Om jag enbart skulle köpa 2 nya däck så skulle jag sätta dem bak, de som menar att man bara bromsar med framdäcken har fel, visst störst bromsverkan ligger fram, men utan bromsarna bak som stabiliserar bilen så kommer den ofelbart att vrida sig i sidled och ju sämre bakdäcken är jämfört med framdäcken desto tydligare blir detta beteende. Kolla på mc-raceputtarna, hänger de sig på bromsarna fram utan att ha en tå på fotbromsen (som tar bak) så blir cykeln lätt ostabil och börjar i värsta fall wobbla. För de som vill testa är det ju bara att skaka fram en gammal saab av den sort där handbromsen tar fram istället för bak och prova på en parkering nånstans, det blir samma effekt.
Vad gäller rapporten från vägverket så tog jag mig friheten att saxa lite från sidan 4 - den stora blå rutan:
• På vinterväglag är hälften av mötesolyckorna sidokollisioner, samma andel på barmark är 3 %.
• Fler än 6 av 10 halkolyckor sker i möte eller omkörning, samma andel över hela året är 4 av 10.
• I nästan 4 fall av 10 är mötande motpart tung trafik.
• 8 av 10 bilister omkommer i den sladdande bilen.
• De bredaste vägarna är underrepresenterade i halkolyckorna.
• Unga och äldre förare är överrepresenterade i dödliga halkolyckor.
• Manliga och kvinnliga förare löper samma risk att omkomma i halkolyckor.
• Drygt hälften av halkolyckorna sker i samband med mörker, gryning eller skymning.
• Minst 3 av 10 bilister omkom utan bälte.
• Nästan var tionde sladdande förare var alkohol- eller drogpåverkad.
• Mer än två av tre sladdande förare har bedömts hålla skyltad hastighet.
• Antalet sladdande förare minskar med ökad tid för körkortsinnehav.
• Personbilar äldre än tio år är överrepresenterade i halkolyckor.
• Fyrhjulsdrivna bilar utgör 9 % av alla sladdande personbilar, andel nybilsregistrerade fyrhjulsdrivna
bilar 1988-2004 var 4 %.
• Endast fyra bilar, varav två lastbilar, var utlandsregistrerade.
• Var åttonde sladdande personbil var försedd med sommardäck.
• Var fjärde personbil eller lätt lastbil hade de sämsta däcken bak, vilket minskar stabiliteten och
strider mot rekomendationen.
Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!