2581
Sök

Lurad (?) på Volvo V40

351 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har letat förstabil ett tag nu och såg att det kom upp en Volvo V40 T4 -00 på blocket. Gått 17000 mil och endast haft en ägare. Ringde och pratade med säljaren och han var väldigt trevlig..

Så idag åkte jag ner och kollade på den. den vart i fint skick med nån liten skavank här och där, men ingen rost. Dum som jag var så kollade jag inte upp regnumret på vägvärket innan jag köpte den.. Så i tron om att jag köpt en V40 T4 med 17k mil på mätaren så åkte jag glatt där ifrån..

Nu när jag kom hem och fick för mig att kolla upp den på vägverket, så såg jag först att den var importerad 2006.. Redan där ljög säljaren... Men sen stod det 160hk, och jag antog ju att något vart fel.. Gick ut och kollade papperna i bilen och visst var det en 2.0T istället för en T4!

Känner mig lurad eftersom jag trodde jag betalade för en svensksåld T4.. Känns inte heller lönt att ringa säljaren eftersom det bara kommer bli ord mot ord, jag gick ju faktiskt med på köpet.

Vad ska man göra nu? Gilla läget bara eller?


Bounty hunter
671 Inlägg
23 oktober 2010
#2
LimpanS skrev:
Har letat förstabil ett tag nu och såg att det kom upp en Volvo V40 T4 -00 på blocket. Gått 17000 mil och endast haft en ägare. Ringde och pratade med säljaren och han var väldigt trevlig..

Så idag åkte jag ner och kollade på den. den vart i fint skick med nån liten skavank här och där, men ingen rost. Dum som jag var så kollade jag inte upp regnumret på vägvärket innan jag köpte den.. Så i tron om att jag köpt en V40 T4 med 17k mil på mätaren så åkte jag glatt där ifrån..

Nu när jag kom hem och fick för mig att kolla upp den på vägverket, så såg jag först att den var importerad 2006.. Redan där ljög säljaren... Men sen stod det 160hk, och jag antog ju att något vart fel.. Gick ut och kollade papperna i bilen och visst var det en 2.0T istället för en T4!

Känner mig lurad eftersom jag trodde jag betalade för en svensksåld T4.. Känns inte heller lönt att ringa säljaren eftersom det bara kommer bli ord mot ord, jag gick ju faktiskt med på köpet.

Vad ska man göra nu? Gilla läget bara eller?

står det T4 i annonsen så har han lurat dej och då anser jag att han har ljugit(mevetet eller ej) och då kan du häva köpet...kolla upp det hela vad konsumetköpslagen vad som gäller...jag hade åkt dit o krävt att häva köpet
Senast redigerat av bobafett (23 oktober 2010)


351 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#3
Gäller detta även vid privat köp då?


Bounty hunter
671 Inlägg
23 oktober 2010
#4
ja det bör den göra...som sagt kolla upp det...jag hade blivit skogstokig, mad


347 Inlägg
23 oktober 2010
#5
Konsumentköplagen gäller bara om man köper av en bilhandlare. Vad fick du ge för bilen? Provkörde du den innan du köpte?

351 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#6
Gav 28.. Ja jag provkörde den först.. Gick ju som den skulle osv, men eftersom jag aldrig kört en T4 förr så visste jag inte hur mycket den skulle röra på sig ju.


SÄNK MER!
389 Inlägg
23 oktober 2010
#7
har du bevis på att han ljög med flit så kan du anmäla det har jag för mig.


351 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#8
Beviset i så fall är ju hans annons från blocket.. Den är borttagen nu men jag antar att om man kontaktar blocket.se så har de kvar den i någon databas?


40 Inlägg
23 oktober 2010
#9
Har för mig att man har rätt att häva köpet inom 7 dagar och att detta gäller även privatköp.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 oktober 2010
#10
T4 må vara beteckningen för den starkaste modellen av V40 men kan också beteckna en turbofyra. Och 2.0t är just en turbofyra, frågan är alltså om säljaren är medveten om vad Volvo kallar sin toppmodell och om säljaren kan förväntas veta en sådan sak.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 883 Inlägg
23 oktober 2010
#11
LimpanS skrev:
Gäller detta även vid privat köp då?

Konsumentköplagen gäller bara när du köper av ett företag.
Visst kan du driva det här vidare om inte säljaren går med på att ta tillbaka bilen, men det är nog ganska kört då det kan bli dyrt.
Du har missat att kolla upp bilen innan du köpt och det kommer säljaren garanterat att ha i mot dig vid en evt tvist.


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 oktober 2010
#12
ewrs skrev:
Det där med 7 dagar stämmer absolut inte.

Befintligt skick existerar inte. http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … igt-skick/

Han sa T4, det är inte en T4. Betraktas som fel enligt: http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … s-som-fel/

Nu är jag inte helt säker på att det är samma tidsgräns som för "gömda fel", men så här står det om "gömda fel":

"När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den."

Källa: http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … ttigheter/

Det är precis det som inte alls är säkert, TS har som sagt köpt en T4 alltså en bil med en turbofyra. Om T4 skall bedömas som Volvo´s unika beteckning för sin starkaste modell i x40-serien eller det generella namnet på en turbomatad fyrcylindrig motor på samma sätt som T5 är en turbomatad 5cyl. motor är en definitionsfråga.

Det är ovanstående som är den klassiska fällan med olika namn på samma saker, men jag tvivlar på att "T4" kommer betecknas som en för allmänheten självklar beteckning för en V40 T4 (Så som det är för oss insatta) vilket krävs för att säljaren skulle åka dit på det här.

Jag säger inte att säljaren har gjort rätt, men har denne det minsta bakom pannbenet kommer han hävda att han sålt en bil med turbo 4a alltså en T4 och det tror jag inte han kommer få fel för.
Senast redigerat av Rquired (23 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

351 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#13
En grej slog mig precis... Säljaren nämnde ett par gånger att bilen hade 200 hk vilket bara den "officiella" T4:an har.. Alltså måste han antingen har ljugit eller själv varit omedveten om att han ägt en 2,0T och inte en riktig T4.

Men om vi säger att jag struntar i att göra något och bara låter det vara.. Är 28k på tok för mycket för en 2.0T med 17k mil på mätaren, eller har jag fortfarande fått en bra bil för pengarna? Bilen är faktiskt riktigt fin och helt rostfri, klädsel ser ut som ny..


tysk.
592 Inlägg
23 oktober 2010
#14
LimpanS skrev:
En grej slog mig precis... Säljaren nämnde ett par gånger att bilen hade 200 hk vilket bara den "officiella" T4:an har.. Alltså måste han antingen har ljugit eller själv varit omedveten om att han ägt en 2,0T och inte en riktig T4.

Men om vi säger att jag struntar i att göra något och bara låter det vara.. Är 28k på tok för mycket för en 2.0T med 17k mil på mätaren, eller har jag fortfarande fått en bra bil för pengarna? Bilen är faktiskt riktigt fin och helt rostfri, klädsel ser ut som ny..

Är väl bara att själv jämföra priser på blocket så vet du om du betalade för mycket mot marknadsvärdet?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 oktober 2010
#15
LimpanS skrev:
En grej slog mig precis... Säljaren nämnde ett par gånger att bilen hade 200 hk vilket bara den "officiella" T4:an har.. Alltså måste han antingen har ljugit eller själv varit omedveten om att han ägt en 2,0T och inte en riktig T4.

Men om vi säger att jag struntar i att göra något och bara låter det vara.. Är 28k på tok för mycket för en 2.0T med 17k mil på mätaren, eller har jag fortfarande fått en bra bil för pengarna? Bilen är faktiskt riktigt fin och helt rostfri, klädsel ser ut som ny..

Tror du den kan vara trimmad på något vis? Nej det låter i alla fall som han medvetet höll tyst om att det inte är en "äkta" V40 T4, tyvärr är det nog svårt att bevisa det.

Slog på http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/ och listpriset för en V40 2.0T-00 är 34.000-41.000:- vid köp av privatperson, den siffran låter visserligen något hög men 28.000:- är helt klart inget överpris för bilen. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

351 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#16
Tack Rquired.. Behövde höra det där för att dämpa ångesten!

Men har läst på lite om motorerna nu (kanske borde gjort det innan köp..). Stämmer det att 2.0T har bättre motor? Plats för fler hästkrafter osv..


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
23 oktober 2010
#17
nja ska man trimma ska man hellst ha en "T4" alltså en 1,8 liters eftersom dom är lite kraftigare än 2,0t motorerna. men visst går det såklart att trimma en 2,ot oxå smile och sen en med 17xxx mil & årsmodell från 00 talet tycker jag det var ett bra pris. skulle det varit en T4 som du ville ha = 199hk hade det varit ett lite för bra pris för att vara sant med tanke på år, mil & skick smile

Visst att man skulle bli rätt sur men ändå i det stora hela så är det ju ingen katastrof. fin bil till bra pris och åk och chippa den så får du lika många hk som en riktig T4 om inte snäppet mer beroende på vart du chippar.

men helt missnöjd över motor & pris skulle inte jag vara, mest missnöjd över tron att det var en riktig T4.

Hoppas allt blir bra för dig ändå & lycka till med bilen.

BTW: en S40 2,0T går riktigt bra utan chipp och 163hk original smile iallafall våran, den gick nog nästan bättre än audin tongue


KUNG
441 Inlägg
23 oktober 2010
#18
Piratstikins skrev:
nja ska man trimma ska man hellst ha en "T4" alltså en 1,8 liters eftersom dom är lite kraftigare än 2,0t motorerna.

Nja det där låter väldigt fel enligt mig.  Ska man trimma bilen så borde det rent logiskt vara bättre att trimma en bil med 2000cc än en bil med 1800cc.??  Kan ha fel men men.


711 Inlägg
23 oktober 2010
#19
Surt att det inte var bilen som du tänkt dig,stog inte den lilla info ramen längst ner på annonsen?
Är du för övrigt nöjd med den så chippa den och åka med 12T turbon som du har.
Eller så letar du upp en 14T från en T4 och chippar den så lär du bli mer än nöjd!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
24 oktober 2010
#20
Mogel skrev:
Piratstikins skrev:
nja ska man trimma ska man hellst ha en "T4" alltså en 1,8 liters eftersom dom är lite kraftigare än 2,0t motorerna.

Nja det där låter väldigt fel enligt mig.  Ska man trimma bilen så borde det rent logiskt vara bättre att trimma en bil med 2000cc än en bil med 1800cc.??  Kan ha fel men men.

Prata med TORPIS på garaget. en av dom som kan s/v49 motorer bäst tror jag. det är hans info jag gick på smile



Sök