Kanske inte så smart å skriva detta som en tråd men tänkte ifall man kunde nå fler folk då...
Hur som helst är jag lite nyfiken på ni som har C-körkort lr kanske t.o.m tagit dä detta år...Hur är teorin? Vad är dä för slags frågor? Svårt?
Vore kul å få veta lite mer av erfarna men förväntar mej inga svar.
tjo jag tog de i sommras och teorin är 60-70% b-korts frågor så klarar man b kortet enkelt och läser på grejjerna om lastbilar så inga problem
kan ju va allt från vid rödljus åre stopp till att kompressorn till bromsarna är sliten och hur man ser de osv. skit enkelt ända som är drygt är vell lastvikterna men de är inte äns säkert de kommer med på provet om man har tur jag slapp dom iaf.
sen är ju även körningen rätt enkel förutsatt man har intresset och kan köra saker.
de som jag tyckte va drygt med de hela är funktionsbeskrivningen på uppkörningen. inge svårare än b-kortet / inge dyrare än b-kortet
Kanske inte så smart å skriva detta som en tråd men tänkte ifall man kunde nå fler folk då...
Hur som helst är jag lite nyfiken på ni som har C-körkort lr kanske t.o.m tagit dä detta år...Hur är teorin? Vad är dä för slags frågor? Svårt?
Vore kul å få veta lite mer av erfarna men förväntar mej inga svar.
C korts teorin är precis som B korts teorin fast det som skiljer på C och B är att C har med lastvikt ter och totlavikter på last och lastsäkring i stora drag annars e det samma svårhets som B kort
De är lite om BK-vägarna, lite lasttyper, boggie och axeltryck mm. Kommer även lite om olika slirskydd, när ska man använda viss typ av slirskydd. I stort sett lika som på bil fast mer om vikter mm. Hur många spännband som behövs, friktioner mm
Kanske inte så smart å skriva detta som en tråd men tänkte ifall man kunde nå fler folk då...
Hur som helst är jag lite nyfiken på ni som har C-körkort lr kanske t.o.m tagit dä detta år...Hur är teorin? Vad är dä för slags frågor? Svårt?
Vore kul å få veta lite mer av erfarna men förväntar mej inga svar.
tjo jag tog de i sommras och teorin är 60-70% b-korts frågor så klarar man b kortet enkelt och läser på grejjerna om lastbilar så inga problem
kan ju va allt från vid rödljus åre stopp till att kompressorn till bromsarna är sliten och hur man ser de osv. skit enkelt ända som är drygt är vell lastvikterna men de är inte äns säkert de kommer med på provet om man har tur jag slapp dom iaf.
sen är ju även körningen rätt enkel förutsatt man har intresset och kan köra saker.
de som jag tyckte va drygt med de hela är funktionsbeskrivningen på uppkörningen. inge svårare än b-kortet / inge dyrare än b-kortet
Okej ,tack för infon Funktionsbeskrivningen på uppkörningen?
Kanske inte så smart å skriva detta som en tråd men tänkte ifall man kunde nå fler folk då...
Hur som helst är jag lite nyfiken på ni som har C-körkort lr kanske t.o.m tagit dä detta år...Hur är teorin? Vad är dä för slags frågor? Svårt?
Vore kul å få veta lite mer av erfarna men förväntar mej inga svar.
C korts teorin är precis som B korts teorin fast det som skiljer på C och B är att C har med lastvikt ter och totlavikter på last och lastsäkring i stora drag annars e det samma svårhets som B kort
Kanske inte så smart å skriva detta som en tråd men tänkte ifall man kunde nå fler folk då...
Hur som helst är jag lite nyfiken på ni som har C-körkort lr kanske t.o.m tagit dä detta år...Hur är teorin? Vad är dä för slags frågor? Svårt?
Vore kul å få veta lite mer av erfarna men förväntar mej inga svar.
tjo jag tog de i sommras och teorin är 60-70% b-korts frågor så klarar man b kortet enkelt och läser på grejjerna om lastbilar så inga problem
kan ju va allt från vid rödljus åre stopp till att kompressorn till bromsarna är sliten och hur man ser de osv. skit enkelt ända som är drygt är vell lastvikterna men de är inte äns säkert de kommer med på provet om man har tur jag slapp dom iaf.
sen är ju även körningen rätt enkel förutsatt man har intresset och kan köra saker.
de som jag tyckte va drygt med de hela är funktionsbeskrivningen på uppkörningen. inge svårare än b-kortet / inge dyrare än b-kortet
Okej ,tack för infon Funktionsbeskrivningen på uppkörningen?
Du ska kunna berätta om nån funktion, typ bromsar, styrservo osv.
De är lite om BK-vägarna, lite lasttyper, boggie och axeltryck mm. Kommer även lite om olika slirskydd, när ska man använda viss typ av slirskydd. I stort sett lika som på bil fast mer om vikter mm. Hur många spännband som behövs, friktioner mm
PS, tjejer som kör lastbil = GILLAS
Ok..misstänkte nästan dä..men måste man va en jäkel på matematik?
Men har nån truck-kort oxå? tänkte ifall dä e nån idé att bara ta ett c-kort lr att man helst måste ha för truck oxå, om man tjänar i längden på att ha båda?
tja, jag har både truck och hjullastarkort, har även precis klarat c-kortet. Visst det är en fördel att ha truckkort. det tycker jag iallafall. Då kan du lasta själv med mera. men jag känner många som bara ha ce och klara sig bra.
Men har nån truck-kort oxå? tänkte ifall dä e nån idé att bara ta ett c-kort lr att man helst måste ha för truck oxå, om man tjänar i längden på att ha båda?
de du ska satsa först på efter du tagit C är yrkeskompetensbeviset annars får man inte köra alls förut privat körning med sin egen last med 1 fåtal undan tag. hur många har en egen lastbil som bruksbil?
så rätt dumt och prioritera truckkortet innan YKB så vida du inte tänkt jobba på lager lr dyligt.
då YKB "yrkekompetensbeviset" kostar ju bara 22 tusen kr att gå 140 timmar om man va över 21 är man under de så va de nånting på 230 timamr lr nått sånt. priset på den vet ja inte. och vet inte hur gammal du är
Men har nån truck-kort oxå? tänkte ifall dä e nån idé att bara ta ett c-kort lr att man helst måste ha för truck oxå, om man tjänar i längden på att ha båda?
de du ska satsa först på efter du tagit C är yrkeskompetensbeviset annars får man inte köra alls förut privat körning med sin egen last med 1 fåtal undan tag. hur många har en egen lastbil som bruksbil?
så rätt dumt och prioritera truckkortet innan YKB så vida du inte tänkt jobba på lager lr dyligt.
då YKB "yrkekompetensbeviset" kostar ju bara 22 tusen kr att gå 140 timmar om man va över 21 är man under de så va de nånting på 230 timamr lr nått sånt. priset på den vet ja inte. och vet inte hur gammal du är
Okej. 19 är ja.. Men hur går dä t när man tar ett ykb då?
Men har nån truck-kort oxå? tänkte ifall dä e nån idé att bara ta ett c-kort lr att man helst måste ha för truck oxå, om man tjänar i längden på att ha båda?
de du ska satsa först på efter du tagit C är yrkeskompetensbeviset annars får man inte köra alls förut privat körning med sin egen last med 1 fåtal undan tag. hur många har en egen lastbil som bruksbil?
så rätt dumt och prioritera truckkortet innan YKB så vida du inte tänkt jobba på lager lr dyligt.
då YKB "yrkekompetensbeviset" kostar ju bara 22 tusen kr att gå 140 timmar om man va över 21 är man under de så va de nånting på 230 timamr lr nått sånt. priset på den vet ja inte. och vet inte hur gammal du är
Okej. 19 är ja.. Men hur går dä t när man tar ett ykb då?
man reggar sig på en sån kurs sitter de där timmarna den går ut på sen gör man teoriprov på trafikvärket klarar man de får man köra i yrkestrafik
de du ska satsa först på efter du tagit C är yrkeskompetensbeviset annars får man inte köra alls förut privat körning med sin egen last med 1 fåtal undan tag. hur många har en egen lastbil som bruksbil?
så rätt dumt och prioritera truckkortet innan YKB så vida du inte tänkt jobba på lager lr dyligt.
då YKB "yrkekompetensbeviset" kostar ju bara 22 tusen kr att gå 140 timmar om man va över 21 är man under de så va de nånting på 230 timamr lr nått sånt. priset på den vet ja inte. och vet inte hur gammal du är
Okej. 19 är ja.. Men hur går dä t när man tar ett ykb då?
man reggar sig på en sån kurs sitter de där timmarna den går ut på sen gör man teoriprov på trafikvärket klarar man de får man köra i yrkestrafik