2814
Sök

Volvo 245 -88a - drar över 2 liter/milen lugn körning efter renovering. Misstänker lambasond

42 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#1
Hej

Har en volvo 245 med b230f som jag skruvat lite på; följande som motormässigt kan vara relevant;
Bytt luftfilter till K&N
Portat insug
Bytt 398 topp till kraftigt portad och planad 2mm
Bytt till H kam
Bytt grenrör till extraktor 4-2-1
Flyttat lambdan en bit ner till där extraktorn går till "1" rör

Får alltför fet blandning och luktar bensin, misstänker det har med lambans nya placering att göra.
För den mäter oförbränd bensin, om jag inte misstar mig?

Frågan är då, eftersom den redan sitter så långt upp den kan på "1" röret, går det att sätta den längre upp så den bara mäter från 2 cylindrar, eller 1 cylinder?
Någon som löst ett liknande problem tidigare?

Tacksam för svar


Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
7 december 2010
#2
fet blandning och luktar bensin hmm då äre nog placeringen på lambdasonden,eller så är den trasig!

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

Ninja
174 Inlägg
7 december 2010
#3
sätt så den mäter från 2 cyl så hade jag funka fint för mej de iaf

42 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#4
elvisp skrev:
sätt så den mäter från 2 cyl så hade jag funka fint för mej de iaf

Låter bra, kör nog på det i så fall. Du placerade den så långt upp på "2" röret som möjligt eller?
Fick du ngn förändring i bensinförbrukning mot tidigare?


Ninja
174 Inlägg
8 december 2010
#5
ne inte direkt långt upp men vad man ska säga =/ jag satt den bara där jag tyckte vart bra
jag hade extraktor och k-kam i min vet inte om den drog så mkt mer bränsle än innan men runt litern drog den ju allt

42 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#6
Ok, jo det måste man nog räkna med en gammal gjutjärnspis  =P
Pratade med en gammal mekaniker idag, han sa att eftersom lambdan mäter antal procent oförbränd bensin, så har placeringen inget att säga.. för ångorna har ju ingen annanstans att ta vägen än ut förbi lambdan... han hade lambdan helt nere där katten egentligen ska sitta, med bensinförbrukning som förr.

Hans antagning var att lambdan var kass, och att motorn går på kallstarten..
Synpunkter på det?

// V.


Ninja
174 Inlägg
10 december 2010
#7
VidarM skrev:
Ok, jo det måste man nog räkna med en gammal gjutjärnspis  =P
Pratade med en gammal mekaniker idag, han sa att eftersom lambdan mäter antal procent oförbränd bensin, så har placeringen inget att säga.. för ångorna har ju ingen annanstans att ta vägen än ut förbi lambdan... han hade lambdan helt nere där katten egentligen ska sitta, med bensinförbrukning som förr.

Hans antagning var att lambdan var kass, och att motorn går på kallstarten..
Synpunkter på det?

// V.

låter ju vettigt du kan ju prova koppla bort lambdan så märker du ju om de är den annars så är det någe annat  smile


Sök