4343
Sök

Försäkring och skatt med chippad motor? (Saab 9-3)

10 287 Inlägg
25 november 2010
#21
Sluta komma med dessa helt grundlösa rykten. Läs vad jag skrev längre upp i tråden. På en avgascertifierad motor får man inte röra ett skit om man skall följa lagen. I certifieringen ingår alla kringkomponenter såsom luftburk, katalysator, växellåda etc.

/Göran



Kamulen skrev:
man får höjaeffekten max 10% lagligt och filter och rör ger inte 10% så kör på det!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

330 Inlägg
25 november 2010
#22
Avgascertifieringen påverkar fordonets laglighet, vilket försäkringsbolaget antagligen kan använda som skäl för att slippa betala, men för försäkringsbolaget primärt, spelar det ingen roll om avgascertifieringen stämmer eller inte. De tittar på fordonet, typ / modell och försäkringstagaren, och tar sen ut försäkringskostnad efter hur olycksdrabbat det paketet förväntas vara. Bilar som är vanliga att trimma är betydligt dyrare i försäkring än motsvarande som inte regelbundet trimmas. Därför bryr sig inte försäkringsbolagen speciellt mycket om uppenbart trim, eller inte. De har redan tagit med det i beräkningarna.
B!

109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#23
Sharky skrev:
Sluta komma med dessa helt grundlösa rykten. Läs vad jag skrev längre upp i tråden. På en avgascertifierad motor får man inte röra ett skit om man skall följa lagen. I certifieringen ingår alla kringkomponenter såsom luftburk, katalysator, växellåda etc.

/Göran



Kamulen skrev:
man får höjaeffekten max 10% lagligt och filter och rör ger inte 10% så kör på det!


Så exakt vad innebär det med besiktningar och försäkringar när jag uppgraderar till steg 1, för att fatta detta rätt?

Dum fråga kanske, men betalar man inte mer skatt med en bil som har högre hk än original?


109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#24
Mr_B skrev:
Avgascertifieringen påverkar fordonets laglighet, vilket försäkringsbolaget antagligen kan använda som skäl för att slippa betala, men för försäkringsbolaget primärt, spelar det ingen roll om avgascertifieringen stämmer eller inte. De tittar på fordonet, typ / modell och försäkringstagaren, och tar sen ut försäkringskostnad efter hur olycksdrabbat det paketet förväntas vara. Bilar som är vanliga att trimma är betydligt dyrare i försäkring än motsvarande som inte regelbundet trimmas. Därför bryr sig inte försäkringsbolagen speciellt mycket om uppenbart trim, eller inte. De har redan tagit med det i beräkningarna.
B!

Hur kontrollerar dem avgascertifieringen?


1 168 Inlägg
25 november 2010
#25
TaXUS skrev:
lingua skrev:
TaXUS skrev:

Inlösta? hmm
Borde väl inte göra något att byta ljuddämparn bara? mad

Han menar att ägarna fått ersättning för bilarna, med andra ord spelade
trim eller inte någon roll i dom fallen.

Misstänkte det, ville bara vara säker på att försäkringsbolagen inte beslagit dem och sålt dem eller nåt tongue

precis, när du krockar. som tex ena saaben. hela bakskärmen är intryckt ca 15cm. inte lönt för försäkringbolaget att kosta på den bilen. den är ända 8år gammal! då ger dom bud för bilen (dom köper den utav dej) och ger dej det du går med på i pris. sedan skrotar dom eller säljer inlösta bilar till plåtverkstäder som vill köpa dom krockade bilarna utav försäkringbolagen och köper dom billigt. lagar skadorna och sedan lite tjaffs och sedan säljs dessa bilar som normala bilar.

och att det sitter chippade boxar eller system är inget dom spekulerar i. inte vad jag har märkt då vi har tagit in flera bilar som är inlösta eller försäkringärenden och ändå ha chipp, större avgasrör eller bara allmänt pillade.


330 Inlägg
25 november 2010
#26
TaXUS skrev:
Mr_B skrev:
Avgascertifieringen påverkar fordonets laglighet, vilket försäkringsbolaget antagligen kan använda som skäl för att slippa betala, men för försäkringsbolaget primärt, spelar det ingen roll om avgascertifieringen stämmer eller inte. De tittar på fordonet, typ / modell och försäkringstagaren, och tar sen ut försäkringskostnad efter hur olycksdrabbat det paketet förväntas vara. Bilar som är vanliga att trimma är betydligt dyrare i försäkring än motsvarande som inte regelbundet trimmas. Därför bryr sig inte försäkringsbolagen speciellt mycket om uppenbart trim, eller inte. De har redan tagit med det i beräkningarna.
B!

Hur kontrollerar dem avgascertifieringen?

Som sagt, försäkringsbolaget skiter i certifieringen, och kontrollerar därför inte den.
B!

109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#27
Mr_B skrev:
TaXUS skrev:
Mr_B skrev:
Avgascertifieringen påverkar fordonets laglighet, vilket försäkringsbolaget antagligen kan använda som skäl för att slippa betala, men för försäkringsbolaget primärt, spelar det ingen roll om avgascertifieringen stämmer eller inte. De tittar på fordonet, typ / modell och försäkringstagaren, och tar sen ut försäkringskostnad efter hur olycksdrabbat det paketet förväntas vara. Bilar som är vanliga att trimma är betydligt dyrare i försäkring än motsvarande som inte regelbundet trimmas. Därför bryr sig inte försäkringsbolagen speciellt mycket om uppenbart trim, eller inte. De har redan tagit med det i beräkningarna.
B!

Hur kontrollerar dem avgascertifieringen?

Som sagt, försäkringsbolaget skiter i certifieringen, och kontrollerar därför inte den.
B!

Så om jag förstår dig och jimzzan rätt så är chippning, och andra småsaker såsom rör och sportluftfilter, inget man behöver oroa sig så värst mycket för vid försäkring?


1 168 Inlägg
25 november 2010
#28
TaXUS skrev:
Mr_B skrev:
TaXUS skrev:

Hur kontrollerar dem avgascertifieringen?

Som sagt, försäkringsbolaget skiter i certifieringen, och kontrollerar därför inte den.
B!

Så om jag förstår dig och jimzzan rätt så är chippning, och andra småsaker såsom rör och sportluftfilter, inget man behöver oroa sig så värst mycket för vid försäkring?

inget jag är orolig över. verkligen inte. har inte ens tänkt tanken på det faktist.


930 Inlägg
25 november 2010
#29
Säger varken bu eller bä men snälla tafram nån sida där det står att man inte får chippabilen smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#30
Kamulen skrev:
Säger varken bu eller bä men snälla tafram nån sida där det står att man inte får chippabilen smile

Sant, sant tongue


10 287 Inlägg
25 november 2010
#31
Det finns på flera ställen i Naturvårdsverkets författningssamlingar,

bla i SNFS 1992:12 eller NFS 1999:10.

Generellt:

2.15.2.2 En bils utrustning och injustering i avseenden väsentliga från emissionssynpunkt får inte avvika från den specifikation som gäller för aktuellt godkänt utförande.

Dvs man får inte "pilla på "/avvika från någon del som ingår i avgascertifieringen ( "aktuellt godkänt utförande").

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#32
Sharky skrev:
Det finns på flera ställen i Naturvårdsverkets författningssamlingar,

bla i SNFS 1992:12 eller NFS 1999:10.

Generellt:

2.15.2.2 En bils utrustning och injustering i avseenden väsentliga från emissionssynpunkt får inte avvika från den specifikation som gäller för aktuellt godkänt utförande.

Dvs man får inte "pilla på "/avvika från någon del som ingår i avgascertifieringen ( "aktuellt godkänt utförande").

/Göran

Får väl hoppas på det bästa och chippa den ändå smile


930 Inlägg
25 november 2010
#33
Men vadå jag fattar fortfarande inte. bara det ger rätt avgasvärden så äre okej?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
25 november 2010
#34
och det är ingen som helst fara med att chippa bilen.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

10 287 Inlägg
25 november 2010
#35
Ja det är ju i princip aldrig några issues med chippade bilar. Alla vettiga leverantörer av chip ger värden som inte ställer till det vid avgaskontroll. Men det är nog inte lämpligt att ringa till sitt försäkringsbolag och fråga om ett nytt försäkringsbrev när man har trimmat sin bil.

Men lagen är glasklar (ehhhh, tja lagtext är aldrig glasklar). Och styrs genom miljöförordningar.

/Göran


TaXUS skrev:
Får väl hoppas på det bästa och chippa den ändå smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

930 Inlägg
25 november 2010
#36
Sharky skrev:
Ja det är ju i princip aldrig några issues med chippade bilar. Alla vettiga leverantörer av chip ger värden som inte ställer till det vid avgaskontroll. Men det är nog inte lämpligt att ringa till sitt försäkringsbolag och fråga om ett nytt försäkringsbrev när man har trimmat sin bil.

Men lagen är glasklar. Och styrs genom miljöförordningar.

/Göran


TaXUS skrev:
Får väl hoppas på det bästa och chippa den ändå smile


Som sagt det är ingen som helst fara med att chippa bilen, har seriöst aldrig hört/läst om någon som har åkt dit på det.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#37
Tackar för alla svar, hoppas jag får många roliga mil när jag köper bil och sen chippar den big_smile

Sista frågan: Hur stor chans är det att dem säger något om jag utökar stegen senare, menar dem sätter ju på nytt avgassystem och kanske sportluftfilter.

Tråd kan låsas efter första bästa svar om moderator önskar smile


930 Inlägg
25 november 2010
#38
Den chansen är inte stor alls, min bror har bytt både turbo luftfilter och har anpassad programvara från nordic uhr.
Dem säger inget på bes osv.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

109 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#39
Kamulen skrev:
Den chansen är inte stor alls, min bror har bytt både turbo luftfilter och har anpassad programvara från nordic uhr.
Dem säger inget på bes osv.

Gott att höra, vilken "chippare" rekommenderas bäst? Nordic och MapTun eller?


930 Inlägg
25 november 2010
#40
Jag personligen skulle ha valt Nordic! men som med allt annat så finns det ju alltid bra och dåliga erfarenheter av alla trimfirmor! Men som sagt jag skulle ha valt nordicuhr! Tex steg1 E85 så har du samma hk som på bensin steg3 big_smile och det kostar lika mkt som steg1 bensin!

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!


Sök