2516
Sök

Byta motor: Bubbla motor?

58 Inlägg
9 juli 2006
Trådstartare
#1
Undrar om någon har försökt sig på att trycka in en större motor i någon bubbla. har funderingar om det går att sätta in en subaru gt motor o låda. någon som lyckats?

BMW Bara BMW

100 Inlägg
9 juli 2006
#2
hmm... motorn sitter ju där bak på en bubbla tongue ganska litet och trångt där å få in en subarumotor! knepigt med lådan å allt skulle jag tro! eller har du tänkt att pula in den där fram?
hur som krävs det mycket arbete.


Busdriver
389 Inlägg
9 juli 2006
#3
finns många som stoppat subaru-wrx motor bak i sina bubblor. så platsen ska inte vara nåra större problem då även subaru kör boxer. vill du stänga luckan så får du flytta fram växellådan. har hört att vw-lådorna pallar upp till 200hk om dom inte körs totalt respektlöst, för subarulådan tror inte jag blir nån hit att montera.


Skåning
739 Inlägg
9 juli 2006
#4
Sätt i en 2-litersmotor från en Transport och bygg på den....

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

bitter besserwisser
644 Inlägg
9 juli 2006
#5
de är ju tyvärr vattenkylda

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

The one and only
1 091 Inlägg
9 juli 2006
#6
är inte säker... men har för mig dt finns 1900 motorer från gammla transporter som e luftkylda... jag kan va ute o cykla nu men har för mig jag hört dt nånstans:)

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

51 Inlägg
9 juli 2006
#7
det finns 2300 motorer från typ-2 som är luftkylda!
bubbla folket brukar ta blocket från porche 914 om jag inte har helt fel:)

3 Inlägg
9 juli 2006
#8
Jag tycker du ska åka på en folkracetävling och titta. Där brukar det kunna finnas bubblor med både det ena och det andra under bakluckan. Vanligast är nog volvomotorer, men jag har sett bubblor med ford V6 och mazda wankelmotor också.
Sen så får vi ju inte glömma Professorn som härjade i Stockholms streetracekretsar på åttitalet, med en bubbla med Corvairmotor.
Så det går nog att peta in det mesta bara man ger sig f-n på det ;-)

Jonas

10 287 Inlägg
9 juli 2006
#9
Och vart kommer Mustang-Jonas från då månne??

Jag undrar för jag är mångårig garagepolare med Janne "Gulan" Lundin om han är bekant.

/Göran

MustangJonas skrev:
Jag tycker du ska åka på en folkracetävling och titta. Där brukar det kunna finnas bubblor med både det ena och det andra under bakluckan. Vanligast är nog volvomotorer, men jag har sett bubblor med ford V6 och mazda wankelmotor också.
Sen så får vi ju inte glömma Professorn som härjade i Stockholms streetracekretsar på åttitalet, med en bubbla med Corvairmotor.
Så det går nog att peta in det mesta bara man ger sig f-n på det ;-)

Jonas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

582 Inlägg
10 juli 2006
#10
det finns som sagt transporter motorer som är luftkylda dom sista satt det k-jetronic på och levererade 112 hk original! med lite modifikation ska det nog gå bra! så slipper du bygga kylare!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
10 juli 2006
#11
Senast redigerat av THEBADGUY (10 juli 2006)

Allt för den där jävla hatten!

70 Inlägg
19 juni 2008
#12
ska man bygga kylare i fronten och har råd så är en subarumotor inte fel, men 2liters 112hk motorn från en transporter fungerar också med lite modefierning av växellådan har jag hört. Annars kan man lägga i en porsche 914 motor om man hittar någon smile då behövs ingen kylare i alla fall

rätta mig om jag har fel
Senast redigerat av boxersexa (19 juni 2008)


Varningar. 36
1 200 Inlägg
19 juni 2008
#13
En polare har satt en saab 900 2.0t motor i sin vw. Ej färdigbyggt än dock.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

69 Inlägg
19 juni 2008
#14
som sagt, det finns folk som satt i subaru-motorer i sina VW. enda stora problemet är egentligen att hitta en bra plats för vatten-kylaren.
det blir mindre jobb om du sätter i luftkylt.
Typ3-motorer är ganska vanligt också, men vw buss-motorerna funkar utmärkt dom också. luftkylda buss-motorer finns i storlekar ifrån 1600c till 2000cc. i den sista bussen med boxer satt det en 2100cc motor med insprut och vattenkyld som levererade 112 hk som sagt.

annars fungerar en Typ1-motor riktigt bra att trimma på också. byter du cylindrar till t.ex. 1914cc, brytarlöst tändnings-system, bättre oljepump, dubbla weber-förgasare och ordentliga toppar så har du oftast ut över 150 hk.
sen kan man byta kamaxel, vippor och allt annat. det finns delar till all möjlig modifiering av dessa motorer.
några bra sidor är:
http://www.vwcsp.se/
http://62.181.75.60/


lycka till! smile

MVH Phille

Meister
6 763 Inlägg
19 juni 2008
#15
Vad är de för modell du ska bygga på? Oval eller splitt så är de ju hälgerån att sätta i en vattenkyld. Då ska man åka med 25hk big_smile De ska finnas färdiga adapterplattor för volvo motorer så de är väll de enklaste big_smile


vingåker
68 Inlägg
19 juni 2008
#16
Släng in en 911 Twinturbomotor Det funkar bra.Det har jag en polare så har gjort för några år sen.

Drive Nice!

Meister
6 763 Inlägg
19 juni 2008
#17
s15 skrev:
Släng in en 911 Twinturbomotor Det funkar bra.Det har jag en polare så har gjort för några år sen.

Japp öppna luckan slit bort den gammla och kasta in den nya...


70 Inlägg
22 juli 2008
#18
omkring 100hästar i en bubbla borde göra att man kan åka på bakhjulen=)



Sök