2952
Sök

230f ska byggas om till b230ft/et

37 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#1
tjenna jag håller på med en 745 gl 90a som jag lakt i en ft motor i men ska bessiktiga utan snurra ....Men nu kommer jag till min fråga hur ska jag göra med elen för jag ahr ett elsystem till en motronik styrd med boxar och allt men inget stämmer ju överens där e ju 2 boxar på motronik och 1 lh systemet eller är det bara att jaga en lh turbo box och sätta i???


415 Inlägg
18 oktober 2010
#2
Det är två boxar till lh-2,4 och eftersom bilen original har lh-2,4 så är det enklaste att skaffa lh-2,4-turboboxar och sätta dit turbospridare med tillhörande motstånd. För du har väl kvar original kabelhärva i bilen?

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

37 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#3
jaa elen är kvar men är de samma boxar på 940 turbo


438 Inlägg
18 oktober 2010
#4
volvo_242_epa skrev:
jaa elen är kvar men är de samma boxar på 940 turbo

Varför inte bara registrerings besiktiga???
sätt i allt som tillhörde motorn så den är helt original och kör in och registreringsbesiktiga den så det skrivs in i papperna att motorn är bytt,,,
så slipper du plocka av massa delar när du ska besiktiga nästa gång,

MVH VAnd3rsson
Senast redigerat av VAnd3rsson (18 oktober 2010)


37 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#5
man var tvungen att ha ett intyg från volvo att det är tillhörande delar.......baraför detären nyare än 88 (katbil)


415 Inlägg
18 oktober 2010
#6
Nej det är ändrade regler, det går att regga med bytt motor fram till 93 har jag för mig och boxarna passar rätt i.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

73 Inlägg
19 oktober 2010
#7
Jag har 745 -90 med B230F
enklaste steget för mig eftersom jag har grenrör, turbo,intercooler i garaget är alltså att hänga på det på bilen och leta på spridare och boxar å kasta i sen bara köra!

byte till ft motor ett måste eller kan jag köra boxarna på denna med turbosaker!


438 Inlägg
19 oktober 2010
#8
lind_skog skrev:
Jag har 745 -90 med B230F
enklaste steget för mig eftersom jag har grenrör, turbo,intercooler i garaget är alltså att hänga på det på bilen och leta på spridare och boxar å kasta i sen bara köra!

byte till ft motor ett måste eller kan jag köra boxarna på denna med turbosaker!

Byte till en FT motor med tillhörande kabelhärva måste flyttas över,

MVH VAnd3rsson


37 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#9
bara lmm slad som behöver förlängas och ett motstånd som ska sättas dit^^


438 Inlägg
20 oktober 2010
#10
volvo_242_epa skrev:
bara lmm slad som behöver förlängas och ett motstånd som ska sättas dit^^

men han måste ju fortfarande byta motor och kabelhärva från en bil med FT motor annars så godtar inte besiktningen ett motorbyte,
Utan FT Motorn och tillhörande delar blir det en turbo konvertering och det får du inte göra om inte bilen är äldre än -75

Tro mig, detta är hämtat ur en Bilsports tidning, från frågor och svar till SFRO

MVH VAnd3rsson


73 Inlägg
20 oktober 2010
#11
ja jag måste ha en hel motor om jag ska besikta....men.....jag tänker inte besikta såhär!
en enkel turbokonvertering av bilen, har köpt turbo,grenrör,intercooler

så istället för tillläggssprut eller eftermarknadssprut så undrar jag om det går lika bra att köra med volvos turboboxar på sugmotorn med turbo på min b230F

inta samma komp och lika bra anpassat för turbo men bara jag får i turbosakerna på motorn som sitter i nu så borde det funka att fixa spridare/spridarmotstånd/boxar från 940 turbo/ flytta lmm till andra sidan, så ska den gå bra?



Sök