3235
Sök

Lexus gs300 min blev på skadad

836 Inlägg
8 november 2010
Banan_ skrev:
940RDALLE skrev:
kenny_crx skrev:
kugghjuls principen e väl knappast en lag? sen e det så att tar din fil slut så e det du som ska lämna företräde och ingen har någon skyldighet att släppa in dej om dom inte vill

Tänkte precis säga det! Finns ingen lag utan det är ett underlättande hjälpmedel på vägarna! Och om nu inte lastbilschaffisen ville andvända den så kallade " kugghjulsprincipen" så är det ändo inte hans fel! Du får ju varningar om hur många meter det är kvar tills vägen tar slut o går från 2-1 igen,
det är ju jr-lee som måste anpassa sig inte dom som redan kör rätt!
sirmiro skrev:
När det finns en skylt som påpekar att kugghjulsprincipen ska brukas är det lag.

Hur ser en sådan skylt ut??

Orange skylt där bilarna trycks in precis som ett blixtlås ända fram till där det börjar. Det står även, tillämpa blixtlåsprincipen.

discokapten, nä vi vet ju faktiskt inte hur varken lastbilschaffisen eller lee_jr upplevde situationen. Där kan ha varit gott om plats och oaktsamhet av lastbilen eller av lee. Men jag vet att man ska vara ödmjuk i trafiken och släppa in folk som kommer i vänsterfilen, för dom som kommer i vänsterfilen gör inget fel, utan försöker underlätta flödet precis som det beskrivs i både filmen och texten.

Det e ingen orange skylt det e denna skylt http://www.trafiksakerhet.se/images/anv … avning.gif

när den skylten finns så e det kugghjulsprincipen, det du snacka om orange skylt me bilar som trycks ihop låter mer som risk för kö skylt som denna http://www.trafikvett.nu/skylt_varning_for_ko.png
Senast redigerat av kenny_crx (8 november 2010)

120 Inlägg
8 november 2010
kenny_crx skrev:
Banan_ skrev:
940RDALLE skrev:
kenny_crx skrev:
kugghjuls principen e väl knappast en lag? sen e det så att tar din fil slut så e det du som ska lämna företräde och ingen har någon skyldighet att släppa in dej om dom inte vill

Tänkte precis säga det! Finns ingen lag utan det är ett underlättande hjälpmedel på vägarna! Och om nu inte lastbilschaffisen ville andvända den så kallade " kugghjulsprincipen" så är det ändo inte hans fel! Du får ju varningar om hur många meter det är kvar tills vägen tar slut o går från 2-1 igen,

Orange skylt där bilarna trycks in precis som ett blixtlås ända fram till där det börjar. Det står även, tillämpa blixtlåsprincipen.

discokapten, nä vi vet ju faktiskt inte hur varken lastbilschaffisen eller lee_jr upplevde situationen. Där kan ha varit gott om plats och oaktsamhet av lastbilen eller av lee. Men jag vet att man ska vara ödmjuk i trafiken och släppa in folk som kommer i vänsterfilen, för dom som kommer i vänsterfilen gör inget fel, utan försöker underlätta flödet precis som det beskrivs i både filmen och texten.

Det e ingen orange skylt det e denna skylt http://www.trafiksakerhet.se/images/anv … avning.gif

när den skylten finns så e det kugghjulsprincipen, det du snacka om orange skylt me bilar som trycks ihop låter mer som risk för kö skylt som denna http://www.trafikvett.nu/skylt_varning_for_ko.png

Försök att inte låta som en besserwisser, NEJ det gäller inte vid påfarter där en fil går ihop på en motorväg, där ska bilen ifråga accelelera upp till samma fart som resterande och sedan utan risk knäppa sig in bland dom övriga, utan det gäller just där det är T.ex vägarbeten där vänster, eller högerfilen går ihop till den andra. Aldrig sett en sådan skylt? http://www.sydsvenskan-img.se/archive/0 … 95955a.jpg Nej nu har du. Som jag sa tidigare, läs texten och kolla på filmen dom förklarar det mycket bra där, och hela tyskland, mm kan inte ha fel. Det som beskrivs är just det att det inte går att ha en enda lång kö där alla är låtsatspoliser utan det ska tillämpas blixtlås där båda parterna, båda sidorna ska vara ödmjuka och släppa förbi varannan bil precis vid slutet, vad är det som är så svårt att förstå?

836 Inlägg
8 november 2010
Banan_ skrev:
kenny_crx skrev:
Banan_ skrev:

Försök att inte låta som en besserwisser, NEJ det gäller inte vid påfarter där en fil går ihop på en motorväg, där ska bilen ifråga accelelera upp till samma fart som resterande och sedan utan risk knäppa sig in bland dom övriga, utan det gäller just där det är T.ex vägarbeten där vänster, eller högerfilen går ihop till den andra. Aldrig sett en sådan skylt? http://www.sydsvenskan-img.se/archive/0 … 95955a.jpg Nej nu har du. Som jag sa tidigare, läs texten och kolla på filmen dom förklarar det mycket bra där, och hela tyskland, mm kan inte ha fel. Det som beskrivs är just det att det inte går att ha en enda lång kö där alla är låtsatspoliser utan det ska tillämpas blixtlås där båda parterna, båda sidorna ska vara ödmjuka och släppa förbi varannan bil precis vid slutet, vad är det som är så svårt att förstå?

Du som bor i en större stad kanske har dom skyltarna för vana smile och att du ens börjar me besserwisser, din skylt du visar e en som sätts upp vid vägarbeten som du skrev, då kan man börja snacka om massa tilläggs skyltar o skit som en varnings skylt med tilläggs skylt där det står tillämpa kugghjuls principen eller en risk för kö skylt med samma tilläggs skylt, när man pratar om en SKYLT som står för kugghjuls principen så e det den vita skylten me dom röda strecken jag visa för dej, läs en  teori bok om du så vill... jag kör själv lastbil och kör allmänt mycket bil och har faktiskt aldrig sett skylten du visa...dessutom där jag skriver om påfarter så får du gärna läsa T EX men det gör inget smile du e söt ändå..

Till topic så befarar jag tyvärr att lee kommer vara den vållande i olyckan!

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
sirmiro skrev:
Lee: Körde lastbilen rakt fram från 'Klaras' eller kom han från höger i korsningen?
Enligt vägskyltarna MÅSTE alla som åker rakt i högerfilen svänga in mot Harrys. Vägen fortsätter INTE framåt för dem.
Värt att tänka på. smile

jag körde ganska långsam eftersom de var en bil som var före lastbilen, jag släppte förbi bilen o körde in till höger såg att han kom o stannade vid rödljuset vid övergång stället(nära bro över ån) han hade allt tid att stanna när han såg mig blinkade in i goodtid=) men han gasade o trodde att han skulle komma förbi.

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
kenny_crx skrev:
Banan_ skrev:
940RDALLE skrev:
kenny_crx skrev:

jag visst! jag tog mig tid o körde till olyck platsen och visst de var en sån där skylt(kugghjulsprincips skylt som du lä'nkat ovan här

836 Inlägg
9 november 2010
ja om det finns en sån skylt då e det verkligen svårt att avgöra vem som gjort fel :S för då e det "bådas" fel så vida det inte finns utomstående vittnen som kan vittna åt en av er....så med den infon så e min kommentar till vems fel det var helt blankt tongue hoppas det löser sej för dej i alla fall!!! såg din bil idag i varberga, inte allt för vackert

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Jag o simoro(micheal rosenkrantz körde till olycko platsen direkt efter klara stod de en skylt vid eastwest sushi att fordon över 3.5t få ej köra rakfram över alängsgatan/hamnbron utan bara få svänga till höger vid korsningen mot grodan(gamla hamn cafe)
alänggatan/hambron kan kolla upp google maps,,,, fick nummer från min försäkring(länsförsäkring) o ringde då till Moderna försäkring då sa de att ur deras synpunkt o har kollat lite vad jag ha skrivit o vad chaufför har skrivit de se kanske ut som att jag inte kan få några ersättningen=)
men jag frågade också att åker ni ut o kolla vad som fanns? dvs skyltar o sån?
då sa personen i telefonen neja de händer men inte oftas....
happp,,,, sa jag i telefonen

224 Inlägg
15 november 2010
Jag tycker att du tar kort på platsen där det hände och skickar in till ditt FB.

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Ok, vi gör så här istället eftersom du menar att han kört på din framvagn med sin verktygslåda så sätter vi 0-0 i vållande, vilket innebär att vi inte kan sätta något vållande pga att uppgifterna går isär. Motparten anser att det är du som kört på honom bakifrån och du säger att motparten har kört på dig. Vi kan inte avgöra vem som talar sanning och vem som ljuger.

Du kommer därför inte att få någon trafiksjälvirsk.

så skrev de till mig...
dvs bådas fel
jag tycker fortfarande ej felet ligger på min sida

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
27 november 2010
vadå över 3.5ton över bron kolla  igen..

mellan vissa tider får man inte åka höger i korset med lastbilar som väger över 3.5ton
mellan typ 20-07 elller vad det står minns ej nu

kör där ofta med bussen och har haft tid att läsa skyltningen
finns sån skyltning åt alla håll
men ingen över bron

men det är blixtlås principen som man ska använda där vilket oxå är bra skyltat osv
men det är och andra sidan en tolkningsfråga och försäkringsbolag gör som dom själva vill

har det samma försäkringsbolag så är det billigare att laga en lastbil än din bil
så kan man bara gissa hur dom tänker då =/

Kör fort så hinner inget hända...

Sök