3735
Sök

Besikta bil utan att det läggs in i systemet?

2 011 Inlägg
13 november 2010
Zadran skrev:
Det beror ju på vad för fel man får. Jag fick världens grinigaste gubbe som inte lät min bil gå igenom pga av den var för låg. Hade ändå höjt den rätt rejält. SÅ han vägrade testa bromsarna och jag åkte hem med några tvåor. Då finns det ju absolut ingen anledning att jag ska ställa undan bilen tills jag "åtgärdat felen".
Har man då en helt rostig bil som är trafikfarlig kanske man inte ska åka med den. Men i mitt fall var det ju en riktigt jävla grinig gubbe som antingen var avundsjuk eller totalt dum i huvet.

Han var nog både och smile

Finns ingen lag på hur låg en bil får vara.
Det enda med de/vi som har lägre bilar, ligger det ett större ansvar på framförandet utav fordonet.
Precis vart i Rättegång ang detta och jag vann mot kommunen.

Som för din del där är det bara att kalla på en annan besiktningsman, men de jobbar ju ihop, så då finner de väl bara något annat att gnälla på om du käftar smile.

Smidigare att ta ett annat besiktnings ställe.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

537 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
Tack för era svar. Men har börjat med att fixa det som de förra gången gav en "bra att veta". Så vi får se vad dem säger 8december.

1 800 Inlägg
13 november 2010
Rullar_än skrev:
Hilmer skrev:
Rullar_än skrev:
stämmer att de blir körförbud efter en månad. de ja mena var mer att använder du bilen till andra sträckor än de jag skrev så är de samma som att köra obesiktigat.

Om felen är åtgärdade finns det inga problem med att framföra fordonet på helt laglig väg tills dess återbesöket är gjort. Körförbud inträder först 1 månad efter kontrollbesiktningen ifall man inte infinner sig på återbesök.

Om felet är åtgärdat av verkstad som får "släcka 2or" är det bara köra utan ombes. men får du ombes. får du enbart köra från/till verkstad och från/till bilprovningen.

Även om du åtgärdat felet får du inte köra i övrigt med bilen om du inte ombes eller att verkstaden "släckt 2an"

Läs ibak på bes.pappret.

Om man åtgärdat felen (vilket man skall göra snarast) är det bara att använda bilen, oavsett om man låtit ackrediterad verkstad fixa det eller man gjort det själv. Det är först efter 1 månad som körförbud inträder.
Det står ingenting om att man inte får använda bilen så snart felen är åtgärdade, så därför är det ju fritt fram att använda bilen OM felen är åtgärdade, i annat fall kunde det ju lika gärna blivit körförbud direkt på plats och ställe.

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
13 november 2010
RPM2006 skrev:
Tack för era svar. Men har börjat med att fixa det som de förra gången gav en "bra att veta". Så vi får se vad dem säger 8december.

men varför i hela h-vete ska du in den 8dec när du kan vänta till mars?
låter otroligt dumnt om du inte tror att den går igenom

självklart bokar man om tiden online och bokar en så nära sista dagen som möjligt

om man nu är ute efter att åka så länge som möjligt med en bil

har lite svårt att förstå varför man ska åka in så tidigt som möjligt?

att boka om tiden tar ungefär 1minut att göra online
mao tar det kortare tid än att leta sig in på forumet och skapa en tråd om det

Kör fort så hinner inget hända...

2 011 Inlägg
14 november 2010
Zadran skrev:
Clintan66 skrev:
Zadran skrev:
Det beror ju på vad för fel man får. Jag fick världens grinigaste gubbe som inte lät min bil gå igenom pga av den var för låg. Hade ändå höjt den rätt rejält. SÅ han vägrade testa bromsarna och jag åkte hem med några tvåor. Då finns det ju absolut ingen anledning att jag ska ställa undan bilen tills jag "åtgärdat felen".
Har man då en helt rostig bil som är trafikfarlig kanske man inte ska åka med den. Men i mitt fall var det ju en riktigt jävla grinig gubbe som antingen var avundsjuk eller totalt dum i huvet.

Han var nog både och smile

Finns ingen lag på hur låg en bil får vara.
Det enda med de/vi som har lägre bilar, ligger det ett större ansvar på framförandet utav fordonet.
Precis vart i Rättegång ang detta och jag vann mot kommunen.

Som för din del där är det bara att kalla på en annan besiktningsman, men de jobbar ju ihop, så då finner de väl bara något annat att gnälla på om du käftar smile.

Smidigare att ta ett annat besiktnings ställe.

Jaa, Han sa att han besiktat en koenigsegg. Och den var minsann högre än min bil. Han kunde dessutom inte prata typ. Sen besikta jag på annat ställe och han undrade vad felet var med fjädringen sist.
Coolt att båda har döpt bilarna till strykjärnet big_smile

smile  Tänkte inte på det fören du påminde mig.   smile

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Sök