4818
Sök

2 NYA dubbdäck: bör placeras fram eller bak?

1 067 Inlägg
28 november 2010
#81
Zwudda skrev:
Hool skrev:
Enkelt..  Bak..

Vänder det för dig så blir det inget ställ som går att parera..   Utan det riskerar att bli en 360 in i en lastbil.

Något som man kanske skulle kunna förutse och bromsa innan en sådan situation händer.
Bättre med bra fram även vid vattenplaning.

Det du inte kan..   Hänt olyckor på det viset..    Spontana snurrar på raksträckor och i kurvor osv..   

När det släpper är det inget du kan kontrollera..   Möjligtvis kan du unvdika diket på andra sidan men..


Bästa däcken bak. Allt annat är BS och farligt.


560 Inlägg
28 november 2010
#82
bak borde väl alla kunna om man tagit körkort, härrejävvlar va de tjatade om de...

"Alltid ha de bästa däcken bak!"

Refined
1 770 Inlägg
28 november 2010
#83
Hool skrev:
Zwudda skrev:
Hool skrev:
Enkelt..  Bak..

Vänder det för dig så blir det inget ställ som går att parera..   Utan det riskerar att bli en 360 in i en lastbil.

Något som man kanske skulle kunna förutse och bromsa innan en sådan situation händer.
Bättre med bra fram även vid vattenplaning.

Det du inte kan..   Hänt olyckor på det viset..    Spontana snurrar på raksträckor och i kurvor osv..   

När det släpper är det inget du kan kontrollera..   Möjligtvis kan du unvdika diket på andra sidan men..


Bästa däcken bak. Allt annat är BS och farligt.

Skulle vi nämna alla olyckor p.g.a. att personer och fordon har åkt rakt fram i kurvor för att de inte kunnat styra/bromsa så bör det bli enormt mycket fler än de som "Spontana snurrar på raksträckor och i kurvor osv"

Jag vill påstå att en bil ALDRIG spontant helt plötsligt bara snurrar runt och av vägen, om det inte beror på punktering eller annat fel på fordonet, och då spelar det knappast någon roll vilka däck som sitter var vid en sådan händelse.

560 Inlägg
28 november 2010
#84
Zwudda skrev:
Hool skrev:
Zwudda skrev:

Något som man kanske skulle kunna förutse och bromsa innan en sådan situation händer.
Bättre med bra fram även vid vattenplaning.

Det du inte kan..   Hänt olyckor på det viset..    Spontana snurrar på raksträckor och i kurvor osv..   

När det släpper är det inget du kan kontrollera..   Möjligtvis kan du unvdika diket på andra sidan men..


Bästa däcken bak. Allt annat är BS och farligt.

Skulle vi nämna alla olyckor p.g.a. att personer och fordon har åkt rakt fram i kurvor för att de inte kunnat styra/bromsa så bör det bli enormt mycket fler än de som "Spontana snurrar på raksträckor och i kurvor osv"

Jag vill påstå att en bil ALDRIG spontant helt plötsligt bara snurrar runt och av vägen, om det inte beror på punktering eller annat fel på fordonet, och då spelar det knappast någon roll vilka däck som sitter var vid en sådan händelse.

Du hade ju FAILAT brutalt ett teoriprov om du hade svarat så.... självklart har man bästa däcken bak!! spelar ingen som helst roll om den är fram-bakhjulsdriven .

1 339 Inlägg
28 november 2010
#85
Zwudda skrev:
Hool skrev:
Zwudda skrev:

Något som man kanske skulle kunna förutse och bromsa innan en sådan situation händer.
Bättre med bra fram även vid vattenplaning.

Det du inte kan..   Hänt olyckor på det viset..    Spontana snurrar på raksträckor och i kurvor osv..   

När det släpper är det inget du kan kontrollera..   Möjligtvis kan du unvdika diket på andra sidan men..


Bästa däcken bak. Allt annat är BS och farligt.

Skulle vi nämna alla olyckor p.g.a. att personer och fordon har åkt rakt fram i kurvor för att de inte kunnat styra/bromsa så bör det bli enormt mycket fler än de som "Spontana snurrar på raksträckor och i kurvor osv"

Jag vill påstå att en bil ALDRIG spontant helt plötsligt bara snurrar runt och av vägen, om det inte beror på punktering eller annat fel på fordonet, och då spelar det knappast någon roll vilka däck som sitter var vid en sådan händelse.

Här har ni lite statistik


http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … utgang.pdf


Refined
1 770 Inlägg
28 november 2010
#86
Wilsgaard skrev:
Zwudda skrev:
Hool skrev:

Det du inte kan..   Hänt olyckor på det viset..    Spontana snurrar på raksträckor och i kurvor osv..   

När det släpper är det inget du kan kontrollera..   Möjligtvis kan du unvdika diket på andra sidan men..


Bästa däcken bak. Allt annat är BS och farligt.

Skulle vi nämna alla olyckor p.g.a. att personer och fordon har åkt rakt fram i kurvor för att de inte kunnat styra/bromsa så bör det bli enormt mycket fler än de som "Spontana snurrar på raksträckor och i kurvor osv"

Jag vill påstå att en bil ALDRIG spontant helt plötsligt bara snurrar runt och av vägen, om det inte beror på punktering eller annat fel på fordonet, och då spelar det knappast någon roll vilka däck som sitter var vid en sådan händelse.

Du hade ju FAILAT brutalt ett teoriprov om du hade svarat så.... självklart har man bästa däcken bak!! spelar ingen som helst roll om den är fram-bakhjulsdriven .

Jag vet, har inte sagt att det är rätt enligt teoriprovet på vägverket. Jag säger bara hur jag gör och argumenterar lite om det. Har inte heller nämnt något om bilens drift i denna fråga.
Och för mig (och tydligen många andra här) är det långt ifrån självklart att de bästa skall vara bak.

Large Cap
1 816 Inlägg
28 november 2010
#88
Zwudda skrev:
Jag kr alltid bästa fram.
Som tidigare skrivits, hellre kunna bromsa/styra än att motverka kastande bakända!!

+1

209 Inlägg
28 november 2010
#89
Får man sladd med dåliga bakdäck så är man säkert nöjd över sitt val av å sätta de bästa däcken ifram då dom inte gjorde någon nytta eftersom det var bakvagnen som släppte å inte framvagnen.

Tänker man på säkerheten först så sätter man bästa däcken ibak Självklart!! så tänker jag i allafall..

Refined
1 770 Inlägg
28 november 2010
#90
Remiss skrev:
Zwudda skrev:
Hool skrev:

Det du inte kan..   Hänt olyckor på det viset..    Spontana snurrar på raksträckor och i kurvor osv..   

När det släpper är det inget du kan kontrollera..   Möjligtvis kan du unvdika diket på andra sidan men..


Bästa däcken bak. Allt annat är BS och farligt.

Skulle vi nämna alla olyckor p.g.a. att personer och fordon har åkt rakt fram i kurvor för att de inte kunnat styra/bromsa så bör det bli enormt mycket fler än de som "Spontana snurrar på raksträckor och i kurvor osv"

Jag vill påstå att en bil ALDRIG spontant helt plötsligt bara snurrar runt och av vägen, om det inte beror på punktering eller annat fel på fordonet, och då spelar det knappast någon roll vilka däck som sitter var vid en sådan händelse.

Här har ni lite statistik


http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … utgang.pdf

Det kanske bara är jag som är trött just nu men jag hittar inte direkt någon bra statistik på just denna frågan.
Någon som hittar lättare fär hjärna upplysa om hur det faktiskt ligger till.

Refined
1 770 Inlägg
28 november 2010
#91
Skuggan_84 skrev:
Får man sladd med dåliga bakdäck så är man säkert nöjd över sitt val av å sätta de bästa däcken ifram då dom inte gjorde någon nytta eftersom det var bakvagnen som släppte å inte framvagnen.

Tänker man på säkerheten först så sätter man bästa däcken ibak Självklart!! så tänker jag i allafall..

Kommer man in i en hal kurva och inte kan bromsa/styra så ångrar man sig nog minst lika mycket att man satte de bästa däcken bak då de inte gjorde någon nytta där när det var fram de borde suttit för att få bästa grepp vid just det tillfället.  Det är precis samma sak.

Så kan man ju inte resonera eller?

209 Inlägg
28 november 2010
#92
Zwudda skrev:
Skuggan_84 skrev:
Får man sladd med dåliga bakdäck så är man säkert nöjd över sitt val av å sätta de bästa däcken ifram då dom inte gjorde någon nytta eftersom det var bakvagnen som släppte å inte framvagnen.

Tänker man på säkerheten först så sätter man bästa däcken ibak Självklart!! så tänker jag i allafall..

Kommer man in i en hal kurva och inte kan bromsa/styra så ångrar man sig nog minst lika mycket att man satte de bästa däcken bak då de inte gjorde någon nytta där när det var fram de borde suttit för att få bästa grepp vid just det tillfället.  Det är precis samma sak.

Så kan man ju inte resonera eller?

Då åkte du lite fort ochså då kanske?? dina bakbromsar funkar inte dom??
har du så dåliga framdäck som du vill få det till så är dom garanterat inte lagliga och är totalt livsfarliga å använda på din bil ochså.

Du får ju självklart sätta dina bästa däck fram om du vill men dett är inte rätt!!

Fråga körskolor titta på NTF.se och fråga de som har hand om halkbanor och alla de som sysslar med bilsäkerhet å dom kommer å säga bästa däcken bak.

1 067 Inlägg
29 november 2010
#93
Zwudda skrev:
Skuggan_84 skrev:
Får man sladd med dåliga bakdäck så är man säkert nöjd över sitt val av å sätta de bästa däcken ifram då dom inte gjorde någon nytta eftersom det var bakvagnen som släppte å inte framvagnen.

Tänker man på säkerheten först så sätter man bästa däcken ibak Självklart!! så tänker jag i allafall..

Kommer man in i en hal kurva och inte kan bromsa/styra så ångrar man sig nog minst lika mycket att man satte de bästa däcken bak då de inte gjorde någon nytta där när det var fram de borde suttit för att få bästa grepp vid just det tillfället.  Det är precis samma sak.

Så kan man ju inte resonera eller?

Vägen är alltid doserad för avrinning osv..   Tappar du greppet så det understyr så kan du dra av..  Risken att dö pga av det är förvisso kännbar men inte överhängade om det inte är bergvägg eller dylikt.


Snurrar du mitt på vägen och hamnar i mötande körfärlt så kommer det mest troligt en bil från andra hållet..  Risken är mycket stor att du inte klarar dig då och ev mötande är mest troligt lika rökta som dig.

Men summan är..  Diken är mjukare än timmerbilar..


Refined
1 770 Inlägg
29 november 2010
#94
Hool skrev:
Zwudda skrev:
Skuggan_84 skrev:
Får man sladd med dåliga bakdäck så är man säkert nöjd över sitt val av å sätta de bästa däcken ifram då dom inte gjorde någon nytta eftersom det var bakvagnen som släppte å inte framvagnen.

Tänker man på säkerheten först så sätter man bästa däcken ibak Självklart!! så tänker jag i allafall..

Kommer man in i en hal kurva och inte kan bromsa/styra så ångrar man sig nog minst lika mycket att man satte de bästa däcken bak då de inte gjorde någon nytta där när det var fram de borde suttit för att få bästa grepp vid just det tillfället.  Det är precis samma sak.

Så kan man ju inte resonera eller?

Vägen är alltid doserad för avrinning osv..   Tappar du greppet så det understyr så kan du dra av..  Risken att dö pga av det är förvisso kännbar men inte överhängade om det inte är bergvägg eller dylikt.


Snurrar du mitt på vägen och hamnar i mötande körfärlt så kommer det mest troligt en bil från andra hållet..  Risken är mycket stor att du inte klarar dig då och ev mötande är mest troligt lika rökta som dig.

Men summan är..  Diken är mjukare än timmerbilar..

Så du menar alltså att det kommer fler bilar på raksträckor än i kurvor? Risken är väl lika stor att om du glider ur en kurva att det är mötande trafik på vägbanan som du eventuellt korsar innan du landar i diket?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 november 2010
#95
Jag säger bästa däcken bak.



Jag vet inte hur stort kunnande föraren av den bil däcken sitter på har, därav måste jag utgå från att göra bilen så säker som möjligt.
Jag vet heller inte om det kan tänkas att någon som är väldigt ovan med bilen och halka lånar bilen vid något tillfälle, och då är det klart lämpligare att ha bilen understyr rakt ut i snön - när alternativet är att den ska kana med sidan först.
Bilar är bättre att krocka med i fronten än sidan - så ska vi nu köra så bilen tappar greppet (dvs över förmågan) så bör vi planera utefter krockzonerna.


Sen att vissa förare vill ha olika mycket grepp fram och bak när de känner sin bil är en annan sak. Det är bara titta på rallyförare där de väljer väldigt olika för samma förutsättningar - men då kan de sin bil och de vet att ingen annan ska köra den.

Så montera de bästa däcken bak - du vet aldrig hur mamma/brorsan/polaren som lånar bilen är på att köra, men har de dåliga däck fram kan de nita och bilen går rakt (i jämförelse med omvänt) - klart bättre än att gå av sidledes.


1 878 Inlägg
29 november 2010
#96
sätter mina bästa fram. jag prioriterar att kunna styra/bromsa


1 067 Inlägg
29 november 2010
#97
Zwudda skrev:
Hool skrev:
Zwudda skrev:

Kommer man in i en hal kurva och inte kan bromsa/styra så ångrar man sig nog minst lika mycket att man satte de bästa däcken bak då de inte gjorde någon nytta där när det var fram de borde suttit för att få bästa grepp vid just det tillfället.  Det är precis samma sak.

Så kan man ju inte resonera eller?

Vägen är alltid doserad för avrinning osv..   Tappar du greppet så det understyr så kan du dra av..  Risken att dö pga av det är förvisso kännbar men inte överhängade om det inte är bergvägg eller dylikt.


Snurrar du mitt på vägen och hamnar i mötande körfärlt så kommer det mest troligt en bil från andra hållet..  Risken är mycket stor att du inte klarar dig då och ev mötande är mest troligt lika rökta som dig.

Men summan är..  Diken är mjukare än timmerbilar..

Så du menar alltså att det kommer fler bilar på raksträckor än i kurvor? Risken är väl lika stor att om du glider ur en kurva att det är mötande trafik på vägbanan som du eventuellt korsar innan du landar i diket?

Du håller inte samma fart i kurvorna och har du lite vett med dig så känner du när det börjar understyra..   Du känner aldrig sladden den bara kommer, det släpper och du snurrar.

Det här är inga initial d sladdar vi talar om det här kommer snabbt och plötsligt..   

Går fortare och du är inte beredd när det går i landsvägstempo.

Därför man sätter de bästa bak så man slipper överraskningar..

Även om du glider över i en kurva går det så pass långsamt under omständigheterna att de som kommer från andra hållet har en sportkeps att försöka undvika dig.


1 800 Inlägg
29 november 2010
#98
Är det bara jag som ser till att ha nya däck runtom!? wink
Köper ALDRIG färre än fyra däck.


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
29 november 2010
#99
Om jag enbart skulle köpa 2 nya däck så skulle jag sätta dem bak, de som menar att man bara bromsar med framdäcken har fel, visst störst bromsverkan ligger fram, men utan bromsarna bak som stabiliserar bilen så kommer den ofelbart att vrida sig i sidled och ju sämre bakdäcken är jämfört med framdäcken desto tydligare blir detta beteende. Kolla på mc-raceputtarna, hänger de sig på bromsarna fram utan att ha en tå på fotbromsen (som tar bak) så blir cykeln lätt ostabil och börjar i värsta fall wobbla. För de som vill testa är det ju bara att skaka fram en gammal saab av den sort där handbromsen tar fram istället för bak och prova på en parkering nånstans, det blir samma effekt.

Vad gäller rapporten från vägverket så tog jag mig friheten att saxa lite från sidan 4 - den stora blå rutan:

• På vinterväglag är hälften av mötesolyckorna sidokollisioner, samma andel på barmark är 3 %.
• Fler än 6 av 10 halkolyckor sker i möte eller omkörning, samma andel över hela året är 4 av 10.
• I nästan 4 fall av 10 är mötande motpart tung trafik.
• 8 av 10 bilister omkommer i den sladdande bilen.
• De bredaste vägarna är underrepresenterade i halkolyckorna.
• Unga och äldre förare är överrepresenterade i dödliga halkolyckor.
• Manliga och kvinnliga förare löper samma risk att omkomma i halkolyckor.
• Drygt hälften av halkolyckorna sker i samband med mörker, gryning eller skymning.
• Minst 3 av 10 bilister omkom utan bälte.
• Nästan var tionde sladdande förare var alkohol- eller drogpåverkad.
• Mer än två av tre sladdande förare har bedömts hålla skyltad hastighet.
• Antalet sladdande förare minskar med ökad tid för körkortsinnehav.
• Personbilar äldre än tio år är överrepresenterade i halkolyckor.
• Fyrhjulsdrivna bilar utgör 9 % av alla sladdande personbilar, andel nybilsregistrerade fyrhjulsdrivna
bilar 1988-2004 var 4 %.
• Endast fyra bilar, varav två lastbilar, var utlandsregistrerade.
• Var åttonde sladdande personbil var försedd med sommardäck.
• Var fjärde personbil eller lätt lastbil hade de sämsta däcken bak, vilket minskar stabiliteten och
strider mot rekomendationen.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

338 Inlägg
29 november 2010
#100
bak enligt mig

Audi S4 SuperCharged


Sök