2671
Sök

Renault 19 Ryckig acceleration

54 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Bil: Renault 19 1,4e

Det är så att bilen rycker vid acceleration när den är kall, när den blir varm så är problemet nästan borta.
Har bytt bränsle+luftfilter nyligen så det har inget med dem att göra, vacummet ligger på jämn nivå vid tomgång enligt mätare. Någon som har tips på vad det kan vara?

2 403 Inlägg
22 november 2010
Årsmodell på bilen?

finns ingen kallstartsventil på den? Hade samma problem på både mercedes 190e och audi 100
Senast redigerat av Nybergrobin (22 november 2010)

54 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
Årsmodell på bilen?

Årsmodell glömde jag skriva, 93a är det

DB Jägare!!
115 Inlägg
22 november 2010
kör i lite red line big_smile rensar ur insprutningen å lite avlagringar:D funkade för mig:D

2 403 Inlägg
22 november 2010
Kollade runt lite grand med folk som hatt liknande problem och enligt dem var det någe fel med en tempgivare. Men det är bara att testa dig fram smile

54 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
hjertbro skrev:
kör i lite red line big_smile rensar ur insprutningen å lite avlagringar:D funkade för mig:D

Har kört i insprutningsrengörare, men inget inget bättre för det än så länge^^

54 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
Kollade runt lite grand med folk som hatt liknande problem och enligt dem var det någe fel med en tempgivare. Men det är bara att testa dig fram smile

Okej tack ja jag får göra det smile

463 Inlägg
23 november 2010
Rengör spjällhuset också.

54 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Bilen rycker även vid motorbroms, har hög bensinförbrukning, några fler tips på vad det kan vara?

463 Inlägg
14 december 2010
Trasig lambdasond eller hål i avgassystemet innan eller i närheten av lambdasonden? Kolla även slangen till MAP-sensorn, den har en tendens att spricka på så här gamla bilar..

Herr
1 722 Inlägg
14 december 2010
Kass LMM???

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

54 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
habomaster skrev:
Trasig lambdasond eller hål i avgassystemet innan eller i närheten av lambdasonden? Kolla även slangen till MAP-sensorn, den har en tendens att spricka på så här gamla bilar..

Jag har inte hittat något läckage på avgassystemet, allt utom katten är bytt inom de senaste 2 åren, så det kan ju vara lambdan/katten. Har provat med startgas och har inte hittat några läckage på slangar.

Men ryckandet försvinner när bilen blir varm.

54 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
LocKtar skrev:
Kass LMM???

Ska kolla över den

463 Inlägg
14 december 2010
AdDeD skrev:
LocKtar skrev:
Kass LMM???

Ska kolla över den

Går nog snabbt.. Finns nämligen ingen.. wink

Försvinner ryckandet när den blir varm skulle jag tro på tempsensor. Drar den normalt med bränsle då också?

54 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
habomaster skrev:
AdDeD skrev:
LocKtar skrev:
Kass LMM???

Ska kolla över den

Går nog snabbt.. Finns nämligen ingen.. wink

Försvinner ryckandet när den blir varm skulle jag tro på tempsensor. Drar den normalt med bränsle då också?

Haha det gick snabbt! Har funderat på temposensorn också, men vill inte börja hetsköpa massa delar till bilen som jag gjorde på en annan bil jag hade. När den blir varm så drar inte överdrivet mycket (dock har jag bara haft den på vintern)

463 Inlägg
15 december 2010
Kolla först avgas och insug efter läckor, hittar du inget på det så tror jag mest på tempsensor som sagt.. Tyvärr vet jag inte vilka värden de ska ha när de fungerar på din bil..

54 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
habomaster skrev:
Kolla först avgas och insug efter läckor, hittar du inget på det så tror jag mest på tempsensor som sagt.. Tyvärr vet jag inte vilka värden de ska ha när de fungerar på din bil..

Har testat med startgas men inte hittat några läckor, var till skroten nyss och köpte mig en motortempgivare, har bytt den och ska låta bilen bli kall nu, sen får man se om det var den som var felet eller inte.

54 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
AdDeD skrev:
habomaster skrev:

Har testat med startgas men inte hittat några läckor, var till skroten nyss och köpte mig en motortempgivare, har bytt den och ska låta bilen bli kall nu, sen får man se om det var den som var felet eller inte.

Har testkört den kall i -15 grader och den ryckte knappt alls nu, det finns tendenser kvar men det är minimallt. Men det är ju vinter och en gammal bil så det får duga så länge.

Ska testa några dagar sen får jag utvärdera riktigt.

19 Inlägg
23 december 2010
prova varvstoppa 30-40 sekunder då blir den glad wink

Sök