2946
Sök

Att köra Audi 1.8T Utan dämpare

38 Inlägg
8 juli 2006
Trådstartare
#1
Hej!

Audi A4 1.8T -97

Tänkte kolla om det är någon som vet hur bilen reagerar på att inte ha någon dämpare. Har funderingar på att byta det jag har nu, raka rör med en japsdämpare på slutet mot ändrör DTM bara. Har hört att bilen måste ha något motstånd annars mår den inget bra. Eller är det inga problem att köra utan dämpare? Och är det lagligt om den klarar dB nivån o miljökraven.

Tacksam för svar

397 Inlägg
8 juli 2006
#2
Hm, jag är ingen avgasexpert men jag har gjort så på min 940 turbo.
Raka rör utan något alls.. Å det funkar bra, dock blir laddtrycket lite högre eftersom motståndet
försvinner i och med att du plockar bort dämpare och katt.
vad jag vet så skall det vara så lite motstånd som möjligt. 4taktare alltså.
tvåtaktare, moppar och sånt skall ha ett speciellt motstånd för att gå så optimalt som möjligt..
Antar att din bil kommer gå lite bättre om du gör det du beskrivit, du får nog lite bättre gasrespons.

Rätta mig gärna om jag har fel

/stoffe

38 Inlägg
9 juli 2006
Trådstartare
#3
Okej, min katt kommer dock att sitta kvar eftersom den sitter enskilt nästan uppe vid motorn. Så det kanske är en bra lösning då? några fler som har erfarenhet av att ha utan dämpare?

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
9 juli 2006
#4
Eftersom du har en turbo motor så mår den barar bra av att ha raka rör, jag har bara japsdämpare på slutet på min och det funkar kanon. Det är bara sugmotorer som behöver motstånd i avgassystemet

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

397 Inlägg
9 juli 2006
#5
Trozzo skrev:
Eftersom du har en turbo motor så mår den barar bra av att ha raka rör, jag har bara japsdämpare på slutet på min och det funkar kanon. Det är bara sugmotorer som behöver motstånd i avgassystemet

Intressant!
Varför skall sugmotorerna ha ett visst motstånd?
/stoffe

10 287 Inlägg
9 juli 2006
#6
Sugmotorer och motstånd......

Titta på en F1 motor. Hur mycket motstånd är det på avgassystemet där?

Det du rent tekniskt vill göra är tre saker:
- att använda avgaserna från en cylinder att hjälpa till att suga ut avgaser ur en annan cylinder
- att i en avgaspipa från en cylinder skapa sådana förhållanden att det är svårare för avgaserna att cirkulera tillbaka till cylindern än att evakueras ( titta på avgaspipor på en F1:a, dom är stegade).
- Att vid vissa gashastigheter - i ändröret - skapa resonanser för att evakuera ännu bättre (titta på ändrör på en F1:a - megafon - ger resonans vid HÖGA varvtal och ger extra vid typ över 15000 rpm).

Vid konstruktion av avgassystem så måste man ta hänsyn till hela kedjan- insug, topp, förbränningsrummets utformning, avgassystem.

Det finns praktiska anledningar för bruksmotorer att ha motstånd i avgassystem, men inte för fyrtakts racemotorer.

Har vi någon här som är bättre bevandrad i gasers dynamik så rätta mig gärna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

397 Inlägg
9 juli 2006
#7
Jag är med på den biten att ett avgassystem skall vara rätt utformat för att få det optimala flödet för motorn, MEN, när jag läste "ett visst motstånd" så uppfattade jag det som om att man bör ha x antal ljuddämpare på systemet för att det skall gå så bra som möjligt. (sugmotor)
Alltså, ett rätt utformat avgassystem UTAN ljuddämpare kan ge sämre siffror
än ett rätt utformat system MED ljuddämpare?
Rätta mig om jag har fel, men har man ljuddämpare så bromsas avgaserna upp lite? = negativa effekter för effekten?

10 287 Inlägg
9 juli 2006
#8
Haken är att man inte vet hur konstruktörerna av bilen har räknat. Dom kan ha (och detta är sannolikt) tagit med avgassystemets gasegenskaper när dom har optimerat (mappat) motorn. Och om det är så (ring konstruktörerna och fråga........) så är det enda sättet att veta att sätta upp bilen i bromsbänk före och efter bytet. (och nej, man kan inte lita på känslomässig effekt eftersom hjärnan tycker att det som låter högre går fortare)

Men så mycket är sant att ytterligare motstånd ger sämre effekt, men av det följer som sagt var inte automatiskt att mindre motstånd ger mera effekt.

/Göran

WasteGate skrev:
Jag är med på den biten att ett avgassystem skall vara rätt utformat för att få det optimala flödet för motorn, MEN, när jag läste "ett visst motstånd" så uppfattade jag det som om att man bör ha x antal ljuddämpare på systemet för att det skall gå så bra som möjligt. (sugmotor)
Alltså, ett rätt utformat avgassystem UTAN ljuddämpare kan ge sämre siffror
än ett rätt utformat system MED ljuddämpare?
Rätta mig om jag har fel, men har man ljuddämpare så bromsas avgaserna upp lite? = negativa effekter för effekten?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

397 Inlägg
9 juli 2006
#9
Mkt bra svar!
jag e nöjd smile

10 287 Inlägg
9 juli 2006
#10
Man kan ofta rita upp en triangel för folk som vill "trimma" där man i varje spets på triangeln skriver:

- Hur högt ("fränt"...) bilen skall låta
- Bling-Bling
- Prestanda

Sedan låter man dom sätt en prick i triangeln där dom vill att deras bil skall hamna.

Titta här på en som satte pricken på Prestanda: http://www.limmet.se/

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

69 Inlägg
22 maj 2007
#11
mitt flexrör har gått rakt av pga en grankvist.. har endast katten framför mynningen har kört så i några veckor nu i väntan på att det ska läka ihop igen....

ne då ska byta till 3" och lägger inte ut 700 spänn för en nytt flexrör...

bilen går varken bättre eller sämre men lever om.... tongue

133 Inlägg
22 maj 2007
#12
Sharky skrev:
Man kan ofta rita upp en triangel för folk som vill "trimma" där man i varje spets på triangeln skriver:

- Hur högt ("fränt"...) bilen skall låta
- Bling-Bling
- Prestanda

Sedan låter man dom sätt en prick i triangeln där dom vill att deras bil skall hamna.

Titta här på en som satte pricken på Prestanda: http://www.limmet.se/

/Göran

kanske inte "bling-bling" men väldigt fin och stilren bil med mycket prestanda .. :-)


Sök