3303
Sök

Lexus gs300 min blev på skadad

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#1
Hej!
tänkte bara fråga lite.
Jag blev påkörd av lastbil och ha bara halvförsäkring tror ni att försäkring kommer då hjälpa mig o laga bilen?
de var på en 30km/h väg och 2 körfält men sen blev de till 1 körfält skulle in men blev stående p.g.a bilen framför där kör man med kugghjul principen(heter de så?)och jag blickade in i godtid och var före lastbilen men lastbilen bara körde o tog med bilen så de är förstört.
min fråga är vems fel?
hur blir de med min del?
jag ha bara halv-försäkring?
jag tycker inte att jag ha gjort nåt fel.
vad tror o tycker ni?
kommer jag att få stå för skadorna eller hans bolag få ta de?
inget annat blev skadade förutom min bil.


Darth Vader
1 644 Inlägg
8 november 2010
#2
Är det hans fel, så kvittar det vilken försäkring du har, då går det på hans trafikförsäkring, men det är ju en tolkningssituation lite, om du slängde dig in i hans körbana eller om han var oförsiktig. Är det ditt fel så täcker inte försäkringen vagnskada.

Braaaaap?

772 Inlägg
8 november 2010
#3
Det beror helt på vem försäkringsbolaget kommer att tro på.
Tror dom på lastbilschauffören om denne säger att du kastade din framför så han inte hann väja, så kommer du åka på det. Och halvförsäkringen täcker inte dom skadorna som sagts innan.
Tror FB på dig så kommer lastbilsåkarens försäkring täcka allt på din bil.

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#4
_lee_jr skrev:
jag var på vänstra filten(30km/h väg) och jag blinkade i godtid fart var knappt mer än 20km/h liksom de var ca: 7.40 på morgonen men de beror nog på vem försäkrings bolag kommer att tro på?
Senast redigerat av _lee_jr (8 november 2010)


Supraman
2 300 Inlägg
8 november 2010
#5
Det finns risk att du inte kommer få ut något.
För dom kan nämnilen tolka det så här att du som byter fil har ansvar att du kan göra detta säkert och när du märkte att det inte gick så skulle du stanna för att undvika kollision.
För FB brukar nämligen bedömma om man har gjort allt man kan för att undvika olyckan så mkt beror på vem dom tycker e trovärdigast och hur olyckan gick till genemot dom skador som uppstod.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#6
jag tänker mest på att vid de situationen när jag var före o blickade in de gäller att han ska släppa in mig (kugghjulprincipen) för att undvika krock men han bara körde rakt på  väntar på blanketetr som jag ska fylla i men tanken på hastighets begränsning som var max 30km/h vid de laget kunde han släppa in p.g.a att jag var före


Darth Vader
1 644 Inlägg
8 november 2010
#7
Det ligger ju faktist i båda parters ansvar att ett filbyte går smidigt till. Men jag vet inte om det gynnar dig nu.

Braaaaap?

Trött
267 Inlägg
8 november 2010
#8
Det beror lite på hur det ser ut också. Om filerna går ihop till en fil så gäller kugghjulsprincipen. Om en fil smalnar av och försvinner så att bara den andra är kvar har den som kör i den försvinnande filen väjningsplikt mot trafikanter i den filen som blir kvar. Gick det att förstå det där eller var det bara i mitt huvud den förklaringen lät bra..? smile

5 198 Inlägg
8 november 2010
#9
Enl mina tankar så borde lastbilen åka på det..man får ju inte hindra nån att byta fil,, men å andra sidan måste man ha 100% uppsikt bakåt...

772 Inlägg
8 november 2010
#10
_lee_jr skrev:
jag tänker mest på att vid de situationen när jag var före o blickade in de gäller att han ska släppa in mig (kugghjulprincipen) för att undvika krock men han bara körde rakt på  väntar på blanketetr som jag ska fylla i men tanken på hastighets begränsning som var max 30km/h vid de laget kunde han släppa in p.g.a att jag var före

Det låter väldigt konstigt måste jag säga att han bara körde på. Och med tanke på den låga hastigheten. Det låter mer som att filen tog slut och du försökte klämma dig in framför honom och hoppades på att han skulle bromsa. Och du borde ju märkt att han inte bromsade i så fall. Men det är bara vad jag tycker det låter som.

Jag har varit nära att krocka på precis samma sätt som du. En bil kom i vänsterfil i ganska hög fart och hans fil tog slut. Och han pressar ut mig på den lilla väggrenen som finns.
Man missbedömer det ganska enkelt, hur fort filen tar slut.

Nu vet jag inte exakt hur reglerna är, men om det är skyltat och pilar på marken som visar att vänsterfilen pekar in i högerfilen. Då tror jag det är mest du som ska lämna företräde. Du ska kunna beräkna och göra en säker omkörning innan filen tar slut. Och eftersom ni nu krockade så kan FB bedömma det som att du inte gjorde en säker bedömning och borde ha avbrutit omkörningen och lagt dig bakom lastbilen.

Men det är svårt att veta vad FB kommer säga eftersom det är helt upp till dom vem dom anser har rätt.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
8 november 2010
#11
Lee: Körde lastbilen rakt fram från 'Klaras' eller kom han från höger i korsningen?
Enligt vägskyltarna MÅSTE alla som åker rakt i högerfilen svänga in mot Harrys. Vägen fortsätter INTE framåt för dem.
Värt att tänka på. smile


836 Inlägg
8 november 2010
#12
kugghjuls principen e väl knappast en lag? sen e det så att tar din fil slut så e det du som ska lämna företräde och ingen har någon skyldighet att släppa in dej om dom inte vill


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
8 november 2010
#13
kenny_crx skrev:
kugghjuls principen e väl knappast en lag? sen e det så att tar din fil slut så e det du som ska lämna företräde och ingen har någon skyldighet att släppa in dej om dom inte vill

När det finns en skylt som påpekar att kugghjulsprincipen ska brukas är det lag.


120 Inlägg
8 november 2010
#14
http://www.youtube.com/watch?v=SKcHmN6KcVw

Jag är väl en sådan idiot som "tränger" sig före där 2-1. Kolla filmen och lär er. För er som inte kan tyska, man förstår via bilderna. Privatpoliser är fruktansvärda och jag har själv råkat ut för en privatpolis som tyckte att jag inte skulle få köra i vänsterfilen utan körde ut mitt framför näsan på mig. Jag körde hem till honom och konfronterade honom ganska rejält.

Nej, blixtlåsprincipen är ingen lag, men den ska tillämpas, vad av det förstår ni inte?


120 Inlägg
8 november 2010
#15
http://www.sydsvenskan.se/opinion/signe … or-om.html

de va rätt så nyttig läsning också. Jag tror du blev påkörd av en grinig lastbilschaffis som har kört lastbil i hela sitt liv och vet bäst, när sen du, som helt korrekt använder blinkers och tillämpar blixtlåsprincipen kör in så kör han på dig. Alltid hålla avstånd, precis som du ska hålla uppsikt på hans körfält så ska han hålla uppsikt och öka sitt avstånd så att du kommer in.

Frågan är väl här vad ni kom överrens om? Eller ni anklagar varandra?


1 738 Inlägg
8 november 2010
#16
kenny_crx skrev:
kugghjuls principen e väl knappast en lag? sen e det så att tar din fil slut så e det du som ska lämna företräde och ingen har någon skyldighet att släppa in dej om dom inte vill

Tänkte precis säga det! Finns ingen lag utan det är ett underlättande hjälpmedel på vägarna! Och om nu inte lastbilschaffisen ville andvända den så kallade " kugghjulsprincipen" så är det ändo inte hans fel! Du får ju varningar om hur många meter det är kvar tills vägen tar slut o går från 2-1 igen,
det är ju jr-lee som måste anpassa sig inte dom som redan kör rätt!
sirmiro skrev:
När det finns en skylt som påpekar att kugghjulsprincipen ska brukas är det lag.

Hur ser en sådan skylt ut??


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
8 november 2010
#17
Banan_ skrev:
http://www.sydsvenskan.se/opinion/signerat/magnusjiborn/article432854/Ta-det-lugnt-Kor-om.html

de va rätt så nyttig läsning också. Jag tror du blev påkörd av en grinig lastbilschaffis som har kört lastbil i hela sitt liv och vet bäst, när sen du, som helt korrekt använder blinkers och tillämpar blixtlåsprincipen kör in så kör han på dig. Alltid hålla avstånd, precis som du ska hålla uppsikt på hans körfält så ska han hålla uppsikt och öka sitt avstånd så att du kommer in.

Frågan är väl här vad ni kom överrens om? Eller ni anklagar varandra?

Om inte annat så är det praxis att den som byter fil är vållande hos FB, och för den delen enligt lag, du FÅR inte byta fil om du inte har tillräckligt på fötterna för att veta att det inte ska smälla.

Sen som yrkesförare så drabbas jag VARJE dag av att idioter som slänger sig precis framför fronten och gärna börja bromsa på en gång, utan en tanke på att det tar lite tid att få stopp på 60 ton.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

120 Inlägg
8 november 2010
#18
940RDALLE skrev:
kenny_crx skrev:
kugghjuls principen e väl knappast en lag? sen e det så att tar din fil slut så e det du som ska lämna företräde och ingen har någon skyldighet att släppa in dej om dom inte vill

Tänkte precis säga det! Finns ingen lag utan det är ett underlättande hjälpmedel på vägarna! Och om nu inte lastbilschaffisen ville andvända den så kallade " kugghjulsprincipen" så är det ändo inte hans fel! Du får ju varningar om hur många meter det är kvar tills vägen tar slut o går från 2-1 igen,
det är ju jr-lee som måste anpassa sig inte dom som redan kör rätt!
sirmiro skrev:
När det finns en skylt som påpekar att kugghjulsprincipen ska brukas är det lag.

Hur ser en sådan skylt ut??

Orange skylt där bilarna trycks in precis som ett blixtlås ända fram till där det börjar. Det står även, tillämpa blixtlåsprincipen.


discokapten, nä vi vet ju faktiskt inte hur varken lastbilschaffisen eller lee_jr upplevde situationen. Där kan ha varit gott om plats och oaktsamhet av lastbilen eller av lee. Men jag vet att man ska vara ödmjuk i trafiken och släppa in folk som kommer i vänsterfilen, för dom som kommer i vänsterfilen gör inget fel, utan försöker underlätta flödet precis som det beskrivs i både filmen och texten.
Senast redigerat av Banan_ (8 november 2010)


killercow
8 november 2010
#19
om inget annat anges så säger väl lagen att du som byter fil som har väjningsplikt. eftersom de var du som bytte fil så är nog de troliga att du åker på de tyvärr
Senast redigerat av Rullar_än (8 november 2010)

836 Inlägg
8 november 2010
#20
sirmiro skrev:
kenny_crx skrev:
kugghjuls principen e väl knappast en lag? sen e det så att tar din fil slut så e det du som ska lämna företräde och ingen har någon skyldighet att släppa in dej om dom inte vill

När det finns en skylt som påpekar att kugghjulsprincipen ska brukas är det lag.

Ja det har du mycket rätt i men som lee förklarar det så tog filen "slut" och då e där inte någon skylt på vägarna som visar kugghjuls principen, kugghjuls principen e när två filen går ihop t ex två påfarter som blir en för att gå ut på motorväg...



Sök