endorfinslaven skrev:
Frågan är hur kör du var kör du !
Jag kör RWD Volvo på isen och i skogen på avlysta vägar ibland,
Nu spricker moraltanterna !
Jag kör ofta sladdandes på allmän väg på 4 ans växel ibland 5an beroende på trafikomständigheterna.
Aldrig att jag skulle ha dåliga däck fram !
Jag manipulerar bromsarna för att bilen ska släppa bak tidigare än fram när jag vill bromsa upp ett ställ.
Vet ej hur många ggr jag fått möten då jag bara tryckt på bromsen låtit bilen gå brett styrt in och rätat upp i god tid innan mötet.
Men jag anser att ett par vinterdäck med dubb håller max 2 månader så jag har alltid flera uppsättningar med vinterdäck. För olika situationer.. Liksom med rallyhjulen de fina på isbanan där det sker tidtagning och de dåliga på sönderkörda grusvägar.
Det finns många experter här på forumet och många tolkningar av statistik och körskolor och däckverstäders rekommendationer.
Det finns olika verkligheter och den jag lever i är att i området som jag bor i så blir folk lamslagna vid snöfall....
Folk åker i 75-80kmh när det går fint att åka 120-150kmh med Volvon..
Under liknande omständigheter så går det i alla fall o åka 110 i tjejens ruskiga nya FWDbil.
Men men det långsamma tempot gör omkörningarna smidigare för mig.....
Jag har för mig att förr om åren så körde folk oftare runt 110kmh vid snöfall....
Med dåtidens bilar ?
Idag har NI antisladd o antispinn o AWD och fan och hans moster.
Det går ut kampanjer om i pressen om ovädren som är på intågande och de varnar för trafikkaos.
Folk sitter mer hemma och surfar(som jag gör nu)spelar bilspel , är ute på forum.
varför går det så in i h-te långsamt på vägarna.... nuförtiden.... !
Ps
Vad har hänt med lastbilschafisarna som kör mitt på vägen vilket de inte gjorde förr...
Den förra generationen lastbilschaffisar var onekligen duktigare på att köra på sin sida.
Det är helt okej att gena i kurvor det gör jag också men man ska hinna tillbaks till sin vägbana innan mötet !