4349
Sök

BMW? Sen 318 eller 323?

Drifttekniker VA
580 Inlägg
25 oktober 2010
#21
Nä köp inte subarun. Alldeles för tråkig motor i den. Hadde du tänkt på en WRX hade jag rekomenderat det direkt. Men dom står i en helt annan prisklass.


Rumpmas
3 860 Inlägg
25 oktober 2010
#22
pEer skrev:
okej då ni har säkert hört den här förut,men tål att tas upp.  va skulle man köpa för bil om ni fick 30-60 000:-??????
såklart är ni tvungna att köpa enbart bil, för pengarna.

Jag skulle säga turbobil, och Rquired skulle kontra med stor tysk sugmotor, någon tredje tycker Volvo och sedan är vi igång med bajskastningen mot de andras bilval smile

Tänk igenom dina alternativ några veckor om du inte har bråttom att skaffa bil. Försök få provköra så många av dina kompisars bilar som möjligt.

Det är klart mest förnuftigt rent ekonomiskt att skaffa sig en liten hyundai accent 1,3 eller liknande. Reservdelar är oftast billigare, däck är vansinnigt mycket billigare och man behöver knappt domkraft för att lyfta bilen. Men hur kul är de att köra? Vi väljer ju sällan förnuftigt om vi för samma inköpskostnad kan välja något roligare.

Först behöver du bestämma dig för hur stor driftkostnaden får vara på bilen som student. Här räknar du in skatt, försäkring, parkering, bränsle och reparationer. Driftkostnaden är en betydande del i att äga bil. För min Aero betalar jag utslaget drygt 1500/månad i skatt, försäkring och servicedelar. Lägg här till oplanerade reparationer. I somras fick jag hosta upp 9k på ett bräde för en ny AC-pump, torkfilter och kylmedium. Sett till hur länge jag haft bilen har jag alltså förutom inköpet betalat 2500/ månad förutom den rörliga kostnaden, bensinen. Det kostar flis bara att ha tillgång till en bil.

Liten japanare har ofta låg bränslekostnad, låg försäkring, billiga delar på Biltema om man kan meka lite själv, mindre fälgar vilket betyder halva priset på däck osv. När du åker på att köpa ny uppsättning kvalitetsdäck till 17-tummare kommer du att förstå varför jag tjatar om däck smile

Större bil med större motor -> Dyrare försäkring, drar mer soppa, inbjuder till körstil som drar ännu mer soppa osv.

När du har det klart för dig är det dags att börja fundera mer. Sedan, coupé eller kombi? Premium, mellan eller standardbil? Det senare ger ju att ju mer premium, desto äldre blir bilen som ryms inom din tänkta budget.

Nödvändig utrustning, t ex ACC, farthållare, xenon, skinn etc. 

Stor eller liten motor (här har du ju redan sagt att du vill ha effekt). Med eller utan turbo. Smaksak, provkör. En bil med turbo tenderar att dra mindre soppa när man kör lugnt i och med den i regel mindre motorn än en sugmotor med samma effekt, men bränslekostnaden är en mycket liten del i totalkostnaden om man inte pendlar långa sträckor. Man kan också säga att en turbo ger en massa mer delar som kan gå sönder.

När du kommit ned till några bilmodeller som matchar dina behov kan du fortsätta med att leta vanliga fel på modellerna på olika märkesforum, exempelvis STCS, jagrullar.se, autopwer, nordicaudi etc. Då får du en checklista med saker att kolla noggrannare på när du är ute och handlar bil.



Sök