Hyundai Santa Fé har ingen direkt höjdar 4x4, det har väl skrivits lite om att den är där mer för att kännas fyrhjulsdriven och stadig än att klättra och dra och någon tidning fångade modellen stående med tre hjul i marken och ett snurrande i luften.
Santa Fé är mycket bil för pengarna, men TS bör veta att den inte är något vasst kort jämfört med Vitara eller en Subaru tex. om man söker framkomlighet och dragkapacitet.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired : Jag kan hålla med delvis att givetvis finns det bättre fyrhjlusdrift, fast vi har ägt denna bil länge nu idag var jag jag och jagade körde i all snö och fick backa upp på ett berg som var ordentligt brant i minst 45cm snö och det var faktiskt inga problem så jag tycker den är helt klart OK!
jag vet inte hur det är med santa fe bensinare men diesel är stark och funkar fint som dragbil, när vi drar våran husvagn så märker man ingen skillnad.
Jo markfrigång och 4x4 förstör knappast för modellen men jag kör också en del till skogs och körde hela förra vintern med den gröna Bmw:n i min profil. RWD och sänkt 25mm spelade ingen roll, men rätt teknik tuggar den på och jag körde inte fast en enda gång.
Och med det menat att man kommer mycket längre med en vanlig tvåhjulsdriven personbil än vad man tror, den enda skillnaden jag kan tänka mig är att i en Jeep som Santa Fé vågar man försöka men de flesta förarna vågar inte ens försöka med en vanlig personbil.
Så er Hyundai gör säkert sitt jobb, men testa istället hur långt du kommer med en "duktig" (Inget illa menat) fyrhjulsdriven bil så ser du skillnaden! Personligen tycker jag att fyrhjulsdrift är överskattat, självklart gör det en skillnad men bara en bråkdel av de som kör fyrhjulsdrivet behöver verkligen det och för normal körning på normal väg är det överflödigt.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
29 november 2010
#26
TenZer skrev:
Skippa tramset och köp en redig kärra. Suburban är bekväm som bara den och stor nog att få med det mesta i bilen och får du nu inte in crossen så är släp inga problem.
Fast det känns sådär att köpa en så jävla stor amerikanare. Jag kanske är nojig, vad vet jag.
När skatten ska betalas så är man kanske inte allt för nöjd men soppaförbrukningen vet jag inte om den är så förbannat tokig på dom egentligen. I övrigt är det nog en underbil kärra (har bara åkt) och har man ingenting emot summers och jänkarnas sätt att bygga bil så förstår jag inte varför du tvivlar
Jag lägger klart min röst på en Jeep Grand Cherokee! Helt klart, riktig lyx komfort, extremt bra dragbil. Stark så in i helvete och fyrhjulsdriften är kanon om du ska ut i skogen och dra
Visst soppaförbrukningen är ingen dröm, inget att rekomendera som pendlar bil iaf... men kör du inte mer än 1500 mil/år så kanske de inte berör dig så jätte mycket? Skatten är dyr och slitagedelar kostar pengar... Men som dragbil är den outstanding enligt mig!! Röstar på en liknande:
Hur är den nyare vitaran då? Typ 04-06? Santa fe är också intressant. Har kikat en hel del på dom.
Proxxx: Vad är det för årsmodell på din fars santa fe?
Annars två bilar jag tittat på mycket på är Subaru forester och chevrolet s10.
2004 är det fortfarande samma modell som 1998-->, 2006 kom en ny modell om jag inte minns fel och visst det är en helt annan klass på den bilen men den förlorade samtidigt terräng och dragegenskaperna som utmärkte den. Där är inte ens lågväxel på den nya om jag inte minns fel...
Forester upplever jag istället som bekvämare och mer kompetent än senaste Vitara, vet folk som kör sådana och är kanonnöjda med dem.
den nya har lågväxel men bara på dom manuella inte automat. dom menar att automaten drar iväg så fint ändå.
Rquired: överskattat är väl att ta i, tänk dig om du drar t.ex. en lastadkärra i snö då kommer man inte specielt långt. och att en rwd eller en fwd skulle ta sig fram nästan lika bra som en 4x4 i snö är inte ens att gemföra.
Läser du vad jag skrev så står där "överskattat för gemene mans behov". Rätt typ av 4x4 har definitivt sina fördelar men också flera nackdelar, och inte har man behov av det bara för att Vägverket struntat i att ploga en morgon eller liknande svepskäl.
Jag har dragit mer än min beskärda del av tunga släp, även i snö, utan att se behovet. Drog förra vintern hem ved åt mina föräldrar från en gård mitt ute i ingenstans, 1500kg på kroken för deras sänkta 330i att dra längs nödtorftigt (med traktor) plogade privata grusvägar. Och det gick som en dans, men jag skall erkänna att väl ute på vägen igen hade en 4x4 kommit upp i landsvägsfart mycket snabbare och hade det varit min käraste ägodel på kroken hade jag valt (rätt) 4x4 för säkerhets skull.
Men att köpa en 4WD bil bara för att jag är för lat för att lära mig köra min 2WD bil ordentligt är ingenting för mig, är övertygad om att det är ett påhittat behov i många fall och har själv bevittnat en tjej som envist hävdade sitt behov av 4x4 köra fast med en LR där 328an i min profil nyss kört förbi; Kör man inte med hjärnan spelar det ingen roll vilken bil man har och hade fler använt hjärnan hade många kunnat spara många onödiga utgifter i form av bränsle och reparationer genom att strunta i fyrhjulsdrift.
Och åter igen inget illa menat men när det i fall som Volvo´s tidiga AWD, Santa Fé eller tex. Lexus stadsjeep handlar om 4WD med tveksam nytta ovanstående extra tydligt.
Och för att undvika eventuella kommentarer om min röda Bmw, för det första är Bmw´s xDrive ett bevisat effektivt system. Eventuella kommentarer om Clarkson´s bravader i TopGear ser jag inte som ett motargument, han erkänner själv i både fallet X3 och X6 att däcken är den största orsaken och bilarna har i mer seriösa test mer än väl bevisat sin duglighet. Men framför allt så köpte jag den för formatet och siktens skull, hade den funnits som RWD hade jag valt det men nu fick drift på alla fyra hjul följa med "på köpet".
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Jag fattar inte ditt tänkade, det kvittar hur grym man är på att köra sin bil om inte underlaget är tillräckligt bra!
Skitsamma vi kommer inte fram till något du och jag för vi har helt olika åsikter.
Vet man hur saker och ting hänger ihop så klarar man mycket med 2wd. Men visst har man kört fast så hjälper det föga. Självklart är det görgött med redig 4x4, bara gasa och se glad ut men i 98% av den vardagliga körningen klarar man sig fint med fwd/rwd och bra däck bara man vet vad man sysslar med.
Det som är är att jag vill kunna köra två skotrar på släp, vintertid, i en tvär backe utan att få stopp. Och då spelar det nog ingen roll hur duktig man är på 2wd. Eller?
audi allroad. grymt prisvärd ,bra tdi motor alt v6 biturbo. luftfjädrat mm.
Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
legacy/forester Diesel måste ju vara kanon bil med relativt låg vikt och 4wd som får dra en hel del även på B kort
dock så är nog forester/legacy diesel aningens för nya för att falla inom det angivna priset. Däremot en äldre legacy är en ruskigt bra dragbil, driftsäker, hög/lågväxel (manuell låda), även om många större bilar säkerligen kan ta sig fram bättre så talar deras vikt emot dem. Har man inte BE-kort så får man inte lasta särskilt mycket, legacyn får dra 1500 kg på vanligt B-kort...
Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Jag fattar inte ditt tänkade, det kvittar hur grym man är på att köra sin bil om inte underlaget är tillräckligt bra!
Skitsamma vi kommer inte fram till något du och jag för vi har helt olika åsikter.
Vet man hur saker och ting hänger ihop så klarar man mycket med 2wd. Men visst har man kört fast så hjälper det föga. Självklart är det görgött med redig 4x4, bara gasa och se glad ut men i 98% av den vardagliga körningen klarar man sig fint med fwd/rwd och bra däck bara man vet vad man sysslar med.
Precis, och kom ihåg att 2WD och 4WD i alla fall i teorin rullar på samma däck. Visst går det att utnyttja friktionen lite bättre med drift på alla fyra, men något mirakel är det inte som sker om det är friktionen som är dålig.
PappaKeno skrev:
Det som är är att jag vill kunna köra två skotrar på släp, vintertid, i en tvär backe utan att få stopp. Och då spelar det nog ingen roll hur duktig man är på 2wd. Eller?
Två skotrar på ett släp, det blir en vikt på ett drygt ton någonstans eller är jag fel ute? Sedan kör man inte mitt i stan heller direkt, så jag antar att du skall ut på lite jävligare underlag?
Jag tror du kan behöva drift på alla fyra, men kom ihåg att rätt typ av 4WD och tex. markfrigång spelar lika stor roll. För ingen 4WD gör någon som helst nytta om bilen står på underredet, jag hade satsat på en Jeep eller något liknande högbyggt både för framkomligheten och den högre sittpositionens skull (Skönt med bra sikt, både utanför vägen och vid släpvagnsdragning).
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Om du letar efter något som aldrig går sönder så ska du köpa japanskt. hade kört toyota.
från personlig erfarenhet och saker man hört så ska man inte köra tyskt om du vill ha en säker drivlina.
haha nu får du förklara dig? kört audi quattro länge div olika modeller, va inte drivlinan som va den svaga punkten.
Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info