2439
Sök

Vad sitter det för motor i min Volvo 244 GL -80

54 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Hej, som rubriken lyder undrar jag vad det sitter för motor i min Volvo 244 GL -80 (uttagen -79)

Hittar det inte nånstans och behöver veta för jag ska köpa tändstift på tradera! smile

Tack på förhand winkbig_smile

Drive like a man, drive Volvo! =)

Forummoderator
26 375 Inlägg
10 november 2010
B21A skulle jag tro.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

54 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
ok, så b21E tändstift som jag hittade på tradera passar inte..? smile

871 Inlägg
10 november 2010
passar gör dem väl men det är ju inte rätt

54 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
attans.. sad nån annan som vet svar på min fråga?

5 111 Inlägg
11 november 2010
Du har ju fått svaren redan?

54 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
b21a TRODDE han, jag frågade om någon VISSTE, alltså har jag Inte fått svar på frågan!

871 Inlägg
11 november 2010
sök upp regnummret på mekonomen ?

5 111 Inlägg
11 november 2010
Ja, det är en B21A-motor om ingen bytt den.

54 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
tack!! big_smile
tråden kan låsas.

Forummoderator
26 375 Inlägg
11 november 2010
holiday skrev:
tack!! big_smile
tråden kan låsas.

Jag hade kunnat länka en källa om du hade bett om det.
Och nej, man låser inte trådar här. Andra kan ha samma problem efter dig och då kan dom SÖKA efter denna tråd, så slipper folk svara en gång till smile

54 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
okej förlåt smile
Ah, allright, då vet jag smile

612 Inlägg
11 november 2010
Läs på blocket annars, står instansat på en plan yta strax under toppen långt fram på vänstersidan. Nära fördelaren alltså.

871 Inlägg
11 november 2010
G-sson skrev:
Läs på blocket annars, står instansat på en plan yta strax under toppen långt fram på vänstersidan. Nära fördelaren alltså.

eller så lär man sig se skillnad på en enkel förgasare & ett stort insug med en massa drit under tongue

612 Inlägg
11 november 2010
Om jag inte misstar mig finns det minst tre olika cylindervolymer (B19-21-23, möjligen B17) med förgasare, och ett okänt antal med K-jet. Och jag kan tamigtusan inte se cylindervolymen på förgasaren eller insprutningen!

Forummoderator
26 375 Inlägg
11 november 2010
G-sson skrev:
Om jag inte misstar mig finns det minst tre olika cylindervolymer (B19-21-23, möjligen B17) med förgasare, och ett okänt antal med K-jet. Och jag kan tamigtusan inte se cylindervolymen på förgasaren eller insprutningen!

Eller så läser man här:

http://www.240sidan.com/240.html

871 Inlägg
11 november 2010
AirOne skrev:
G-sson skrev:

Eller så läser man här:

ja men motorn kan ju vara utbytt, och då är det ju lättast att göra som G-sson sade i tidigare inlägg. kolla på blockets beteckning (under toppen, längst fram vid fördelaren.

Forummoderator
26 375 Inlägg
11 november 2010
beckstroem skrev:
AirOne skrev:
G-sson skrev:

Eller så läser man här:

ja men motorn kan ju vara utbytt, och då är det ju lättast att göra som G-sson sade i tidigare inlägg. kolla på blockets beteckning (under toppen, längst fram vid fördelaren.

Nog för att fordonet i fråga har några år på nacken, men hur ofta är fallet att hela motorn är utbytt?
Ser den utbytt? Har någon tidigare ägare nämnt nåt om detta har inträffat?

871 Inlägg
11 november 2010
AirOne skrev:
beckstroem skrev:
AirOne skrev:
Eller så läser man här:

Nog för att fordonet i fråga har några år på nacken, men hur ofta är fallet att hela motorn är utbytt?

vet nuvarande ägare inte skillnaden på A och E så är det svårt att kanske se om den är utbytt till större cylindervolym osv ?

Hur ofta man byter hela motorn? går blocket sönder byter jag till en komplett motor jag ? inte ofta det endast är toppen?

Tidigare ägare kanske inte visste någonting och på så sätt inte kunde förmedla detta ? (om den nu är utbytt)
Senast redigerat av beckstroem (11 november 2010)

Forummoderator
26 375 Inlägg
11 november 2010
beckstroem skrev:
AirOne skrev:
beckstroem skrev:

vet nuvarande ägare inte skillnaden på A och E så är det svårt att kanske se om den är utbytt till större cylindervolym osv ?

Hur ofta man byter hela motorn? går blocket sönder byter jag till en komplett motor jag ? inte ofta det endast är toppen?

Tidigare ägare kanske inte visste någonting och på så sätt inte kunde förmedla detta ? (om den nu är utbytt)

Är man en duktig ägare och säljer ett fordon så berättar man om sådana saker. Är det inte rent utav olagligt att inte berätta om att det inte är samma motor/kaross från fabrik, som näste person köper?
Menmen. Det vet man ju inte. Men annars är det ju enkelt att skilja på om det är en insprutare eller förgasare.
Nog för att jag är bra kass på motorer men sånt ser till och med jag tongue

Sök