Börjar bli galen då jag inte vet vad för bil jag ska köpa.
Skall ha en driftsäker fyrhjulsdriven bil med lite motor att dra skoter och cross med. Kör max 1500mil per år. Det skall vara kombi el suv. Den måste inte vara extremt bensin/diselsnål.
Dom jag varit inne på är:
Audi a6 och a4 (-99-02) Passat v6 (-02) Hyundai Santa Fe (-04) Kia Sorento (-05) JEEP Cherokee (-02) Subaru Forester eller legacy
Kom med förslag och idéer. Vad/vilken modell ska man akta sej för? Vilken motor ska man välja? Hur många mil är max på varje bil innan man ska se upp?
Ok, hade du kunnat tänka dig två bilar hade jag tipsat om en utmärkt dragbil: Suzuki Vitara. Om du så skulle behöva dra en tung Boggie-trailer uppför en brant backe genom en hage med förrädisk lera är det inga problem, det har jag testat själv. Med 4WD, lågväxel och byggd i klassiskt terrängbilsstuk är det en kompetent bruks och dragbil, men någon långfärdsbil är det inte.
Därför hade jag först tänkt ett komplement i form av en riktigt bekväm bil, en Bmw 5-serie, Mercedes E-klass eller Volvo S80 kanske? En sådan går för ~40.000:- och en Vitara för ~30.000:-. Kunde blivit en trevlig duo!
Är det inte intressant blir det lite svårare, en bil du inte har med på listan är Land eller Range Rover. Bekväma och bra dragbilar, men framför allt Range Rover är lite opålitlig och kan bli fruktansvärt dyr i drift. Värda att nämnas, men jag lägger nog en röst på Subaru.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hur är den nyare vitaran då? Typ 04-06? Santa fe är också intressant. Har kikat en hel del på dom.
Proxxx: Vad är det för årsmodell på din fars santa fe?
Annars två bilar jag tittat på mycket på är Subaru forester och chevrolet s10.
2004 är det fortfarande samma modell som 1998-->, 2006 kom en ny modell om jag inte minns fel och visst det är en helt annan klass på den bilen men den förlorade samtidigt terräng och dragegenskaperna som utmärkte den. Där är inte ens lågväxel på den nya om jag inte minns fel...
Forester upplever jag istället som bekvämare och mer kompetent än senaste Vitara, vet folk som kör sådana och är kanonnöjda med dem.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Skippa tramset och köp en redig kärra. Suburban är bekväm som bara den och stor nog att få med det mesta i bilen och får du nu inte in crossen så är släp inga problem.
Har du enbart B kort så får du ju planera bil efter vad du får dra och vad bilen får dra.
Jeepen är riktigt bra att dra med. Körde ett bilsläp med en Jeep Cherokee 2.5 turbodiesel och det är hur bra som helst. Även kört flyttlass till Norge med samma bil och den är helt underbar att dra med.
Santa Fen ska tydligen inte vara allt för bra (vad jag hört). Av dessa skulle jag siktat in mig på Jeepen och Subaru, Passaten tror jag också är en ok bil men jag är inget fan av tyska bilar generell och VW framförallt bla för dess idiotiska instrumentbelysning.
det finns något som tydligen var rätt vanligt men inte så farligt att fixa. Kommer inte ihåg exakt vad det var men när man skulle backa så tog det tvärstopp, så körde man fram en liten bit för at backa igen så slog det till som satan i hela bakvagnen för att sedan fungera.
när vi lämnade in den så sa det att det var vanligt, tror det var något med handbromsen eller något sånt. Kostade inte så mycket iaf. 2-3tusen.
Annars var det inga problem alls med drivlinan eller liknande. Men det är ingen underbar bil att köra långt i. . . svajig och stutsig. Baksätet finns det chans att bli sjösjuk i. . .