Har du något tips så här års för längre slutartider för jag får problem med dagg efter ca 35-40min
Har inte kört några långa exponeringar på natten så här års. Det är ljusspår du vill fota då förstår jag? Om man har något över kameran så hindrar det strålningen från himlen att det blir dagg samma med frosten på vintern i en carport tex.Men då blir det ju svårt att fota rakt upp men det kanske räcker med horisonten?
Har du något tips så här års för längre slutartider för jag får problem med dagg efter ca 35-40min
Har inte kört några långa exponeringar på natten så här års. Det är ljusspår du vill fota då förstår jag? Om man har något över kameran så hindrar det strålningen från himlen att det blir dagg samma med frosten på vintern i en carport tex.Men då blir det ju svårt att fota rakt upp men det kanske räcker med horisonten?
Jo det är ju det som är problemet att det nästan är rakt upp. Polstjärnan ligger på ca 60 grader.
Ska prova med att hålla linsen torr med en liten fläkt, men det är risk att det blir oskärpa då.
Jo det är ju det som är problemet att det nästan är rakt upp. Polstjärnan ligger på ca 60 grader.
Ska prova med att hålla linsen torr med en liten fläkt, men det är risk att det blir oskärpa då.
Riktigt snygga foton på denna tråden..! När jag har pluggat klart så hoppas jag att det blir kameraköp igen, saknar fotandet sååå mycket.. =/
Du kan ju köpa en gammal systemkamera för runt tusingen en Canon 350d tex. Dom tar man ju fantastiska bilder med dom med. Här är lite bilder som jag tagit med min 350d som jag fortfarande använder då och då. En gammal systemkamera har den fördelen att den inte har så många pixlar vilket gör att den inte är lika kräsen med optiken.
Men jag vill komma upp ett snäpp med fotandet nästa gång jag köper kamera.. Mer Nikon D700 eller liknande, och då med passande bra (!!) objektiv.. Så då får jag vackert vänta tills efter universitetet..
tog en bild innan när jag var ute o gick... ehehe men skämt å sido här är en bild ja tog på en blomma EDIT: nu funkar inte bilden aja fixar de sen fixat