2999
Sök

Bilar som är bröder. Dvs. delar eller är samma teknik...

Handledare
1 481 Inlägg
29 oktober 2010
Driftar_N skrev:
saab_sonett skrev:
Driftar_N skrev:
Saab 900NG/9-3OG år i det närmaste en opel astra F.
Saab 9-5 >2002 är opel vectra B

Signum OPC och 9-3 xwd delar drivlina

Nej. Vectra, inte Astra.

Bakaxeln är betydligt mer lik astrans än vad den är vectra.
Astrans topplagringar fram är också mer lik 900ans än vad vectra/calibra är.
Så jag säger astra, dock delar ju även astra och vectra mycket delar.

Jobbade på SAAB.s tekniska avdelning 92-95 så jag vet att det är Vectrans platta. (Man hade ett hundratal Vektror som provbilar) Sedan plockade man Opels  komponenter som var "bäst" (om man nu kan kalla Opeldelar bäst). Så ja. Astra kombins bakaxel var Opels starkaste. Vectrans framvagnen var ett mörker så chassiekillarna försökte göra bästa möjliga av en omöjlig grund.

227 Inlägg
29 oktober 2010
saab_sonett skrev:
Driftar_N skrev:
saab_sonett skrev:

Nej. Vectra, inte Astra.

Bakaxeln är betydligt mer lik astrans än vad den är vectra.
Astrans topplagringar fram är också mer lik 900ans än vad vectra/calibra är.
Så jag säger astra, dock delar ju även astra och vectra mycket delar.

Jobbade på SAAB.s tekniska avdelning 92-95 så jag vet att det är Vectrans platta. (Man hade ett hundratal Vektror som provbilar) Sedan plockade man Opels  komponenter som var "bäst" (om man nu kan kalla Opeldelar bäst). Så ja. Astra kombins bakaxel var Opels starkaste. Vectrans framvagnen var ett mörker så chassiekillarna försökte göra bästa möjliga av en omöjlig grund.

Då är det ju mer astra än vectra då astran har samma bottenplatta.
Dessutom brukar det sticka mer i saab-folks ögon att höra astra istället för vectra eller som vissa tom säger, calibra?!

Handledare
1 481 Inlägg
30 oktober 2010
Vectra och Astra har inte samma bottenplatta. Astrans platta är mindre.  Däremot så har Vectra och Calibra gemensam platta. Den härstammar från Ascona, faktiskt.
Vi hade några Calibror som test för fyrhjulsdrift på 900:an. Dom gick rätt bra med SAAB:s 2,3 Aeromotor.

Killen med idéer.
193 Inlägg
30 oktober 2010
Dodge Magnum, Chrysler 300C?

- True to the Source -

Forummoderator
18 008 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Minitaylor skrev:

Jupp! Fast Dodgen finns inte som kombi. 300c gör faktiskt inte heller det i USA!

Dodge Magnum förekommer som snutsläde i US. 300C ser man bland annat i filmen Daybreakers bland flera rullar. Dodge i filmsammanhang inte lika vanlig.

Bottenplattan från Mercedes.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 oktober 2010
Dieselsmurfen skrev:
Minitaylor skrev:

Jupp! Fast Dodgen finns inte som kombi. 300c gör faktiskt inte heller det i USA!

Dodge Magnum förekommer som snutsläde i US. 300C ser man bland annat i filmen Daybreakers bland flera rullar. Dodge i filmsammanhang inte lika vanlig.

http://www.blocket.se/malmo/Dodge_Magnu … 396389.htm

Jo visst gör den det?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 008 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Minitaylor skrev:

http://www.blocket.se/malmo/Dodge_Magnu … 396389.htm

Jo visst gör den det?

Det här KAN bli svårt att snacka bort... Kollade runt lite och Magnum kombi heter 300C Touring i Europa. Kan förvilla lite. Men det inte det enda som förvillar. Sök själva. Chrysler LX (300c) på Mersa och Dodgen på 300c. Ehh? Men visst hade jag generalfel!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

98 Inlägg
30 oktober 2010
Fartsyndare skrev:
Även Dodge Nitro är en Jeep Patriot/Compas under skalet precis som nya Mitsubishi Oulander. Den förra generationen Outlander var i princip en Evo8 med markfrigång och bagageutrymme.

Jasså, de säger du?

Har du ens sett en Dodge Nitro bredvid en Jeep Compass/Patriot?

Jag var nämligen uppe hos Klasén Bil i halmstad, och sist jag kollade så var dodge Nitro dubbelt så stor som Patriot och Kompass på alla håll..

Du kan ju skylla på att Nitro o Patriot har samma chassi, men att Nitro står högre upp med grövre fjädring och större hjul.. Men de är endå fel.

Nitro är bredare.. längre.. Högre (på chassi fronten)..

Så nej... Och jag hade aldrig köpt en Compass eller Patriot.. Små skit bilar säger ja bara..
Mor skulle byta bil och vi vart nere i Helsingborg o kollat på Jeep Cherokee.
Vi frågade även efter Jeep Patriot / Compass för vi ville se hur den såg ut.

När vi fick se dom båda så skämdes man att man ens frågade!

1 482 Inlägg
31 oktober 2010
En Ferrari har ganska mycket Fiat delar specielt interiör... tyvärr.

BLT Service
Theracords Music Label

Drifttekniker VA
580 Inlägg
31 oktober 2010
Mazda mx6, mazda 626 och ford probe är samma bilar förutom karossen.

415 Inlägg
31 oktober 2010
Gmc och Chevrolet har på väldigt många pickuper och vanar bara olika namn så mer syskon än så kan man nog inte hitta...

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
31 oktober 2010
Noxxer skrev:
En Ferrari har ganska mycket Fiat delar specielt interiör... tyvärr.

Och Lamborghini har delar ifrån Audi tongue

Allt för den där jävla hatten!

98 Inlägg
31 oktober 2010
Pagani Zonda har Mercedes V12a wink

3 354 Inlägg
31 oktober 2010
Newguy skrev:
Pagani Zonda har Mercedes V12a wink

mclaren F1 kör med Bmw spis;)
TVR kör med diverse fordmotorer
Senast redigerat av Seth (31 oktober 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

98 Inlägg
31 oktober 2010
Jag kan inte tänka nånting som BMW har gemensamt me andra bilar hittills..?

Visst har dom ju gjort motorn åt McLaren F1.. och kanske ett o annat sånt special projekt.. Men mer?

Grävmaskinist
216 Inlägg
31 oktober 2010
Ford Ranger och Mazta BT50 är EXAKT samma bil, dom byter bara dekaler varannan veckan ^^

Gokartförare och Skidåkare
227 Inlägg
31 oktober 2010
m0s skrev:
Saab 9-3ss och Cadillac CTS är i princip samma bil. Annan kaross och annat märke på ratten. Lite mer ljuddämpning i cadillacen också.

Nej, men däremot Cadillac BLS wink

98 Inlägg
31 oktober 2010
Henrik_G skrev:
m0s skrev:
Saab 9-3ss och Cadillac CTS är i princip samma bil. Annan kaross och annat märke på ratten. Lite mer ljuddämpning i cadillacen också.

Jag tycker dom inte de 2 bilarna är mög lika asså..
Ser ut som 2 helt olika kärror i mina ögon iaf..

Gokartförare och Skidåkare
227 Inlägg
31 oktober 2010
Newguy skrev:
Henrik_G skrev:
m0s skrev:

Jag tycker dom inte de 2 bilarna är mög lika asså..
Ser ut som 2 helt olika kärror i mina ögon iaf..

De är samma bil, olika emblem och Cadillacen  är lite "cadillaciserad". Båda bilarna byggs i trollhättan och BLS:en är den enda Cadillac som inte sålts i USA om jag förstått det rätt

Turbo lover
555 Inlägg
31 oktober 2010
Dodge Stealth och Mitsubishi 3000 GT
Eagle Talon och Mitsubishi Eclipse

Sök