2625
Sök

Glap i tankmätaren volvo 740

3 182 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
på min 740 gl 1990 så är det glapp i tankmätaren någon som har en aning om vad det kan va för fel.

Smålänning
7 883 Inlägg
29 november 2010
troligen instrumenthuset. Det är det vanligaste.

Tanka fullt och kör nästan tomt ett par gånger och kolla om det fixar sig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 182 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
oki trodde det va tankarmaturen som hade börjat strula. du vet inte om man kan fixa det själv på nått sätt.

629 Inlägg
29 november 2010
Beror på, hjälper de o dunka till på intrumenthuset, så mätaren hoppar igång igen, då är det ju intrumenthuset som busar.

Mröh

Smålänning
7 883 Inlägg
30 november 2010
Min erfarenhet säger att på "nyare" 740 (1989 >) så är det nästan aldrig armaturen. Jag har grejar med många 90:or och det har aldrig varit armaturen på dom.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 182 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
oki har inte testat att dunkar på instrument huset en får göra det. det va någon som sa att det finns en tråd om hur man renoverar ett instrumenthus med en tankmätare som glappar är det någon som vet vart den tråden finns och har lust att länka till den.

8 Inlägg
30 november 2010
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E … Bilder.pdf

Där står det ganska mycket om instrumenten och sånt.
Senast redigerat av saabfoelajf (30 november 2010)

1 679 Inlägg
30 november 2010
har liknande på min, när man tutar rör sig nålen ibland, och ibland åker den bara ner i botten av sig själv, och ibland lite olika på mätare, dock när jag tankar fullt vilket jag oftast gör så brukar den vara en lite stund på fulltank, tror ni det är mätare då eller tankarmaturen?
det är en 740 -90 smile

Smålänning
7 883 Inlägg
30 november 2010
JimmyAndersson skrev:
har liknande på min, när man tutar rör sig nålen ibland, och ibland åker den bara ner i botten av sig själv, och ibland lite olika på mätare, dock när jag tankar fullt vilket jag oftast gör så brukar den vara en lite stund på fulltank, tror ni det är mätare då eller tankarmaturen?
det är en 740 -90 smile

Garanterat mätaren!

Har haft en sån mätare i min, innan ja bytte wink

1 679 Inlägg
30 november 2010
twin_cam skrev:
JimmyAndersson skrev:
det är en 740 -90 smile

Garanterat mätaren!

Hur byter jag denna?
går det att köpa en nymätare nånstans eller byter jag ut nåt på mätaren eller vad ska jag göra? big_smile

Smålänning
7 883 Inlägg
30 november 2010
JimmyAndersson skrev:
twin_cam skrev:
JimmyAndersson skrev:
det är en 740 -90 smile

Garanterat mätaren!

Hur byter jag denna?
går det att köpa en nymätare nånstans eller byter jag ut nåt på mätaren eller vad ska jag göra? big_smile

Byter hela mätaren, du får köpa en på skroten, smidigast om det är en vinterbil är att byta hela instrumenthuset.

Men du får plocka isär instrumenthuset, inget svårt men lite pilligt tongue

1 679 Inlägg
30 november 2010
twin_cam skrev:
JimmyAndersson skrev:
twin_cam skrev:

Garanterat mätaren!

Hur byter jag denna?

Byter hela mätaren, du får köpa en på skroten, smidigast om det är en vinterbil är att byta hela instrumenthuset.

Men du får plocka isär instrumenthuset, inget svårt men lite pilligt tongue

aa det är ingen vinterbil så jag måste få tag i en fungerande mätare och ta loss min och byta så?

3 182 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
saabfoelajf skrev:
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-El-Elektronik_Bilder.pdf

Där står det ganska mycket om instrumenten och sånt.

detta va till mycket hjälp ska titta närmare på det senare när tid finns.

3 182 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
rev min tankmätare i småbitar och kollade efter lödningar som har släppt men hitta inget alls. allt såg väldigt bra ut. men glapp i instrument huset är det fortfarande, finns det någon som har en aning och vart man kan leta.

Smålänning
7 883 Inlägg
5 december 2010
Glapp i kontaktplasten brukar det vara. Dom små ledningarna i själva kretskortet går av.

3 182 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
oki hur åtgärdar man detta eller går det att löda på sladdar som går i mellan.

1 062 Inlägg
5 december 2010
Det är lödningarna i instrumenthuset som släpper så det e bara till å löda om lr fixa ett som är helt

mvh

Team Björkeryd

3 182 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
wildboy_87_ skrev:
Det är lödningarna i instrumenthuset som släpper så det e bara till å löda om lr fixa ett som är helt

mvh

ska man löda om alla lödningar som finns på själva instrument huset eller på bara själva tankmätaren.

1 062 Inlägg
5 december 2010
bara själva tankmätaren snackade med en som hade gjort det i helgen dock väldans pilligt !

Team Björkeryd

3 182 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
wildboy_87_ skrev:
bara själva tankmätaren snackade med en som hade gjort det i helgen dock väldans pilligt !

oki fan jag tog bort den för några dagar sedan och kollade på den och det såg inte ut som att nån lödning va dålig. men få testa att löda om allt, han du som du snackade med fick han sin tankmätare att funka efteråt.

Sök