3612
Sök

Tips på bra 10" basar för bra pris??

37 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
har ett mds t3 monoblock steg ( 500wrms i 4 ohm) som jag drev ett par mutant mt 1007x  (250 wrms i 4ohm)

det spelade riktigt bra tills de hände en olycka. så nu finns inte dom basarna mer. vet inte om de va dom som va för klena eller varför dom paja. nån trodde att dom var utslitna efter förmycke spelande.

nu tänker jag iallfall köpa nya smile enligt va dom sa i butiken så får jag bara ha enkelspoliga basar.
letat runt en del men lite osäker på va jag vill ha. är tyvärr inte gjord av pengar  men vet att man inte får bra grejer utan betala. så om man kan hitta nån balans. hoppas att man kan inte ett par dugliga för runt 1000 lappen styck. e detta orimligt?

jo dom ska sitta i en Basreflexlåda för dubbla 10"-basar.

Inre lådvolym 2x37 literslåda

hoppas denna info räcker

mvh // robin

1 727 Inlägg
15 november 2010
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=905155

Supertrevliga 10or som ligger "långt" under din budget! Dina 37 liter passar dessutom perfekt!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

37 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
okej ja dom värkar ju helt okej smile men e dom lagom till mitt steg då vill ju inte stå där å dom brinner upp igen liksom tongue

1 727 Inlägg
15 november 2010
Det är bättre o ha lite övereffekt vid normalt användande.
Att man bränner basar ligger till stor del att slutsteg får spela över sin förmåga (dist).
Och DET brukar ibland hända när man har för dålig ström.

Watt behöver du inte vara så "rädd" för så länge den är ren.

Pierre

37 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
okej. jo då när dom förra brann så skarvade jag om jorden.( förra ägaren hade satt dit det ) den värkade inte som det satt tillräckligt bra. sånt påvärkar ju med. hur kan man enkelt kolla om man får rätt kräm till steget då?

1 727 Inlägg
15 november 2010
Det är bäst att mäta spänningen på plintarna PÅ slutsteget.
Mät först motor av/steg på/utan musik, och återkom.
Sen ska du mäta med musik(när du har basar)

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (15 november 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 november 2010
Förstår inte varför säljaren sa att du bara får ha basar med enkla spolar, beror ju på deras impedans! Finns ju basar med enkla 2Ohms spolar (t.ex. DLS RW10/12) och paralllellkopplar du dessa så överbelastar du ditt steg, medans det finns andra basar med dubbla 2Ohms där du kan seriekoppla spolarna för att sedan parallellkoppla basarna och då få en belastning på steget på 2Ohm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Avstängd
11 Inlägg
15 november 2010
kicker comp kan du väll få för runt 1000 lappen? spelar rätt bra.

317 Inlägg
15 november 2010
Äre en bas under 1k du är på jakt efter så rekomenderar jag DLS RW10. En riktigt trevlig bas som som lirar tajt och bra.

Dom finns bl.a på BRL för ett bra pris nu http://www.brl.se/sv/artiklar/rw10-10bas.html

Mvh. G

Vi kan billjud - www.brl.se - Vi kan billjud

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 november 2010
Gustav skrev:
Äre en bas under 1k du är på jakt efter så rekomenderar jag DLS RW10. En riktigt trevlig bas som som lirar tajt och bra.

Dom finns bl.a på BRL för ett bra pris nu http://www.brl.se/sv/artiklar/rw10-10bas.html

Mvh. G

Problemet är att han skall dels ha två basar.......dels trivs inte RW-basarna i basreflex wink
Och dessutom är 37l på tok för stort för en RW10 om man ser till sluten låda.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

37 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Förstår inte varför säljaren sa att du bara får ha basar med enkla spolar, beror ju på deras impedans! Finns ju basar med enkla 2Ohms spolar (t.ex. DLS RW10/12) och paralllellkopplar du dessa så överbelastar du ditt steg, medans det finns andra basar med dubbla 2Ohms där du kan seriekoppla spolarna för att sedan parallellkoppla basarna och då få en belastning på steget på 2Ohm.

han sa att om jag skulle köpa med dubbla spolar så skulle jag bränna dom eftersom det är ett monosteg.
hade varit ett vanligt steg så hade det funkat. är inte super haj på ämnet men säger nån i en ljudshop hur man ska göra så säger jag inte imot liksom

1 727 Inlägg
15 november 2010
volleypro skrev:
han sa att om jag skulle köpa med dubbla spolar så skulle jag bränna dom eftersom det är ett monosteg.
hade varit ett vanligt steg så hade det funkat. är inte super haj på ämnet men säger nån i en ljudshop hur man ska göra så säger jag inte imot liksom

Du har träffat på en okunnig person.(vad det gäller detta)

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (15 november 2010)

37 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
volleypro skrev:

Du har träffat på en okunnig person.(vad det gäller detta)

Pierre

mm sånt e ju inte kul. då behöver jag inte tänka på att de ska va enkla spolar på basarna då?
de e bara att de ska va rätt ohm antal på dom då?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
15 november 2010
volleypro skrev:
ChriZtoffer skrev:

Hmm jag hade nog sparkat denna person om jag var hans chef. eller iaf haft han som post-it hållare, då gör han åtminstone ingen skada.

Men 37L är ganska stor låda till 10" vet inte direkt nån bas som trivs i det och spelar trevligt till ditt pris, men Horsyhorse hade ju nåt förslag såg dock inte riktigt va det var för några, Axton?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

37 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
volleypro skrev:
ChriZtoffer skrev:

Hmm jag hade nog sparkat denna person om jag var hans chef. eller iaf haft han som post-it hållare, då gör han åtminstone ingen skada.

Men 37L är ganska stor låda till 10" vet inte direkt nån bas som trivs i det och spelar trevligt till ditt pris, men Horsyhorse hade ju nåt förslag såg dock inte riktigt va det var för några, Axton?

mina gamla mutanter spelade riktigt bra i lådan men tänkte om de fanns några tior som tål mer. spelar mycke  med mina grejer så vill inte ha nått ömtåligt tongue

1 727 Inlägg
15 november 2010
volleypro skrev:
mina gamla mutanter spelade riktigt bra i lådan men tänkte om de fanns några tior som tål mer. spelar mycke  med mina grejer så vill inte ha nått ömtåligt tongue

Du behöver inte något som tål mer, det handlar om att basen(arna) gör något vettigt med signalen in.
Inte en enda Axtonbas har blivit reklamerad(hos mig), jag har dessutom fått frågan om jag "glömt lägga på momsen eller någe".
Det är helt OK pris/prestanda. Så är det bara.

Pierre

37 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
volleypro skrev:

Du behöver inte något som tål mer, det handlar om att basen(arna) gör något vettigt med signalen in.
Inte en enda Axtonbas har blivit reklamerad(hos mig), jag har dessutom fått frågan om jag "glömt lägga på momsen eller någe".
Det är helt OK pris/prestanda. Så är det bara.

Pierre

okej jo jag har kollat på dom å de ser ut som bra grejer smile hur rekomenderar du att man sätter dom i bilen?? har en saab 9-5 sedan så de e lite bökit å få fram ljudet in i bilen men sedan vill man ju att de ska se snyggt ut med när man visar polarna. man kanske får välja de ena eller de andra? funkar de å vända dom utåinn eller jobbar det fel då??

1 727 Inlägg
16 november 2010
volleypro skrev:
okej jo jag har kollat på dom å de ser ut som bra grejer smile hur rekomenderar du att man sätter dom i bilen?? har en saab 9-5 sedan så de e lite bökit å få fram ljudet in i bilen men sedan vill man ju att de ska se snyggt ut med när man visar polarna. man kanske får välja de ena eller de andra? funkar de å vända dom utåinn eller jobbar det fel då??

Skulle du inte använda nån färdig låda?

Magneter ut? Kolla länken ovan. Helt ok. Gör man så på befintlig låda så ökar
lådvolymen ett antal liter.

I Saab? Bygga ny låda?
Magneter ut från lådan(i skuffen för show), rör upp i hatthylla.

Pierre

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 november 2010
Alternativt som jag och många andra med sedaner byggt, lådan spelandes in genom skidluckan och tätat bakåt/runtom så ingen luft kan läcka in i skuffen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 727 Inlägg
16 november 2010
Eller som ChriZtoffer....wink

Pierre

ps Mosconi på väg in i pickupen...sitter i nu...satan! ds
Senast redigerat av Horsyhorse (16 november 2010)

Sök