3175
Sök

Angående C-kort, nyfiken!

Sara91
27 november 2010
Trådstartare
#1
Kanske inte så smart å skriva detta som en tråd men tänkte ifall man kunde nå fler folk då...

Hur som helst är jag lite nyfiken på ni som har C-körkort lr kanske t.o.m tagit dä detta år...Hur är teorin? Vad är dä för slags frågor? Svårt?

Vore kul å få veta lite mer av erfarna smile 
men förväntar mej inga svar.
Senast redigerat av Sara91 (27 november 2010)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 november 2010
#2
Sara91 skrev:
Kanske inte så smart å skriva detta som en tråd men tänkte ifall man kunde nå fler folk då...

Hur som helst är jag lite nyfiken på ni som har C-körkort lr kanske t.o.m tagit dä detta år...Hur är teorin? Vad är dä för slags frågor? Svårt?

Vore kul å få veta lite mer av erfarna smile 
men förväntar mej inga svar.

tjo jag tog de i sommras och teorin är 60-70% b-korts frågor  så klarar man b kortet enkelt och läser på grejjerna om lastbilar så inga problem

kan ju va allt från vid rödljus åre stopp till att kompressorn till bromsarna är sliten och hur man ser de osv. skit enkelt ända som är drygt är vell lastvikterna men de är inte äns säkert de kommer med på provet om man har tur jag slapp dom iaf.

sen är ju även körningen rätt enkel förutsatt man har intresset och kan köra saker.

de som jag tyckte va drygt med de hela är funktionsbeskrivningen på uppkörningen.
inge svårare än b-kortet / inge dyrare än b-kortet


6 Inlägg
27 november 2010
#3
Sara91 skrev:
Kanske inte så smart å skriva detta som en tråd men tänkte ifall man kunde nå fler folk då...

Hur som helst är jag lite nyfiken på ni som har C-körkort lr kanske t.o.m tagit dä detta år...Hur är teorin? Vad är dä för slags frågor? Svårt?

Vore kul å få veta lite mer av erfarna smile 
men förväntar mej inga svar.

C korts  teorin är  precis som B korts  teorin fast det som skiljer på C och B  är att  C har med lastvikt ter och totlavikter på last och lastsäkring    i stora drag annars e det samma svårhets som B kort big_smile


26 Inlägg
27 november 2010
#4
De är lite om BK-vägarna, lite lasttyper, boggie och axeltryck mm. Kommer även lite om olika slirskydd, när ska man använda viss typ av slirskydd. I stort sett lika som på bil fast mer om vikter mm. Hur många spännband som behövs, friktioner mm smile

PS, tjejer som kör lastbil = GILLAS big_smile


7 100 Inlägg
27 november 2010
#5
men sen är det helt ifrån till personer ochså.
vissa tycker de är lätt,och vissa inte.min tjej går transport,och hon tycker de är lite svårt.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Sara91
27 november 2010
Trådstartare
#6
MrEricsson skrev:
Sara91 skrev:
Kanske inte så smart å skriva detta som en tråd men tänkte ifall man kunde nå fler folk då...

Hur som helst är jag lite nyfiken på ni som har C-körkort lr kanske t.o.m tagit dä detta år...Hur är teorin? Vad är dä för slags frågor? Svårt?

Vore kul å få veta lite mer av erfarna smile 
men förväntar mej inga svar.

tjo jag tog de i sommras och teorin är 60-70% b-korts frågor  så klarar man b kortet enkelt och läser på grejjerna om lastbilar så inga problem

kan ju va allt från vid rödljus åre stopp till att kompressorn till bromsarna är sliten och hur man ser de osv. skit enkelt ända som är drygt är vell lastvikterna men de är inte äns säkert de kommer med på provet om man har tur jag slapp dom iaf.

sen är ju även körningen rätt enkel förutsatt man har intresset och kan köra saker.

de som jag tyckte va drygt med de hela är funktionsbeskrivningen på uppkörningen.
inge svårare än b-kortet / inge dyrare än b-kortet

Okej ,tack för infon smile
Funktionsbeskrivningen på uppkörningen?

Sara91
27 november 2010
Trådstartare
#7
Saa3 skrev:
Sara91 skrev:
Kanske inte så smart å skriva detta som en tråd men tänkte ifall man kunde nå fler folk då...

Hur som helst är jag lite nyfiken på ni som har C-körkort lr kanske t.o.m tagit dä detta år...Hur är teorin? Vad är dä för slags frågor? Svårt?

Vore kul å få veta lite mer av erfarna smile 
men förväntar mej inga svar.

C korts  teorin är  precis som B korts  teorin fast det som skiljer på C och B  är att  C har med lastvikt ter och totlavikter på last och lastsäkring    i stora drag annars e det samma svårhets som B kort big_smile

Okaj smile

1 863 Inlägg
27 november 2010
#8
Sara91 skrev:
MrEricsson skrev:
Sara91 skrev:
Kanske inte så smart å skriva detta som en tråd men tänkte ifall man kunde nå fler folk då...

Hur som helst är jag lite nyfiken på ni som har C-körkort lr kanske t.o.m tagit dä detta år...Hur är teorin? Vad är dä för slags frågor? Svårt?

Vore kul å få veta lite mer av erfarna smile 
men förväntar mej inga svar.

tjo jag tog de i sommras och teorin är 60-70% b-korts frågor  så klarar man b kortet enkelt och läser på grejjerna om lastbilar så inga problem

kan ju va allt från vid rödljus åre stopp till att kompressorn till bromsarna är sliten och hur man ser de osv. skit enkelt ända som är drygt är vell lastvikterna men de är inte äns säkert de kommer med på provet om man har tur jag slapp dom iaf.

sen är ju även körningen rätt enkel förutsatt man har intresset och kan köra saker.

de som jag tyckte va drygt med de hela är funktionsbeskrivningen på uppkörningen.
inge svårare än b-kortet / inge dyrare än b-kortet

Okej ,tack för infon smile
Funktionsbeskrivningen på uppkörningen?

Du ska kunna berätta om nån funktion, typ bromsar, styrservo osv.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

679 Inlägg
27 november 2010
#9
80 % B teori , sen har du lite kör o vilotider frågar , lastvikter , BK1 , BK2 , BK3 väg osv

Sara91
27 november 2010
Trådstartare
#10
MrRocknRoll skrev:
De är lite om BK-vägarna, lite lasttyper, boggie och axeltryck mm. Kommer även lite om olika slirskydd, när ska man använda viss typ av slirskydd. I stort sett lika som på bil fast mer om vikter mm. Hur många spännband som behövs, friktioner mm smile

PS, tjejer som kör lastbil = GILLAS big_smile

Ok..misstänkte nästan dä..men måste man va en jäkel på matematik?

51 Inlägg
27 november 2010
#11
Inte direkt smile Jag har rätt svårt för matte men klarade det ändå hyfsat.


Sara91
27 november 2010
Trådstartare
#12
Bompeman skrev:
80 % B teori , sen har du lite kör o vilotider frågar , lastvikter , BK1 , BK2 , BK3 väg osv

Okidoki...tack för info smile

Sara91
27 november 2010
Trådstartare
#13
--Larsson-- skrev:
Inte direkt smile Jag har rätt svårt för matte men klarade det ändå hyfsat.

ok..tur dä hehe smile

Sara91
27 november 2010
Trådstartare
#14
Men har nån truck-kort oxå? tänkte ifall dä e nån idé att bara ta ett c-kort lr att man helst måste ha för truck oxå, om man tjänar i längden på att ha båda?

S-AXELSSONS
94 Inlägg
27 november 2010
#15
tja, jag har både truck och hjullastarkort, har även precis klarat c-kortet. Visst det är en fördel att ha truckkort. det tycker jag iallafall. Då kan du lasta själv med mera. men jag känner många som bara ha ce och klara sig bra.
Senast redigerat av S-AXELSSON (27 november 2010)

Lev livet!

679 Inlägg
27 november 2010
#16
du tjänar att ha truck kort wink

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 november 2010
#17
Sara91 skrev:
Men har nån truck-kort oxå? tänkte ifall dä e nån idé att bara ta ett c-kort lr att man helst måste ha för truck oxå, om man tjänar i längden på att ha båda?

de du ska satsa först på efter du tagit C är yrkeskompetensbeviset annars får man inte köra alls förut privat körning med sin egen last med 1 fåtal undan tag. hur många har en egen lastbil som bruksbil?

så rätt dumt och prioritera truckkortet innan YKB så vida du inte tänkt jobba på lager lr dyligt.

då YKB "yrkekompetensbeviset" kostar ju bara 22 tusen kr att gå 140 timmar om man va över 21
är man under de så va de nånting på 230 timamr lr nått sånt.  priset på den vet ja inte.
och vet inte hur gammal du är


Sara91
27 november 2010
Trådstartare
#18
MrEricsson skrev:
Sara91 skrev:
Men har nån truck-kort oxå? tänkte ifall dä e nån idé att bara ta ett c-kort lr att man helst måste ha för truck oxå, om man tjänar i längden på att ha båda?

de du ska satsa först på efter du tagit C är yrkeskompetensbeviset annars får man inte köra alls förut privat körning med sin egen last med 1 fåtal undan tag. hur många har en egen lastbil som bruksbil?

så rätt dumt och prioritera truckkortet innan YKB så vida du inte tänkt jobba på lager lr dyligt.

då YKB "yrkekompetensbeviset" kostar ju bara 22 tusen kr att gå 140 timmar om man va över 21
är man under de så va de nånting på 230 timamr lr nått sånt.  priset på den vet ja inte.
och vet inte hur gammal du är

Okej. 19 är ja.. Men hur går dä t när man tar ett ykb då?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 november 2010
#19
Sara91 skrev:
MrEricsson skrev:
Sara91 skrev:
Men har nån truck-kort oxå? tänkte ifall dä e nån idé att bara ta ett c-kort lr att man helst måste ha för truck oxå, om man tjänar i längden på att ha båda?

de du ska satsa först på efter du tagit C är yrkeskompetensbeviset annars får man inte köra alls förut privat körning med sin egen last med 1 fåtal undan tag. hur många har en egen lastbil som bruksbil?

så rätt dumt och prioritera truckkortet innan YKB så vida du inte tänkt jobba på lager lr dyligt.

då YKB "yrkekompetensbeviset" kostar ju bara 22 tusen kr att gå 140 timmar om man va över 21
är man under de så va de nånting på 230 timamr lr nått sånt.  priset på den vet ja inte.
och vet inte hur gammal du är

Okej. 19 är ja.. Men hur går dä t när man tar ett ykb då?

man reggar sig på en sån kurs sitter de där timmarna den går ut på
sen gör man teoriprov på trafikvärket klarar man de får man köra i yrkestrafik


Sara91
28 november 2010
Trådstartare
#20
MrEricsson skrev:
Sara91 skrev:
MrEricsson skrev:

de du ska satsa först på efter du tagit C är yrkeskompetensbeviset annars får man inte köra alls förut privat körning med sin egen last med 1 fåtal undan tag. hur många har en egen lastbil som bruksbil?

så rätt dumt och prioritera truckkortet innan YKB så vida du inte tänkt jobba på lager lr dyligt.

då YKB "yrkekompetensbeviset" kostar ju bara 22 tusen kr att gå 140 timmar om man va över 21
är man under de så va de nånting på 230 timamr lr nått sånt.  priset på den vet ja inte.
och vet inte hur gammal du är

Okej. 19 är ja.. Men hur går dä t när man tar ett ykb då?

man reggar sig på en sån kurs sitter de där timmarna den går ut på
sen gör man teoriprov på trafikvärket klarar man de får man köra i yrkestrafik

Aha...så dä e två teoriprov inkls dä alltså?


Sök