Ja nu behöver jag hjälp med något märkligt. Den 26:e Oktober hade jag inne min Ibiza cupra 1,4TSI -10 på första servicen. Olja, filter byttes och lite annat sågs över. Jag körde bilen totalt ca 4,5mil efter det för att sedan ställa den på vinterförvaring i mitt varmgarage (som håller ca 12-15+).
När jag kom hem kollade jag oljan, det var lite lite men nästan på "max" på stickan. Då var motorn varm.
Ett par dagar efter när motorn var genomkall så kollade jag igen. Då var det såklart lite mindre i pga att allt krymper när det svalnar som bekant. Jag fyllde då på tills den stod på "MAX" på stickan.
Bilen har stått på underhållsladdning med min CTEK och stått på pallbockar då jag skiftat om hjulen, annars normal parkering. När jag då idag pillade lite i bilen så fick jag för mig att kolla oljan igen.
Men nu var den nere på "MIN" nästan! Det är alltså dryga halvlitern som saknas! Direkt började jag misstänka att verkstaden inte satt dit oljepluggen ordentligt. Kollade under bilen men inte ett spår av olja. Inte en droppe så det är ju inte pluggen. Jag startade då bilen och varmkörde den, för att sedan kolla oljan på nytt. Nu hade det såklart stigit LITE (som om man fyllt kanske 1DL) men inte mer än så.
Var kan oljan ha tagit vägen? Har inte hittat några som helst läckage men ändå har oljan försvunnit!