3498
Sök

Sterion + slutsteget dör vid belastning!

134 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hejsan ! har nyss fått hem min  Jbl gti mk2 700rms 4000w peak!  och det ska drivas av ett  JBL GTO-14001E Slutsteg  .   

men när jag ska höjja så börjar sterion och fucka ur och ljud försvinner , och om jag ska spela när ljudet är igång så låter de illa som fan ur diskanterna !   sitter ett 40ampär säkring fram vid batterit , måste jag ha större?    eller behöver jag ett nytt batteri !        mycket tacksam för svar !!   ( LÄNKA GÄRNA OM JA BEHÖVER NY SÄKRING ELLER BATTERI )     smile

Det heter STEREO
893 Inlägg
18 oktober 2010
#2
Vad har du för tjocklek på kabeln? om jag inte kommer ihåg fel så går det iaf att smeta i 35mm2 rakt i det steget. Vad har du för batteri/er? Låter som att det e batteritorsk. Finns lika mkt batterier som det finns bilstereotomtar. Bara att söka här på forumet smile

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 oktober 2010
#3
Stämmer bra det, 35mm2 går precis in i det steget, och det behövs! Steget är nämligen avsäkrat med 160A och kan dra ungefär så mycket om man lastar det i 2Ohm och ska ha ut all effekt. 40A är på tok för klent till att börja med, speciellt om det är en glasrörssäkring! Sen så behöver du även fixa jordkabeln mellan batteri och chassi/kaross, kan även behövas nytt batteri men det är nästa steg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

134 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
#4
men vad ska jag ha för säkring fram vid batterit då ???

1 400 Inlägg
20 oktober 2010
#5
Andreas348 skrev:
men vad ska jag ha för säkring fram vid batterit då ???

Det beror på hur grov strömkabel du har

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 468 Inlägg
20 oktober 2010
#6
Tycker det kan låta som att batteriet inte hänger med riktigt.

Att det möjligen är totalt slut med andra ord.

För om volten kommer ner under 9 volt så stendör stereo och slutsteg (eller eller har ja fel?). har prövat detta lite då jag hade ett urdraget batteri som stog. 10 volt på mätaren och när stereon slogs på och vred upp volym och volten kom under 9 volt så stendog den direkt.

Men ja menar. när stereo och steg dör så laddas batteriet upp lite och när allt kommer igång igen så laddar det ur direkt igen vid belastnnig.

Hur är bilen att starta nu när det börjar bli kyligt? seg eller snabb?

Som föregående skrivare. vad har du för storlek på kablar etc?

Är allt korrekt kopplat?

Bra jord till stereon och steget?

Mvh


2 914 Inlägg
20 oktober 2010
#7
35mm2 är väl typ 160A man får avsäkra dom till tongue
så MINST 35mm2 behövs åt det steget. dessutom dubbla frächa batterier

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 oktober 2010
#8
Behöver inte vara batteriet som är kasst, kan även vara säkringen som glappar om det nu är en AGU, då kan man få rejäla spänningsfall. Men mer batterikraft behövs om man ska kunna utnyttja det steget bra ja. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
20 oktober 2010
#9
ChriZtoffer skrev:
Behöver inte vara batteriet som är kasst, kan även vara säkringen som glappar om det nu är en AGU, då kan man få rejäla spänningsfall. Men mer batterikraft behövs om man ska kunna utnyttja det steget bra ja. smile

tycker det är just och past i min bil också, har 2 st frächa "vanliga start" batterier, 100A generator och 50mm2 överallt, man märker klar skillnad om man har generatorn till att ladda eller inte,

(driver i 8 ohm istället för 2 ohm med mitt GTO 14001 steg)

ANL säkringar är det man (enligt mig) ska ha smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 oktober 2010
#10
Jag har original 70Ah (nästan nytt) plus dubbla Biltema 62Ah i min bil, märker ingen skillnad med bilen av eller på. smile Och då kör jag steget i 2Ohm, trodde effekten i 8Ohm skulle räcka men nej då.

ANL är absolut det bästa ja, eller miniANL.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
20 oktober 2010
#11
ChriZtoffer skrev:
Jag har original 70Ah (nästan nytt) plus dubbla Biltema 62Ah i min bil, märker ingen skillnad med bilen av eller på. smile Och då kör jag steget i 2Ohm, trodde effekten i 8Ohm skulle räcka men nej då.

ANL är absolut det bästa ja, eller miniANL.

jag har ett valtra 62 ah fram, 50mm2 till mitt tudor technica bak, och sen 50mm2 till steget (avklippta kardeler eller vad det heter)
och man märker sjukt stor skillnad på min bil om generatorn laddar eller inte.


Sök