Först och främst ska du svetsa alla 8 "hörnpunkter" där dreven möts. Sen är det starkt rekommenderat att svetsa de två vertikala dreven, som sitter på den lilla axeln, mot godset i diffhuset. Pinne är ju att rekommendera, det bränner in ordentligt. Mag/mig ska undvikas om du inte har en jävligt kraftig en.
De ser kanske klent ut men i svetsarna mot godset är det två pinnar inpressat styck. Det gäller att smälta in det så mycket det bara går.
Syns kanske lite dåligt för det blir så mycket skit när man kört med pinne. Svetsa så lite som möjligt i de horisontella dreven så att dom inte blir allt för mjuka så att inte splinesen går sönder.
Vet inte vad man räknar med för hästar och grepp men jag har ju svetsdiffat ca 10st 740 standardbilar med mig och det har inte vart något som helst problem med hållbarheten på det. Knepet är väl att bränna på ordentligt.
Vet inte vad man räknar med för hästar och grepp men jag har ju svetsdiffat ca 10st 740 standardbilar med mig och det har inte vart något som helst problem med hållbarheten på det. Knepet är väl att bränna på ordentligt.
/M
Ja lyckas man svetsa ordentligt så håller det ju, men det krävs en ganska bra mig för att det ska bli ordentligt
Det finns ju gott om personer som har misslyckats när de svetsat diff så man får passa sig så man inte slarvar
Först och främst ska du svetsa alla 8 "hörnpunkter" där dreven möts. Sen är det starkt rekommenderat att svetsa de två vertikala dreven, som sitter på den lilla axeln, mot godset i diffhuset. Pinne är ju att rekommendera, det bränner in ordentligt. Mag/mig ska undvikas om du inte har en jävligt kraftig en.
De ser kanske klent ut men i svetsarna mot godset är det två pinnar inpressat styck. Det gäller att smälta in det så mycket det bara går.
Syns kanske lite dåligt för det blir så mycket skit när man kört med pinne. Svetsa så lite som möjligt i de horisontella dreven så att dom inte blir allt för mjuka så att inte splinesen går sönder.
lite komiskt men måste bara kopiera de jag precis skrev i en annan tråd:
funkar lika bra med vanlig annan svets om man bränner på tillräckligt, gick svetsutbildning för nåt år sen och då berättade läraren där att han hade varit med och tagit prover som visade att svetsa med mig eller pinne spelade ingen roll på styrkan för ställde man in rätt så var de sån liten skillnad vid brytproven att man knappt kan säga att nån av dom var bättre, men viss är man där det blåser så är ju pinne att rekomendera!
jag svetsade min bmw med en vanlig MIG (ej 3fas vanlig vägguttag svets) och den höll då hela sommaren utan problem, kan man bara svetsa och man gör precis så som du visar på dina bilder så funkar de.
Var min polare som utbildar sig till svetsare som svetsade diffen åt mig och han hade haft snack med sina lärare om det här och det var utan tvekan pinne som gäller ^^
Men hur många ampere var din mig på då? Att du lyckades med en 1-fas låter ju spännande, då borde ju nästan den mig jag har klara av att få det hållbart :>
Var min polare som utbildar sig till svetsare som svetsade diffen åt mig och han hade haft snack med sina lärare om det här och det var utan tvekan pinne som gäller ^^
Men hur många ampere var din mig på då? Att du lyckades med en 1-fas låter ju spännande, då borde ju nästan den mig jag har klara av att få det hållbart :>
okej men då kan nog inte den läraren så mycke som han tror då me tanke på att den jag hade här har varit me och gjort tester .
har ingen aning om va de var för amp på den men den var inte stor, men sen gör man så som på dina bilder och sen bara matar på överallt runt om så håller de.
Räcker en 180amp svets till för att svetsdiffa? 3-fas mig med kolsyra.
Kompisen funderar på att svetsdiffa sin 240 nämligen.
Ja det ska hålla bra, svetsade med runt 100A i diffen jag visa på bilderna
MIG svets har man en inert gas som man svetsar aluminium och koppar med. MAG en aktiv gas som man svetsar Låglegerade och olegerade stål med. Allså ska man ha MAG
Nu är jag inte så överdrivet insatt men har det verkligen så stor betydelse? har svetsat både det ena och det andra med mig:en, alltid med en flaska mison, och det har alltid fungerat bra.
Sen finns det förvisso ett gäng olika sorters mison, misstänker att jag har någon allroundvariant. Dom kastar bara en flaska i famnen på mig när jag går in och vill ha nytt så........