2610
Sök

Problem med Golf 3 diesel 1.9 TD, startmotor går runt, men vill inte dra igång!

82 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
jag har en kompis som har en golf som krånglar så jag tänkte kollla om ni har några ideéer på om vad de kan vara som strular.

En dag när han kom ut så var bilen helt plötsligt stendöd, det va bra med batteri i bilen och startmotorn gick runt hur fint och bra som helst, men inte ens en tendens till att den skulle starta var de, helt dött alltså, i tro om att de var nått som frusit så ställde han in den i ett värmegarage över natten, men fortfarande stendöd, sen bytte han bränslefilter, men icke, fortfarande stendött.

glödstiften är de heller inte nått fel på vad jag förstått.

tack på förhand

29 Inlägg
14 december 2010
Flanellskjortan var inte knäppt när han startade big_smile

Svetsare.
164 Inlägg
28 december 2010
Luft i systemet, orsak: Slangarna mellan spridarna blir otäta med kylan då de är så gamla, vilket jag antar att även hans är då det inte är vanligt att byta dessa, så det kryper in luft där när motorn är kall och avslagen och lägger sig i ledningarna och den blir omöjlig att starta med startmotorn som följd, går utmärkt att dra igång dock, lufta systemet så ska du se att den startar.

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

3 235 Inlägg
28 december 2010
Kan vara glödningen som strular.

3 259 Inlägg
28 december 2010
Kommer det diesel fram till spridarna? Bara att lossa spridarrörena en och en som går in i spridaren och köra på starten, men lossa inte muttern helt! Utan bara några varv, sen rucka loss spridarröret, är bra drag i strålen som kommer där så stå inte ivägen! smile

Är ju enkelt att kolla så glödstiften funkar, bara lossa dom en och en och glöda nån sekund så ser man direkt om dom blir varma!

Får du soppa fram och stiften glöder så kör tryckluft i tanken samtidigt som nån annan kör på startmotorn så får ni se om den startar då!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 488 Inlägg
28 december 2010
Ett vanligt fel på golf 3orna är annars att kontaktstycket till bränslepumpen pajar/glappar, kan också vara en möjlig orsak.

3 235 Inlägg
1 januari 2011
Om glödningen inte fungerar kan man blåsa varmluft i insuget med värmepistol eller hårfön  samtidigt som man startar, då borde den starta. Om inte det hjälper får du felsöka bränslesystemet.

Forummoderator
18 024 Inlägg
1 januari 2011
engolf skrev:
Om glödningen inte fungerar kan man blåsa varmluft i insuget med värmepistol eller hårfön  samtidigt som man startar, då borde den starta. Om inte det hjälper får du felsöka bränslesystemet.

Det tipset ska jag prova på mersan! Tack! Värmepistol å el finns ju!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök