3711
Sök

VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbobygge fixar 4-link, startad 06/17

119 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
#21
UPDATE 03/11

Var och hämtade motorn, växellåda och lite annat i måndags:D

B230fk
http://i54.tinypic.com/rj1s1i.jpg
http://i51.tinypic.com/3328mbm.jpg

M47 aluminium
http://i51.tinypic.com/14tok94.jpg

kraftigare kardan och mellanaxel
http://i55.tinypic.com/impc7c.jpg

240 kylare
http://i54.tinypic.com/2epocit.jpg

Eftersom att motorn ska rakställas så hamnar ju växellådan snett:/ så de första jag gjorde var att bygga om kopplingskåpan

Gjorde först en centreringsplatta som jag gjorde ett 15mm hål i i måtten för axen i växellådan, vickigt att hålet är exakt som axels så de inte glappar.
http://i51.tinypic.com/ngwzld.jpg

sen satte jag dit växellådan och gjorde hål i plattan så jag kunde bulta fast de
http://i52.tinypic.com/2duwfnq.jpg

spände upp kåpan i fräsen och mätte upp den
http://i55.tinypic.com/x3xy4n.jpg

sen var de bara att börja kapa
http://i52.tinypic.com/nvxicl.jpg

färdig kapat
http://i51.tinypic.com/2d7edm0.jpg

fick lämna lite material på 3 punkter så den skulle hålla i hop i fräsen, kapade sen bort dom med rondell
http://i56.tinypic.com/33xvnzb.jpg

2 delar yikes
http://i53.tinypic.com/nnl5lg.jpg

mätte upp var dom skulle sitta
http://i55.tinypic.com/1117zsx.jpg


vred den i rätt läge och skruvade fast den lilla delen i växellådan och den andra i plattan
http://i53.tinypic.com/2ccry82.jpg

punktade runt om
http://i53.tinypic.com/eb5thd.jpg

slipade bort vissa knölar i kåpan så de skulle bli lättare och svetsa, kapade också bort fästet till kopplingsvajern, ska göra ett nytt sen
http://i53.tinypic.com/oqbwja.jpg

svetsade i hop den sen, ska slipa den i morgon
http://i51.tinypic.com/2rqobuo.jpg

satte upp motorn i stativet
http://i53.tinypic.com/20f6fzl.jpg

tvättade av den och tog bort lite delar
http://i52.tinypic.com/2a648xy.jpg

nå mer har jag inte hunnit men, men ska nog börja att passa in motorn i morgon:)
Senast redigerat av MACKE142 (7 november 2010)


Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 november 2010
#22
M47? Och den klenare? versionen av den och 500hk tror jag inte ett dugg på.

När ni lägger ner så mycke arbete så hade de ju vart lättare att tagit en getrag eller zf från bmw och svetsat ihop med volvokåpan eller varför inte bara en m90?

Kapa i kardantunneln lär du ju få göra men roligare att göra det än att hålla på och byta lådor hela tiden
Senast redigerat av Boostrider (3 november 2010)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

119 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#23
Boostrider skrev:
M47? Och den klenare? versionen av den och 500hk tror jag inte ett dugg på.

När ni lägger ner så mycke arbete så hade de ju vart lättare att tagit en getrag eller zf från bmw och svetsat ihop med volvokåpan eller varför inte bara en m90?

Kapa i kardantunneln lär du ju få göra men roligare att göra det än att hålla på och byta lådor hela tiden

ville testa med M47 för den har hastighetsmätaranslutning. ser man att de inte funkar nå bra så kan man ju alltid byta sen


1 266 Inlägg
4 november 2010
#24
Jag tycker iaf att det ser bra ut! big_smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

119 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#25
rally-tobbe skrev:
Jag tycker iaf att det ser bra ut! big_smile

tackar:P


Tvivlare
2 266 Inlägg
4 november 2010
#26
MACKE142 skrev:
Boostrider skrev:
M47? Och den klenare? versionen av den och 500hk tror jag inte ett dugg på.

När ni lägger ner så mycke arbete så hade de ju vart lättare att tagit en getrag eller zf från bmw och svetsat ihop med volvokåpan eller varför inte bara en m90?

Kapa i kardantunneln lär du ju få göra men roligare att göra det än att hålla på och byta lådor hela tiden

ville testa med M47 för den har hastighetsmätaranslutning. ser man att de inte funkar nå bra så kan man ju alltid byta sen

Har den? hmm

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

900 Inlägg
4 november 2010
#27
jävligt snygg bil. kommer följas!!! men m47 kommer int hålla för mycket har totalt gjort av me ca 10st. hälften i en standard 240 resten i min 940. m46 e snäppet bättre sen m90 men de som skulle passa 500hk måste va getrag annars kommer de rasa.. tyvärr...
Senast redigerat av sydstatare (4 november 2010)

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 november 2010
#28
Nej då m47 håller allt till 200hk utan problem om man kan växla/köra rätt.

En kompis körde med m90 av årsmodell 95 alltså inte förstärkt med 600hk i motorn utan ras på 3 år trots bankörningar och 402/201m körningar.


Men allt beror på körsätt och har man motoröra så håller sakerna mycke längre.


On topic. Har sagt de förut men säger de igen. RÅ bil dock tycker jag ej om fronten så mycket. Annars så kommer den att bli rå. Nästan lite tottestuk på den cool

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Pim_Pim
4 november 2010
#29
Ser bra ut, kommer följas de här !

871 Inlägg
4 november 2010
#30
MACKE142 skrev:
beckvall skrev:
ser för jävla bra ut detta tongue men en liten fråga varför trimma den? som sagt ska den väll inte gå så fort?. jag går på västermalm så jag har sett den några gånger på parkeringen.

den ska reggas om till vanlig PERSONBIL/OMBYGGT FORDON i efter vintern, så självklart måste man ju trimma;)
beckstroem skrev:
hur blir det sen med reggningen ?

bror lite på vad du menar neutral men den ska troligen sfro besiktas

i och med att den inte är okapad i papprena så kanske du har otur och träffar på en kunnig och dem påpekar detta.. ?


119 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#31
MantaRobin skrev:
Har den? hmm

tror de bara är dom äldre

sydstatare skrev:
jävligt snygg bil. kommer följas!!! men m47 kommer int hålla för mycket har totalt gjort av me ca 10st. hälften i en standard 240 resten i min 940. m46 e snäppet bättre sen m90 men de som skulle passa 500hk måste va getrag annars kommer de rasa.. tyvärr...

tackar:) ska testa ett tag och se hur de går, får jag tag i nån billig ZF låda så ska jag nog bygga om en sån också så de passar på b230
Boostrider skrev:
Nej då m47 håller allt till 200hk utan problem om man kan växla/köra rätt.

En kompis körde med m90 av årsmodell 95 alltså inte förstärkt med 600hk i motorn utan ras på 3 år trots bankörningar och 402/201m körningar.


Men allt beror på körsätt och har man motoröra så håller sakerna mycke längre.


On topic. Har sagt de förut men säger de igen. RÅ bil dock tycker jag ej om fronten så mycket. Annars så kommer den att bli rå. Nästan lite tottestuk på den cool

tack så mycket:)


Skrap
2 098 Inlägg
5 november 2010
#32
Lär bli kanon! big_smile  Prenumereration lagd

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

119 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#33
JofooN skrev:
Lär bli kanon! big_smile  Prenumereration lagd

de hoppas jag:P härligt:)


900 Inlägg
7 november 2010
#34
Boostrider skrev:
Nej då m47 håller allt till 200hk utan problem om man kan växla/köra rätt.

En kompis körde med m90 av årsmodell 95 alltså inte förstärkt med 600hk i motorn utan ras på 3 år trots bankörningar och 402/201m körningar.


Men allt beror på körsätt och har man motoröra så håller sakerna mycke längre.


On topic. Har sagt de förut men säger de igen. RÅ bil dock tycker jag ej om fronten så mycket. Annars så kommer den att bli rå. Nästan lite tottestuk på den cool

m47 håller inte för nån ja känner iallafall inte om man vill leka. o då spelar de ingen roll om man kan växla el ej för de e leket som tar dö på dom. o man åker ju inte omkring o fes kör om man har en trimmad bil presic.. men men de håller säkert ett tag el länge svårt att säga..

ladda upp mycke bilder på bilen nu för den va så satans snygg faktiskt. o gutt att du gör iordning den istället för säljer den som epa te nån okunnig som kör sönder den el nåt!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

119 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#35
sydstatare skrev:
m47 håller inte för nån ja känner iallafall inte om man vill leka. o då spelar de ingen roll om man kan växla el ej för de e leket som tar dö på dom. o man åker ju inte omkring o fes kör om man har en trimmad bil presic.. men men de håller säkert ett tag el länge svårt att säga..

ladda upp mycke bilder på bilen nu för den va så satans snygg faktiskt. o gutt att du gör iordning den istället för säljer den som epa te nån okunnig som kör sönder den el nåt!!

ska nog fixa en ZF låda när de finns pengar till de, man måste ju köra in motorn några mil så man kanske hinner fixa en ZF dill dess wink
tack så mycke och ja de kommer mycke bilder, kommer en UPDATE i morgon för nu är motor och växellåda på platts big_smile gjorde växellådsfäste i dag och ska börja på motorfästena i morgon


119 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#36
UPDATE 08/11

MOTORN PÅ PLATS big_smile


mätte in kåpan
http://i55.tinypic.com/2ptdym0.jpg

planade sedan av den för de hade slagit sig i svetsningen
http://i54.tinypic.com/jqoy90.jpg

hemmagjort planingsverktyg för aluminium toppar:D
http://i55.tinypic.com/9l9ao9.jpg

jämt o fint:P
http://i54.tinypic.com/5pepvp.jpg

kapade av tråget, ska bygga ett i aluminium sen smile
http://i53.tinypic.com/x26v6e.jpg

monterat
http://i52.tinypic.com/35bc7ra.jpg

inpassning av motorn
http://i51.tinypic.com/wgymtz.jpg
http://i55.tinypic.com/oqcdhd.jpg

gjorde nytt växellåds fäste
http://i52.tinypic.com/qy8i1k.jpg

gjorde om balken, och ja jag ska förstärka upp fästet
http://i55.tinypic.com/2j7bpd.jpg

köpte 164:ans motorkuddar,
http://i53.tinypic.com/5vysrm.jpg

tillverkning av nya motorfästen
http://i55.tinypic.com/2qwll5i.jpg
http://i56.tinypic.com/nvxhe1.jpg

ska fortsätta på motorfästena i morgon, sen ska de bygga turbogrenrör bara att jag hittar nån lämplig turbo lutar nog åt den här TB70-03 från turbobanditen


R1 driver!
5 128 Inlägg
8 november 2010
#37
Kul projekt! Skönt att se att du håller kvar vid den istället för att låta den gå till någon som kör sönder den!

Ska helt klart följas!


Skrap
2 098 Inlägg
9 november 2010
#38
ser bra ut, fortsätt i damma tempo så kommer det bli ett bra resultat sedan! smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

1 266 Inlägg
9 november 2010
#39
JofooN skrev:
ser bra ut, fortsätt i damma tempo så kommer det bli ett bra resultat sedan! smile

aa, han jobbar så att det ´´dammar´´ wink

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

Skrap
2 098 Inlägg
9 november 2010
#40
rally-tobbe skrev:
JofooN skrev:
ser bra ut, fortsätt i damma tempo så kommer det bli ett bra resultat sedan! smile

aa, han jobbar så att det ´´dammar´´ wink

haha wink

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)


Sök