3716
Sök

2 NYA dubbdäck: bör placeras fram eller bak?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
29 november 2010
#161
tkd_rille skrev:
Brådhis skrev:
tkd_rille skrev:
Om vi sammanfattar totalt.
Erfarenhet= Bäst Fram.
Dålig erfanenhet = Nya runt om.

Om vi sammanfattar tråden totalt så tror jag faktiskt "bäst bak" får flest röster (nå´n som orkar räkna efter mer exakt?), men dom som vill ha bäst fram är dom som skriker högst i tråden! smile

Att sedan den allmänna rekommendationen utifrån trafiksäkerhetsforskning(!) även den är "bäst bak" borde ju kanske tyda på nå´nting... Forskare eller folk på ett internetforum? Jag vet iaf vad jag skulle tro på i första hand... wink

//Brådhis

Forskarna och de där  måste finnas till för att folk inte kan köra bil. Så enkelt ligger de till. Jag blåser runt mellan 40-60 mil om dagen.   Och i andra sammanhang säger "forskarna" att dubbadäck är bäst. Jag kör på fritktionsdäck och tycker de funkar skitbra och har aldrig haft problem med det. Så forskare rekommenderar ju folk som inte vet själva. Klart man måste ha bra däck överallt. Om man är så pass osäker på vilka man ska lägga var så är de lika bra att köpa helt nya och fräscha däck runt om.

Varför så möd snack om att ha bästa bak?. Har man sämre än 3 mm fram då ??. Får man sladd så får man sladd vare sig man har 6 eller 3 mm. En erfaren förare tar sig ur en del släpp och oerfarna inte.smile

Har alltid kört med dubb och bytte nyligen bil där fabriksnya nokian hakka friktion satt monterade, skulle inte önska friktionsfritt på min värsta ovän, det finns ingen bromsverkan i dem jämfört med dubb på packad snö/is (som är rådande väglag här just nu) kommer ALDRIG mer köra dubbfritt...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Muttley
29 november 2010
#162
TS_quattro skrev:
tkd_rille skrev:
Brådhis skrev:

Om vi sammanfattar tråden totalt så tror jag faktiskt "bäst bak" får flest röster (nå´n som orkar räkna efter mer exakt?), men dom som vill ha bäst fram är dom som skriker högst i tråden! smile

Att sedan den allmänna rekommendationen utifrån trafiksäkerhetsforskning(!) även den är "bäst bak" borde ju kanske tyda på nå´nting... Forskare eller folk på ett internetforum? Jag vet iaf vad jag skulle tro på i första hand... wink

//Brådhis

Forskarna och de där  måste finnas till för att folk inte kan köra bil. Så enkelt ligger de till. Jag blåser runt mellan 40-60 mil om dagen.   Och i andra sammanhang säger "forskarna" att dubbadäck är bäst. Jag kör på fritktionsdäck och tycker de funkar skitbra och har aldrig haft problem med det. Så forskare rekommenderar ju folk som inte vet själva. Klart man måste ha bra däck överallt. Om man är så pass osäker på vilka man ska lägga var så är de lika bra att köpa helt nya och fräscha däck runt om.

Varför så möd snack om att ha bästa bak?. Har man sämre än 3 mm fram då ??. Får man sladd så får man sladd vare sig man har 6 eller 3 mm. En erfaren förare tar sig ur en del släpp och oerfarna inte.smile

Har alltid kört med dubb och bytte nyligen bil där fabriksnya nokian hakka friktion satt monterade, skulle inte önska friktionsfritt på min värsta ovän, det finns ingen bromsverkan i dem jämfört med dubb på packad snö/is (som är rådande väglag här just nu) kommer ALDRIG mer köra dubbfritt...

Jag kör ca 800-1000 mil i månaden. Förra vintern körde jag på friktionsdäck Taxi. Och enda tillbudet jag hade var en spritt galen hästjävel som absolut inte hade på den vägen att göra. smile men med dubbar hade jag åkt fast i diket ändå.

Kör dubbar på min privata bil och faktiskt kör jag hellre med mina friktion på taxin. Men de är klart när jag jobbar kör jag faktiskt rätt mjukt. Men ändå mesar jag inte som 95% gör .

Performance meck
342 Inlägg
29 november 2010
#163
om du är osäker så sätt ett nytt hf o ett hb borde vara det bästa;)

Mvh

12 086 Inlägg
29 november 2010
#164
Jag skulle placera de bästa i reservhjulsbaljan..

57 Inlägg
29 november 2010
#165
Bästa däcken bak fick jag lära mig för många år sen då jag började med bilar.
Samt är det även vad de lär ut på körskolor och transportskolor.

671 Inlägg
29 november 2010
#166
Frågan är hur kör du var kör du !
Jag kör RWD Volvo på isen och i skogen på avlysta vägar ibland,
Nu spricker moraltanterna !
Jag kör ofta sladdandes på allmän väg på 4 ans växel ibland 5an beroende på trafikomständigheterna.

Aldrig att jag skulle ha dåliga däck fram !

Jag manipulerar bromsarna för att bilen ska släppa bak tidigare än fram när jag vill bromsa upp ett ställ.
Vet ej hur många ggr jag fått möten då jag bara tryckt på bromsen låtit bilen gå brett styrt in och rätat upp i god tid innan mötet.
Men jag anser att ett par vinterdäck med dubb håller max 2 månader så jag har alltid flera uppsättningar med vinterdäck. För olika situationer.. Liksom med rallyhjulen de fina på isbanan där det sker tidtagning och de dåliga på sönderkörda grusvägar.

Det finns många experter här på forumet och många tolkningar av statistik och körskolor och däckverstäders rekommendationer.

Det finns olika verkligheter och den jag lever i är att i området som jag bor i så blir folk lamslagna vid snöfall....
Folk åker i 75-80kmh när det går fint att åka 120-150kmh med Volvon..
Under liknande omständigheter så går det i alla fall o åka 110 i tjejens ruskiga nya FWDbil.

Men men det långsamma tempot gör omkörningarna smidigare för mig.....
Jag har för mig att förr om åren så körde folk oftare runt 110kmh vid snöfall....
Med dåtidens bilar ?
Idag har NI antisladd o antispinn o AWD och fan och hans moster.
Det går ut kampanjer om i pressen om ovädren som är på intågande och de varnar för trafikkaos.
Folk sitter mer hemma och surfar(som jag gör nu)spelar bilspel , är ute på forum.
varför går det så in i h-te långsamt på vägarna.... nuförtiden.... !
Ps
Vad har hänt med lastbilschafisarna som kör mitt på vägen vilket de inte gjorde förr...
Den förra generationen lastbilschaffisar var onekligen duktigare på att köra på sin sida.
Det är helt okej att gena i kurvor det gör jag också men man ska hinna tillbaks till sin vägbana innan mötet !
Senast redigerat av endorfinslaven (29 november 2010)

74 Inlägg
30 november 2010
#167
Inte konstigt att det händer olyckor om folk åker i 120-150, kolla väglaget! Räcker med att komma upp på en snösträng i en kurva så släpper det garanterat i vilken fart som helst. Visst man ska inte vara en bromskloss ute i trafiken, det skapar oro o stress för de som jobbar som yrkesförare. Fast det finns fan ingen anledning o ligga över 100 när det är vinterväglag. Spelar ingen roll vad du har för däck, du kan alltid möta nån som inte har så mycket gummi/dubb. Du har inte mycket plåt som skyddar i dagens bilar, tänk på det!


164 Inlägg
30 november 2010
#168
BAK om du ska åka på vägen o vill ha fäste när baken sticker....


* Voff voff *
10 741 Inlägg
30 november 2010
#169
tkd_rille skrev:
Brådhis skrev:
tkd_rille skrev:
Om vi sammanfattar totalt.
Erfarenhet= Bäst Fram.
Dålig erfanenhet = Nya runt om.

Om vi sammanfattar tråden totalt så tror jag faktiskt "bäst bak" får flest röster (nå´n som orkar räkna efter mer exakt?), men dom som vill ha bäst fram är dom som skriker högst i tråden! smile

Att sedan den allmänna rekommendationen utifrån trafiksäkerhetsforskning(!) även den är "bäst bak" borde ju kanske tyda på nå´nting... Forskare eller folk på ett internetforum? Jag vet iaf vad jag skulle tro på i första hand... wink

//Brådhis

Forskarna och de där  måste finnas till för att folk inte kan köra bil. Så enkelt ligger de till. Jag blåser runt mellan 40-60 mil om dagen.   Och i andra sammanhang säger "forskarna" att dubbadäck är bäst. Jag kör på fritktionsdäck och tycker de funkar skitbra och har aldrig haft problem med det. Så forskare rekommenderar ju folk som inte vet själva. Klart man måste ha bra däck överallt. Om man är så pass osäker på vilka man ska lägga var så är de lika bra att köpa helt nya och fräscha däck runt om.

Varför så möd snack om att ha bästa bak?. Har man sämre än 3 mm fram då ??. Får man sladd så får man sladd vare sig man har 6 eller 3 mm. En erfaren förare tar sig ur en del släpp och oerfarna inte.smile

Fast nu utgår du bara ifrån dig själv! Du kan ju inte veta hur trådskaparens erfarenhet ser ut...!smile


Det mest sunda är väl att egentligen säga att OM det är så pass stor skillnad på fram och bakhjulen att man behöver fundera över var man ska sätta dom så BÖR man köpa iaf 2 nya däck!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 november 2010
#170
Sundberg_01 skrev:
Inte konstigt att det händer olyckor om folk åker i 120-150, kolla väglaget! Räcker med att komma upp på en snösträng i en kurva så släpper det garanterat i vilken fart som helst. Visst man ska inte vara en bromskloss ute i trafiken, det skapar oro o stress för de som jobbar som yrkesförare. Fast det finns fan ingen anledning o ligga över 100 när det är vinterväglag. Spelar ingen roll vad du har för däck, du kan alltid möta nån som inte har så mycket gummi/dubb. Du har inte mycket plåt som skyddar i dagens bilar, tänk på det!

En modern bil har överlag mycket bättre krockskydd än en gammal volvo eller vad som helst så ditt resonemang håller inte.

Ligger också utan problem och nöter 110 med Saaben när alla andra håller 70 pga snö, självklart släpper jag av lite i kurvor och är på hugget


Rock'n Roll

209 Inlägg
30 november 2010
#171
Sundberg_01 skrev:
Inte konstigt att det händer olyckor om folk åker i 120-150, kolla väglaget! Räcker med att komma upp på en snösträng i en kurva så släpper det garanterat i vilken fart som helst. Visst man ska inte vara en bromskloss ute i trafiken, det skapar oro o stress för de som jobbar som yrkesförare. Fast det finns fan ingen anledning o ligga över 100 när det är vinterväglag. Spelar ingen roll vad du har för däck, du kan alltid möta nån som inte har så mycket gummi/dubb. Du har inte mycket plåt som skyddar i dagens bilar, tänk på det!

Det där med att dagens bilar inte har så mycket plåt som skyddar håller jag inte med om då du inte vet vad du pratar om riktigt.

Det är inte bara plåten på utsidan som står för krockskyddet det är alla balkar å deformationszoner på bilen som tar upp större delen av en kollision.

Dagens bilar ska vara säkrare vid en kollision än vad en älldre bil är.

463 Inlägg
30 november 2010
#172
Personligen sätter jag alltid de bästa fram MEN det är aldrig stor skillnad på dem. Inför den här säsongen skiljde det på ca 1-1,5mm mellan de bästa och sämsta däcken jag hade. Efter säsongen kommer det skilja väldigt lite, max lika mycket åt andra hållet och då kommer de förmodligen vara nere runt 4mm och kasseras. Jag gör likadant sommar och vinter, eventuellt skiftar jag en gång på sommaren för att alltid ha så lika mönster som möjligt. Jag har en gammal 4WD med viskodiff, därför byter jag alla 4 och försöker hålla djupet så lika det går. Greppmässigt märker jag ingen skillnad, antagligen just för att det aldrig skiljer mer än 1-2mm och jag byter innan jag är nere på lagstadgad gräns, åtminstone på vinterdäcken.

Även om jag vet hur bilen uppför sig och kan hantera den så kan det ju vara min sambo som kör, och även om hon vet hur ska/inte ska göra när det sladdar så tror jag inte att hon kommer ihåg det om det skulle hända något.

80 Inlägg
30 november 2010
#173
Detta ämnet är en klassiker tongue......köp 4 nya däck så e du på den säkra sidan wink.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
30 november 2010
#174
endorfinslaven skrev:
Frågan är hur kör du var kör du !
Jag kör RWD Volvo på isen och i skogen på avlysta vägar ibland,
Nu spricker moraltanterna !
Jag kör ofta sladdandes på allmän väg på 4 ans växel ibland 5an beroende på trafikomständigheterna.

Aldrig att jag skulle ha dåliga däck fram !

Jag manipulerar bromsarna för att bilen ska släppa bak tidigare än fram när jag vill bromsa upp ett ställ.
Vet ej hur många ggr jag fått möten då jag bara tryckt på bromsen låtit bilen gå brett styrt in och rätat upp i god tid innan mötet.
Men jag anser att ett par vinterdäck med dubb håller max 2 månader så jag har alltid flera uppsättningar med vinterdäck. För olika situationer.. Liksom med rallyhjulen de fina på isbanan där det sker tidtagning och de dåliga på sönderkörda grusvägar.

Det finns många experter här på forumet och många tolkningar av statistik och körskolor och däckverstäders rekommendationer.

Det finns olika verkligheter och den jag lever i är att i området som jag bor i så blir folk lamslagna vid snöfall....
Folk åker i 75-80kmh när det går fint att åka 120-150kmh med Volvon..
Under liknande omständigheter så går det i alla fall o åka 110 i tjejens ruskiga nya FWDbil.

Men men det långsamma tempot gör omkörningarna smidigare för mig.....
Jag har för mig att förr om åren så körde folk oftare runt 110kmh vid snöfall....
Med dåtidens bilar ?
Idag har NI antisladd o antispinn o AWD och fan och hans moster.
Det går ut kampanjer om i pressen om ovädren som är på intågande och de varnar för trafikkaos.
Folk sitter mer hemma och surfar(som jag gör nu)spelar bilspel , är ute på forum.
varför går det så in i h-te långsamt på vägarna.... nuförtiden.... !
Ps
Vad har hänt med lastbilschafisarna som kör mitt på vägen vilket de inte gjorde förr...
Den förra generationen lastbilschaffisar var onekligen duktigare på att köra på sin sida.
Det är helt okej att gena i kurvor det gör jag också men man ska hinna tillbaks till sin vägbana innan mötet !

Jag längtade efter detta inlägg. big_smile

Jag gillar när folk sladdar och leker - man lär sig av det.

Men när RWD ligger 120km/h på sladd (vilket du inte är ensam om att säga) - VARFÖR åker jag ifatt och får sakta in när jag ligger 80km/h och kör vanligt?

Varför är det just dessa personer som ligger 15km/h genom rondellerna i stan och har tendenser att tappa baken? Stressar man dem till 30 så åker bakändan.


Jag vet mycket väl varför ni inte monterar bra däck bak - de slits ut fort vid sladdande. Men att ni saknar bra däck bak gör att vi andra stör oss på att ni inte får fart.

Så om ni nu inte kan ligga fortare än 15km/h i en rondell där en vanlig bil ligger 40-50km/h - har ni då gjort ett däcksval som är lämpligt att rekommendera till andra?


Sen som sagt - lek medan det är snö. tongue Jag förstår valet - men rekommendera det inte till andra (såvida de inte ska köra likadant och sladda runt). Vintern har en stor fördel - man kan gå av vägen och landa mjukt i en snöhög. smile


671 Inlägg
30 november 2010
#175
sirmiro skrev:
endorfinslaven skrev:
Frågan är hur kör du var kör du !
Jag kör RWD Volvo på isen och i skogen på avlysta vägar ibland,
Nu spricker moraltanterna !
Jag kör ofta sladdandes på allmän väg på 4 ans växel ibland 5an beroende på trafikomständigheterna.

Aldrig att jag skulle ha dåliga däck fram !

Jag manipulerar bromsarna för att bilen ska släppa bak tidigare än fram när jag vill bromsa upp ett ställ.
Vet ej hur många ggr jag fått möten då jag bara tryckt på bromsen låtit bilen gå brett styrt in och rätat upp i god tid innan mötet.
Men jag anser att ett par vinterdäck med dubb håller max 2 månader så jag har alltid flera uppsättningar med vinterdäck. För olika situationer.. Liksom med rallyhjulen de fina på isbanan där det sker tidtagning och de dåliga på sönderkörda grusvägar.

Det finns många experter här på forumet och många tolkningar av statistik och körskolor och däckverstäders rekommendationer.

Det finns olika verkligheter och den jag lever i är att i området som jag bor i så blir folk lamslagna vid snöfall....
Folk åker i 75-80kmh när det går fint att åka 120-150kmh med Volvon..
Under liknande omständigheter så går det i alla fall o åka 110 i tjejens ruskiga nya FWDbil.

Men men det långsamma tempot gör omkörningarna smidigare för mig.....
Jag har för mig att förr om åren så körde folk oftare runt 110kmh vid snöfall....
Med dåtidens bilar ?
Idag har NI antisladd o antispinn o AWD och fan och hans moster.
Det går ut kampanjer om i pressen om ovädren som är på intågande och de varnar för trafikkaos.
Folk sitter mer hemma och surfar(som jag gör nu)spelar bilspel , är ute på forum.
varför går det så in i h-te långsamt på vägarna.... nuförtiden.... !
Ps
Vad har hänt med lastbilschafisarna som kör mitt på vägen vilket de inte gjorde förr...
Den förra generationen lastbilschaffisar var onekligen duktigare på att köra på sin sida.
Det är helt okej att gena i kurvor det gör jag också men man ska hinna tillbaks till sin vägbana innan mötet !

Jag längtade efter detta inlägg. big_smile

Jag gillar när folk sladdar och leker - man lär sig av det.

Men när RWD ligger 120km/h på sladd (vilket du inte är ensam om att säga) - VARFÖR åker jag ifatt och får sakta in när jag ligger 80km/h och kör vanligt?

Varför är det just dessa personer som ligger 15km/h genom rondellerna i stan och har tendenser att tappa baken? Stressar man dem till 30 så åker bakändan.


Jag vet mycket väl varför ni inte monterar bra däck bak - de slits ut fort vid sladdande. Men att ni saknar bra däck bak gör att vi andra stör oss på att ni inte får fart.

Så om ni nu inte kan ligga fortare än 15km/h i en rondell där en vanlig bil ligger 40-50km/h - har ni då gjort ett däcksval som är lämpligt att rekommendera till andra?


Sen som sagt - lek medan det är snö. tongue Jag förstår valet - men rekommendera det inte till andra (såvida de inte ska köra likadant och sladda runt). Vintern har en stor fördel - man kan gå av vägen och landa mjukt i en snöhög. smile

Vi har alla olika erfarenheter och sätt att se på bilkörning.
När man ser en snövall som något mjukt o landa i när man går av vägen har man inte så mkt pejl på läget.
Jovisst är det så,, om man sladdar runt i centrum på P-platser...
Men åker du landsväg på 4 o 5ans växel o sladdar så pratar vi inte om några pubertala avåkningar.
På rakor ligger man runt 180-200kmh om det är nyplogat, med kall o sträv snö.
Då kommer inga pojkar ifatt som håller 80kmh.... jag hr aldrig blivit omkörd på landsväg trots folk i Quattros o dyl.
Att ligga på sladd med kompetens eller med driftingstil/raggarstil är 2 skilda saker...
Jag självsladdar med bilens tyngd vilket innebär att min hastighetsmätare inte visar mkt avvikande nuffror.
Det är inget tokvarvande här för att upprätthålla sladden....
Men vi alla har olika erfarenheter och det gör att man får hela tiden åka på spänn för alla okunniga förare.
Vi brukar säga att man kör åt dem också...

74 Inlägg
30 november 2010
#176
Skuggan_84 skrev:
Sundberg_01 skrev:
Inte konstigt att det händer olyckor om folk åker i 120-150, kolla väglaget! Räcker med att komma upp på en snösträng i en kurva så släpper det garanterat i vilken fart som helst. Visst man ska inte vara en bromskloss ute i trafiken, det skapar oro o stress för de som jobbar som yrkesförare. Fast det finns fan ingen anledning o ligga över 100 när det är vinterväglag. Spelar ingen roll vad du har för däck, du kan alltid möta nån som inte har så mycket gummi/dubb. Du har inte mycket plåt som skyddar i dagens bilar, tänk på det!

Det där med att dagens bilar inte har så mycket plåt som skyddar håller jag inte med om då du inte vet vad du pratar om riktigt.

Det är inte bara plåten på utsidan som står för krockskyddet det är alla balkar å deformationszoner på bilen som tar upp större delen av en kollision.

Dagens bilar ska vara säkrare vid en kollision än vad en älldre bil är.

Delvis sant, men för det om man ska dra jämförelser till plåt o plåt. Din uppgift kan få bli hur föraren skulle klara sig vid en kollision med träd i hastigheten av minst 100 Km/h. Här på denna bild så ser du hur en "gammal" volvo klarar smällen.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1024144
Det jag menade var bara att plåten var bättre förr än vad den är idag. Givetvis vet jag om alla balkar och deformationszoner. Det jag inte förstår är varför folk envisas med att leka ionödan i höga farter. Lek på en parkering om du tycker att det är skoj!


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 november 2010
#177
Sundberg_01 skrev:
Skuggan_84 skrev:
Sundberg_01 skrev:
Inte konstigt att det händer olyckor om folk åker i 120-150, kolla väglaget! Räcker med att komma upp på en snösträng i en kurva så släpper det garanterat i vilken fart som helst. Visst man ska inte vara en bromskloss ute i trafiken, det skapar oro o stress för de som jobbar som yrkesförare. Fast det finns fan ingen anledning o ligga över 100 när det är vinterväglag. Spelar ingen roll vad du har för däck, du kan alltid möta nån som inte har så mycket gummi/dubb. Du har inte mycket plåt som skyddar i dagens bilar, tänk på det!

Det där med att dagens bilar inte har så mycket plåt som skyddar håller jag inte med om då du inte vet vad du pratar om riktigt.

Det är inte bara plåten på utsidan som står för krockskyddet det är alla balkar å deformationszoner på bilen som tar upp större delen av en kollision.

Dagens bilar ska vara säkrare vid en kollision än vad en älldre bil är.

Delvis sant, men för det om man ska dra jämförelser till plåt o plåt. Din uppgift kan få bli hur föraren skulle klara sig vid en kollision med träd i hastigheten av minst 100 Km/h. Här på denna bild så ser du hur en "gammal" volvo klarar smällen.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1024144
Det jag menade var bara att plåten var bättre förr än vad den är idag. Givetvis vet jag om alla balkar och deformationszoner. Det jag inte förstår är varför folk envisas med att leka ionödan i höga farter. Lek på en parkering om du tycker att det är skoj!

kan lova att det där är inga 100km/h när den träffa trädet...

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

74 Inlägg
30 november 2010
#178
det första trädet som ligger på taket var i hundra, det som bilen stannade mot var något saktare


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 november 2010
#179
Sundberg_01 skrev:
det första trädet som ligger på taket var i hundra, det som bilen stannade mot var något saktare

har svårt att tro det .. men man ser inte fronten riktigt.
detta är i ca 70 https://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/19190/59194-101816.jpg

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

415 Inlägg
30 november 2010
#180
endorfinslaven skrev:
Frågan är hur kör du var kör du !
Jag kör RWD Volvo på isen och i skogen på avlysta vägar ibland,
Nu spricker moraltanterna !
Jag kör ofta sladdandes på allmän väg på 4 ans växel ibland 5an beroende på trafikomständigheterna.

Aldrig att jag skulle ha dåliga däck fram !

Jag manipulerar bromsarna för att bilen ska släppa bak tidigare än fram när jag vill bromsa upp ett ställ.
Vet ej hur många ggr jag fått möten då jag bara tryckt på bromsen låtit bilen gå brett styrt in och rätat upp i god tid innan mötet.
Men jag anser att ett par vinterdäck med dubb håller max 2 månader så jag har alltid flera uppsättningar med vinterdäck. För olika situationer.. Liksom med rallyhjulen de fina på isbanan där det sker tidtagning och de dåliga på sönderkörda grusvägar.

Det finns många experter här på forumet och många tolkningar av statistik och körskolor och däckverstäders rekommendationer.

Det finns olika verkligheter och den jag lever i är att i området som jag bor i så blir folk lamslagna vid snöfall....
Folk åker i 75-80kmh när det går fint att åka 120-150kmh med Volvon..
Under liknande omständigheter så går det i alla fall o åka 110 i tjejens ruskiga nya FWDbil.

Men men det långsamma tempot gör omkörningarna smidigare för mig.....
Jag har för mig att förr om åren så körde folk oftare runt 110kmh vid snöfall....
Med dåtidens bilar ?
Idag har NI antisladd o antispinn o AWD och fan och hans moster.
Det går ut kampanjer om i pressen om ovädren som är på intågande och de varnar för trafikkaos.
Folk sitter mer hemma och surfar(som jag gör nu)spelar bilspel , är ute på forum.
varför går det så in i h-te långsamt på vägarna.... nuförtiden.... !
Ps
Vad har hänt med lastbilschafisarna som kör mitt på vägen vilket de inte gjorde förr...
Den förra generationen lastbilschaffisar var onekligen duktigare på att köra på sin sida.
Det är helt okej att gena i kurvor det gör jag också men man ska hinna tillbaks till sin vägbana innan mötet !

Lite OT angående lastbilar, anledningen är att det inte är samma bärighet utanför vägbanan, dvs vägrenen. Det flesta olyckor som händer med lastbilar är när vägen ger vika. Därför åker de på vägen och inte på sidan.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)


Sök