3676
Sök

2 NYA dubbdäck: bör placeras fram eller bak?

3 259 Inlägg
29 november 2010
#101
Det är rättså lustigt att alla bästadäckenbak-anhängarna säger att "annars snurrar du", ungefär som att en bil är en levande sak och sätter dig i en dödsfälla om du inte gör som den vill tex sätter dom bästa däcken bak? Snacka om falsk trygghet. Endel skriver om 360:is osv osv! Dom gångerna folk snurrar, det är när dom får returer som dom inte klarar av att reda ut och det är returer som dom själva har byggt upp kraften till så det handlar fortfarande om okunskap. Om 1 veckas halkkörning/buskörning ingick i körkortsutbildningen där man lärde sig hantera en bil på riktigt vid halka så skulle antal olyckar minska oerhört mycket! En bil lever inget eget liv där den bara kan börja snurra hur som helst utan att det är du hjälper till.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Handledare
1 481 Inlägg
29 november 2010
#102
JonR skrev:
mk2_power skrev:
Martin 9-3 skrev:
Jag skulle gå emot massan och säga bästa vinterdäcken fram på en FWD-bil.

Åker själv aldrig över 1000 mil på en vinter, snarare hälften så det slits minimalt. Eftersträvar att slita jämnt och därav fräschaste på drivhjulen. Dock skulle jag inte köra slut allt för mycket på dem utan byta alla 4 innan de är allt för dåliga.

Så på en bakhjulsdriven bil skulle det bli bäst bak på vintern.

Vad gäller sommardäck säger jag alltid bäst fram oavsett drivning. Detta för att undvika vattenplaning. Med bra mönster fram blir man av med vattnet och banar väg för bakdäcken. Byta parvis när det behövs vid bakdrivning, alla fyra vid framdrivet.

Jag är helt övertygad att det är bästa, iaf för mig så folk kan säga vad de vill. Jag kommer alltid köra så.

Sen om det passar andra vågar jag inte skrika ut smile

missat halkkörningen när du tog körkort?

har du sämre bak ökar risken för sladd när du kör på våt väg. du undviker inte en vattenplaning genom att ha bäst däck fram, du bara försämrar dina chanser att klara dig ur den.

har du bäst däck bak vid en vattenplaning går bilen rakt fram och det är att föredra.

kör hellre ner i diket pga understyrning än sladdar över på mötande körfält.

Vilka däck tror du det är som pressar undan vattnet för bakdäcken.... 100% logiskt att framdäcken får gå i mycket djupare vatten än bakdäcken, då blir det i min värld att framdäcken ska ha mer mönsterdjup om man inte vill ha släpp på dom eftersom vattnet som bakdäcken måste pressa undan knappast kan vara mycket..

Jag har fått vattenplaning några få gånger, dom få gångerna man fått det så har man märkt det på framhjulen,känns rättså precis så som det känns när det blir blank-is, alltså en svävande känsla i ratten, så då är det ju bara att släppa på gasen tills bilen når den hastigheten som gör att den inte åker uppepå vattnet. Jag har då aldrig någonsin varit med om att bilen skulle ha en tendens till att släppa bak iaf, man börjar ju inte direkt vrida på ratten när man får vattenplaning... Eller endel kanske gör det, därav bäst däck bak rekomendationen! smile

Jag påstår att har du bäst däck fram så undviker du vattenplaning längre än om du har bästa däcken bak!

Jag har fått sladd och kört av p.g.a. vattenplaning bak på en SAAB 99:a Hade köpt nya däck fram och hade halvslitna bak. Regnade ganska kraftigt och plötsligt så vänder bilen runt utan att jag kan göra någonting för att häva sladden. Som tur var så gled bilen av på höger sida utan att träffa någon annan bil. (Jag låg i en bilkö) Efter den resan så har jag sett till att bästa däcken sitter bak. Och det är snart 30 år.
Senast redigerat av saab_sonett (29 november 2010)


3 259 Inlägg
29 november 2010
#103
Hool skrev:
Zwudda skrev:
Hool skrev:
Enkelt..  Bak..

Vänder det för dig så blir det inget ställ som går att parera..   Utan det riskerar att bli en 360 in i en lastbil.

Något som man kanske skulle kunna förutse och bromsa innan en sådan situation händer.
Bättre med bra fram även vid vattenplaning.

Det du inte kan..   Hänt olyckor på det viset..    Spontana snurrar på raksträckor och i kurvor osv..   

När det släpper är det inget du kan kontrollera..   Möjligtvis kan du unvdika diket på andra sidan men..


Bästa däcken bak. Allt annat är BS och farligt.

Skoj att du pratar om "BS" när du påstår att man inte kan bromsa innan man får vattenplaning eller att man inte kan rädda sig från en vattenplaning...  Ja personligen har jag gjort det hittills i 10år och tror knappast jag är ensam....

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
29 november 2010
#104
saab_sonett skrev:
JonR skrev:
mk2_power skrev:

missat halkkörningen när du tog körkort?

har du sämre bak ökar risken för sladd när du kör på våt väg. du undviker inte en vattenplaning genom att ha bäst däck fram, du bara försämrar dina chanser att klara dig ur den.

har du bäst däck bak vid en vattenplaning går bilen rakt fram och det är att föredra.

kör hellre ner i diket pga understyrning än sladdar över på mötande körfält.

Vilka däck tror du det är som pressar undan vattnet för bakdäcken.... 100% logiskt att framdäcken får gå i mycket djupare vatten än bakdäcken, då blir det i min värld att framdäcken ska ha mer mönsterdjup om man inte vill ha släpp på dom eftersom vattnet som bakdäcken måste pressa undan knappast kan vara mycket..

Jag har fått vattenplaning några få gånger, dom få gångerna man fått det så har man märkt det på framhjulen,känns rättså precis så som det känns när det blir blank-is, alltså en svävande känsla i ratten, så då är det ju bara att släppa på gasen tills bilen når den hastigheten som gör att den inte åker uppepå vattnet. Jag har då aldrig någonsin varit med om att bilen skulle ha en tendens till att släppa bak iaf, man börjar ju inte direkt vrida på ratten när man får vattenplaning... Eller endel kanske gör det, därav bäst däck bak rekomendationen! smile

Jag påstår att har du bäst däck fram så undviker du vattenplaning längre än om du har bästa däcken bak!

Jag har fått sladd och kört av p.g.a. vattenplaning bak på en SAAB 99:a Hade köpt nya däck fram och hade halvslitna bak. Regnade ganska kraftigt och plötsligt så vänder bilen runt utan att jag kan göra någonting för att häva sladden. Som tur var så gled bilen av på höger sida utan att träffa någon annan bil. (Jag låg i en bilkö) Efter den resan så har jag sett till att bästa däcken sitter bak. Och det är snart 30 år.

Jag säger inte att det inte har hänt, för det har det ju bevisligen...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Handledare
1 481 Inlägg
29 november 2010
#105
Kan tillägga att samma bil (99:an) så hade jag ett tag rallydubbade däck fram. (Fulldubbade hakka) och vanliga dubbdäck bak. Mycket underhållande att köra, men lite svårt att bromsa med. Baken kom hela tiden och ville köra om.


3 259 Inlägg
29 november 2010
#106
saab_sonett skrev:
Kan tillägga att samma bil (99:an) så hade jag ett tag rallydubbade däck fram. (Fulldubbade hakka) och vanliga dubbdäck bak. Mycket underhållande att köra, men lite svårt att bromsa med. Baken kom hela tiden och ville köra om.

Jo men det bromsade och styrde rätt bra va? smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Handledare
1 481 Inlägg
29 november 2010
#107
JonR skrev:
saab_sonett skrev:
Kan tillägga att samma bil (99:an) så hade jag ett tag rallydubbade däck fram. (Fulldubbade hakka) och vanliga dubbdäck bak. Mycket underhållande att köra, men lite svårt att bromsa med. Baken kom hela tiden och ville köra om.

Jo men det bromsade och styrde rätt bra va? smile

Ja, man kunde vända runt 180 grader och ta tillbaka bilen igen. Förutsatt att det var isföre wink
Senast redigerat av saab_sonett (29 november 2010)


Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
29 november 2010
#108
TurbOla skrev:
Har själv fått bakvagnssladd på en FWD-bil i en högerkurva.

Det var ingen snö, temperaturen låg precis på 0, och det var blixthalka ute.

Första bakvagnskastet hävde jag, bakändan gick ut mot mötande vägbana till vänster, och då kastade bakvagnen tillbaka åt höger och den sladden hävde jag också, men hann inte häva tredje kastet som också gick tillbaka till vänster, då bilen kanade över vägen, över mötande fil och ner i diket.

Jag hade hellre förlorat styrningen och kanat rakt fram, då hade det inte hänt särskilt mycket mer än att man hade fått dra upp bilen från kanten.

standard fel
eftersom du fick första kastet blev du rädd släppte gasen började styra i mot
hade du gasat lagom där hade det inte blivit någon retur

framför allt inte om du kört en 850 om du nu gjorde det?!

nu är det lättare sagt än gjort att gasa vid en sladd
men det är hemligheten för att aldrig få returer med en fwd bil

är man minsta ovan ska man helt klart undvika att få sladd på arslet

min tant vänder runt på dom mest märkliga sätt med våra bilar vintertid
medans jag kan slå bilen fram och tillbaka och får inte ens arslet att släppa?!

det skiljer så otroligt mycket hur man klarar av att häva en sladd

jag har större delen av mitt liv med körkort kört fwd och jag föredrar sladd på arslet före en understyrning
men jag kan dra i krykan i 70blås och låta den vara i och endå kunna köra utan att ha en tändens till att vända runt
medans tanten här hemma inte kan åka genomen en rondell utan att mer eller mindre vara påväg att snurra med samma bil

har 1gång i mitt liv fått en oväntad sladd på arslet och då åkte jag i 160 och det var kanske 2dm ny snö
körde om en bil gick fint sen gick jag in framför och gasade på lite mer och bilen klev ut på sladd(rwd med överladd)
men inte ens en retur fick jag eftesom jag aldrig släpte gasen

ställar man in sig på att ALDRIG bromsa när man blir rädd har man vunnit hälften
om man dessutom har inställningen att inte släppa gasen så klarar man det mesta
framför allt med en fwd bil som alltid går rakt fram om framhjulen tvingar bilen att åka dit smile
Senast redigerat av Growe (29 november 2010)

Kör fort så hinner inget hända...

772 Inlägg
29 november 2010
#109
Vilket liv det blev i den här tråden. smile

Men bör vi inte alla utgå efter TS fråga? Och borde vi inte då ge rekomendationen som myndigheter och däckbolag ger som trots allt utgår efter vad människor överlag bör göra?
Och inte utgå efter hur man själv kör eller hur bra man själv anser sig vara på att köra?

Och då kan ingen säga emot att rekomendationen är att sätta bästa däcken bak.
Sen att flera vill ha dom bästa fram, det får ju vara upp till dom.

32 Inlägg
29 november 2010
#110
Skuggan_84 skrev:
Får man sladd med dåliga bakdäck så är man säkert nöjd över sitt val av å sätta de bästa däcken ifram då dom inte gjorde någon nytta eftersom det var bakvagnen som släppte å inte framvagnen.

Tänker man på säkerheten först så sätter man bästa däcken ibak Självklart!! så tänker jag i allafall..

Eftersom jag kör framhjulsdrivet, så vill jag ha bästa däcken fram oavsett vad alla säger, bästa däcken bak gäller dom som inte kan häva en sladd lr vet hur en bil beter sig, får man sladd med en framhjulsdriven bil skall man ALLDRIG någonsin släppa gasen utan men skall försöka köra ifrån bakänden, det funkar inte med dåliga framdäck, dessutom både styr man och bromsar bäst med framhjulen ,så mina bästa däck sitter fram, hade nog gjort tvärtom om jag åkt bakhjulsdrivet,då det bara är att släppa på gasen och styra emot på en sån,då dom är naturligt överstyrda. så därför sitter bästa däcken fram på min bil då kan jag gasa, bromsa och häva sladdar bäst, och det tycker jag är säkrast..

3 259 Inlägg
29 november 2010
#111
PoulZen skrev:
Vilket liv det blev i den här tråden. smile

Men bör vi inte alla utgå efter TS fråga? Och borde vi inte då ge rekomendationen som myndigheter och däckbolag ger som trots allt utgår efter vad människor överlag bör göra?
Och inte utgå efter hur man själv kör eller hur bra man själv anser sig vara på att köra?

Och då kan ingen säga emot att rekomendationen är att sätta bästa däcken bak.
Sen att flera vill ha dom bästa fram, det får ju vara upp till dom.

Det håller jag med om! Det har jag också skrivit, men det är ju alltid kul att diskutera! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
29 november 2010
#112
testade de där med å skifta däcken  bra fram vid pallnitning så snurrade bilen  men med dom bättre bak så gick de fin liteglid sidledleds mina fram däck nu är nästintill odubbade..

3 259 Inlägg
29 november 2010
#113
christofer_k skrev:
testade de där med å skifta däcken  bra fram vid pallnitning så snurrade bilen  men med dom bättre bak så gick de fin liteglid sidledleds mina fram däck nu är nästintill odubbade..

Hur kan du få bilen att snurra vid en bromsning?!?!?!? Om man känner att bakänden styr åt nåt håll vid en kraftig inbromsning så styr man väl självklart emot så att bakänden inte styr åt nåt håll alls... eller är det bara jag som tycker det är en självklarthet? Plus det att sånt sitter i ryggmärgen, det är inget man måste tänka på att göra, det är nåt som sker automatiskt att parera bakänden med hjälp av ratten!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
29 november 2010
#114
var vid inbromsning  in i en  korsning  bara hålla bromsen utan att göra nå annat   bara få stopp på bilen

Rörpulare
1 453 Inlägg
29 november 2010
#115
Har inte doktorerat i ämnet men har hört och läst till mig att dom bästa ska sättas fram iom inbromsningen som dom värdesätter, förflyttar vikten av bilen framåt och därav anledningen för att ha dom bättre fram. Men vissa säger tvärtom men funkar fint på e30in iallafall.

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
29 november 2010
#116
jag ser de bara som en självklarhet att ha dom bästa bak vid tex en hård inbromsning tex om nån annan bil tvärnitar för en ren eller n¨tt och de är räcke på båda sidor då kan du ju ej parera.. kul om bakändan sticker iväg när man har  bättre fram ..
Senast redigerat av christofer_k (29 november 2010)

2 982 Inlägg
29 november 2010
#117
caromania skrev:
Nej, nej, nej, nej... Det finns massor av exempel på dödsolyckor där de bästa däcken suttit fram. Bilen snurrar helt enkelt om man har otur. Krocka med sidan= DÅLIGT. Vad vi pratar om är plötsliga släpp av bakvagnen på motorväg, inte när man svänger eller bromsar. Bakvagnen tappar helt enkelt fästet.

Men... Gör som ni vill.

gör som caromania


33 Inlägg
29 november 2010
#118
JonR skrev:
christofer_k skrev:
testade de där med å skifta däcken  bra fram vid pallnitning så snurrade bilen  men med dom bättre bak så gick de fin liteglid sidledleds mina fram däck nu är nästintill odubbade..

Hur kan du få bilen att snurra vid en bromsning?!?!?!? Om man känner att bakänden styr åt nåt håll vid en kraftig inbromsning så styr man väl självklart emot så att bakänden inte styr åt nåt håll alls... eller är det bara jag som tycker det är en självklarthet? Plus det att sånt sitter i ryggmärgen, det är inget man måste tänka på att göra, det är nåt som sker automatiskt att parera bakänden med hjälp av ratten!

Ken Block lugna dig nu!! det är nog inte alla som är så sjukt grymma som dig på å köra bil!

smoked!!!!

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 november 2010
#119
NordstromJ skrev:
Skulle hellre sätta dom i fram för att undvika att bilen går rakt fram i kurvor, går den rakt fram kan man inte göra så mycket, får man sladd på bak ändan kan man iaf parera.

+1

Jag har i och för sig gjort en rejäl vurpa med "Aset". Nollgrader, ett par centimeter snömodd, 50-55 km/h på raksträcka, 70-väg. Dubbdäck med 5-6 mm mönster, likvärdigt fram och bak. Det måste varit is under modden, för helt plötsligt kör jag i en mindre bula på vägen och baken släpper direkt varpå jag snurrar 180 grader medsols ut på en liten äng. Var inte värre än att köra upp bilen igen och krafsa bort snön ur fälgarna.
Inte en suck att häva den sladden trots att det gick i så maklig hastighet.
Senast redigerat av Andromeda (29 november 2010)


3 259 Inlägg
29 november 2010
#120
christofer_k skrev:
jag ser de bara som en självklarhet att ha dom bästa bak vid tex en hård inbromsning tex om nån annan bil tvärnitar för en ren eller n¨tt och de är räcke på båda sidor då kan du ju ej parera.. kul om bakändan sticker iväg när man har  bättre fram ..

Ja i en sådan situation så är det ju givet att det är fördelaktigast att ha dom bästa däcken fram eftersom du då får kortare bromssträcka. Eller är det bättre att köra in i baken på den andra bilen med vetskapen att "ja den gick ju rakt fram iaf", nja då stannar jag nog hellre på tvären(dom extremt få gångerna baken svänger av sig själv) bakom bilen istället för att brassa rakt in i röven på bilen framför! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök