2974
Sök

Problem vw passat 1.8CL -91

StaticVikings
118 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej

vore tacksam för råd på mitt problem osv.


Har bytt toppackning på biljäveln och den kokar, plus rycker vitt?
sen så kommer det ingen värme i kupén, vattnet ska cirkulera i värmelementet det har jag kollat.
fläkten går heller inte igång, fattar inte vad som är problemet, toppackning m.m är inte felvänd dock är skiten köpt på biltema, sen så är toppen planad samt nya bulter m.m

har helt slut på ideér, nästa steg känns som att man behöver riva isär skiten igen.

crank it up a bit! // Banz-

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 oktober 2010
#2
Du rengjorde ytorna ordentligt? Topplocket antar jag var rent och fint när den var planad men på motorblocket då? Rätt moment använde du när du drog åt?

I värsta fall har du en eller flera sprickor i toppen.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

StaticVikings
118 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#3
te_wik skrev:
Du rengjorde ytorna ordentligt? Topplocket antar jag var rent och fint när den var planad men på motorblocket då? Rätt moment använde du när du drog åt?

I värsta fall har du en eller flera sprickor i toppen.



Mvh Tommy

Japp gjorde rent dem ordentligt, kollade av så det inte va massa skit ivägen, mjo så kan de ju vara, det var farsans bil innan och han åkte på vattenpumpsras så då fick ja bilfan

crank it up a bit! // Banz-

(Evo61Scandinavia, HOODERS, StaticVikings)
164 Inlägg
29 oktober 2010
#4
hur är det med avgaser i kylarvattnet?

ceo för evo61 scandinavia, StaticVikings & Hooders

StaticVikings
118 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#5
Jimi skrev:
hur är det med avgaser i kylarvattnet?

Ja precis eller så kanske ja har bensin i ratten, får nog kolla de där

crank it up a bit! // Banz-

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 oktober 2010
#6
Banz- skrev:
Jimi skrev:
hur är det med avgaser i kylarvattnet?

Ja precis eller så kanske ja har bensin i ratten, får nog kolla de där

Varför så dryg? Han har ju rätt! Avgaser i kylarvätskan är inte ovanligt när topplockspackningen läker, då trycks avgaser in i kylkanalerna.

Så kolla i expantionskärlet ifall det bubblar när du startar bilen, kolla när den är varm och när den är kall.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

StaticVikings
118 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#7
te_wik skrev:
Banz- skrev:
Jimi skrev:
hur är det med avgaser i kylarvattnet?

Ja precis eller så kanske ja har bensin i ratten, får nog kolla de där

Varför så dryg? Han har ju rätt! Avgaser i kylarvätskan är inte ovanligt när topplockspackningen läker, då trycks avgaser in i kylkanalerna.

Så kolla i expantionskärlet ifall det bubblar när du startar bilen, kolla när den är varm och när den är kall.


Mvh Tommy

haha är inte dryg ja känner honom irl smile var mer ett skämt, och nej inga avgaser i expansionskärlet, brukar oftast även lukta därifrån då med men det gör det ej, och det bubblar inte heller.

crank it up a bit! // Banz-

(Evo61Scandinavia, HOODERS, StaticVikings)
164 Inlägg
31 oktober 2010
#8
Stoppa en banan i avgasaröret på dig själv du !
Låter mest som att du har sprickor i kanalerna i blocket om det är så att den har stått ute kallt.
Kan även va din biltema packning, då jag själv kom 4mil på min nybytta på en gammal 240.

På Supran måste man ställa sig i kraftigt motlut och öppna kylarlocket och ha bilen på tomgång för att få ur alla luftbubblor ur systemet för att den ska sluta koka osv efter ett packningsbyte. Låter lite otroligt om det skulle vara det eftersom det ändå ryker vitt?

Går det inte att göra någon form av kompressionstest?

ceo för evo61 scandinavia, StaticVikings & Hooders

StaticVikings
118 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#9
Jimi skrev:
Stoppa en banan i avgasaröret på dig själv du !
Låter mest som att du har sprickor i kanalerna i blocket om det är så att den har stått ute kallt.
Kan även va din biltema packning, då jag själv kom 4mil på min nybytta på en gammal 240.

På Supran måste man ställa sig i kraftigt motlut och öppna kylarlocket och ha bilen på tomgång för att få ur alla luftbubblor ur systemet för att den ska sluta koka osv efter ett packningsbyte. Låter lite otroligt om det skulle vara det eftersom det ändå ryker vitt?

Går det inte att göra någon form av kompressionstest?

mja jävligt jobbigt och hålla på smile jävla biljävel!!! jo har komptest klocka så får kika på de.

Mvh

crank it up a bit! // Banz-

150 Inlägg
31 oktober 2010
#10
Inte så den vita röken kommer från tidigare efter den läkt vatten så det är glykol kondens i avgasystemet?
Min kokade och dummade sig efter jag bytte glykol och då var det luft i systemet.

Prova ta lös översta kylarslangen mellan kylare och topp och fyll glykol fullt i kylaren sedan motorn och på med slangen igen, sedan fyller du behållarn och kör ensväng och gasa lite..

Var dig själv. Alla andra är redan upptagna!

StaticVikings
118 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#11
_Jonsson skrev:
Inte så den vita röken kommer från tidigare efter den läkt vatten så det är glykol kondens i avgasystemet?
Min kokade och dummade sig efter jag bytte glykol och då var det luft i systemet.

Prova ta lös översta kylarslangen mellan kylare och topp och fyll glykol fullt i kylaren sedan motorn och på med slangen igen, sedan fyller du behållarn och kör ensväng och gasa lite..

Hehe åfan, de lät som ett lättare test, tack för de! får prova återkommer

crank it up a bit! // Banz-


Sök