3230
Sök

Oljan försvinner under vinterförvaring

Cupra_
9 november 2010
Ja nu behöver jag hjälp med något märkligt. Den 26:e Oktober hade jag inne min Ibiza cupra 1,4TSI -10 på första servicen. Olja, filter byttes och lite annat sågs över. Jag körde bilen totalt ca 4,5mil efter det för att sedan ställa den på vinterförvaring i mitt varmgarage (som håller ca 12-15+).

När jag kom hem kollade jag oljan, det var lite lite men nästan på "max" på stickan. Då var motorn varm.
Ett par dagar efter när motorn var genomkall så kollade jag igen. Då var det såklart lite mindre i pga att allt krymper när det svalnar som bekant. Jag fyllde då på tills den stod på "MAX" på stickan.

Bilen har stått på underhållsladdning med min CTEK och stått på pallbockar då jag skiftat om hjulen, annars normal parkering. När jag då idag pillade lite i bilen så fick jag för mig att kolla oljan igen.
Men nu var den nere på "MIN" nästan! Det är alltså dryga halvlitern som saknas! Direkt började jag misstänka att verkstaden inte satt dit oljepluggen ordentligt. Kollade under bilen men inte ett spår av olja. Inte en droppe så det är ju inte pluggen. Jag startade då bilen och varmkörde den, för att sedan kolla oljan på nytt. Nu hade det såklart stigit LITE (som om man fyllt kanske 1DL) men inte mer än så.

Var kan oljan ha tagit vägen? Har inte hittat några som helst läckage men ändå har oljan försvunnit!

German Engineering
9 083 Inlägg
9 november 2010
Det låter ju väldigt märkligt hmm

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
9 november 2010
myyycket märkligt

Cupra_
9 november 2010
Ja jag blir galen, vet ju inte om det är nåt fel på den eller om oljan samlas på nåt annat ställer nåt, jätteknepigt verkligen. Jag kan tillägga att bilen går helt normalt på tomgång iaf och ryker inte mer än vanligt.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
9 november 2010
har du garantin kvar på den?

Cupra_
9 november 2010
mk2_power skrev:
har du garantin kvar på den?

Ja självklart, men den är ju avställd nu, så jag kan ju inte ta mig till verkstaden ändå, har dessutom bara sommardäck.  Tänkte mest om någon har varit med om liknande och om det fanns en rimlig orsak...

186 Inlägg
9 november 2010
men bilen står på pallbockar? har du inte nån knepig lutning på bilen i och med pallbockarna? därför oljan inte syns lika på stickan?

Annars fruktansvärt knepigt..

Cupra_
9 november 2010
Nej nu står den helt normalt parkerad på hjulen på garagegolvet, som även det är plant och i betong. 3kg i samtliga hjul så den borde stå rakt också. Kan tillägga att jag kollade oljan de första 2ggr när den stod på hjulen, och nu också. Jag har alltså aldrig kollat den när bilen varit upphissad.
Senast redigerat av Deception (9 november 2010)

186 Inlägg
9 november 2010
inte lite knepigt detta.. å stickan sitter som den ska?
tänkte ifall den inte sitter som den ska av nån anledning, och på det viset ej når ner så långt som den ska ner i oljan?

Cupra_
9 november 2010
Tro mig, jag har tryckt ned den HÅRT.. Det har aldrig varit problem förr men nu efter första servicen har den börjat spöka..

807 Inlägg
9 november 2010
kollat efter olja i vattnet? Kan ta den vägen... långsökt jag vet men enkelt o titta iaf

I'd rather die like a man, than live like a coward

Cupra_
9 november 2010
drazen_gti skrev:
kollat efter olja i vattnet? Kan ta den vägen... långsökt jag vet men enkelt o titta iaf

Allt sånt är kollat och bilen går som den ska och ryker inte mer än vanligt heller..

Supraman
2 300 Inlägg
9 november 2010
När en motor står blir den kondens i motorn av oljan och de kan göra att oljenivån ökar efter du har varmkört den.
Och viss kondens kommer att nå utanför motorn.
All vätska kondenseras och förångas i olika grad och takt.
Kan va ett sånt fenomen du upplever.
Mitt råd är att du varmkör den oftare och ser om problemen består.
Annars avvakta till du tar ut den och brukar den igen om se om den behåller oljan.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
9 november 2010
Stefan Varberg skrev:
När en motor står blir den kondens i motorn av oljan och de kan göra att oljenivån ökar efter du har varmkört den.
Annars avvakta till du tar ut den och brukar den igen om se om den behåller oljan.

oftast är det 1 liter olja mellan min och max på stickan.. tvivlar på att det har med kondens och varmkörning att göra

Cupra_
9 november 2010
Stefan Varberg skrev:

Jo men grundproblemet är ju att oljenivån MINSKAR? Den har ju bara varit avställd 2 veckor dessutom..

Supraman
2 300 Inlägg
9 november 2010
Och den är helt torr överallt?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Cupra_
9 november 2010
Stefan Varberg skrev:
Och den är helt torr överallt?

Ja, har kollat i motorrummet, under bilen och på motorn/lådan underifrån utan att se ens en droppe.. Det är ju det som gör det hela så skumt :S

Cupra_
10 november 2010
Nu har jag iaf införskaffat olja som jag ska fylla på med imorgon bitti (Läs idag) när jag kommer hem från jobbet. Ska sedan imorgonkväll kolla igen och se om det försvunnit ännu mer.. Någonstans tar ju oljan vägen, så det borde ju räcka med att fylla på eftersom jag inte hittat någon läcka. Återkommer imorgon kväll.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 november 2010
Låter underligt, nya oljefiltret är liknande det som satt där innan? Sitter inget eftermonterat så som oljetrycksgivare eller dylikt. Det är normalt att en ny motor drar ovanligt mycket olja dom första milen men att 1 liter olja bara försvinner på knappt 5 mil låter inte klokt.
Senast redigerat av TenZer (10 november 2010)

Rock'n Roll

Cupra_
10 november 2010
TenZer skrev:
Låter underligt, nya oljefiltret är liknande det som satt där innan? Sitter inget eftermonterat så som oljetrycksgivare eller dylikt. Det är normalt att en ny motor drar ovanligt mycket olja dom första milen men att 1 liter olja bara försvinner på knappt 5 mil låter inte klokt.

Precis, den drog ju ca 1 liter/200mil de första 600milen sen har det minskat. Nej allt i bilen är helt orginal, inget är rört motormssigt. Alltså oljan har ju försvunnit när bilen stått parkerad, jag har bara varmkört den lite, men den har gått 0mil sedan jag mätte och den stod på max. "Garagekörd" kanske 15min bara..

Sök