3021
Sök

Vatten i cylindern mb w124 230e

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Hej...

Jag skulle byta topp packning på min mercedes 230e -88 p.g.a att den tryckte ut olja i kylarvätske behållen...

När jag fick upp toppen efter många om och men så fann jag vatten i 4:ans cylinder.
Packningen som satt där var kletig och mjuk.
Sen var det vit beläggning på 3 av ventilerna.

Nån som vet vad problemet kan ha varit?
Motorn har kokat 1 gång förut enligt förra ägaren men bilen gick dock att starta å köra utan några som helst problem,med andra ord så märktes de inget på att nått i motorn va fel.
Den var bara lite orkeslös...
Plus att oljan var fin.

Kan det ha blivit en spricka i toppen efter en sån här olycka me kokning?

Alla svar är tacksamma!

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

2 914 Inlägg
21 november 2010
jag hade vatten i cylindern på min 245a och då bytte jag bara blockpackningen (antar det är den packningen du menar) och då var det löst,

sen när den kokat enligt förra ägaren kan du bränt sönder toppen, (om du är orolig att du har en spricka i toppen är det "bara" att göra rent toppen och leta efter sprickor.

lycka till och hoppas att det bara är packningen. smile

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 november 2010
nog packningen som läckt in vatten där. men var uppmärksam på om kolvarna har komprimerat sig eller om stakarna har kroknat. vatten går ju inte att komprimera.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
Näe allt såg faktiskt ganska bra ut i motorn,de va bara vatten i 4:ans cyliner och vit beläggning på dom där ventilerna,ska lämna in toppen för planing,sen ta ur kolvar å rengöra dom m.m så allt blir som nytt,har nya packningar till allt så smile

*Endast Mercedes ägare

2 914 Inlägg
21 november 2010
blir nog superb sen om du får ihop allt bra sen smile

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
jo de blir de nog smile ville som bara veta om de va nå allvarligt om de rent kunde vara en spricka i toppen men tycker de är så konstigt för oljan va jättefin,men ändå vatten i ena cylindern :S

*Endast Mercedes ägare

354 Inlägg
22 november 2010
¤¤740Racing¤¤ skrev:
jo de blir de nog smile ville som bara veta om de va nå allvarligt om de rent kunde vara en spricka i toppen men tycker de är så konstigt för oljan va jättefin,men ändå vatten i ena cylindern :S

Vattnet rann inte dit på samma gång du lyfte på locket då? Brukar ju alltid rinna och klotta vatten när man lyfter på locket.. Mycket vatten kvar i kanaler mm..

MVH. Mattias..

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
maattias skrev:
¤¤740Racing¤¤ skrev:

Vattnet rann inte dit på samma gång du lyfte på locket då? Brukar ju alltid rinna och klotta vatten när man lyfter på locket.. Mycket vatten kvar i kanaler mm..

MVH. Mattias..

näe alltså de konstiga va att toppen såg jätefin ut,de va inga tecken på att de har varit vatten i den. Topplocket va "torrt". hmm

*Endast Mercedes ägare

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Nu är toppen inlämnad på motormecano sen igår,750kr för att plana toppen,Jag fråga om han trodde de kunde vara sprickor i toppen,och så berätta jag det som hände..... han fråga hur bilen gick efteråt,bilen gick ju hur bra som helst,lugnt,stilla,tyst efter vägen,inga tecken på nåttt,ingen rök,tog ingen soppa eller nått...
Körde me "typ" tom tank i 2 mil och de va inga problem.

Då trodde han inte att de skulle vara några sprickor för då hade bilen inte betett sig sådär.

*Endast Mercedes ägare

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
Fick igen toppen idag,jag rekomenderar Motormecano skellefte. Jisses va dom va snäll,  jag lämna in den för planing och när jag hämta den så hade dom slipat ventilerna,tvättat,trycktestat,planat,slipat upp alla packningsytor,lossat bultarna till styrskenan m.m m.m  Toppen va i bra skick och tät!  *jätteglad*

*Endast Mercedes ägare

Sök