Vet inte men om de delar något i drivningen lär det ju vara diffen eller något sånt. Transamen är en Firebird med värre motor och hjulupphängningar så de är därför de ser likadana ut. Men är inte samma sak
Ska kolla upp det efter flytten, nu ligger alla böcker i olika lådor.
Men att säga så är ju som att säga att en 740 och 940 inte är samma bil. Rubriken är "Bilar som är bröder, dvs delar eller är samma teknik" Isf är ju inte Opel Vivaro, Renault Traffic och Renault vad den nu heter samma, det är ju olika emblem Att Transam och Firebird är olika trimgrader osv osv osv osv osv men dom har ju mer eller mindre identiska karosser och det vore ju inte de första två jänkarna som delar teknik mellan märkena.
Nu är det hårklyverier på högsta nivå! En opel Vivaro och en Reanult dito är enligt tråden samma sak. Dörrar bak och emblem skiljer. Men samma bil!
Att usa-tillverkarna som nämns lånar konstruktioner av varann på det sätt som ni nämner får väl betecknas som "syskonbilar"
Sen frågar nån om äldre bilar gäller. Svaret är: ja för fan! Lite mer sport där!
Hu? Beror inte det mer på vad den är beställd med, sido eller topphängd?
If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)
Här har kommit in några svar som jag inte hade en susning om! Förvisso till mitt försvar kan sägas att som bilhandlare var det inte så vanligt att vi bytte in en Vauxhall eller Holden.... Men ändå! Ligger nån och tjuvhåller på en Croma Turbo I.E. så säg till... En drömbil för 10-15 år sedan. Och varför hade Opel en Lotus Omega? Va? Motorn bara? Finns det nån här i landet?
Och: mer finns! Kör hårt...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ska kolla upp det efter flytten, nu ligger alla böcker i olika lådor.
Men att säga så är ju som att säga att en 740 och 940 inte är samma bil. Rubriken är "Bilar som är bröder, dvs delar eller är samma teknik" Isf är ju inte Opel Vivaro, Renault Traffic och Renault vad den nu heter samma, det är ju olika emblem Att Transam och Firebird är olika trimgrader osv osv osv osv osv men dom har ju mer eller mindre identiska karosser och det vore ju inte de första två jänkarna som delar teknik mellan märkena.
Nu är det hårklyverier på högsta nivå! En opel Vivaro och en Reanult dito är enligt tråden samma sak. Dörrar bak och emblem skiljer. Men samma bil!
Att usa-tillverkarna som nämns lånar konstruktioner av varann på det sätt som ni nämner får väl betecknas som "syskonbilar"
Sen frågar nån om äldre bilar gäller. Svaret är: ja för fan! Lite mer sport där!
Hu? Beror inte det mer på vad den är beställd med, sido eller topphängd?
Nej.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Här har kommit in några svar som jag inte hade en susning om! Förvisso till mitt försvar kan sägas att som bilhandlare var det inte så vanligt att vi bytte in en Vauxhall eller Holden.... Men ändå! Ligger nån och tjuvhåller på en Croma Turbo I.E. så säg till... En drömbil för 10-15 år sedan. Och varför hade Opel en Lotus Omega? Va? Motorn bara? Finns det nån här i landet?
lotus omega fick växellådan ifrån corvette zr1
Där ser man! Såg att du har en 940 TDi. Var det svårt att få femman att passa?
lotus omega fick växellådan ifrån corvette zr1
Där ser man! Såg att du har en 940 TDi. Var det svårt att få femman att passa?
nej de är d24 kvar än den ska ju egentligen heta tdic men femman verkar vara ganska lätt då den har samma sprängkåpa som d24an
nej de är d24 kvar än den ska ju egentligen heta tdic men femman verkar vara ganska lätt då den har samma sprängkåpa som d24an
Det var det jag var ute efter. TD intercooler och TDi är rätt olika... Så TDi-femman liknar d24:an? Det var ett mycket intressant påstående!
ja svänghjulet kan man montera med istället för femman dubbelmasse svänghjul
vw motorer har samma utseende från lilla fyra på 1,6liter till d24an bensin som dieselversionerna även audi femman på 2,5liter har samma utseende
Jag trodde faktiskt du var ute och cyklade rejält där! Men kanske inte då.. Ska läsa på! Tack! Fick först nu en backflash om att D24 också är en Volkswagenmaskin! Man glömmer ibland...
Det var det jag var ute efter. TD intercooler och TDi är rätt olika... Så TDi-femman liknar d24:an? Det var ett mycket intressant påstående!
ja svänghjulet kan man montera med istället för femman dubbelmasse svänghjul
vw motorer har samma utseende från lilla fyra på 1,6liter till d24an bensin som dieselversionerna även audi femman på 2,5liter har samma utseende
Jag trodde faktiskt du var ute och cyklade rejält där! Men kanske inte då.. Ska läsa på! Tack! Fick först nu en backflash om att D24 också är en Volkswagenmaskin! Man glömmer ibland...
så kan de va ibland, ja motorn fanns i volkswagen lt35 både bensin och diesel
kanske nån annan vet hur de är med sprängkåpan på volvo m90 lådor då de finns en till rödblocket och en till vitmotor och om de finns en tredje låda med d24 sprängkåpa?eller om den är samma som till vitmotorn?
Subaru legacy 2,0 turbo har samma motor som impreza gt skiljer 18 hk mellan dom
Senast redigerat av PMPerformance (29 oktober 2010)
PRV6, motor som satt i Citroën, Peugeot, Renault, De Lorean och Volvo.
Mercedes och Chrysler gemensamheten är dock mer delad(eller påtvingad) teknik än Badge Enginering. Plattformen är utvecklad av 'Chrysler men använder sig av Mercedes hjulupphängningsteknik, något jag tror var ett smart drag. anledningen till att Chrysler använder sig av mercedes 5-petade automatlåda idag är ju just för att hålla andra delar kommande, något dom jobbar hårt för att bli av med.
Vi har Saab 9000, Fiat Croma och Lancia Thelma samt till viss del Alfa 164.
Sedan är Citroen C8 släkt med Peugeot 807, Fiat Ulysse och Lancia *Minns inte*. Seat Alhambra är istället kusin med Ford Galaxy och VW Sharan. Volvo S40/V50 är släkt med Ford Focus och Mazda 3 vilket märks tydligt...
Saabs bästa bil någonsin! Men den hade inte varit densamma utan Saabs klockrena T16-motorer.
Saab 900NG/9-3OG år i det närmaste en opel astra F. Saab 9-5 >2002 är opel vectra B
Signum OPC och 9-3 xwd delar drivlina
Nej. Vectra, inte Astra.
Bakaxeln är betydligt mer lik astrans än vad den är vectra. Astrans topplagringar fram är också mer lik 900ans än vad vectra/calibra är. Så jag säger astra, dock delar ju även astra och vectra mycket delar.