4129
Sök

Skrapa bort isen på rutorna!

Muttley
2 januari 2011
TernFis skrev:
Sry men jag tror inte på det.. finns folk som kuggat pga att de inte kollade men inte för att de kollade... och om nån från trafikverket säger till dej att det är oproffsigt att kolla döda vinklen så är han ju dum i huvet eftersom att hans jobb är bland annat att kolla så att du gör det..

Vid uppkörning vid taxi så ska du kunna visa professionell körning. Inte att du flaxxar med huvudet som en höna efter döda vinkeln hela tiden. Du behöver inte vrida huvudet helt och hållet för att kolla döda vinkeln.

439 Inlägg
2 januari 2011
uppkörning av taxi kräver lite mer än en svensson körkort uppkörning,just pga att kunderna ska känna sig säkra i bilen mm.

old,low and slow....

246 Inlägg
2 januari 2011
Vadå är säker körning att skita i döda vinklen ? yikes de kör vanliga svensson bilar = det finns död vinkel yikes

Trucker
2 710 Inlägg
2 januari 2011
Jag klarade det på första, o då är jag långifrån en ängel på vägarna wink Jag menar, hur svårt kan de vara o "sköta" sig dessa 30-40min ? smile

Fart missbrukare

246 Inlägg
2 januari 2011
Haru tagit taxikörkort ? tongue kollade du döda vinklen ? tongue

R1 driver!
5 128 Inlägg
2 januari 2011
TernFis: Du har inte ens läst taxiteori va? Det är ganska så stor skillnad jämfört med vanlig B-kortsteori, och är en hel del svårare med uppkörningen till taxi än B-kort..

246 Inlägg
2 januari 2011
Stämmer bra att jag inte har.. men har tankar på att göra det.. men reagerar på att en från trafikverket kuggar någon bland annat för att man kollar dödar vinklen.. liksom skiter man i döda vinklen som taxiförare ?

Trucker
2 710 Inlägg
2 januari 2011
Jag har taxikortet eller taxiförarlegitimation som det så fint heter, sen nåra år tillbaka. Döda vinkel kollar jag ju även när jag kör som "olagligast", dock ändå inte 9 av 10 ggr heller.. tongue Men som sagt. Hur jävla svårt ska de vara o köra enligt teorin dessa 30-40min liksom ? wink

Fart missbrukare

R1 driver!
5 128 Inlägg
2 januari 2011
Det va långt ifrån bara det! Hade en extremt dålig uppkörning, och kuggade på ett flertal punkten. Och fick iaf en tillsägelse om att man INTE ska vrida på huvudet som man ska göra vid B-kort, utan max titta lite diskret åt sidan, för att kunna ha ett prepositionellt beteende, och inge en viss säkerhet för kunden.

Och iaf jag har lärt mig att se döda vinkeln utan att direkt vrida på huvudet, på min privata bil så lyckades jag till och med ställa in backspegeln så när bilen försvann från spegeln, så syntes den i sidorutan

Trucker
2 710 Inlägg
2 januari 2011
_DamnIt skrev:
Det va långt ifrån bara det! Hade en extremt dålig uppkörning, och kuggade på ett flertal punkten. Och fick iaf en tillsägelse om att man INTE ska vrida på huvudet som man ska göra vid B-kort, utan max titta lite diskret åt sidan, för att kunna ha ett prepositionellt beteende, och inge en viss säkerhet för kunden.

Och iaf jag har lärt mig att se döda vinkeln utan att direkt vrida på huvudet, på min privata bil så lyckades jag till och med ställa in backspegeln så när bilen försvann från spegeln, så syntes den i sidorutan

Vänder aldrig om huvudet så som man EGENTLIGEN ska göra utan tar ett snabbkik bara smile vrider du 5-10% så ser du det du behöver se med periferiseendet smile

Kör lite som jag gör och många undrar hur jag kunnat undgå en olycka under alla dessa år jag haft körkort (dock aldrig varit fara för andra) smile

Fart missbrukare

R1 driver!
5 128 Inlägg
2 januari 2011
BMWgrabben skrev:
_DamnIt skrev:

Vänder aldrig om huvudet så som man EGENTLIGEN ska göra utan tar ett snabbkik bara smile vrider du 5-10% så ser du det du behöver se med periferiseendet smile

Kör lite som jag gör och många undrar hur jag kunnat undgå en olycka under alla dessa år jag haft körkort (dock aldrig varit fara för andra) smile

Man kan alltid lösa problemet med döda vinkeln utan att hålla på att vrida fram nackspärr, vilket man som taxichaufför väl riskerar med tanke på att vi kör ett par mil/dal tongue

Jag har inte heller varit med om någon olycka, eller i närheten av en olycka eller något pga någon död vinkel. Va med om en nyligen, men det va pga en idiot framför mig! smile

Trucker
2 710 Inlägg
2 januari 2011
_DamnIt skrev:
BMWgrabben skrev:
_DamnIt skrev:

Man kan alltid lösa problemet med döda vinkeln utan att hålla på att vrida fram nackspärr, vilket man som taxichaufför väl riskerar med tanke på att vi kör ett par mil/dal tongue

Jag har inte heller varit med om någon olycka, eller i närheten av en olycka eller något pga någon död vinkel. Va med om en nyligen, men det va pga en idiot framför mig! smile

Att andra ställer till för en kan man ej rå för, så länge man gör sitt bästa så har man gjort sitt smile
Det är inte svårare än vanlig bilkörning bara man tar det lugnt smile Problemet med många är att dom alltid ska "ta i" för att dom har folk liv i sina händer men det är ju föfan precis när du kör privat oxå. Inte fan är du ensam på vägarna.. Men men wink

Fart missbrukare

246 Inlägg
2 januari 2011
Jaha då fattar jag! man ska kolla döda vinklen men inte som på sin uppkörning där man nästan skulle vrida nacken ur fästet ? utan typ vrida lite på huvet oh kolla läget lite diskret ? tongue isf kan jag förstå det.. tongue

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 januari 2011
TernFis skrev:
Stämmer bra att jag inte har.. men har tankar på att göra det.. men reagerar på att en från trafikverket kuggar någon bland annat för att man kollar dödar vinklen.. liksom skiter man i döda vinklen som taxiförare ?

Har du inte sett hur dom kör tongue

246 Inlägg
2 januari 2011
Haha jo tongue men man kan inte bli godkänd om man kör som en idiot på en uppkörning tongue åkte taxi från sturup-hem han låg inte under 140 hela vägen oh där e 80 liksom tongue

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 januari 2011
TernFis skrev:
Haha jo tongue men man kan inte bli godkänd om man kör som en idiot på en uppkörning tongue åkte taxi från sturup-hem han låg inte under 140 hela vägen oh där e 80 liksom tongue

Jag stör mig mest på att ingen taxichaffis i Västerås vet vad väjningskylten betyder utan gärna åker ut 20 m framför en på 70-vägar så man får nita och att de byter fil utan att blinka eller kolla lika ofta som en pensionär mad

Muttley
3 januari 2011
Andromeda skrev:
TernFis skrev:

Har du inte sett hur dom kör tongue

Du menar att vi kör med rytmen istället för att gasa bromsa gasa bromsa ???. De är nog rena bullshiten för att vanligt folk ska ha nått att gnälla på precis som vanligt.
Jag blev utskälld första dagen som chaffis av en idiot som sade att vi aldrig använder blinkers. Sen när han kör ut i rondellen så blinkar han inte själv wink

246 Inlägg
3 januari 2011
Vissa taxiförare kör som idioter.. Stå vid Sturup en morgon oh räkna bilar som kör jävligt fort så är 9/10 taxibilar.. Kommer bli chockad den dagen jag åker taxi med en taxiförare som håller hastigheten..

OBS! Säger inte att ALLA taxiförare kör fort som idioter!

1 339 Inlägg
3 januari 2011
_DamnIt skrev:
BMWgrabben skrev:
_DamnIt skrev:

Många bilar idag har ju inbyggd döda vinkel i backspegeln, sitter ytterst på backspegeln och brukar vara sträckat emellan den vanliga spegeln och området för döda vinkeln.
Senast redigerat av Remiss (3 januari 2011)

Trucker
2 710 Inlägg
3 januari 2011
Remiss skrev:
_DamnIt skrev:
BMWgrabben skrev:

Många bilar idag har ju inbyggd döda vinkel i backspegeln, sitter ytterst på backspegeln och brukar vara sträckat emellan den vanliga spegeln och området för döda vinkeln.

Jag vet vad du syftar på men den går ej att lita på ska du veta wink Det är mer eller mindre som självbromsande bilarna.. Haha, nej tack wink

Fart missbrukare

Sök