2961
Sök

Hur lämpligast köra in nya dubbdäck?

603 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Hej!
Att nya dubbdäck ska/bör köras in hör man ju från alla håll.
Men min fråga till experterna "out there" är hur detta på bästa/effektivaste sätt ska gå till.
-Det jag från några olika, oberoende av varandra, håll har hört är 50-100mil med en maxhastighet av ca 70-80km/h.
Stämmer detta? Och mer detaljer, asfalt (torr, våt?) grusvägar?
Efter inkörningen. Kan man "blåsa på" i högre hastigheter då och vad gäller då för grusvägar mm?

-Självklart förstår jag att dubben lättare slits på asfalt eller grus med hårda accelerationer.

Ös på med alla era åsikter/erfarenheter av inkörning av dubbdäck så ska jag försöka göra detta seriöst för en gångs skull.

In hoc signo vinces

Forummoderator
26 418 Inlägg
5 november 2010
Eh..jag har då aldrig hört talas om att man ska köra in nya dubbdäck. Men om det är någon som har länkar eller liknande som styrker det påståendet, så ber jag om ursäkt.
Nån?

Edit: Farsan köpte nya för bra många år sedan. Han körde på som vanligt, och dubben sitter i fortfarande. Så antingen har han superdäck eftersom han inte har "kört in dem", eller så behövs det inte..
Senast redigerat av AirOne (5 november 2010)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

100% ninja
342 Inlägg
5 november 2010
Så länge du kör som folk ett tag så ska det ju gå bra, altså inget sladdande osv, det är dubbdödare.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

8 886 Inlägg
5 november 2010
Nya dubbdäck = Lugn inkörning de första 20 - 30 milen, så att dubben sätter sig i däcket. Inkörningen görs bäst på barmark.

Det tipset har jag fått av min däckhandlare.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Forummoderator
26 418 Inlägg
5 november 2010
Hamilton skrev:
Nya dubbdäck = Lugn inkörning de första 20 - 30 milen, så att dubben sätter sig i däcket. Inkörningen görs bäst på barmark.

Mvh
Hamilton

...I och för sig ska det kanske tilläggas att farsan kör lugnt HELA TIDEN, så det kanske är därför dubben sitter kvar tongue

8 886 Inlägg
5 november 2010
AirOne skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

...I och för sig ska det kanske tilläggas att farsan kör lugnt HELA TIDEN, så det kanske är därför dubben sitter kvar tongue

Låter som en klok idé som flera borde ta efter.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

VD Hammar
613 Inlägg
5 november 2010
Gybo skrev:
det är väll mest äldre lite torrare vinterdäck man bör köra in innan säsongen, bara för att mjuka upp törgummit lite, eller?

gäller detsamma med nya däck också, då dem aldrig varit använda.
men jag har aldrig gjort de big_smile
Senast redigerat av opela (5 november 2010)

MVH Johan

Muttley
5 november 2010
Gybo skrev:
det är väll mest äldre lite torrare vinterdäck man bör köra in innan säsongen, bara för att mjuka upp törgummit lite, eller?

De gäller helt nya färska dubbdäck. Man ska alltid ta de lugnt i början vilket däck de än är.

1 174 Inlägg
5 november 2010
ALLA nya vinterdäck som har dubb ska "köras" in enligt Däck leverantörerna. Sedan om detta är ett påhitt för att dom ska rädda sitt skinn eller kan jag inte svara på smile

huh?
10 427 Inlägg
5 november 2010
Jag körde in min nuvarande uppsättning c:a 70mil på barmark, körde ganska lugnt osv
ingen aggressiv körning. Tappade 5-6 dubbar per däck på framdäcken om jag ej minns fel
(bakhjulsdriven Volvo 740) och inga där bak. Har sedan skiftat så de däcken som blev
inkörda fram har suttit bak hela tiden och dessa har inte tappat några per dubbar medan
hjulparet som inkördes bak har suttit fram i 2 säsonger och dessa har tappat över 50% av dubbarna. mad

Gissar på att rondeller är satan wink

280 Inlägg
5 november 2010
aldrig hört talas om.. är väl bara köra som vanligt smile

Muttley
5 november 2010
worlax skrev:

Vanlig körning är den körning du lär dig när du tar körkort.

Vanlig körning för 95% av ungdomar är full gas och bromsa stenhårt, sladda gärna när du startar. Ryker de är de bättre.  ( inte bra)

280 Inlägg
5 november 2010
tkd_rille skrev:
worlax skrev:

Vanlig körning för 95% av ungdomar är full gas och bromsa stenhårt, sladda gärna när du startar. Ryker de är de bättre.  ( inte bra)

Jo ungdomar ja.. men TS är då ingen ungdom. roll

927 Inlägg
5 november 2010
När man dubbar ett däck, trycks dubben ner i ett gjutet/ alt borrat hål. Längst ner på dubben är det en fot som är betydligt mycket större än hålet. Dock är gummit "Ganska" stelt, men håller fast dubben ganska bra ändå. Värmer man dubb och gummi genom försiktig körning dom första milen så formar sig gummit bättre runt dubben och den kommer att sitta bättre.
För att det ska bli tillräcklig värme i däcket bör man köra på torrt väglag. Blött kyler för mycket, även isväg.

MEN, bara för att man har gjort så gott man kan så är inte dubbdäcken odödliga. Rivstarter, höghastighet kommer oavsett inkörning att slakta däcken.

Så att. JA. Man ska köra in dubbdäcken.
OCH man ska också köra torrt väglag på hösten innan man ger sig ut på isen. Även gummit behöver ruggas upp på ytan för att få bra sug i isen.

Mats

1 488 Inlägg
5 november 2010
mats757 skrev:
När man dubbar ett däck, trycks dubben ner i ett gjutet/ alt borrat hål. Längst ner på dubben är det en fot som är betydligt mycket större än hålet. Dock är gummit "Ganska" stelt, men håller fast dubben ganska bra ändå. Värmer man dubb och gummi genom försiktig körning dom första milen så formar sig gummit bättre runt dubben och den kommer att sitta bättre.
För att det ska bli tillräcklig värme i däcket bör man köra på torrt väglag. Blött kyler för mycket, även isväg.

MEN, bara för att man har gjort så gott man kan så är inte dubbdäcken odödliga. Rivstarter, höghastighet kommer oavsett inkörning att slakta däcken.

Så att. JA. Man ska köra in dubbdäcken.
OCH man ska också köra torrt väglag på hösten innan man ger sig ut på isen. Även gummit behöver ruggas upp på ytan för att få bra sug i isen.

Mats

Väldigt bra skrivet, stämmer riktigt.

Jag har sett folk skrota helt nymonterade dubbdäck av aggresiv körning redan första tagen, minns att över hälften av dubben var borta.

Muttley
6 november 2010
worlax skrev:
tkd_rille skrev:
worlax skrev:

Jo ungdomar ja.. men TS är då ingen ungdom. roll

Nej men de är bra att ger förklaring på vanlig körning vilket som. jag har ej koll på allas åldrar.

2 407 Inlägg
6 november 2010
Jag gjorde misstaget att köra för hårt på nya vinterdäck.....inte en vacker syn vill jag lova. Jag har totalt 3st dubb i däcken fram nu.

Forummoderator
26 418 Inlägg
7 november 2010
Nybergrobin skrev:
Jag gjorde misstaget att köra för hårt på nya vinterdäck.....inte en vacker syn vill jag lova. Jag har totalt 3st dubb i däcken fram nu.

Jag hoppas du inte planerar att köra en kommande säsong med dem däcken..?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
7 november 2010
Gybo skrev:

Antingen har du skrivit fel eller så förstår jag inte din dialekt.....vad betyder "törgummit"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

VD Hammar
613 Inlägg
7 november 2010
Vettemannen skrev:
Gybo skrev:

Antingen har du skrivit fel eller så förstår jag inte din dialekt.....vad betyder "törgummit"?

/Benny

förstår inte riktigt jag heller

men kan de va så att han menar att de översta på däcket är tort?

MVH Johan

Sök