3391
Sök

Ta bort insprut volvo 940 gl

24 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#1
Hej,

tänkte höra om det är bara att ta bort insprutningen och montera en förgasare, stoppa igen returslangen och tuta o köra på en volvo 940 gl -91a.

Funkar tändsystemet fristående va?

261 Inlägg
10 november 2010
#2
du kommer inte kunna besikta den igen iaf. går aldrig att få till avgasvärdena. har du inte mer kunskap än så bör du nog överlåta det till någon annan.


24 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#3
om man bestyckar ner den så den går snålt borde den väll gå igenom besiktning om katalysatorn är kvar?

och åter, funkar det i övrigt att byta?

8 250 Inlägg
10 november 2010
#4
nisse-lasse skrev:
om man bestyckar ner den så den går snålt borde den väll gå igenom besiktning om katalysatorn är kvar?

och åter, funkar det i övrigt att byta?

Nej det funkar inte att besikta hur du än bestyckar den. Det handlar om att du inte får bygga om till förgasare. Du kan ju naurligtvis klara dig om du bestycker rätt och får bilen besiktad av någon som är totalt hjärndöd. Men den chansen är försvinnande liten.

Och nej, det funkar inte för övrigt. Du lär bygga om bränslesystemet för att funka mot en förgasare. Pluggar du returen så kommer pumpen bygga upp så mycket tryck den orkar bara. Och vad gäller tändningen så lär du plock fördelare från en äldre bil med förgasare om du vill få det att funka.


The one and only
1 091 Inlägg
10 november 2010
#5
Varför? roll

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

24 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#6
vad är det för skillnad på fördelarna?

för att förgasare krånglar mycket mindre.

Ointresserad.
936 Inlägg
10 november 2010
#7
nisse-lasse skrev:
vad är det för skillnad på fördelarna?

för att förgasare krånglar mycket mindre.

Dummaste jag hört mad

Teabag appreciation club.

925 Inlägg
10 november 2010
#8
nisse-lasse skrev:
vad är det för skillnad på fördelarna?

för att förgasare krånglar mycket mindre.

Ett original insprut är betydligt mycket enklare att underhålla än en/flera förgasare.
Krångla inte till det nu. Fixa det som är problemet nu istället.

Mats

871 Inlägg
10 november 2010
#9
insprut är billigare i längden. Och skillnaderna på fördelarna är att på dem nya ställer dem sig själv, på förgasare kan du ställa själv, och om du har den nya fördelaren med förgasare kommer den inte kunna ställa rätt tändning


P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 november 2010
#10
tändning och bränslesystem sitter ihop, tändningen behöver bland annat lastsignal.

Du får helt enkelt rensa bort allt, och sen sätta dit ett "oberoende" tändsystem. Jag har ez118k i min 240, fördelen är ju att det har svänghjulsgivare så man slipper ställa tändningen+knacksensor wink Annars får du jaga tag i en fördelare med hallgivare och passande system, kan inte beteckningen på dom dock...

Eller brytarfördelare, men det är ju ett enormt nerbyte...


Smålänning
7 883 Inlägg
11 november 2010
#11
Krånglar förgasare mindre?

Ofan... Men vad är det för fel på bilen som gör att du vill göra detta drastiska och stora jobb?

Just LH 2.4 brukar ju vara bra just för att det är problemfritt...

Men det enklaste är att köpa en bil med förgasare från början, köp en 740 GL -86 så är det inget jättenerbyte. Du kanske hittar någon som kan tänka sig att byta rakt av för att få insprutning så han slipper krånglet med förgasare smile

Eller löp linan ut och skaffa en riktig bil, typ AMAZON eller 140 så du slipper brytarlöst också! big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

24 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#12
Bensinskallen skrev:
tändning och bränslesystem sitter ihop, tändningen behöver bland annat lastsignal.

Du får helt enkelt rensa bort allt, och sen sätta dit ett "oberoende" tändsystem. Jag har ez118k i min 240, fördelen är ju att det har svänghjulsgivare så man slipper ställa tändningen+knacksensor wink Annars får du jaga tag i en fördelare med hallgivare och passande system, kan inte beteckningen på dom dock...

Eller brytarfördelare, men det är ju ett enormt nerbyte...

det är väll det som sitter orginal på 940? är i allafall en rotor som sitter på kamaxeln och fördelar till stiften.

Smålänning
7 883 Inlägg
11 november 2010
#13
nisse-lasse skrev:
Bensinskallen skrev:
tändning och bränslesystem sitter ihop, tändningen behöver bland annat lastsignal.

Du får helt enkelt rensa bort allt, och sen sätta dit ett "oberoende" tändsystem. Jag har ez118k i min 240, fördelen är ju att det har svänghjulsgivare så man slipper ställa tändningen+knacksensor wink Annars får du jaga tag i en fördelare med hallgivare och passande system, kan inte beteckningen på dom dock...

Eller brytarfördelare, men det är ju ett enormt nerbyte...

det är väll det som sitter orginal på 940? är i allafall en rotor som sitter på kamaxeln och fördelar till stiften.

Nix dom med sprut har EZ116K som samarbetar med LH, delar bl.a flera givare.

EZ118K är ett fristående system, som inte har i närheten samma kabelhärva, vilket innebär att du får byta all el i bilen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök