilket de kanske inte heller gör med alla, vad vet jag? Men de har all rätt att göra det, och jag personligen hoppas att de gör det så ofta som möjligt.

Sök