2348
Sök

Före och efterbilder på en svetsad 740 bakaxel.

Himma skruare
1 250 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#1
Letar efter Före o efter bilder på en svetsad 740 bakaxel.
De e tradigt när man börjar få ut röven o sen börjar den rätta upp sig för den en hjular. hmm

Så nu vill jag se hur man kan svetsa skiten. Sen få ja se om där e någon som kan göra det åt mig med.
Vad e bäst o svetsa med. E det pinne eller.??

Bilen fick jag inte ha uppe för den var Ointressant o dåligt skick. Bara för den e matt svart. sad
Senast redigerat av Gizmo_ (13 november 2010)

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

Volvonist
15 Inlägg
13 november 2010
#2
Om jag har förstått rätt så ska man svetsa fast dom små kugghjulen dvs dom fyra små som sitter i mitten.

Himma skruare
1 250 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#3
Jo jag har förstått det med.. men jag skule vilja se hur folk har gjort så jag har ngt o gå på..

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

Volvonist
15 Inlägg
13 november 2010
#4
googla bara aga diff å ta bilder så får du många härliga bilder:D

1 319 Inlägg
13 november 2010
#5
finns många trådar på garaget med bilder. leta smile

_----------'

Jävel
2 018 Inlägg
13 november 2010
#6
Alla mina mattsvarta bilar har blivit bannade. Ända tills jag fick fotografkort på 140in, då fick den ligga kvar.

You got to risk it, to get the biscuit :)

7 274 Inlägg
13 november 2010
#8
Plankpojk skrev:
Alla mina mattsvarta bilar har blivit bannade. Ända tills jag fick fotografkort på 140in, då fick den ligga kvar.

Intresseklubben antecknar så hårt det bara går!


P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 november 2010
#9
Först och främst ska du svetsa alla 8 "hörnpunkter" där dreven möts. Sen är det starkt rekommenderat att svetsa de två vertikala dreven, som sitter på den lilla axeln, mot godset i diffhuset. Pinne är ju att rekommendera, det bränner in ordentligt. Mag/mig ska undvikas om du inte har en jävligt kraftig en.

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/IMG_0068.jpg

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/IMG_0067.jpg

De ser kanske klent ut men i svetsarna mot godset är det två pinnar inpressat styck. Det gäller att smälta in det så mycket det bara går.

Syns kanske lite dåligt för det blir så mycket skit när man kört med pinne. Svetsa så lite som möjligt i de horisontella dreven så att dom inte blir allt för mjuka så att inte splinesen går sönder.


270 Inlägg
13 november 2010
#10
Vet inte vad man räknar med för hästar och grepp men jag har ju svetsdiffat ca 10st 740 standardbilar med mig och det har inte vart något som helst problem med hållbarheten på det.
Knepet är väl att bränna på ordentligt.

/M
Senast redigerat av Minium (13 november 2010)


P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 november 2010
#11
Minium skrev:
Vet inte vad man räknar med för hästar och grepp men jag har ju svetsdiffat ca 10st 740 standardbilar med mig och det har inte vart något som helst problem med hållbarheten på det.
Knepet är väl att bränna på ordentligt.

/M

Ja lyckas man svetsa ordentligt så håller det ju, men det krävs en ganska bra mig för att det ska bli ordentligt wink

Det finns ju gott om personer som har misslyckats när de svetsat diff så man får passa sig så man inte slarvar tongue


270 Inlägg
14 november 2010
#12
Har en rejäl go mig hemma.... Hehe wink


.......
2 655 Inlägg
14 november 2010
#13
Bensinskallen skrev:
Först och främst ska du svetsa alla 8 "hörnpunkter" där dreven möts. Sen är det starkt rekommenderat att svetsa de två vertikala dreven, som sitter på den lilla axeln, mot godset i diffhuset. Pinne är ju att rekommendera, det bränner in ordentligt. Mag/mig ska undvikas om du inte har en jävligt kraftig en.

http://i446.photobucket.com/albums/qq19 … G_0068.jpg

http://i446.photobucket.com/albums/qq19 … G_0067.jpg

De ser kanske klent ut men i svetsarna mot godset är det två pinnar inpressat styck. Det gäller att smälta in det så mycket det bara går.

Syns kanske lite dåligt för det blir så mycket skit när man kört med pinne. Svetsa så lite som möjligt i de horisontella dreven så att dom inte blir allt för mjuka så att inte splinesen går sönder.

lite komiskt men måste bara kopiera de jag precis skrev i en annan tråd:


funkar lika bra med vanlig annan svets om man bränner på tillräckligt,
gick svetsutbildning för nåt år sen och då berättade läraren där att han hade varit med och tagit prover som visade att svetsa med mig eller pinne spelade ingen roll på styrkan för ställde man in rätt så var de sån liten skillnad vid brytproven att man knappt kan säga att nån av dom var bättre, men viss är man där det blåser så är ju pinne att rekomendera!


jag svetsade min bmw med en vanlig MIG (ej 3fas vanlig vägguttag svets) och den höll då hela sommaren utan problem, kan man bara svetsa och man gör precis så som du visar på dina bilder så funkar de.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 november 2010
#14
Hehe spännande wink

Var min polare som utbildar sig till svetsare som svetsade diffen åt mig och han hade haft snack med sina lärare om det här och det var utan tvekan pinne som gäller ^^

Men hur många ampere var din mig på då? Att du lyckades med en 1-fas låter ju spännande, då borde ju nästan den mig jag har klara av att få det hållbart :>


.......
2 655 Inlägg
14 november 2010
#15
Bensinskallen skrev:
Hehe spännande wink

Var min polare som utbildar sig till svetsare som svetsade diffen åt mig och han hade haft snack med sina lärare om det här och det var utan tvekan pinne som gäller ^^

Men hur många ampere var din mig på då? Att du lyckades med en 1-fas låter ju spännande, då borde ju nästan den mig jag har klara av att få det hållbart :>

okej men då kan nog inte den läraren så mycke som han tror då tongue me tanke på att den jag hade här har varit me och gjort tester tongue.

har ingen aning om va de var för amp på den men den var inte stor, men sen gör man så som på dina bilder och sen bara matar på överallt runt om så håller de.

1 217 Inlägg
14 november 2010
#16
Lånar tråden lite för en fråga i ämnet.

Räcker en 180amp svets till för att svetsdiffa?
3-fas mig med kolsyra.

Kompisen funderar på att svetsdiffa sin 240 nämligen.


270 Inlägg
14 november 2010
#17
Fräs på bara....

/M


270 Inlägg
14 november 2010
#18
proxXx skrev:
mig svets går absolut inte att änvända, DÄRIMOT mag funkar  fint bara man bränner på ordentligt:D

Undrar lite vad du baserar det på?

/M


4 767 Inlägg
14 november 2010
#19
proxXx skrev:
mig svets går absolut inte att änvända, DÄRIMOT mag funkar  fint bara man bränner på ordentligt:D

MIG går alldeles utmärkt. Misslyckas man med MIG så har man antingen en för klen svets, eller saknar kunskap att hantera den rätt.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 november 2010
#20
Ksj skrev:
Lånar tråden lite för en fråga i ämnet.

Räcker en 180amp svets till för att svetsdiffa?
3-fas mig med kolsyra.

Kompisen funderar på att svetsdiffa sin 240 nämligen.

Ja det ska hålla bra, svetsade med runt 100A i diffen jag visa på bilderna


MIG svets har man en inert gas som man svetsar aluminium och koppar med.
MAG  en aktiv gas som man svetsar Låglegerade och olegerade stål med. Allså ska man ha MAG

Nu är jag inte så överdrivet insatt men har det verkligen så stor betydelse? har svetsat både det ena och det andra med mig:en, alltid med en flaska mison, och det har alltid fungerat bra.

Sen finns det förvisso ett gäng olika sorters mison, misstänker att jag har någon allroundvariant. Dom kastar bara en flaska i famnen på mig när jag går in och vill ha nytt så........



Sök