4302
Sök

BMW? Sen 318 eller 323?

20 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hey!

Funderar på attt köpa BMW, big_smile  väljer mellan en 320 -98 och 323 -96,  vilken skulle du välja,?

318 -98'an för 49000:- 150hk

323 -96'an för 31000:- 170hk

vad är vanliga fel på respektive bil? 
bör tillägga att man e student.

Mycket tacksam för svar!


Står nu i valet och kvalet.

oo=00=oo
374 Inlägg
24 oktober 2010
#2
Kul att du är sugen på en BMW smile

Mitt personliga val skulle falla på 323an. Att ha mer vrid är trevligt.

Sjukdomar rörande E36-karossen kan du hitta här:
http://autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E36/

Och sjukdomar rörande E46-karossen finns här:
http://autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E46/

Mvh Marcus
Senast redigerat av msjuan (24 oktober 2010)

Freude am fahren!

20 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#3
ojojoj!! tack! Ja jag testkörde 323'an för en timma sen, jävligt rolig bil och köra faktiskt.

den här var det.

http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_3 … =9&w=1

fick en jättebra magkänsla av ägaren. så..  va skulle du ha för förslag?

20 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#4

oo=00=oo
374 Inlägg
24 oktober 2010
#5
Härligt att du gillade körupplevelsen och att ägaren verkade vara en trevlig prick.

Min första bil var en BMW 525 från 88 på cirka 180hk och 260Nm. Och jag kan lugnt säga att om det inte hade suttit en sexa i bilen så hade jag aldrig köpt den. En BMW med en sexa är körglädje för mig. Jag äger nu också en 518 från 85, men den är ju inte alls samma sak att köra. Visst den är rolig, men jag är inte alls kär i den bilen på samma sätt som man blir i en BMW med sexa.

Har du möjlighet tycker jag att du ska provköra den andra bilen också. Men om du skulle välja att inte göra det så tror jag att du kommer att bli supernöjd med 323an. Jag har samma motor i min 520, och den skäms inte för sig. Omkörningar är inga bekymmer, och tack vare vridet så behöver man inte växla som en galning.
Jag har inte heller haft några större bekymmer med motorn. Sedan den köptes har den rullat cirka 10000mil, och förutom service så har det bara varit ett fel på den. En insugskamaxelgivare spökade lite, så den byttes och efter det har det inte varit några bekymmer.

När du sedan skall till att köpa bil, oavsett vilken det blir så kan det vara bra att kolla upp detta:
http://autopower.se/Guider/Begagnatguiden/Checklista/

Mvh Marcus

Freude am fahren!

20 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#6
tack för all hjälp!

killen hade inte behövt säga någonting, bilen säljer sig själv!

otroligt skön körupplevelse det, är som du säger den skäms inte för sig! enda som oroade mig var att växellådan kändes lite väl slapp eller vek. kan det vara en akilles-häl?

1 798 Inlägg
24 oktober 2010
#7
Slitna bussningar i länkaget antar jag då brukar spaken kännas sladdrig i sidled. Växellådorna är de sällan problem med.

Fast för 33 hade jag sneglat åt 328-528
Senast redigerat av fredde85 (24 oktober 2010)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

20 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#8
så då skulle du kunna säga att jag inte kan förvänta mig ett växellådsras, eller? wink har för mig att bmw gör riktigt pålitliga växellådor. 

aah dom är fina!!

hitta en här,

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_328 … amp;last=1

nu blev jag sugen på den. är de ett bättre val skulle du säga jämnfört med 323'an.

1 798 Inlägg
24 oktober 2010
#9
Har ju inte kört bilen i fråga men vet att de är rätt vanligt med sladdriga länkage på bmw. lådorna funkar oftast som dem ska men märks ju om de går i lätt mm o inte konstiga missljud. Allmänt skulle jag säga att 328 är ett bättre val mer kraft men inte mera förbrukning. Växellådan i 328 är dessutom samma som i m3 3.0. Men den för 49 va lite dyr tkr jag brukar gå o hitta fina ex för ca 35-40 om man letar lite. Prövkör en 328 så märker du skillnaden. 328 har dock mera botten drag o mindre på topp

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_328 … 19&w=3


http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_328 … 19&w=3

http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_328i_ … 19&w=3

finns hur många som helst från 25-40
Senast redigerat av fredde85 (24 oktober 2010)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

20 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#10
Det är ju så att jag student också,

så jag tror 323 blir ett grymt bra val. vet du vad bränsleförbrukningen brukar ligga på?

1 798 Inlägg
24 oktober 2010
#11
Nej de vet jag inte men tror de ligger rätt lika med 328

men mest har de o göra med den som kör

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 oktober 2010
#12
Är du student i bilköpartankar kan det vara en bra idé att kolla upp vad försäkringspremien kommer att landa på då bilar rent generellt kostar multum att försäkra om man är ung. Men jag kan inte tänka mig att det skiljer sig så mycket åt mellan de bilar du kollar på.

Ta ett regnummer från en bil på Blocket och skriv in på försäkringsbolagens premiesidor så kan du se ungefär vart det ligger i pris. Jag kan ju säga att för mig som är 27 år gammal blev den 323:a du länkade till hela 3000 spänn dyrare/år än min Aero för samma försäkring genom Atava trots betydligt lägre effekt. BMW är inte billiga att försäkra...

EDIT: Den 320 du länkar från byt bil var 1500 spänn billigare för mig än 323:an, men alltså fortfarande 1500 dyrare än Aeron, och hela dubbelt så dyr som 900:an med samma effekt. Jo tack.

EDIT2: Jag kollade en av 328:orna också. Den var tusenlappen billigare än 323:an. Förresten, du är medveten om att 320:an är den enda av de tre som inte är importerad? Både 323:an och 328:an är import enligt Atava.
Jag skulle med dem informationen gå på 328:an, mest effekt men ändå billigare i försäkring än 323:an och visst likvärdig förbrukning. Men jag skulle även vara beredd på att den kanske gått dubbelt så långt som de 14k mil som anges eftersom den gick i Tyskland till -06.
Senast redigerat av Andromeda (24 oktober 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 oktober 2010
#13
Andromeda skrev:
Är du student i bilköpartankar kan det vara en bra idé att kolla upp vad försäkringspremien kommer att landa på då bilar rent generellt kostar multum att försäkra om man är ung. Men jag kan inte tänka mig att det skiljer sig så mycket åt mellan de bilar du kollar på.

Ta ett regnummer från en bil på Blocket och skriv in på försäkringsbolagens premiesidor så kan du se ungefär vart det ligger i pris. Jag kan ju säga att för mig som är 27 år gammal blev den 323:a du länkade till hela 3000 spänn dyrare/år än min Aero för samma försäkring genom Atava trots betydligt lägre effekt. BMW är inte billiga att försäkra...

EDIT: Den 320 du länkar från byt bil var 1500 spänn billigare för mig än 323:an, men alltså fortfarande 1500 dyrare än Aeron, och hela dubbelt så dyr som 900:an med samma effekt. Jo tack.

EDIT2: Jag kollade en av 328:orna också. Den var tusenlappen billigare än 323:an. Förresten, du är medveten om att 320:an är den enda av de tre som inte är importerad? Både 323:an och 328:an är import enligt Atava.
Jag skulle med dem informationen gå på 328:an, mest effekt men ändå billigare i försäkring än 323:an och visst likvärdig förbrukning. Men jag skulle även vara beredd på att den kanske gått dubbelt så långt som de 14k mil som anges eftersom den gick i Tyskland till -06.

Skall man kolla premier kan man lika gärna kolla andra bolag, det varierar stort. Oavsett är Bmw dyra att försäkra då roliga bilar gärna råkar ut för fler... situationer av olika slag än tråkiga sådana. Men vad är 1500:- jämfört med vad det kostar att äga en bil under ett år?

Oavsett bör den sena importen snarare antyda att mätarställningen är korrekt, hur mycket tjänar man på att skruva ner mätaren på en 10år gammal bil? Nej det är när de är nya och då en långmilare är nästan omöjlig att sälja samtidigt som en med mer normalt miltal är riktigt populär som de flesta bilar skruvas.

Då kan man tjäna en slant på det, gamla bilar är oftare importerade av folk som gör det mer för att det är lite sport och man har ett större utbud söderut än att de sparar mycket pengar på det.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Drifttekniker VA
580 Inlägg
24 oktober 2010
#14
Har du pengarna så ska du inte tveka på att köpa en 328. Mycket roligare körupplevelse.


20 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#15
Okej! tack för alla grymt bra råd och tips! Jag känner rent spontant efter att ha provkört bmw 323'an så va den jävligt rolig o köra! är då bmw 328 en roligare upplevelse att köra.?
Plus hur pass mycket soppa drar 328'an milen?

Som innan mycket tacksam för svar!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 oktober 2010
#16
pEer skrev:
Okej! tack för alla grymt bra råd och tips! Jag känner rent spontant efter att ha provkört bmw 323'an så va den jävligt rolig o köra! är då bmw 328 en roligare upplevelse att köra.?
Plus hur pass mycket soppa drar 328'an milen?

Som innan mycket tacksam för svar!

Kör min på 0.9020L/milen blandad körning och jag hör inte till de lugnare förarna. smile

323i drar detsamma, snålkör du är den något snålare men i praktiken dricker de lika mycket.
Senast redigerat av Rquired (24 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

20 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#17
Plus att jag kollar lite på fyrhjulsdrivet också... va tycker ni om de?

http://www.bytbil.com/bilar/subaru/impr … 04gh1MAAA!

är de förräderi eller ska jag ska titta mer subaru'n?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 oktober 2010
#18
pEer skrev:
Plus att jag kollar lite på fyrhjulsdrivet också... va tycker ni om de?

http://www.bytbil.com/bilar/subaru/impr … 04gh1MAAA!

är de förräderi eller ska jag ska titta mer subaru'n?

Burkig, obekväm och inte ens någon rolig motor i. Impreza är visserligen de två första av dessa dessa oavsett motor men med rätt beteckning på bakluckan är den fruktansvärt rolig. Men med 125hp känns det som om du bör stanna vid Bmw och roliga motorer. smile
Senast redigerat av Rquired (25 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

20 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#19
okej då ni har säkert hört den här förut,men tål att tas upp.  va skulle man köpa för bil om ni fick 30-60 000:-??????
såklart är ni tvungna att köpa enbart bil, för pengarna.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 oktober 2010
#20
pEer skrev:
okej då ni har säkert hört den här förut,men tål att tas upp.  va skulle man köpa för bil om ni fick 30-60 000:-??????
såklart är ni tvungna att köpa enbart bil, för pengarna.

Jo det har varit uppe många gånger tidigare och problemet är att det snabbt urartar då det kommer många åsikter. Enklast är att du söker bland tidigare bråk, jag menar köpråd. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök