4556
Sök

2 NYA dubbdäck: bör placeras fram eller bak?

74 Inlägg
30 november 2010
turboforssen skrev:
Sundberg_01 skrev:
det första trädet som ligger på taket var i hundra, det som bilen stannade mot var något saktare

har svårt att tro det .. men man ser inte fronten riktigt.
detta är i ca 70 http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/19190/59194-101816.jpg

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1024148

Så vad tror du för fart?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
30 november 2010
Sundberg_01 skrev:
turboforssen skrev:
Sundberg_01 skrev:
det första trädet som ligger på taket var i hundra, det som bilen stannade mot var något saktare

detta är i ca 70 http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/19190/59194-101816.jpg

Så vad tror du för fart?

80-90

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 november 2010
Sundberg_01 skrev:
turboforssen skrev:
Sundberg_01 skrev:

Så vad tror du för fart?

kan tänka mig att du höll 100 innan trädet hoppa fram.
men du lär ha bromsat + att nått dike eller grov terräng lär har saktat ner farten så nånstans mellan 60-80 skulle jag tro

sorry missa sista bilden

så lite värre ut nu smile där kan jag tänka mig 80-100
Senast redigerat av turboforssen (30 november 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

415 Inlägg
30 november 2010
Sundberg_01 skrev:
turboforssen skrev:
Sundberg_01 skrev:

Så vad tror du för fart?

Kul att få den i sidan.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

74 Inlägg
30 november 2010
turboforssen skrev:
Sundberg_01 skrev:
turboforssen skrev:

Så vad tror du för fart?

kan tänka mig att du höll 100 innan trädet hoppa fram.
men du lär ha bromsat + att nått dike eller grov terräng lär har saktat ner farten så nånstans mellan 60-80 skulle jag tro

Var min bror som körde, det var en gammal polisbil, trimmad motor med automatlåda. Han säger att han knappt hann att reagera, han tror inte att han hann med att bromsa. Efteråt har vi sett att golvet tryckts upp och att gasen stod i maxläge. Givetvis så måste bilen ha bromsats ner av det första trädet men å andra sidan så ligger det kvar på bilen. Ingen som vet hur fort det gick in i trädet men det gick över 100 innan den for av vägen! Och bilen ligger inte långt in i skogen, vilket du kan se på bild 2

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
30 november 2010
Super40 skrev:
Sundberg_01 skrev:
turboforssen skrev:

Så vad tror du för fart?

Kul att få den i sidan.

Hade varit kul och kolla på vår v70 som vi smällde ... och det gick bra mycket fortare än 100, ska inte säga hur fort de gick då vi hade ängla vakt ( alla kommer börja gapa och kalla mig myttoman) och har själv svårt att förstå att jag sitter här idag efter det som hände, men jag lärde mig att v70in är en ganska säker bil vår såg inte mycket värre ut än den på bilden  för utom att den va smälld i baken med iom att vi landa på den
Senast redigerat av CHEEVA (30 november 2010)

74 Inlägg
30 november 2010
CHEEVA skrev:
Super40 skrev:
Sundberg_01 skrev:

Så vad tror du för fart?

Kul att få den i sidan.

Hade varit kul och kolla på vår v70 som vi smällde ... och det gick bra mycket fortare än 100, ska inte säga hur fort de gick då vi hade ängla vakt ( alla kommer börja gapa och kalla mig myttoman) och har själv svårt att förstå att jag sitter här idag efter det som hände, men jag lärde mig att v70in är en ganska säker bil vår såg inte mycket värre ut än den på bilden  för utom att den va smälld i baken med iom att vi landa på den

Fyy fan för o bli smälld i baken, vet inte riktigt hur det ser ut med krocksäkerhet bakifrån, är den lika tålig som fram?

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
30 november 2010
Sundberg_01 skrev:
CHEEVA skrev:
Super40 skrev:

Kul att få den i sidan.

Fyy fan för o bli smälld i baken, vet inte riktigt hur det ser ut med krocksäkerhet bakifrån, är den lika tålig som fram?

Vi voltade och landade på något konsigt vis så bilen va hyffsat intakt där vi satt resten av bilen var en ren soppa bara ... alla klarade sig undan med lindrigare skador föraren klarade sig ironiskt vis undan med ett blå märke vi andra hade några sprickor och inre blödningar ... fortfarande läskigt att tänka på hur det kan gå när man kör för fort och inte riktigt har koll på läget, något som bör tilläggas är att alla var minderåriga så får skylla dumheten på det tongue

ska se om jag kan fixa fram lite bilder så ska jag posta de här smile

74 Inlägg
30 november 2010
Fy tusan, låter som en riktigt tråkig historia som verkar ha slutat hyffsat bra ändå. Jag blev påkörd av en buss en gång. Hade då en Volvo 854 -93 Stod vid övergångsställe och släppte över en äldre dam, bilen var även den automat och stod på bromsen så att alla ljus lödde bakåt men det brydde sig inte bussen om utan fortsatte sin färd snett in i baken på min bil. Vart inte så mycket plåtskador men det känns i kroppen fortfarande. Givetvis nacken som alltid men även bägge handlederna som slog i ratten i ett visst knyck. Och min olycka var 2007

Se om du kan hitta någon bild iallafall, kan vara bra för andra att se hur bilen ser ut efter en smäll!
Senast redigerat av Sundberg_01 (30 november 2010)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
30 november 2010
endorfinslaven skrev:
sirmiro skrev:
endorfinslaven skrev:
Frågan är hur kör du var kör du !
Jag kör RWD Volvo på isen och i skogen på avlysta vägar ibland,
Nu spricker moraltanterna !
Jag kör ofta sladdandes på allmän väg på 4 ans växel ibland 5an beroende på trafikomständigheterna.

Aldrig att jag skulle ha dåliga däck fram !

Jag manipulerar bromsarna för att bilen ska släppa bak tidigare än fram när jag vill bromsa upp ett ställ.
Vet ej hur många ggr jag fått möten då jag bara tryckt på bromsen låtit bilen gå brett styrt in och rätat upp i god tid innan mötet.
Men jag anser att ett par vinterdäck med dubb håller max 2 månader så jag har alltid flera uppsättningar med vinterdäck. För olika situationer.. Liksom med rallyhjulen de fina på isbanan där det sker tidtagning och de dåliga på sönderkörda grusvägar.

Det finns många experter här på forumet och många tolkningar av statistik och körskolor och däckverstäders rekommendationer.

Det finns olika verkligheter och den jag lever i är att i området som jag bor i så blir folk lamslagna vid snöfall....
Folk åker i 75-80kmh när det går fint att åka 120-150kmh med Volvon..
Under liknande omständigheter så går det i alla fall o åka 110 i tjejens ruskiga nya FWDbil.

Men men det långsamma tempot gör omkörningarna smidigare för mig.....
Jag har för mig att förr om åren så körde folk oftare runt 110kmh vid snöfall....
Med dåtidens bilar ?
Idag har NI antisladd o antispinn o AWD och fan och hans moster.
Det går ut kampanjer om i pressen om ovädren som är på intågande och de varnar för trafikkaos.
Folk sitter mer hemma och surfar(som jag gör nu)spelar bilspel , är ute på forum.
varför går det så in i h-te långsamt på vägarna.... nuförtiden.... !
Ps
Vad har hänt med lastbilschafisarna som kör mitt på vägen vilket de inte gjorde förr...
Den förra generationen lastbilschaffisar var onekligen duktigare på att köra på sin sida.
Det är helt okej att gena i kurvor det gör jag också men man ska hinna tillbaks till sin vägbana innan mötet !

Jag längtade efter detta inlägg. big_smile

Jag gillar när folk sladdar och leker - man lär sig av det.

Men när RWD ligger 120km/h på sladd (vilket du inte är ensam om att säga) - VARFÖR åker jag ifatt och får sakta in när jag ligger 80km/h och kör vanligt?

Varför är det just dessa personer som ligger 15km/h genom rondellerna i stan och har tendenser att tappa baken? Stressar man dem till 30 så åker bakändan.

Jag vet mycket väl varför ni inte monterar bra däck bak - de slits ut fort vid sladdande. Men att ni saknar bra däck bak gör att vi andra stör oss på att ni inte får fart.

Så om ni nu inte kan ligga fortare än 15km/h i en rondell där en vanlig bil ligger 40-50km/h - har ni då gjort ett däcksval som är lämpligt att rekommendera till andra?

Sen som sagt - lek medan det är snö. tongue Jag förstår valet - men rekommendera det inte till andra (såvida de inte ska köra likadant och sladda runt). Vintern har en stor fördel - man kan gå av vägen och landa mjukt i en snöhög. smile

Vi har alla olika erfarenheter och sätt att se på bilkörning.
När man ser en snövall som något mjukt o landa i när man går av vägen har man inte så mkt pejl på läget.
Jovisst är det så,, om man sladdar runt i centrum på P-platser...
Men åker du landsväg på 4 o 5ans växel o sladdar så pratar vi inte om några pubertala avåkningar.
På rakor ligger man runt 180-200kmh om det är nyplogat, med kall o sträv snö.
Då kommer inga pojkar ifatt som håller 80kmh.... jag hr aldrig blivit omkörd på landsväg trots folk i Quattros o dyl.
Att ligga på sladd med kompetens eller med driftingstil/raggarstil är 2 skilda saker...
Jag självsladdar med bilens tyngd vilket innebär att min hastighetsmätare inte visar mkt avvikande nuffror.
Det är inget tokvarvande här för att upprätthålla sladden....
Men vi alla har olika erfarenheter och det gör att man får hela tiden åka på spänn för alla okunniga förare.
Vi brukar säga att man kör åt dem också...

Snövallarna brukar fungera bra som dämpning. Visst finns det vallar som är hårdpackade eller i is - men de är sällsynta ute i skogen. Snön brukar vara klart mjukare än träd och stenar - fråga folk som kör rally.

Och självklart kör ingen om dig - man chansar inte att köra förbi någon som sladdar då dessa människor sällan tittar bakåt. smile

Men jag ser gärna en video där du kör - helst med en gps inkopplad - då du säger exakt samma som folk brukar. Och de brukar vara duktiga på att sladda - så jag klagar inte på kompetensen.

Men jag vidhåller att däcken inte sitter lämpligt om man inte klarar att köra genom en rondell i den fart trafikrytmen går i. roll

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 november 2010
Offtopic:
Ni som snackar krockar o hastigheter vet inte riktigt vad ni pratar om. Kolla denna.
http://www.youtube.com/watch?v=0YbVbVXMtqk
Senast redigerat av caromania (30 november 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
30 november 2010
mk2_power skrev:
palla att det finns idioter som flåsar sin bonnetrimmade rwd-volvo i 150-200 km/h på snövägar.. snacka om att skita i omdöme och allt vad det heter. hoppas ni kör ihjäl er själva innan ni dödar nån annan

Seriöst kan jag nog nästan med stor säkerhet säga att de inte blåser på i 150-200 på sådana vägar.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
30 november 2010
tkd_rille skrev:
mk2_power skrev:
palla att det finns idioter som flåsar sin bonnetrimmade rwd-volvo i 150-200 km/h på snövägar.. snacka om att skita i omdöme och allt vad det heter. hoppas ni kör ihjäl er själva innan ni dödar nån annan

Seriöst kan jag nog nästan med stor säkerhet säga att de inte blåser på i 150-200 på sådana vägar.

läs tidigare inlägg ifrån idag.

772 Inlägg
30 november 2010
tkd_rille skrev:
mk2_power skrev:

+1
Många lägger nog på ett par extra kilometer per timme när det sen skrivs på nätet.
Men visst finns det säkert någon i***t som ligger i dom hastigheterna och tror att dom
är så säkra så dom kan kontrollera det om något skulle hände, eller om någon annan som
inte vet hur dom ska göra när dom får möte med en vilt sladdande bil på vägen.

Jag hoppas oxå att dom kör av vägen och inte skadar någon annan på samma gång.

KHRacing
30 november 2010
Ser inget konstigt med att sladda fort på snöbelagda vägar, finns många som kan intyga hur jag kunde framför min gamla Corolla GTi -88 på stora vägar, ryckte handbromsen i 120+ & sedan sladdade fram o tebaxs typ i nån kilometer åt gången utan att tappa fart alls.
fulla styrutslag till höger & vänster, handbromsen dragen hela tiden & mkt gas. vart precis som i Drifting.

Muttley
30 november 2010
mk2_power skrev:
tkd_rille skrev:
mk2_power skrev:

ja läste om han som snack om nått med 150 blås. Han har rätt så rätt i sitt resonemang. Folk idag kan inte köra bil och de smäller av och ligger mellan 50-70 på en 100 väg som är riktigt fin. 
Jag kör om själv men inte i 150 som han skrev.
Men att ligga så pass lågt som 50 på 100 väg som är snöfri på högerhalvan de är vansinne. När de går utan problem att köra om i vänsterfilen i högre hastigheter.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
30 november 2010
Dör aldrig denna tråden?
Jag tror nog att ts har fått sitt svar.

Muttley
30 november 2010
Wanegardh skrev:
Dör aldrig denna tråden?
Jag tror nog att ts har fått sitt svar.

De kan man garantera att han har fått. Men de är väl mycket bättre att alla ventilerar sig i en tråd tills moderatorerna är helnöjda ? Istället för att vi får hundratals trådar .

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
30 november 2010
tkd_rille skrev:
mk2_power skrev:
tkd_rille skrev:

ja läste om han som snack om nått med 150 blås. Han har rätt så rätt i sitt resonemang. Folk idag kan inte köra bil och de smäller av och ligger mellan 50-70 på en 100 väg som är riktigt fin. 
Men att ligga så pass lågt som 50 på 100 väg som är snöfri på högerhalvan de är vansinne. När de går utan problem att köra om i vänsterfilen i högre hastigheter.

han kryddade på i ett senare inlägg med hastigheter på 180-200km/h wink

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 november 2010
tkd_rille skrev:
mk2_power skrev:
tkd_rille skrev:

lite ot men :
en snö fri vänsterfil kan va halare än den snöbelagda högerfilen ......

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sök