Demontering1. Tag bort
Generatorremmar
Fläktkåpa
Övre kamremskåpa(1).
2. Vrid vevaxeln tills kolv 1 står i ÖD och inställningsmärkena (2, 3, 4 och 5) stämmer överens.
3. Tag av spännarens låsmutter (6)
4. Sätt iverktyget 5284 på vevaxelremskivan och sätt tillbaka spännarens mutter på låsverktyget.
5. Tag bort vevaxelremskivans bult (7).
6. Tag bort spännarens mutter och verktyget 5284
7. Kontrollera att inställningsmärkena stämmer överens
8. Sätt tillbaka spännarens mutter
9. Tag bort:
Vevaxelremskiva (8)
Nedre kamremskåpa (9)
10. Drag remmen varsamt på spännarsidan så att den sträcks
11. Lås spännaren i nedtryckt läge med en 3mm borr
12. Tag bort kamremmen
Montering1. Kontrollera att inställningsmärkena (2, 3, 4 och 5) stämmer överens.
2. Sätt remmen på vevaxelkugghjulet
ANMÄRKNING: Se till att remmens båda linjer stämmer överens med vevaxelns inställningsmärken (11).
3. Sträck remmen och sätt den på extraaxelns, kamaxelns och spännarens hjul i nämnd ordningsföljd.
4. Kontrollera att inställningsmärkena stämmer överens.
5. Drag i remmen så att spännaren trycks ned och ta bort 3mm borren.
6. Montera:
Nedre kamremskåpa
Vevaxelremskivan
Remskivans bult (7)
Verktyg 5284 (hålls på plats med spännarens mutter)
7. Dra åt bult (7) med 60Nm +60°
8. Tag bort spännarens mutter och verktyg 5284
9. Återmontera spännarens mutter och bricka
10. Vrid vevaxeln 2 varv medurs
11. Kontrollera att inställningsmärkena stämmer överens
12. Lossa muttern så att spännaren kan arbeta, dra sedan åt muttern lätt
13. Återmontera resterande komponenter i omvänd ordningsföljd
14. Varmkör motorn
15. Tag ut gummiplugg (10) ur kamremskåpan
16. Vrid vevaxeln till ÖD för kolv nr 1
17. Lossa låsmuttern så att spännaren kan arbeta, drag åt låsmuttern igen och återmontera gummipluggen.
henke_92 skrev:
NITROUS skrev:
henke_92 skrev:
lånar tråden, hur ställer man in detta igen? asså tex när jag meckat ner min motor å ska ha ihop den igen, hur ställer jag inte kamdrevet med vevdrevet? har hört något om att man ska titta i fördelaren lr ngt
nolla motorn, alla drev mot markeringarna, häng på remmen, klart.
vilka ska man nolla? kamdrev ? vevdrev? fördelarne? finns där markeringar på motorn som man rättar sig efter?